Με την πρώτη BMW Σειρά 4 Gran Coupé να έχει γνωρίσει μεγάλη επιτυχία, ένα μοντέλο 2ης γενιάς προστίθεται τώρα στην πρόσφατη γκάμα της Σειράς 4. Το νέο τετράθυρο coupé έχει δυναμική συμπεριφορά, αεροδυναμική σχεδίαση, πολυτέλειας στο εσωτερικό και πλήθος καινοτομιών που προάγουν τη λειτουργικότητα και τη συνδεσιμότητα.
Επιπλέον, η άνετη πρόσβαση στο πίσω μέρος, πέντε καθίσματα κανονικών διαστάσεων, μεγάλη πίσω πόρτα και χώρος αποσκευών μεταβλητής διάταξης εξασφαλίζουν την καθημερινή λειτουργικότητα του μοντέλου της BMW.
Επίσης, μία έκδοση υψηλών επιδόσεων της νέας 4 Gran Coupé με τη φροντίδα της BMW M GmbH θα διατίθεται με το λανσάρισμα του μοντέλου (προγραμματίζεται για το Νοέμβριο του 2021) μαζί με τέσσερις ακόμα εκδόσεις. Όλες θα κατασκευάζονται στο εργοστάσιο της μάρκας στο Μόναχο.
Σχεδίαση – Εσωτερικό
Με μήκος 4.783 mm, πλάτος 1.852 mm και ύψος 1.442 mm, το νέο κουπέ μοντέλο της σειράς 4 -συγκριτικά με τον προκάτοχό του- είναι μεγαλύτερο κατά +143 mm σε μήκος, +27 mm σε πλάτος και +53 mm σε ύψος, ενώ το πλάτος των μετατροχίων έχει επίσης αυξηθεί -στα 1.595 mm μπροστά (+50 mm) και 1.623 mm πίσω (+29 mm). Το μεταξόνιο των 2.856 mm είναι κατά +46 mm μεγαλύτερο από του προηγούμενου μοντέλου, και +5 mm από της σειράς 3 Sedan. Επίσης, διαθέτει χώρο αποσκευών 470 λίτρων (+39 λίτρα), που μπορεί να φτάσει μέχρι τα 1.290 λίτρα το μέγιστο με την αναδίπλωση της πλάτης των πίσω καθισμάτων, που είναι στάνταρ διαιρούμενη σε αναλογία 40:20:40.
Στο εσωτερικό, η ψηλή κεντρική κονσόλα και οι ομοιόμορφες επιφάνειες από τον πίνακα οργάνων μέχρι τις επενδύσεις των θυρών δίνουν την αίσθηση ότι αγκαλιάζουν τους εμπρός επιβάτες. Το μπουτόν Start/Stop για τον κινητήρα είναι τοποθετημένο σε ένα panel ελέγχου στην κεντρική κονσόλα, που επίσης φιλοξενεί το BMW Controller, τα μπουτόν για τη μονάδα Driving Experience Control, το ηλεκτρομηχανικό χειρόφρενο και τον ειδικό για το μοντέλο επιλογέα σχέσεων. Επιπλέον, στα πίσω καθίσματα με τα αναδιπλούμενα προσκέφαλα μπορούν να τοποθετηθούν τρία παιδικά καθίσματα.
Σπορ καθίσματα και ένα σπορ δερμάτινο τιμόνι προσφέρονται στάνταρ, ενώ το στυλ του εσωτερικού τονίζεται στα μοντέλα M440i xDrive Gran Coupé και M Sport με χαρακτηριστικά όπως προστατευτικές επενδύσεις γονάτων στην κεντρική κονσόλα. Επίσης, η λίστα προαιρετικού εξοπλισμού προσφέρει μεγάλα περιθώρια εξατομίκευσης.
