Ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, μιλώντας από το βήμα του συνεδρίου του Economist, που πραγματοποιείται στην Θεσσαλονίκη, υπό την αιγίδα της ελληνικής προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επισήμανε σήμερα πως το υπουργείο εξακολουθεί να τελεί εν αναμονή της πρότασης του ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση του λιμανιού της πόλης.
«Το ΤΑΙΠΕΔ δεν έχει ακόμη καταλήξει σε συγκεκριμένη πρόταση προς το υπουργείο για το πώς σκοπεύει να προχωρήσει στην αξιοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Είμαστε σε ανοιχτό διάλογο, δεν κρυβόμαστε. Έχει κλείσει το κρατικοδίαιτο μοντέλο ανάπτυξης και η νέα γενιά θέλει περισσότερες διεθνείς συνεργασίες και ανταγωνιστικότητα» σημείωσε.
Σε ό,τι αφορά το λιμάνι του Πειραιά, σημείωσε ότι εντός των επόμενων ημερών θα κατατεθεί προς έγκριση στη Βουλή η πρόσκληση εκδήλωσης επενδυτικού ενδιαφέροντος για την πώληση του πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ).
Παράλληλα, όπως είπε, τον περασμένο Ιούνιο, «με πολύ κόπο καταφέραμε να καταστρώσουμε επέκταση της σύμβασης με την Cosco για την προβλήτα 3 του ΟΛΠ, η οποία ακόμη βρίσκεται σε διαδικασία έγκρισης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες να κάμψουμε τις αντιρρήσεις της Ένωσης, δεν έχουμε πάρει ακόμη το “πράσινο φως” για να προχωρήσει η επένδυση».
Ο κ. Βαρβιτσιώτης πρόσθεσε ότι «οι ναυτιλιακές μεταφορές αποτελούν υψηλή προτεραιότητα στο πλαίσιο της ελληνικής προεδρίας» ενώ επισήμανε την ανάγκη χάραξης μιας συνολικής πολιτικής για την ευρωπαϊκή ναυτιλία, αντί των αποσπασματικών στρατηγικών ανά γεωγραφική περιφέρεια.
Όπως είπε, «ο κίνδυνος που υπάρχει, σε περίπτωση που στην Ευρωπαϊκή Ένωση υιοθετούμε περιφερειακές πολιτικές για τη ναυτιλία, είναι το έργο να μην φύγει, π.χ. από τον Πειραιά για να μετακομίσει στο Ρότερνταμ, αλλά να πάει σε χώρες της Ασίας».
Πρόσθεσε ότι στόχος της ελληνικής προεδρίας αποτελεί επίσης η ενίσχυση της προσέλευσης στο ναυτικό επάγγελμα, με προοπτική «από 5,5 εκατομμύρια εργαζόμενους να φτάσουμε στα 7 εκατομμύρια το 2020 στην Ευρώπη».
Μέχρι πρόσφατα, πρόσθεσε ο υπουργός, η Ελλάδα κοιτούσε τα λιμάνια της ως υποδομές, με στόχο την τοπική ανάπτυξη και την εξυπηρέτηση εσωτερικού εμπορίου. «Τα τελευταία χρόνια, αυτή η στρατηγική έχει αλλάξει.
Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του Πειραιά, που από περιφερειακό λιμάνι έχει γίνει σήμερα ένα από τα κεντρικά της Ευρωπαϊκής Ένωσης» κατέληξε.
Παράλληλα ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) Γεώργιος Ανωμερίτης τάχθηκε υπέρ του μοντέλου των παραχωρήσεων λιμενικών δραστηριοτήτων των ελληνικών και ευρωπαϊκών λιμανιών «σε πολλούς διαχειριστές και πολλούς χρήστες», αντί της πώλησης της πλειοψηφίας μετοχών τους σε έναν ιδιοκτήτη.
