Την ώρα που η Ελλάδα χρειάζεται επειγόντως τόνωση στον τουρισμό της, η Λευκάδα, που είναι κατεξοχήν τουριστικό θέρετρο αντιμετωπίζει τεράστιο πρόβλημα, το οποίο εδώ και χρόνια παραμένει άλυτο…
Ιστιοπλοϊκά προσαράσσουν στο σημείο της αποκαλούμενης αμμόγλωσσας. Ουσιαστικά δηλαδή πρόκειται για το βόριο στόμιο της διαύλου της περιοχής και λόγω της άμμου που… φωλιάζει εκεί και δεν καθαρίζεται καλά, αρκετά σκάφη κολλάνε.
Πρόκειται για ένα θέμα αρκετά σοβαρό, όπως επισημαίνουν τοπικοί φορείς (και όχι μόνο) καθώς τέτοια προβλήματα ενδέχεται να έχουν επιπτώσεις στην πρόοδο της τουριστικής κίνησης του νησιού καθώς οι περισσότεροι κάτοικοι συντηρούνται από τους καλοκαιρινούς επισκέπτες.
Κι επειδή αναφερόμαστε σε ένα από τα ομορφότερα μέρη της Ελλάδας, καλό θα είναι να κινητοποιηθούν εγκαίρως όλες οι αρμόδιες υπηρεσίες ώστε να αρχίσουν οι εργασίες καθαρισμού της διαύλου της περιοχής. Πόσο δε μάλλον τώρα που το έργο «Διαπλάτυνση Διαύλου Λευκάδας» με προϋπολογισμό για πρώτη εγγραφή στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, ύψους 22.631.000 ευρώ.
Ποιος ευθύνεται για το πρόβλημα
Όπως λέει, μιλώντας στο newsbeast.gr, ο διευθυντής της μαρίνας Λευκάδας, Σπύρος Δαλλός, το πρόβλημα στην αμμόγλωσσα υπάρχει εδώ και αρκετά χρόνια. «Η άμμος συσσωρεύεται στη βόρεια είσοδο της διαύλου Λευκάδας και μέσω ενός φυσικού φαινομένου αυτή απομακρύνεται από τις δυτικές παραλίες και με τα ρεύματα συσσωρεύεται στο σημείο εκείνο, στο οποίο δημιουργείται το πρόβλημα», αναφέρει.
Φυσικά ο διευθυντής της μαρίνας στέκεται στο γεγονός ότι εδώ και είκοσι χρόνια, όπως υποστηρίζει, δεν έχει γίνει καμία ολική απομάκρυνση της άμμου με αποτέλεσμα το πρόβλημα να υπάρχει κάθε χρόνο. «Τα τελευταία είκοσι χρόνια, όπως είπα, δεν έχει γίνει καμία ολική απομάκρυνση με αποτέλεσμα κάθε χρόνο να κλείνει. Οπότε, η είσοδος να μειώνεται δραματικά και επικίνδυνα».
Στο ερώτημα που σχετίζεται με τις εργολαβίες στην περιοχή, ο κ. Δαλλός απαντά: «Υπάρχουν ορισμένες που γίνονται κάθε χρόνο από το Λιμενικό Ταμείο. Όμως, γίνεται απομάκρυνση μερικών εκατοντάδων κυβικών ενώ η πραγματική αμμόγλωσσα αποτελείται από εκατομμύρια κυβικά με αποτέλεσμα το ωφέλιμό της βύθισμα να είναι μέχρι 2,5 μέτρα και να υπάρχει μεγάλη δυσκολία με πληθώρα σκαφών στο να εισέλθουν ή να εξέλθουν από το συγκεκριμένο σημείο».
Ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου, Παναγιώτης Αραβανής, πάντως, υποστηρίζει: «Δύο φορές έγιναν φέτος έργα. Κάνουμε κάθε φιλότιμη προσπάθεια, δεν είναι όμως μόνο στο χέρι μας. Οι παρεμβάσεις που κάνουμε, είναι μικρού μεγέθους και γι’ αυτό δεν μπορούν να δώσουν οριστικό πρόβλημα στο βόρειο στόμιο της διαύλου. Θα πρέπει οπωσδήποτε να εκτελεστεί το μεγάλο έργο. Να ξεμπλοκάρει δηλαδή το έργο της διάνοιξης της διαύλου που εντάχθηκε στο ΕΣΠΑ για να πούμε ότι λύθηκε οριστικά το πρόβλημα», λέει, με δεδομένο ότι το Λιμενικό Ταμείο είναι η μόνη εταιρεία που αυτή τη στιγμή καθαρίζει -έστω και στο ελάχιστο- την άμμο που συσσωρεύεται σε εκείνο το σημείο.