Κινητήρες – Κιβώτιο
Σύγχρονοι 4κύλινδροι και 6κύλινδροι κινητήρες και ήπια υβριδική τεχνολογία 48 V κινούν τη νέα σειρά 4 Gran Coupé. Στην κορυφή της γκάμας η M440i xDrive Gran Coupé με 6κύλινδρο σε σειρά βενζινοκινητήρα 374 hp. Η 430i Gran Coupé σηματοδοτεί το ξεκίνημα του νέου 4κύλινδρου κινητήρα που αποδίδει 245 hp με πολλαπλή εξαγωγής ενσωματωμένη στην κυλινδροκεφαλή για περαιτέρω μείωση των εκπομπών ρύπων.
Ο 4κύλινδρος βενζινοκινητήρας της 420i Gran Coupé παράγει μέγιστη ισχύ 184 hp, ενώ ένας 4κύλινδρος diesel 190 hp βρίσκεται κάτω από το καπό της 420d Gran Coupé και της 420d xDrive Gran Coupé, ολοκληρώνοντας την γκάμα των κινητήριων συνόλων.
Πρόσθετα, στην M440i xDrive Gran Coupé και στις diesel εκδόσεις, η ήπια υβριδική τεχνολογία αυξάνει περαιτέρω τις επιδόσεις και την απόδοση. Η μίζα – γεννήτρια 48V υποστηρίζει άμεσα τον κινητήρα με πρόσθετη ισχύ 11 hp κατά την επιτάχυνση είτε από στάση ή εν κινήσει, ενώ μια πρόσθετη μπαταρία αυξάνει τις ικανότητες ανάκτησης και αποθήκευσης ενέργειας πέδησης.
Όλοι οι κινητήρες συνεργάζονται με το 8τάχυτο κιβώτιο Steptronic (στάνταρ). Το προαιρετικό 8τάχυτο κιβώτιο Steptronic Sport (στάνταρ στην M440i xDrive Gran Coupé) διαθέτει ακόμα πιο γρήγορες αλλαγές σχέσεων με χειριστήρια (shift paddles) στο τιμόνι και μία λειτουργία Sprint, η οποία ενεργοποιεί τη μέγιστη απόδοση του συστήματος κίνησης και μετάδοσης σε απότομη επιτάχυνση ή μια προσπέραση.
Ακαμψία αμαξώματος – Αεροδυναμικά χαρακτηριστικά
Τα σπορ χαρακτηριστικά της νέας Σειρά 4 Gran Coupé υποστηρίζονται από χαμηλό κέντρο βάρους και σχεδόν 50:50 κατανομή βάρους. Χάρη σε ένα «έξυπνο» μίγμα υλικών έχει βελτιστοποιηθεί το βάρος τόσο του αμαξώματος όσο και του πλαισίου, ενώ ειδικές ενισχύσεις αμαξώματος στο εμπρός τμήμα και τον πίσω άξονα συμβάλλουν στην εξαιρετική ευελιξία και την ακρίβεια της συμπεριφοράς του αυτοκινήτου.
Ένα ενεργό σύστημα ελέγχου γρίλιας πάνω και κάτω αεραγωγών σε συνδυασμό με τα air curtains και ένα σχεδόν στεγανοποιημένο κάτω μέρος αμαξώματος βελτιστοποιούν την αεροδυναμική του αυτοκινήτου. Ο συντελεστής οπισθέλκουσας (Cd) 0,26 που έχει μετρηθεί για την 420d Gran Coupé, για παράδειγμα, αντιπροσωπεύει μια μείωση 0,02 έναντι του προηγούμενου μοντέλου.
Ειδική γεωμετρία, βάσεις και ακριβής ρύθμιση του πλαισίου εξασφαλίζουν εξαιρετική δυναμική συμπεριφορά. Ο εμπρός άξονας δύο συνδέσμων με γόνατα ελατηρίων και ο πίσω άξονας πέντε συνδέσμων έχουν σχεδιαστεί για μείωση του βάρους και αύξηση της ακαμψίας. Τα στάνταρ τοποθέτησης αμορτισέρ που ρυθμίζουν συνεχώς την απόσβεσή τους ανάλογα με την αντίστοιχη διαδρομή των ελατηρίων (lift-related dampers) βελτιώνουν τόσο τις δυναμικές επιδόσεις όσο και την οδηγική άνεση. Ανάλογα με τη διαδρομή του ελατηρίου, προσφέρουν έξτρα απόσβεση για έλεγχο της κίνησης του αμαξώματος όταν περνά πάνω από μεγάλες ανωμαλίες και εμποδίζουν την υπερβολική βύθιση.
