Το ενδεχόμενο αποτροπής τυχόν εξαπάτησης των καταναλωτών από «αετονύχηδες κατά την παράδοση του πετρελαίου θέρμανσης επιχειρεί ο γενικός γραμματέας Καταναλωτή Δημήτρης Σπυράκος, με αφορμή την έναρξη περιόδου διάθεσης του.
Συγκεκριμένα, ο κ. Σπυράκος συστήνει στους καταναλωτές:
– Να επιλέγουν προμηθευτή έπειτα από προσεκτική σύγκριση των αναγραφόμενων τιμών στα πρατήρια της περιοχής τους (τα πρατήρια καυσίμων υποχρεούνται να αναγράφουν τις τιμές των καυσίμων σε φωτεινές πινακίδες εμφανείς στους καταναλωτές), και αφού βεβαιώνονται ότι οι τιμές αυτές αφορούν την παράδοση κατ’ οίκον και την ποσότητα που επιθυμούν.
– Να τηρούνται όλα τα ενδεδειγμένα μέτρα ασφαλείας κατά την παραλαβή του πετρελαίου, προς αποφυγή ατυχημάτων.
– Να προσέχουν το χρώμα του πετρελαίου να είναι ζωηρό κόκκινο και όχι θολό, διότι το χρώμα αποτελεί ένδειξη της ποιότητας του πετρελαίου.
– Να επιβλέπουν και οι ίδιοι την καταγραφή της ποσότητας του πετρελαίου που υπάρχει στη δεξαμενή πριν και μετά την παραλαβή, πάντοτε παρουσία του βυτιοφορέα.
– Να μην εμπιστεύονται μόνο το μετρητή του βυτιοφόρου, αλλά να χρησιμοποιούν για επαλήθευση και δικό τους διαγραμμισμένο μέτρο ή βέργα, με την προϋπόθεση το μεν μέτρο να είναι άκαμπτο, με σωστή διαβάθμιση και πλήρως ανεπτυγμένο, η δε βέργα ευθεία, χωρίς στρεβλώσεις.
– Το μέτρο ή η βέργα πρέπει να τοποθετούνται στο ίδιο σημείο και κατά την προμέτρηση και κατά την επιμέτρηση να ακουμπούν απευθείας στον πυθμένα της δεξαμενής και να τοποθετούνται κατακόρυφα μέσα στη δεξαμενή.
– Να γνωρίζουν πόσα λίτρα πετρελαίου αντιστοιχούν σε κάθε εκατοστό ύψους της δεξαμενής τους. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να γνωρίζουν τις εσωτερικές διαστάσεις της δεξαμενής. Π.χ. αν μια δεξαμενή ορθογώνιας διατομής έχει μήκος 1,5 μέτρο, πλάτος 1 μέτρο και ύψος 1 μέτρο, τότε η συνολική χωρητικότητά της είναι 1,5 κυβικό μέτρο (1,5x1x1=1,5) ή 1.500 λίτρα. Επομένως, σε κάθε εκατοστό ύψους της δεξαμενής αντιστοιχούν 15 λίτρα (1500:100=15).
– Να προσέχουν ώστε η μάνικα του μεταφορέα να είναι άδεια πριν από την παραλαβή όσο και μετά την παραλαβή του πετρελαίου.
– Να προσέχουν στο τέλος της παράδοσης, όταν αδειάζει η μάνικα, να σταματήσει να μετρά και ο μετρητής.
– Να μετρούν την ανύψωση της στάθμης του πετρελαίου μέσα στη δεξαμενή, αφού κατασταλάξει ο αφρός και έχουν πρώτα παρέλθει 5-6 λεπτά, παρουσία του βυτιοφορέα.
– Να έχουν υπόψη τους ότι η ένδειξη στάθμης στις πλαστικές δεξαμενές δεν θεωρείται αξιόπιστη, λόγω της παραμόρφωσης του σχήματος των δεξαμενών αυτών όταν γεμίζουν με υγρό.
– Αν χρησιμοποιούν μετρητή δεξαμενής (βασίζεται στην αρχή των συγκοινωνούντων δοχείων), να προσέχουν ώστε το περιεχόμενο του σωλήνα στάθμης να είναι όμοιο με το περιεχόμενο της δεξαμενής, και όχι κάποιο ελαφρύτερο υγρό (θα εμφανίσει υψηλότερη στάθμη πετρελαίου από την πραγματική λόγω διαφοράς του ειδικού βάρους του υγρού).
Εντούτοις, ο μετρητής μπορεί να έχει αποκλίσεις 0,5-1,5 εκ. αν το ειδικό βάρος του πετρελαίου που βρίσκεται μέσα στον μετρητή διαφέρει από εκείνο της δεξαμενής.
Αυτό μπορεί να οφείλεται είτε σε διαφορετική παρτίδα πετρελαίου είτε στη διαφορά θερμοκρασίας μεταξύ μετρητή και δεξαμενής. Σε περίπτωση διαφωνίας επί της μέτρησης υπερισχύει η ένδειξη της βέργας. Σε κάθε περίπτωση να βεβαιώνεται ότι ο προμηθευτής δεν επεμβαίνει με οποιοδήποτε τρόπο στο σωλήνα στάθμης.
– Να ζητούν να αναγράφεται στην απόδειξη πληρωμής το ύψος της στάθμης της δεξαμενής που μετρήθηκε πριν και μετά την παραλαβή και όχι μόνο τα λίτρα. Επίσης, να υπάρχουν συμπληρωμένα όλα τα απαιτούμενα από το νόμο στοιχεία (όπως ονοματεπώνυμο και διεύθυνση του πελάτη, ποσότητα, ημερομηνία και ώρα παράδοσης κ.λπ.). Σε κάθε άλλη περίπτωση να σημειώσουν τις λέξεις “με κάθε επιφύλαξη”.
– Να μην αφήνουν τον καυστήρα πετρελαίου να λειτουργεί χωρίς καύσιμα, γιατί έτσι καταστρέφεται η αντλία και το μπεκ. Επομένως, πρέπει να είναι ανοιχτός ο διακόπτης παροχής της δεξαμενής και να υπάρχει πετρέλαιο σε αυτήν.
– Πρέπει να πραγματοποιούν τουλάχιστον μια φορά το χρόνο συντήρηση-ρύθμιση του συστήματος της κεντρικής θέρμανσης (έτσι καταναλώνεται λιγότερο πετρέλαιο, επιτυγχάνεται η εξοικονόμηση χρημάτων και υπάρχει αποφασιστική συμβολή στη δημιουργία καθαρότερου περιβάλλοντος).
Ο καταλληλότερος χρόνος για τη συντήρηση της εγκατάστασης είναι αμέσως μετά τη λήξη της περιόδου θέρμανσης (δηλ. Απρίλιο-Μάιο) ώστε να μη μείνουν τα κατάλοιπα της καύσης, κατά την περίοδο του καλοκαιριού, οπότε καθίσταται πιο δύσκολος ο καθαρισμός της.
Τέλος, η Γενική Γραμματεία Καταναλωτή υποστηρίζει τα συμφέροντα των καταναλωτών με συνεχείς ελέγχους αλλά και ενημέρωση των πολιτών με δημόσιες ανακοινώσεις και πληροφορίες από τη γραμμή καταναλωτή 1520 για τη σωστή διακίνηση του πετρελαίου θέρμανσης.