Με σκεπτικισμό και αποστροφή αντιμετωπίστηκαν οι πρόσφυγες στο νέο τόπο εγκατάστασής τους απαντούν σε έρευνα, οι μαθητές λυκείου της Θεσσαλονίκης, αναφερόμενοι όμως, όχι στη σύγχρονη προσφυγική κρίση, αλλά στην εικόνα του Έλληνα πρόσφυγα στη νεότερη ελληνική ιστορία. Αποδεικνύοντας ότι η ιστορία «κύκλους κάνει», οι 156 μαθητές του 2ου Πειραματικού Γενικού Λυκείου Θεσσαλονίκης απάντησαν σε ερωτήματα για τον Έλληνα πρόσφυγα, προκειμένου να εφαρμοστούν καινοτόμες παιδαγωγικές προσεγγίσεις στο μάθημα της ιστορίας και να ευαισθητοποιηθούν όσο το δυνατόν περισσότερο στο θέμα της σύγχρονης προσφυγικής κρίσης.

Η έρευνα έγινε τον Δεκέμβριο του 2016 και περιλαμβάνει 17 ερωτήσεις, εξηγεί στο Αθηναϊκό Πρακτορείο,  η διευθύντρια του σχολείου Αναστασία Μπιτσάνη, στο περιθώριο διημερίδας στο Κέντρο Ιστορίας Θεσσαλονίκης, όπου παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα της έρευνας που υλοποιήθηκε, εκτός από την κ.Μπιτσάνη, από τους φιλολόγους, Κ.Κοκογιάννη και Ν.Μελισσίδη και τον καθηγητή πληροφορικής, Σπ. Χαλκίδη.

Οι μαθητές, αφού προσδιορίζουν, σε μεγαλύτερο ποσοστό, την Μικρά Ασία και την Σμύρνη, ως την προέλευση των Ελλήνων προσφύγων, αναφέρουν, στην πλειονότητά τους, την άφιξη στην Ελλάδα του μεγάλου προσφυγικού ρεύματος που ήταν αποτέλεσμα της Μικρασιατικής καταστροφής και της Σύμβασης της Λωζάνης.

Οσο για το πώς τους δέχθηκαν στο νέο τόπο εγκατάστασης, οι μαθητές, σε ποσοστό 41%, απάντησαν «με σκεπτικισμό» και σε ποσοστό 34%, «με αποστροφή». «Οι μαθητές – τριες, παρά το νεαρό της ηλικίας τους, φαίνεται να γνωρίζουν με υποδειγματικά ώριμο τρόπο, ότι το καινούργιο, νεοφερμένο και διαφορετικό, αντιμετωπίζεται από τους περισσότερους μάλλον αρνητικά παρά θετικά ενώ δεν θα έπρεπε, όταν μάλιστα αναφερόμαστε σε ταλαιπωρημένους και βασανισμένους ανθρώπους που εγκατέλειψαν τις εστίες τους ακούσια», υπογραμμίζουν οι ερευνητές.

Παράλληλα, οι μαθητές, σε ποσοστό 76%, δηλώνουν ότι οι Έλληνες πρόσφυγες δεν γνώριζαν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους στον τόπο που πήγαν όπου μάλιστα, σε ποσοστό 83%, δεν έγιναν σεβαστά τα δικαιώματά τους.

«Κρίνουν ίσως», εξηγείται στην μελέτη, «από τα φαινόμενα της σημερινής προσφυγικής κρίσης που βιώνουμε όλοι, με πιθανές συνέπειες την καταρράκωση της ανθρώπινης προσωπικότητας, την κυριαρχία της αδικίας και της περιφρόνησης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων».

«Τα παιδιά είναι ευαισθητοποιημένα στο προσφυγικό ζήτημα, βλέποντας και διαβάζοντας για το θέμα στα ΜΜΕ αλλά και γνωρίζοντας για την πολλαπλότητα των κινδύνων που αντιμετώπισαν οι πρόσφυγες στις διάφορες ιστορικές περιόδους», συνοψίζει τα συμπεράσματα της έρευνας στο Αθηναϊκό Πρακτορείο ο κ. Κοκογιάννης, ένας εκ των ερευνητών.