Τα προβλήματα και την αγανάκτησή τους για τη χρονίζουσα δυσλειτουργία της δεύτερης κρατικής σκηνής εξέθεσαν το μεσημέρι, στη σκηνή του κατειλημμένου θεάτρου της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών στη Θεσσαλονίκη, ηθοποιοί και εργαζόμενοι στο διοικητικά ακέφαλο ΚΘΒΕ. Μαζί τους και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του θεάτρου Γιάννης Βούρος, ο οποίος μόλις χθες διέψευσε κατηγορηματικά το ότι έθεσε την παραίτησή του στη διάθεση του υπουργού Πολιτισμού.
Οι 400 σχεδόν εργαζόμενοι στο ΚΘΒΕ (ηθοποιοί και διοικητικό προσωπικό) παραμένουν απλήρωτοι επί ένα τρίμηνο, με απλήρωτες τις υπερωρίες και τα εξαιρέσιμα προηγουμένων -και ήδη φορολογημένων- ετών. Απεργοί τις τελευταίες τρεις εβδομάδες και με κλειστές και τις τρεις σκηνές του θεάτρου (Βασιλικό, θέατρο ΕΜΣ και Μονή Λαζαριστών) με υπό ματαίωση τις δυο προγραμματισμένες παραστάσεις (τον «Κάτω Παρθενώνα» του Μ. Βιντιάδη και τον «Βόυτσεκ» του Γκέοργκ Μπίχνερ) και «στον αέρα» τις πρόβες για τις καλοκαιρινές παραγωγές («Χοροθέατρο», «Ιφιγένεια εν Ταύροις» και «Του Κουτρούλη ο γάμος»), διεκδικούν από τη νέα κυβέρνηση και την ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού την άμεση αποπληρωμή τους και τη δημιουργία βιώσιμου πλάνου για το ιστορικό θέατρο της Βόρειας Ελλάδας.
«Βρισκόμαστε στο θέατρο για να παράγουμε πολιτισμό κι όχι για να διαχειριζόμαστε τα συσσωρευμένα οικονομικά λάθη διαχείρισης των προηγουμένων διοικήσεών του», έλεγαν μεταξύ άλλων οι εκπρόσωπο της Αντιπροσωπευτικής επιτροπής των ηθοποιών Νεφέλη Ανθοπούλου και Βασίλης Σπυρόπουλος στη διάρκεια συνέντευξης τύπου που παραχώρησαν σήμερα.
Οι εργαζόμενοι στο ΚΘΒΕ κατήγγειλαν την μείωση (κατά 40%) της κρατικής επιχορήγησης των τελευταίων ετών, την καθυστέρηση καταβολής των δόσεων ενώ ζήτησαν την οριστική ρύθμιση των συσσωρευμένων και από τις προηγούμενες διοικήσεις, χρεών του θεάτρου.
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, το ΚΘΒΕ φέρεται να οφείλει το 1.200.000 ευρώ από τα χρέη της Όπερας (οι εργαζόμενοι ζητούν να τα αναλάβει το Δημόσιο) από τα οποία έχουν ήδη αποπληρωθεί οι 804.000 ευρώ, περί τα 2 εκατομμύρια ευρώ -συσσωρευμένα χρέη προς το ΙΚΑ από τις προηγούμενες διοικήσεις (το ΥΠΠΟ κατάφερε να εντάξει το ΚΘΒΕ στη ρύθμιση των 150 δόσεων – αλλά και η καταβολή ακόμα κι αυτών, μειώνει τον ήδη περιορισμένο ποσό της επιχορήγησης) 175.000 ευρώ χρέη προς την Τράπεζα Πειραιώς, απροσδιόριστο ποσό χρεών σε προμηθευτές στην πόλη…
Σε παρέμβασή του ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γιάννης Βούρος αφού τόνισε πως δήλωσε πως «τα τελευταία χρόνια η αδιαφορία των κρατούντων και η απαξίωση του μεγαλύτερου πολιτιστικού πυρήνα της Νοτιοανατολικής Ευρώπης αγγίζουν το ζενίθ της κλίμακας» και ότι «το ΚΘΒΕ επί σειρά ετών αποτελεί αποδεδειγμένα πια, ένα κατ´ ανάγκη εργαλείο στα χέρια της Πολιτείας, άλλοθι για πολλούς προκειμένου να αποτυπώνουν στις σελίδες των προγραμματικών τους δηλώσεων το ενδιαφέρον τους τάχα για τον Πολιτισμό», δήλωσε ότι το μεγαλύτερο μέρος της ήδη μειωμένης επιχορήγησης προς το θέατρο (3.3350.000 ευρώ για το β’ εξάμηνο του 2013 – από τότε που ο ίδιος ανέλαβε – και 5.800.000 ευρώ για το 2014) απορροφήθηκαν σε αγωγές και πρόστιμα που αφορούσαν ατασθαλίες προηγούμενων διοικήσεων.
