Εγκαταστάσεις μικρού αεροδρομίου θα θυμίζουν οι χώροι του νέου σταθμού των ΚΤΕΛ που θα δημιουργηθούν στην περιοχή του Ελαιώνα, προκειμένου να αντικαταστήσουν τους παμπάλαιους υφιστάμενους, του Κηφισού και των Λιοσίων. Ο σχεδιασμός είναι, οι δύο τωρινοί Σταθμοί Υπεραστικών Λεωφορείων να συγχωνευτούν σε έναν μεγάλο και υπερσύγχρονο, που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες και τις απαιτήσεις του επιβατικού κοινού.
Πρόκειται για ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού άνω των 100 εκατομμυρίων ευρώ και εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμο προς χρήση περίπου δύο χρόνια μετά την έναρξη της φάσης κατασκευής του, άρα κατά πάσα πιθανότητα εντός του 2025.
Αυτό που θα πρέπει να έχουμε κατά νου είναι πως δεν θα πρόκειται απλώς για έναν σταθμό ΚΤΕΛ που θα επιβιβάζεται και θα αποβιβάζεται κόσμος στα λεωφορεία που καλύπτουν δρομολόγια σχεδόν σε όλους τους νομούς της ηπειρωτικής χώρας, αλλά θα διαθέτει παράλληλα υπερσύγχρονες υποδομές όπως για παράδειγμα ξενοδοχείο, εκθεσιακούς χώρους και χώρους εκδηλώσεων, κτίρια πολλαπλών χρήσεων, ενώ αναμένεται να αποτελέσει συγκοινωνιακό κόμβο μετεπιβίβασης καθώς θα είναι δίπλα στο μετρό του Ελαιώνα και σε μια σειρά από στάσεις αστικών λεωφορείων προκειμένου να μπορεί να μετακινηθεί εύκολα από και προς την πρωτεύουσα όποιος χρησιμοποιεί το ΚΤΕΛ.
Πού ακριβώς θα δημιουργηθεί ο νέος σταθμός των ΚΤΕΛ
Η κατασκευή του νέου υποδειγματικού σταθμού των «Κοινών Ταμείων Εισπράξεων Λεωφορείων» όπως είναι ο πλήρης τίτλος των ΚΤΕΛ, θα πραγματοποιηθεί σε οικόπεδο έκτασης 66.420 τετραγωνικών μέτρων που περικλείεται από τον παράδρομο της λεωφόρου Κηφισού, την Ιερά Οδό και τις οδούς Αγίας Άννης και Πιερίας, δίπλα στο αμαξοστάσιο των συρμών του Μετρό, στον Ελαιώνα.
Η χωροθέτησή του επί της ουσίας είναι εντός των ορίων του δήμου Αιγάλεω. Μάλιστα εάν κάνετε αναζήτηση στους χάρτες της Google θα διαπιστώσετε πως ήδη έχει επισημανθεί που θα βρίσκεται ο «Μελλοντικός σταθμός ΚΤΕΛ ΕΛΑΙΩΝΑ» όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Τα κτίρια που θα συμπεριλαμβάνει
Σύμφωνα με την αρχιτεκτονική μελέτη, το κτιριακό συγκρότημα του νέου Κεντρικού Σταθμού Υπεραστικών Λεωφορείων (ΚΣΥΛ) θα απαρτίζεται από τρία κύρια κτίρια και ένα συνοδευτικό, τα εξής:
Κτίριο Α – Στάθμευσης των λεωφορείων
Θα φιλοξενεί τους χώρους στάθμευσης και τις αποβάθρες των εθνικών λεωφορειακών λεωφορείων (των δρομολογίων εντός Ελλάδος δηλαδή), τους χώρους στάθμευσης των ιδιωτικών αυτοκινήτων και την ξενοδοχειακή μονάδα που θα ανεγερθεί αθροιστικής δυναμικότητας 90 κλινών.
Τα δωμάτια θα διατάσσονται σε δύο συστοιχίες. Μια προς τα ανατολικά με θέα προς το κέντρο της Αθήνας και την Ακρόπολη και μια προς τα δυτικά που θα βλέπει τη φυτεμένη στέγαση του υπόλοιπου τμήματος του κτιρίου και το αστικό πάρκο του δήμου Αιγάλεω που συζητείται να διαμορφωθεί (σήμερα χρησιμοποιείται για τα απορριμματοφόρα του δήμου Αθηναίων).
Κτίριο Β – Υποδοχής και εξυπηρέτησης επιβατών και επισκεπτών
Θα αποτελέσει τον πυρήνα υποδοχής των επιβατών και των επισκεπτών του σταθμού των ΚΤΕΛ. Θα περιλαμβάνει τη βασική αίθουσα αφίξεων και αναχωρήσεων, εμπορικά καταστήματα, ταχυδρομείο, φαρμακείο, περίπτερο, καφετέριες και χώρους εστίασης, αστυνομικό σταθμό, συνεδριακό κέντρο 693 θέσεων και εκθεσιακούς χώρους.