Το σύστημα αντιδρά στις μικρο-ανωμαλίες του οδοστρώματος με χαμηλές δυνάμεις απόσβεσης, ώστε να προσφέρει υψηλά επίπεδα άνεσης. Τα εν λόγω αμορτισέρ (lift-related dampers) είναι ιδιαίτερα σκληρά στην M440i xDrive Gran Coupé και σε αυτοκίνητα με προαιρετική ανάρτηση M Sport. Η προσαρμοζόμενη ανάρτηση Adaptive M που διατίθεται προαιρετικά συνδυάζει τα χαρακτηριστικά της ανάρτησης M Sport με ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ, που συνδυάζουν τις γρήγορες μετακινήσεις με την άνεση. Σπορ σύστημα διεύθυνσης με μεταβλητό λόγο υποπολλαπλασιασμού περιλαμβάνεται και με τις δύο προαιρετικές εκδόσεις της ανάρτησης, ενώ -προαιρετικά- διατίθενται φρένα M Sport (στάνταρ στην M440i xDrive Gran Coupé).
Η βασική έκδοση περιλαμβάνει ζάντες αλουμινίου Μ 18″ και διαφορικό M Sport με ηλεκτρονικά ελεγχόμενη, πλήρως μεταβλητή εμπλοκή πίσω, κάτι που διατίθεται προαιρετικά και με την 430i Gran Coupé εάν διαθέτει συστήματα ανάρτησης M Sport ή Adaptive M.
Συστήματα υποστήριξης οδηγού
Περίπου 40 λειτουργίες υποστήριξης που αναβαθμίζουν τα επίπεδα άνεσης και ασφάλειας στην οδήγηση και το παρκάρισμα διατίθενται στάνταρ ή προαιρετικά για το νέο μοντέλο. Ξεχωρίζουν το Active Cruise Control με αυτόματο Speed Limit Assist, παρακολούθηση διαδρομής και αναγνώριση φωτεινού σηματοδότη (στη Γερμανία), και Steering & Lane Control Assistant.
Η βασική έκδοση περιλαμβάνει προειδοποίηση επικείμενης εμπρόσθιας σύγκρουσης, Speed Limit Info, Lane Departure Warning, Park Distance Control, Reversing Assist Camera και Parking Assistant με Reversing Assistant. Προαιρετικά, οι πελάτες μπορούν να παραγγείλουν Parking Assistant Plus με Surround View και Remote 3D View.
Επιπλέον, οδηγός οι επιβάτες θα εκτιμήσουν τις αυξημένες δυνατότητες που παρέχει το λειτουργικό σύστημα Operating System 7 (στάνταρ εξοπλισμός) το οποίο δίνει πρόσβαση και σε σειρά πολύ προηγμένων ψηφιακών υπηρεσιών, μεταξύ των οποίων Intelligent Personal Assistant, Digital Key, Connected Music και Remote Software Upgrades.
Το Live Cockpit Plus (στάνταρ) περιλαμβάνει το λειτουργικό σύστημα iDrive με οθόνη ελέγχου 8,8″ και έγχρωμη οθόνη 5,1″ στον πίνακα οργάνων. Προαιρετικά το Live Cockpit Professional διαθέτει πλήρως ψηφιακό σύστημα που περιλαμβάνει πίνακα οργάνων υψηλής ανάλυσης με μία οθόνη 12,3″ πίσω από το τιμόνι και οθόνη ελέγχου 10,25″ (control display).
Τέλος, με την ενσωμάτωση smartphone (στάνταρ), οι επιβάτες μπορούν να χρησιμοποιούν τα Apple CarPlay και Android Auto μέσω του λειτουργικού συστήματος του αυτοκινήτου, ενώ η λειτουργία Remote Software Upgrades επιτρέπει τη βελτιωμένη λήψη/εγκατάσταση λειτουργιών του οχήματος και πρόσθετων ψηφιακών υπηρεσιών «over the air».
Νίκος Τσάδαρης