Κανονικά πραγματοποιήθηκαν οι προσεγγίσεις πλοίων στα περισσότερα λιμάνια της χώρας, παρά τη 48ωρη κινητοποίηση που έχει κηρύξει από σήμερα η Πανελλήνια Ένωση Πλοηγών, συμμετέχοντας στην απεργία της ΑΔΕΔΥ.
Οι πλοηγοί κάνουν λόγο για απαξίωση της υπηρεσίας τους, καθώς υπάρχουν βασικές ελλείψεις σε υλικοτεχνικές υποδομές και ζητούν από το υπουργείο Ναυτιλίας να προχωρήσει σε κάλυψη των κενών οργανικών θέσεων με μόνιμους πλοηγούς μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας, και όχι με έκτακτους, κάτι που, όπως αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους, αντίκειται στον νόμο και απαξιώνει την υπηρεσία τους.
Στην απεργία των πλοηγών συμμετέχουν και τα ρυμουλκά σκάφη, με τετράωρη στάση εργασίας σήμερα και αύριο από τις 6.00 έως τις 10.00.
Σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές, ο υπουργός Ναυτιλίας, Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, μετά την ανακοίνωση της απεργίας, ζήτησε χθες από την ηγεσία του Λιμενικού Σώματος, να επιλυθεί άμεσα το ζήτημα και να παραμείνουν όλα τα λιμάνια ανοιχτά. Αιτιολόγησε αυτή την απόφασή του, επισημαίνοντας ότι μία κινητοποίηση και ένας αποκλεισμός των λιμανιών την περίοδο αυτή, δεν είναι ό,τι καλύτερο για τη χώρα, καθώς μπλοκάρεται η παραγωγική διαδικασία μέσω της διακίνησης των εμπορευμάτων με τα φορτηγά πλοία, αλλά και των τουριστών με τα κρουαζιερόπλοια, με αποτέλεσμα να χάνονται πολύτιμα έσοδα.
Έτσι, στα περισσότερα κεντρικά λιμεναρχεία της Ελλάδας όπου παρουσιάστηκε πρόβλημα στις προσεγγίσεις πλοίων και δεν υπήρχαν πλοηγοί να εξυπηρετήσουν, τέθηκαν σε ισχύ νομοθετικές διατάξεις που διέπουν τη λειτουργία των πλοηγικών σταθμών αλλά και του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου, για έκτακτες περιπτώσεις. Ταυτόχρονα, για το θέμα ενημερώθηκαν και οι αρμόδιες εισαγγελικές Αρχές της κάθε περιοχής.
Συγκεκριμένα, τέθηκαν τέσσερις βασικές προϋποθέσεις στα πλοία που ήθελαν να καταπλεύσουν ή να αποπλεύσουν από τα λιμάνια χωρίς πλοηγούς και ήταν οι εξής:
1. Να διαθέτουν δύο έλικες για την κίνησή τους, ή μία έλικα και πρωραία έλικα διεύθυνσης.
2. Οι πλοίαρχοι να αποδεχθούν εγγράφως την ευθύνη του κατάπλου και του απόπλου.
3. Να υφίσταται η συνδρομή ρυμουλκού λιμένος ικανής ιπποδύναμης και αριθμού (σ.σ. στην περίπτωση που απαιτούνται δύο).
4. Να επικρατούν καλές καιρικές συνθήκες.
Από την πλευρά τους, οι πλοηγοί κατήγγειλαν ότι κρουαζιερόπλοια στον Βόλο, την Κέρκυρα, τη Θεσσαλονίκη και τον Πειραιά, προσέγγισαν χωρίς πλοηγούς και πως κάτι τέτοιο εγκυμονεί κινδύνους για την ασφάλεια των πλοίων, των επιβατών αλλά και του λιμανιού.
Πάντως, τα περισσότερα κεντρικά λιμεναρχεία ανέφεραν ότι δεν υπήρξαν προβλήματα στην ασφάλεια των προσεγγίσεων, καθώς οι περισσότεροι πλοίαρχοι είχαν ενημερωθεί νωρίτερα, ότι παρουσία πλοηγού ή άνευ, δεν απαλλάσσει τον πλοίαρχο της ευθύνης ως προς την ασφαλή διακυβέρνηση, κάτι που αναφέρεται και στην κείμενη νομοθεσία.