Η νέα Υπουργική Απόφαση που εξέδωσε το υπουργείο Παιδείας περιορίζει ασφυκτικά τις καινοτόμες, δημιουργικές και υποστηρικτικές των μαθητών δραστηριότητες που αναπτύσσουν τα ιδιωτικά σχολεία. Η εφαρμογή της θα οδηγήσει σε υποβάθμιση της ποιότητας αλλά προπαντός του εύρους των παρεχομένων υπηρεσιών, οι οποίες θα συρρικνωθούν δραματικά, μειώνοντας παράλληλα και τις θέσεις εργασίας που προσφέρουν τα ιδιωτικά σχολεία και το εισόδημα των εργαζομένων εκπαιδευτικών σε αυτά αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Σύνδεσμος Ιδρυτών Ελληνικών Ιδιωτικών Εκπαιδευτηρίων και συνεχίζει με τα ακόλουθα:
Ειδικότερα, οι αντιρρήσεις των Ιδιωτικών σχολείων σε σχέση με τη νέα ΥΑ έχουν ως εξής:
- Πρέπει πρώτα απ’ όλα η ΥΑ να αναφέρει ρητά ότι όλες αυτές οι δράσεις υλοποιούνται κατόπιν πρότασης του ιδιοκτήτη. Είναι εντελώς παράλογο αυτός που θα χρηματοδοτήσει τις δράσεις αυτές να μην έχει λόγο για το ποιες δράσεις μπορούν να υλοποιηθούν και πώς.
- Πολλές από τις δράσεις που υλοποιούν τα ιδιωτικά σχολεία δεν μπορούν να γίνουν από εργαζομένους ειδικοτήτων που έχουν δικαίωμα διορισμού στην δ/βάθμια εκπαίδευση. Τέτοιες δράσεις αποτελούν για παράδειγμα το εργαστήρι κινηματογράφου, εργαστήρι φωτογραφίας, μπαλέτο, σύγχρονος χορός και πολλές άλλες. Τι θα γίνει με όλες αυτές τις δράσεις θα τις καταργήσουμε γιατί δεν μπορούμε να διορίσουμε τους αντίστοιχους εκπαιδευτές;
- Κάποιες δράσεις έχουν αυστηρά περιορισμένη χρονική διάρκεια μέσα στο διδακτικό έτος. Για παράδειγμα η προετοιμασία των παιδιών για τους μαθηματικούς διαγωνισμούς της ΕΜΕ ξεκινά τον Σεπτέμβριο και λήγει τέλη Οκτωβρίου – αρχές Νοεμβρίου, οπότε λαμβάνει χώρα ο διαγωνισμός. Άλλη περίπτωση είναι η προετοιμασία μιας γιορτής των Χριστουγέννων, που προφανώς θα λήξει τον Δεκέμβριο. Τι θα γίνει σε αυτές τις περιπτώσεις, ο εμπλεκόμενος εκπαιδευτικός θα πρέπει για προσφορά εργασίας 2-3 μηνών να πληρωθεί επί δωδεκάμηνο; Αν ναι, τότε απλά δεν θα μπορούν για οικονομικούς λόγους να γίνονται όλες αυτές οι δράσεις προς ζημία τόσο των μαθητών όσο και των εμπλεκομένων εκπαιδευτικών.
- Πολλές δράσεις δεν είναι γνωστές από το καλοκαίρι και δεν μπορούν να προγραμματιστούν ως την έναρξη των μαθημάτων που ορίζει η ΥΑ. Τέτοιες για παράδειγμα είναι δράσεις που αφορούν μαθητικούς διαγωνισμούς, οι οποίοι εξαγγέλλονται από τους αντίστοιχους φορείς, περιλαμβανομένου του Υπουργείου Παιδείας, κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, διασχολικές δράσεις που συμφωνούνται ανάμεσα σε ομάδα σχολείων μεσούντος του διδακτικού έτους, ευρωπαϊκά προγράμματα στα οποία η έγκριση συμμετοχής δίνεται στα σχολεία μέσα στο σχολικό έτος και πολλές άλλες. Τι θα γίνει με όλες αυτές; Θα τις καταργήσουμε γιατί δεν μπορούν να προγραμματιστούν ως τις 11/9, οπότε ξεκινούν τα μαθήματα;
- Όλοι αυτοί οι περιορισμοί που επιβάλλει η νέα ΥΑ (οργανωτικοί, χρονικοί και οικονομικοί) δημιουργούν επίσης άνιση και δυσμενή μεταχείριση των ιδιωτικών σχολείων έναντι των δημοσίων. Στο δημόσιο σχολείο δεν υπάρχει κανένας περιορισμός, όταν ένας εκπαιδευτικός ή περισσότεροι θέλουν να υλοποιήσουν μια δράση. Επίσης στο δημόσιο σχολείο ο σύλλογος γονέων μπορεί να προσλάβει εκπαιδευτές χωρίς κανένα έλεγχο, για να υλοποιήσει δράσεις μέσα στο σχολείο, εκτός του υποχρεωτικού αναλυτικού προγράμματος.
