Εδώ και περίπου 20 χρόνια εξετάσεις στην περιοχή του εγκεφάλου έχουν αποδείξει ότι η ενασχόληση με τη μουσική έχει επιπτώσεις, όπως η αύξηση νευρικών κυττάρων σε μέγεθος και αριθμό γι΄αυτούς που εντρυφούν σε αυτές. Για να ασχοληθεί ένας καλλιτέχνης με τη μουσική «βάζει μπρος» τμήματα που σχετίζονται με την αφή, την ακοή και την όραση.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι μια μελέτη 20 γυναικών, εκ των οποίων οι 10 δεν είχαν κανενός είδους ενασχόληση με τη μουσική, ενώ οι υπόλοιπες είχαν ξεκινήσει μαθήματα πιάνου πριν τα 7 τους χρόνια και συνέχισαν την εκπαίδευση για τουλάχιστον 8 έτη, χωρίς όμως να είναι επαγγελματίες. Στη μελέτη όλες οι γυναίκες άκουσαν 20 λέξεις, τις οποίες έπρεπε να θυμηθούν. Μετά άκουσαν άλλες 40, εκ των οποίων οι μισές ήταν οι προηγούμενες 20 λέξεις σε τυχαία σειρά, ενώ οι άλλες ήταν νέες. Αυτό που έπρεπε να κάνουν οι συμμετέχουσες στη μελέτη ήταν να ξεχωρίσουν τις νέες λέξεις από αυτές που είχαν ειπωθεί.
Όλες τα κατάφεραν καλά, αλλά αυτές που είχαν μουσική παιδεία… λίγο καλύτερα! Το μηχάνημα που παρακολουθούσε τη δραστηριότητα του εγκεφάλου τους έδειξε ότι την πρώτη φορά είχαν ενεργοποιηθεί οι ίδιες περιοχές εγκεφάλου σε όλες. Η διαφορά ήταν στην προσπάθεια να καθορίσουν οι γυναίκες, εάν είχαν ακούσει πιο πριν τις λέξεις. Αυτές με τη μουσική εκπαίδευση ενεργοποίησαν περιοχές του οπτικού φλοιού. Ο λόγος; Αυτή η περιοχή στο παρελθόν είχε ενεργοποιηθεί, ώστε να επεξεργαστούν πληροφορίες σχετικά με τη μουσική που έπαιζαν και παρόλο που η απομνημόνευση λέξεων φαινομενικά δεν σχετίζεται με τη λειτουργία της όρασης, τελικά υπάρχει σχέση.
Η μουσική εκπαίδευση τελικά για μακροχρόνιο διάστημα αναδιοργανώνει τον εγκέφαλο με τρόπο, που περιοχές που είναι για ένα συγκεκριμένο τύπο λειτουργίας μπορούν και προσλαμβάνουν πληροφορίες για τύπο. Τα ευρήματα αυτά είναι ιδιαίτερα ελπιδοφόρα ειδικά για ανθρώπους που έχουν υποστεί εγκεφαλικές βλάβες.