Ο κ. Βούρος, ο οποίος υποσχέθηκε αναλυτική παρουσίαση της οικονομικής κατάστασης του θεάτρου την ερχόμενη εβδομάδα καθώς και παρουσίαση του καλλιτεχνικού προγραμματισμού για την ερχόμενη περίοδο, χαρακτήρισε το ΚΘΒΕ ως «Κυναίγειρο» (τον Μαραθωνομάχο ήρωα της Αθήνας του 5ου π.Χ. αιώνα – αδελφό του τραγικού ποιητή Αισχύλου).
«Αρνείται η Πολιτεία να μας επιστρέψει αυτά που μας χρωστάει (1.200.000 από το χρέος της Όπερας – 1.150.000 από επιστροφές ΦΠΑ – 800.000 ο Δήμος Θεσσαλονίκης από τις εκδηλώσεις των Δημητρίων). Μας κόβουν το ένα χέρι. Μας περικόπτουν την επιχορήγηση κατά 40% ενώ οι λειτουργικές δαπάνες των κτιρίων και των υποχρεώσεων που έχει φορτώσει η Πολιτεία στις πλάτες του Κρατικού παραμένουν οι ίδιες. Μας κόβουν και το άλλο χέρι. Και τώρα με τις καθυστερήσεις στην εκταμίευση της τακτικής επιχορήγησης σε αυτήν την κρίσιμη στιγμή για την επιβίωση των ανθρώπων που αποτελούν τον πνεύμονα ζωής του Οργανισμού σχεδιάζουν δια της εις άτοπων απαγωγής να μας αφανίσουν εντελώς κόβοντας το κεφάλι μας. Το ΚΘΒΕ ως άλλος Κυναίγειρος, όχι της μάχης του Μαραθώνα αλλά του Πολιτισμού», δήλωσε ο κ. Βούρος, ζητώντας «για γενναία υπουργική απόφαση που θα κουρέψει ή θα μηδενίσει το χρέος του ΚΘΒΕ».
Οι διαμαρτυρόμενοι – καταληψίες (μέχρι σήμερα το απόγευμα), απεργοί (ως και την ερχόμενη Κυριακή 26 Απριλίου) ηθοποιοί και εργαζόμενοι προτίμησαν να παραμείνουν στο σκηνικό του «Γλάρου» (σε σκηνοθεσία του καλλιτεχνικού διευθυντή του θεάτρου Γιάννη Βούρου) που… ξέμειναν στη σκηνή του θεάτρου της ΕΜΣ από τη βραδιά της πρεμιέρας του. Την επόμενη μέρα ξεκίνησαν οι απεργιακές κινητοποιήσεις των ηθοποιών και οι παραστάσεις διακόπηκαν…
Σύμφωνα με τη διεθνή δραματολογία «Ο Τσέχωφ στον “Γλάρο” θίγει τις σχέσεις, τα κίνητρα, την ψυχολογία και τις διεκδικήσεις ανθρώπων που αγαπούν, υπηρετούν ή θέλουν να υπηρετήσουν την τέχνη, μέσω της συγγραφής και του θεάτρου ενώ γύρω τους περιστρέφονται οι άνθρωποι της καθημερινότητας που προσπαθούν να ξεπεράσουν τα αδιέξοδα της ζωής τους».
Το ΚΘΒΕ θα παραμείνει σ’ όλες τις σκηνές του κλειστό ως και την ερχόμενη Κυριακή οπότε και οι απεργοί θα αποφασίσουν για την συνέχιση ή μη των κινητοποιήσεων τους.