- Περαιτέρω, η εν λόγω ΥΑ προβλέπει την έκδοση διοριστηρίου εγγράφου προς τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς για ώρες και δράσεις που δεν προβλέπονται από το υποχρεωτικό αναλυτικό πρόγραμμα.
- Επίσης, σύμφωνα με ανακοίνωση της ΟΙΕΛΕ, οι ώρες αυτές θα θεωρούνται «ισοδύναμες με τις άλλες ώρες διδασκαλίας, [και] επομένως [θα] συμπεριλαμβάνονται στον υπολογισμό των ωρών του διοριστηρίου και [θα] μετρούν για την προϋπηρεσία». Η ρύθμιση αυτή εισάγει από το παράθυρο την επιλεκτικά άνιση μεταχείριση μεταξύ των δημοσίων και ιδιωτικών εκπαιδευτικών σε βάρος των πρώτων.
Το κάθε σχολείο είναι ένας ζωντανός οργανισμός που χρειάζεται να διαθέτει το μέγιστο βαθμό αυτονομίας, αποκέντρωσης και ευελιξίας, για να μπορεί να ανταποκρίνεται στο ρόλο του επ’ ωφελεία των μαθητών του. Οι μελέτες του ΟΟΣΑ (Education at a glance) δείχνουν αδιαμφισβήτητα ότι τα εθνικά εκπαιδευτικά συστήματα που λειτουργούν αποκεντρωμένα και δίνουν στα σχολεία τους τον μεγαλύτερο βαθμό ανεξαρτησίας και αυτονομίας, ακόμη και στη διαμόρφωση του αναλυτικού και του ωρολογίου προγράμματος των μαθημάτων, έχουν τις καλύτερες επιδόσεις. Ας σημειωθεί ότι η Ελλάδα στο σχετικό πίνακα αποκέντρωσης του εκπαιδευτικού συστήματος και αυτονομίας των σχολικών μονάδων κατέχει την τελευταία θέση.
Η νέα ΥΑ έρχεται να περιορίσει ακόμη περισσότερο τη σχετική ελευθερία που διέθεταν τα ιδιωτικά σχολεία για τις εκτός του υποχρεωτικού προγράμματος εκπαιδευτικές δραστηριότητές τους, με στόχο την εγκαθίδρυση ενός συστήματος ασφυκτικού ελέγχου τους, που θα τα καθιστά μονίμως υπόλογα σε άδικες αιτιάσεις και έρμαια σε παντοειδείς πιέσεις.
Επισημαίνουμε για όσους προσποιούνται ότι δεν το γνωρίζουν, ότι τα ιδιωτικά σχολεία είχαν και έχουν ούτως ή άλλως εκ του νόμου την υποχρέωση να δηλώνουν όλες αυτές τις ώρες των εργαζομένων που εμπλέκονται στις επιπλέον αυτές δράσεις στο ΕΡΓΑΝΗ πριν καν υλοποιηθούν και βεβαίως για τις ώρες αυτές, που επίσημα υποχρεωτικά δηλώνονται, καταβάλλονται οι αντίστοιχες αμοιβές και οι αντίστοιχες ασφαλιστικές εισφορές. Αν κάποιο παρανόμως λειτουργούσε και διακινδύνευε το πρόστιμο των 10.000€ ανά εργαζόμενο σύμφωνα με το νόμο, αυτό το ίδιο θα κάνει και τώρα.
Για όλα όμως τα νομίμως λειτουργούντα σχολεία, η νέα ΥΑ με το άκρως περιοριστικό της πλαίσιο θα οδηγήσει στη δραματική συρρίκνωση των επιπλέον αυτών δράσεων που υλοποιούσαν μέχρι σήμερα τα ιδιωτικά σχολεία, μειώνοντας σημαντικά τις θέσεις εργασίας που προσφέρουν, τις αμοιβές που καταβάλλουν και τις ασφαλιστικές εισφορές που πληρώνουν στο ΙΚΑ και τα επιμέρους ασφαλιστικά ταμεία. Το χειρότερο είναι ότι θα ζημιωθούν οι μαθητές τους, για τους οποίους πρωτίστως θα έπρεπε να ενδιαφέρεται η Πολιτεία.