Γιατί άργησε η μελέτη
«Στο βόρειο στόμιο της εισόδου της Λευκάδας, του λιμανιού και της περιοχής έχει μαζευτεί τεράστια ποσότητα άμμου, η οποία δυσκολεύει τη διέλευση σκαφών», αναφέρει με τη σειρά του ο δήμαρχος του νησιού, Κώστας Αραβανής.
Για να συμπληρώσει, ερχόμενος στο ποιος φταίει για το χρόνιο πρόβλημα: «Αυτό οφείλεται στο ότι έχει ολοκληρωθεί η μελέτη αλλά ακόμη δεν έχει αρχίσει η δημοπράτηση του έργου, που αναμένεται και φυσικά δεν πρέπει να παραλείψουμε πόσος χρόνος χρειάστηκε για να υπογράψει το υπουργείο Οικονομικών την ένταξη του έργου», καταλήγει.
Από την πλευρά του πάντως ο αντιπεριφερειάρχης Λευκάδας, Θεόδωρος Βερύκιος, σημειώνει: «Ο φάκελος είχε πάει από το Γενάρη στο υπουργείο Οικονομικών και ευτυχώς μετά από παρεμβάσεις και επανειλημμένες ενοχλήσεις καταφέραμε ώστε να υπογραφεί αυτή η περίφημη αδειοδότηση για να προχωρήσει το έργο. Να προχωρήσει προς τη δημοπράτηση.
Αυτή η διαδικασία όμως θα πάρει κάποιο χρόνο. Δηλαδή, θα είμαστε τυχεροί εάν δημοπρατηθεί το έργο και εάν οι ενδιαφερόμενοι συμμετέχοντες δεν έχουν δικαστικές προσφυγές και όλα αυτά που ακολουθούν τα μεγάλα έργα. Δηλαδή, μπορεί να υπάρχει και καθυστέρηση ενός χρόνου».
Και αναφέρεται και στο θέμα του διαύλου, τονίζοντας: «Τώρα, τίθεται θέμα με το βόρειο στόμιο του διαύλου, που εκεί υπάρχει μια αμμόγλωσσα και στην ουσία υπάρχει τεράστια δυσκολία.
Και είχαμε και πολλές προσαράξεις ευτυχώς χωρίς σοβαρά προβλήματα γιατί ο βυθός είναι κατά κύριο λόγο αμμώδης. Εκεί το πράγμα περιπλέκεται. Δηλαδή, η θαλάσσια ζώνη στο βόρειο στόμιο της διαύλου είναι θαλάσσια ζώνη του Λιμενικού Ταμείου Λευκάδας. Οι ποσότητες άμμου που πρέπει να απομακρυνθούν και πρέπει να γίνουν και κάποια έργα τεχνικά είναι τεράστια για να γίνεται ασφαλής η διέλευση. Και μόνο μέσα από το έργο του διαύλου, το οποίο προβλέπει απομάκρυνση 150 χιλιάδων κυβικών άμμου, θα υπάρξει καλό και γόνιμο αποτέλεσμα.
Τώρα, γίνονται κάποιες παρεμβάσεις στην περιοχή αλλά γίνονται δυστυχώς αποσπασματικά και όχι σε μεγάλη έκταση. Γιατί είπαμε ότι χρειάζονται χρήματα για να γίνει αυτό.
Μπαίνει και ο παράγοντας του κάστρου και της προστασίας του. ανήκει στη ζώνη προστασίας του κάστρου η περιοχή εκείνη. Οπότε, η οποιαδήποτε επέμβαση γίνεται ή οποιαδήποτε εξάμμωση θέλει και άδεια από το κεντρικό αρχαιολογικό συμβούλιο. Για το έργο του διαύλου υπάρχουν όλες οι αδειοδοτήσεις».
Ο «Δίαυλος» στο ΕΣΠΑ
Πρόκειται για ένα έργο, ύψους 22.631.000 ευρώ. Είναι ένα μεγάλο έργο που δημιουργεί θαλάσσιο δρόμο, ο οποίος θα διευκολύνει τον θαλάσσιο τουρισμό στη Λευκάδα, το Μεγανήσι, τον Κάλαμο και τον Καστό και θα συμβάλλει αποφασιστικά στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής.