Η οδός Εγνατία της Θεσσαλονίκης θα αλλάξει όψη μέχρι τον Μάρτιο, καθώς θα απελευθερωθούν κοινόχρηστοι χώροι, διαβάσεις, ενώ θα απομακρυνθούν και πολλές περιφράξεις από τα έργα του Μετρό.
Τα νέα έκανε γνωστά ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Νίκος Ταχιάος, στο πλαίσιο εκδήλωσης με αφορμή την εορτή της Αγίας Βαρβάρας, προστάτιδας των εργαζομένων στις υπόγειες σήραγγες και μεταλλωρύχους.
«Ήδη έχει δοθεί ένα χρονοδιάγραμμα στους καταστηματάρχες, ότι μέχρι το Μάρτιο θα περιοριστούν κατά πολύ οι περιφράξεις και ότι το Πάσχα θα βρει την Εγνατία σε διαφορετική κατάσταση» επισήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Ταχιάος, προσθέτοντας δε ότι «την περίοδο των Χριστουγέννων θα διευκολύνουμε τους καταστηματάρχες της Βενιζέλου. Μέσα στο επόμενο δεκαήμερο θα ανοίξει η οδός Βενιζέλου στο ένα ρεύμα – έχει ήδη πέσει η πλάκα οροφής – και θα ανοίξουν και οι διαβάσεις, ώστε να μπορεί ο κόσμος να περνά με ασφάλεια απέναντι και να μην υπάρχει και αυτό το χάος στην οδό Χαλκέων». Διευκρίνισε μάλιστα ότι οι διαβάσεις «δεν θα κλείσουν ξανά ποτέ και οι πεζοί θα τις χρησιμοποιούν αδιάλειπτα, ακόμη και όταν ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής του σταθμού».
Όπως μεταδίδει το ΑΠΕ – ΜΠΕ αναφερόμενος στην πρόοδο του έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης, ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό επισήμανε ότι ράγες έχουν τοποθετηθεί από την Ανάληψη μέχρι και το Σιντριβάνι, και έχει επιστρωθεί το κομμάτι μέχρι το εργοτάξιο από την Ανάληψη. «Μένει να γίνει σκυροδέτηση και υπάρχουν εκκρεμότητες στα ηλεκτρομηχανολογικά, με την τοποθέτηση τους να αρχίζει στο αμέσως προσεχές μέλλον» επισήμανε.
Υπογράμμισε ότι στην καλύτερη περίπτωση οι γραμμές μέχρι το αμαξοστάσιο θα έχουν ολοκληρωθεί το καλοκαίρι, ενώ για το σύνολο του έργου διατύπωσε την εκτίμησή του ότι μπορεί να είναι έτοιμο στο τέλος του 2022, αρχές του 2023. Υπενθυμίζεται ότι το έργο κατασκευής του σταθμού του Μετρό στην Αγία Σοφία, καθυστέρησε ενάμιση χρόνο, συνεπεία των πολλών και σημαντικών αρχαιολογικών ευρημάτων. Οι εργασίες κατασκευής άρχισαν με εντατικούς ρυθμούς το καλοκαίρι του 2018 και σήμερα έχει κατασκευαστεί το 90% των έργων πολιτικού μηχανικού (μπετά).
Από την πλευρά του, ο διευθυντής έργων του Μετρό Θεσσαλονίκης, Γιώργος Κωνσταντινίδης, παρουσίασε τον σταθμό Αγίας Σοφίας, λέγοντας ότι θα εκτείνεται σε τέσσερα επίπεδα. Στο τελευταίο επίπεδο θα είναι οι αποβάθρες, στο τρίτο θα διέρχονται οι επιβάτες και θα λειτουργούν σε δωμάτια όλα τα συστήματα, στο δεύτερο θα είναι εγκατεστημένα τα μηχανήματα των εισιτηρίων και το πρώτο είναι το επίπεδο του δρόμου. Οι αρχαιότητες θα τοποθετηθούν με βάση τις υποδείξεις του υπουργείου πολιτισμού.
Η ανάπτυξη του μετρό προς Καλαμαριά και Δυτικά
“Η γραμμή της Καλαμαριάς είναι ένα έργο με πολλές εκκρεμότητες, δεν έχουν δημοπρατηθεί μεγάλα τμήματα του ηλεκτρομηχανολογικού μέρους του έργου, γιατί δεν υπήρχαν και μελέτες για αυτό” επισήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Ταχιάος. Συμπλήρωσε δε: «προσπαθούμε να επισπεύσουμε αυτή τη διαδικασία, γιατί η Καλαμαριά έχει υπάρξει ως έργο μόνο πολιτικού μηχανικού. Θα έρθουν πολύ σύντομα και οι γραμμές για να ξεκινήσει η επίστρωση της γραμμής της Καλαμαριάς».