Κτίριο Γ – Στάθμευσης των λεωφορείων διεθνών προορισμών
Σε αυτό θα φιλοξενούνται οι αποβάθρες και οι χώροι στάθμευσης των λεωφορείων που πραγματοποιούν διεθνή δρομολόγια.
Κτίριο Δ – Συνοδευτικό για απόσυρση των λεωφορείων
Πρόκειται για συνοδευτικό κτίριο που θα φιλοξενεί τους χώρους στάθμευσης και απόσυρσης των λεωφορείων.
Είναι αυτονόητο ότι έχουν σχεδιαστεί και χώροι για την αποθήκευση αποσκευών, για γραφεία της διοίκησης, πλυντήριο και πρατήριο καυσίμων για τα λεωφορεία, συνεργείο επισκευών τους, κ.λπ. Έντονη θα είναι παράλληλα η παρουσία πρασίνου, αφού σύμφωνα με τον σχεδιασμό το 30% της έκτασης θα καλύπτεται από δέντρα, γκαζόν θάμνους και διάφορα φυτά.
Από που θα εισέρχονται τα λεωφορεία και που θα σταθμεύουν
Η είσοδος των λεωφορείων του ΚΤΕΛ στον σταθμό θα γίνεται μέσω της οδού Καστοριάς, ενώ θα φτιαχτούν δύο επίπεδα στάθμευσης. Οι συνολικές θέσεις λεωφορείων θα ανέρχονται σε 70, και θα μοιράζονται στους δύο ορόφους του Κτιρίου Ειδικότερα, στον χαμηλότερο όροφο οι θέσεις στάθμευσης λεωφορείων αντιστοιχούν σε 32 θέσεις για δωδεκάμετρα ή δεκαπεντάμετρα λεωφορεία, και σε 2 θέσεις στάθμευσης για ηλεκτρικά οχήματα βοηθητικής εξυπηρέτησης. Συνολικός αριθμός θέσεων: 34.
Στον υψηλότερο όρο του κτιρίου Α, θα διατίθενται 32 θέσεις για δωδεκάμετρα ή δεκαπεντάμετρα λεωφορεία, 2 θέσεις για δωδεκάμετρα λεωφορεία και 2 θέσεις στάθμευσης για ηλεκτρικά οχήματα βοηθητικής εξυπηρέτησης. Συνολικός αριθμός θέσεων: 36.
Οι ανταποκρίσεις με άλλα μέσα μαζικής μεταφοράς
Ο νέος σταθμός των ΚΤΕΛ εκτιμάται ότι σε καθημερινή βάση θα εξυπηρετεί περίπου 35.000 επιβάτες. Έχει σχεδιαστεί με τέτοιον τρόπο, ώστε να αποτελεί συγκοινωνιακό κόμβο μετεπιβίβασης, καθώς θα υποστηρίζεται από το μετρό (μέσω του γειτονικού σταθμού «Ελαιώνας» της Γραμμής 3), από τον σταθμό αστικών λεωφορειακών γραμμών του ΟΑΣΑ (αφετηρία/τέρμα) και από την αφετηρία λεωφορειακών γραμμών του ΚΤΕΛ Δυτικής Αττικής.
Επίσης θα υπάρχει χώρος στάθμευσης Ι.Χ. αυτοκινήτων και δικύκλων (park & ride), χώρος μετεπιβίβασης από/ προς τα ταξί, αλλά και χώρος στάσης δίκυκλων και ΙΧ αυτοκινήτων για μετεπιβίβαση (kiss & ride).
Τα οφέλη από την κατασκευή του ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα
Με την ολοκλήρωση του νέου Κεντρικού Σταθμού Υπεραστικών Λεωφορείων αναμένεται να υπάρξουν πολλαπλά οφέλη, μεταξύ των οποίων θα είναι η βελτίωση των επιβατικών μετακινήσεων με υπεραστικά λεωφορεία, η δημιουργία νέων θέσεων απασχόλησης και η αναβάθμιση του οδικού δικτύου γύρω από τον σταθμό.
Θα υλοποιηθούν παρεμβάσεις στο οδικό δίκτυο, ενισχύοντας την οδική ασφάλεια και αναβαθμίζοντας τη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση της ευρύτερης περιοχής ενδιαφέροντος, ενώ οι οδικές επεμβάσεις θα μειώσουν και τον χρόνο ταξιδιού για την προσέλευση στον σταθμό.
Αναμένεται επίσης, εξαιτίας των προσφερόμενων υπηρεσιών (ξενοδοχείο, συνεδριακό κέντρο, τράπεζες, καταστήματα, ασφαλιστικές εταιρείες, κ.λπ.) να αναβαθμιστούν και οι χρήσεις γης/δραστηριότητες στην περιοχή του Ελαιώνα που θα λειτουργεί ως πόλος έλξης.