Μιλώντας από το βήμα του συνεδρίου του Economist, που πραγματοποιείται υπό την αιγίδα της ελληνικής Προεδρίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), ο κ. Ανωμερίτης είπε χαρακτηριστικά ότι «αν κανένα κακό κρατικό μονοπώλιο δεν προχωρά τα πράγματα, τότε δεν θα τα προχωρήσει και κανένα ιδιωτικό».
Δημόσιου χαρακτήρα εννέα στα δέκα λιμάνια της Ευρώπης
Το 90% μεγάλων λιμανιών της Ευρώπης είναι, όπως είπε, δημόσιου χαρακτήρα, το 7% κρατικά και το υπόλοιπο 3% ιδιωτικά. «Πρέπει να προχωρήσουμε μέσα σε ένα μοντέλο, στο πλαίσιο του οποίου τα λιμάνια θα ανήκουν σε πολλούς διαχειριστές και πολλούς χρήστες» είπε και ανέφερε ενδεικτικά ότι στο λιμάνι του Πειραιά «τρέχουν» 322 συμβάσεις παραχώρησης, με πιο σημαντική εκείνη που αφορά την Cosco, η οποία και θα επεκταθεί αν το ελεγκτικό συνέδριο και η Κομισιόν θα ανάψουν το «πράσινο φως».
«Τα λιμάνια είναι μηχανές ανάπτυξης, όχι συγκυριακές λειτουργίες μέσα από τις οποίες θα πρέπει να επιλύουμε άλλου είδους οικονομικά και πολιτικά θέματα» σημείωσε.
Να υπάρξει επειγόντως ανεξάρτητη αρχή λιμένων
Όπως είπε, το πρώτο που πρέπει να γίνει είναι να υπάρξει επειγόντως ανεξάρτητη αρχή λιμένων, αλλά και να μεταρρυθμιστεί το σύστημα, σύμφωνα με τις προτάσεις,που έγιναν από τους συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ. «Τρίτον, οφείλουμε να βρίσκουμε λύσεις που να ενισχύουν την οικονομική προσπάθεια της χώρας σε αυτή τη φάση και, τέταρτον, να μην ανακόψουμε μέσα από άστοχες ιδιωτικοποιήσεις την αναπτυξιακή διαδικασία».
Πρόσθεσε ότι το ευρωπαϊκό λιμενικό σύστημα στηρίζεται στις αρχές της ανταγωνιστικότητας, της διαφάνειας και της προστασίας του περιβάλλοντος. «Εάν αυτές δεν εκπληρωθούν, καμία μεταρρύθμιση και ιδιωτικοποίηση δεν μπορεί να προχωρήσει» κατέληξε.
Σε σύνδεση με την ανάπτυξη θα πρέπει να γίνει η «λεγόμενη ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, στην οποία πρέπει να καταλήξουμε με τον σωστό τρόπο, που έχουμε εκφράσει επανειλημμένως» όπως επισήμανε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος (ΟΛΘ), Στέλιος Αγγελούδης.
Πρόσθεσε δε, ότι ο ιδιώτης θα πρέπει να επενδύσει στα εμπορευματοκιβώτια και στο πλεονέκτημα της Θεσσαλονίκης, που είναι ο σιδηρόδρομος.
Σημείωσε ακόμη ότι ο ΟΛΘ παρουσιάζει θεαματική κερδοφορία, που έχει εκτιναχθεί από 6,5 εκατ. ευρώ το 2010 κοντά στα 23 εκατομμύρια ευρώ προ φόρων το 2012, με προοπτική να κινηθεί «ακριβώς στα ίδια υψηλά επίπεδα» και το 2013.
«Μην βιαστεί να βγάλει κάποιος το συμπέρασμα ότι τα αποτελέσματα αυτά αποτελούν απλά νοικοκύρεμα, αφού οι πωλήσεις μας αυξήθηκαν κατά 7 εκατομμύρια ευρώ σε σχέση με το 2008, φτάνοντας στα 52,8 εκατομμύρια ευρώ το 2012 από 46 εκατομμύρια» τόνισε.