Για την ανάπτυξη του Μετρό γενικώς, προς τα βόρεια-βορειοδυτικά, κι αυτό που λέμε επέκταση προς τα Δυτικά και Νότια, προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία», ο κ. Ταχιάος επανέλαβε ότι «τον Μάρτιο θα παρουσιάσουμε έναν οδικό χάρτη για το πως θα πορευτούμε. Το πως θα πατήσουμε πάρα πολύ γερά στα πόδια μας, εξασφαλίζοντας τις χρηματοδοτήσεις που απαιτούνται για την πραγματοποίηση του έργου».
Η προηγούμενη διοίκηση της Αττικό Μετρό, όπως σημείωσε ο κ. Ταχιάος, «είχε κάνει την επιλογή να εμφανίζει ότι το έργο προχωρά. Ξέρετε όμως ότι όταν ο κόσμος βλέπει έξω τα συνεργεία να δουλεύουν, περιμένει ότι στο αμέσως προσεχές διάστημα θα δει και τις φαγάνες να σκάβουν. Ομως, αυτό δεν είναι τώρα ορατό και αυτό γιατί υπάρχουν πολύ μεγάλες εκκρεμότητες που έχουν να κάνουν με τη μελετητική ωρίμανση του έργου και με την τεκμηρίωσή του, ώστε να μπορέσει να εξασφαλίσει χρηματοδοτήσεις από την ΕΕ και πιθανόν από τραπεζικό δανεισμό. Αυτό δεν σημαίνει ότι το έργο πάει στις καλένδες, αλλά ότι δεν είναι ορατό αύριο», ξεκαθάρισε.
Ερωτηθείς για τον προϋπολογισμό του έργου της επέκτασης προς τα Δυτικά, ο κ. Ταχιάος σημείωσε ότι «το κόστος θα είναι πολύ υψηλό και σίγουρα πολύ πάνω από 1 δισ. ευρώ». Απαντώντας δε σε ερώτηση για το πότε θα δουν φαγάνες οι πολίτες στα Δυτικά, επισήμανε: «αν σας απαντήσω δεν θα είμαι σοβαρός. Απαιτούνται η διασφάλιση χρηματοδότησης και να γίνει ο διαγωνισμός». Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι τις προηγούμενες ημέρες βγήκε απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για την τέταρτη γραμμή της Αθήνας. «Δημιουργήθηκε λοιπόν ένα κλίμα ότι αύριο ξεκινάνε να στήνονται εργοτάξια. Ε, δεν ξεκινά λοιπόν αύριο το στήσιμο των εργοταξίων. Είναι και αυτή μια διαδικασία που πρέπει να ωριμάσει, γιατί ο διαγωνισμός δεν τελείωσε επειδή απεγκλωβίστηκε ένα μέρος του δικαστικά» ξεκαθάρισε.
Λέγοντας χρόνια πολλά στους εργαζομένους που δουλεύουν στις υπόγειες σήραγγες και στους μεταλλωρύχους, ο κ. Ταχιάος σημείωσε: «πρέπει λοιπόν να πούμε χρόνια πολλά σε αυτούς τους ανθρώπους που κάνουν μια αφανή δουλειά κάτω από τη γη της Θεσσαλονίκης, δεν πρέπει να είμαστε αχάριστοι και χρειάζεται να τιμούμε τους ίδιους και τον ιδρώτα που έχουν ρίξει». Ο ίδιος συμπλήρωσε ότι δεν πρέπει να λησμονούνται ούτε και οι προηγούμενες κυβερνήσεις, ούτε και οι προηγούμενες διοικήσεις της Αττικό Μετρό «για την πρόοδο του έργου, σε όποιο σημείο και αν βρίσκεται σήμερα».
Ανέλαβε δε τη δέσμευση απευθυνόμενος στους Θεσσαλονικείς «ότι δεν πρόκειται να εργαλειοποιήσουμε επικοινωνιακά το μετρό» και τόνισε ότι «αποτελεί ένα εργαλείο μετακίνησης των πολιτών, ένα εργαλείο που θα διευκολύνει τη ζωή τους». Διαβεβαίωσε ότι «εμείς θα επισπεύσουμε και θα κάνουμε τους καλύτερους δυνατούς σχεδιασμούς» και τόνισε ότι «η σημερινή κυβέρνηση και η σημερινή διοίκηση της Αττικό Μετρό έχουν ως πρώτη προτεραιότητα την ανάπτυξη του Μετρό της Θεσσαλονίκης, αλλά αυτό σημαίνει ότι δεν θα πάμε στα τυφλά, ούτε θα πουλήσουμε φίκια για μεταξωτές κορδέλες ούτε αέρα».
Επανέλαβε ότι «πρώτη προτεραιότητα είναι να παραδοθεί η βασική γραμμή. Δεν μπορούμε να παρουσιαστούμε πουθενά και να μιλήσουμε σοβαρά για την περαιτέρω ανάπτυξη του Μετρό εάν δεν παραδώσουμε τη βασική γραμμή», ξεκαθάρισε.