Συζήτηση και κόντρες δέκα ετών για την υλοποίηση του έργου
Η συζήτηση για τη δημιουργία νέου σταθμού ΚΤΕΛ χρονολογείται πάνω από μια δεκαετία. Στις 30 Μαρτίου του 2012 υπογράφηκε το Σύμφωνο Συνεργασίας μεταξύ της «Αττικό Μετρό», του Δήμου Αιγάλεω και του συνεταιρισμού με την επωνυμία «Κεντρικός Σταθμός Υπεραστικών Λεωφορείων», με αντικείμενο τη συνεργασία για την υλοποίηση του κεντρικού σταθμού σε έκταση 69 στρεμμάτων, όπου κι υπήρχαν άλλα 20 στρέμματα που απαιτούνταν για την απαλλοτρίωση.
Ο «Κεντρικός Σταθμός Υπεραστικών Λεωφορείων», ανέθεσε με ίδια κεφάλαια στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο ένα ερευνητικό πρόγραμμα για τη διαχείριση, την οργάνωση, την ανάπτυξη και τον σχεδιασμό του πολυλειτουργικού αυτού συστήματος, που συντονίστηκε από την Αττικό Μετρό Α.Ε. Το σχέδιο περιλάμβανε εξαρχής ανάπτυξη σχεδίων του σταθμού, σχεδιασμό δρόμων που θα απαιτούνταν, μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων, συγκοινωνιακές μελέτες και πολλά ακόμη. Το σχέδιο έχει πλήρως ολοκληρωθεί και έχει υποβληθεί στην Αττικό Μετρό.
Στις 8 Ιουνίου αναδείχθηκε ως ο σύμβουλος υλοποίησης του έργου η «Grant Thornton». Τον Ιανουάριο του 2019 υπεγράφη το σχετικό ιδιωτικό συμφωνητικό με την εταιρεία ώστε να συνταχθεί χρηματοοικονομική μελέτη. Για τις καθυστερήσεις που έχουν υπάρξει, το υπουργείο Μεταφορών καταλογίζει ευθύνες στην προηγούμενη κυβέρνηση. Σύμφωνα με τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιο για θέματα μεταφορών Μιχάλη Παπαδόπουλο, «με ευθύνη της προηγούμενης κυβέρνησης, η Αττικό Μετρό, ενώ έκανε όλες αυτές τις ενέργειες, δεν προχώρησε ποτέ στην παράταση του μνημονίου συνεργασίας μεταξύ της Αττικό Μετρό, του Δήμου Αιγάλεω και του Κεντρικού Σταθμού Υπεραστικών Λεωφορείων, παρ’ ότι η προηγούμενη σύμβαση, το μνημόνιο συνεργασίας, είχε λήξει από το 2017».
Απαντώντας εκ μέρους του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία ο κ. Παναγιώτης Κουρουμπλής τόνιζε τότε ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη βρίσκεται σχεδόν τρία χρόνια στο τιμόνι της χώρας, χωρίς το έργο να έχει προχωρήσει. Ανέφερε μάλιστα ότι «η απουσία του πρωθυπουργού ως βουλευτή της πιο υποβαθμισμένης περιοχής της Αττικής, την οποία επέλεξε για γνωστούς και ευνόητους λόγους να είναι η περιοχή όπου έθεσε υποψηφιότητα, είναι εκκωφαντική, όπως λένε οι δήμαρχοι της περιοχής».
Ανταπαντώντας ο υφυπουργός υπογράμμισε πως «δεν είναι τυχαίο ότι ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επέλεξε την έδρα σε αυτή την περιοχή και οι παρεμβάσεις που γίνονται εκεί τα τελευταία 2,5 χρόνια είναι σημαντικές».
«Κωνσταντίνος Μητσοτάκης» προτείνεται να ονομαστεί ο νέος σταθμός
Στις 8 Οκτωβρίου του περασμένου έτους, πραγματοποιήθηκε η ετήσια Γενική Συνέλευση της Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Αυτοκινητιστών Υπεραστικών Συγκοινωνιών (ΠΟΑΥΣ) στην πόλη των Χανίων, στην οποία έδωσε το παρών και ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος.
Στην ομιλία του επεσήμανε μεταξύ άλλων πως η συνέλευσης φιλοξενείται αυτή τη φορά στην πόλη των Χανίων «τιμώντας έτσι την προσφορά του αείμνηστου Κωνσταντίνου Μητσοτάκη στον κλάδο. Άλλωστε είναι κοινή μας επιθυμία, δική σας και δική μου από το 2014, ο νέος σύγχρονος σταθμός που θα γίνει στον Ελαιώνα να ονομαστεί «Κωνσταντίνος Μητσοτάκης», ως ελάχιστος φόρος τιμής στον οραματιστή και πρωτοπόρο, πολιτικό άνδρα».