Οι σπουδές και η επαγγελματική αποκατάσταση είναι ένα από τα πιο σημαντικά ζητήματα που απασχολούν τους νέους και τις οικογένειες. Πολλοί στρέφονται συχνά σε παραδοσιακούς κλάδους της αγοράς, αγνοώντας τις δυνατότητες και τις ευκαιρίες, που προσφέρουν άλλοι χώροι. Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι ο κλάδος της πολιτικής αεροπορίας.
Το επάγγελμα του πιλότου, στερεοτυπικά, αποκλειόταν μέχρι σήμερα από πολλούς ως ένα επάγγελμα που απαιτεί εξαιρετικές σωματικές ικανότητες σε επίπεδο Σχολής Ικάρων και ελάχιστοι μπορούν να το ακολουθήσουν. Αυτόν τον «μύθο» καταρρίπτει η Superior Air, μια εταιρεία που καινοτομεί εδώ και χρόνια στον χώρο των ιδιωτικών αερομεταφορών και της εκπαίδευσης πιλότων αεροπλάνων και ελικοπτέρων.
Χωρίς υπερβολή ο καθένας θα μπορούσε να γίνει πιλότος και εκτός από τη συναρπαστική εμπειρία της πτήσης και την κοσμοπολίτικη μαγεία του επαγγέλματος, τα στοιχεία είναι άκρως ελκυστικά για μια τέτοια επιλογή. Μέσα σε περίπου 1,5 χρόνο μπορείς να πάρεις επαγγελματικό πτυχίο και ένας αρχικός μηνιαίος μισθός ανέρχεται σε περίπου 2.500 ευρώ.
Η ζήτηση είναι ήδη μεγάλη και σύμφωνα με επίσημα δημοσιευμένα στοιχεία την επόμενη 20ετία θα χρειαστούν περισσότεροι από 500.000 πιλότοι, οι οποίοι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχουν. Ακόμη και μεγάλες εταιρείες έχουν έλλειψη πιλότων. Η εξέλιξη είναι πολύ γρήγορη και οι μισθοί πολύ υψηλοί. Πτυχιούχος από τη Superior Air προσελήφθη από την Emirates για πιλότος σε Airbus A380 σε ηλικία μόλις 28 ετών και με μηνιαίο μισθό 12.000 ευρώ.
Το μόνο που χρειάζεται κάποιος: Να είναι απλώς υγιής, να έχει γνώσεις αγγλικών και θέληση. Εάν κάποιος διαθέτει αυτά τα «προσόντα» θα πρέπει να βρει μια καλή σχολή και έναν εκπαιδευτή. Για το τελευταίο χρειάζεται απλώς να φτάσει μέχρι τα Μέγαρα, στη βάση της Superior Air.
Η μοναδικότητα της Superior Air
Η εγγύηση της επιτυχίας αντανακλάται στον ιδρυτή και ιδιοκτήτη της εταιρείας αερομεταφορών και της ακαδημίας πιλότων, Ηλία Σοφιανό. Έχοντας υπηρετήσει ως πιλότος και εκπαιδευτής μαχητικών αεροσκαφών στην Πολεμική Αεροπορία, αποστρατεύτηκε με τον βαθμό του Αντισμηνάρχου. Ίδρυσε την «Αερολέσχη Δεκελείας», την πρώτη σχολή που πήρε άδεια Σχολής Χειριστών Ελικοπτέρων. Εκτός από τους σπουδαστές της Σχολής Ικάρων, ο κύριος Σοφιανός εδώ και τρεις δεκαετίες έχει επίσης εκπαιδεύσει περισσότερους από 350 πιλότους για την πολιτική αεροπορία.
Έχει όλα τα πτυχία που υπάρχουν, πιλοτάρει οτιδήποτε πετάει, όλα τα αεροπλάνα και όλα τα ελικόπτερα, είναι εκπαιδευτής, είναι εκπαιδευτής εκπαιδευτών και εξεταστής πολιτικής αεροπορίας για απονομή και ανανέωση πτυχίων. Δεν είναι ένας απλός επιχειρηματίας, αλλά γνωρίζει σε βάθος την αεροπορία. Ασχολείται επίσης με ανακατασκευές αεροσκαφών αφού εκτός των άλλων διαθέτει και πτυχίο μηχανικού.
Το κλειδί της επιτυχίας της Superior Air είναι ακριβώς αυτό: Η γνώση σε βάθος. Αν κάποιος βρεθεί στην έδρα της στα Μέγαρα, μπορεί εύκολα να το διαπιστώσει. Εξαιρετικά καταρτισμένοι εκπαιδευτές, με πολύχρονη προϋπηρεσία και πλήθος πτυχίων, σύγχρονες εγκαταστάσεις, ένας από τους πιο καινούργιους και μεγάλους στόλους αεροπλάνων και ελικοπτέρων στην Ελλάδα και χρήση προηγμένης εκπαιδευτικής τεχνολογίας.
Η Superior Air είναι η μοναδική ακαδημία πιλότων στην Ελλάδα που έχει την έγκριση να δίνει πτυχίο ελικοπτέρου με εξειδίκευση οργάνων, δηλαδή πτυχίο για πτήση μέσα σε καιρό. Και αυτό γιατί έχει το μοναδικό πιστοποιημένο flight simulator ελικοπτέρου με ευρωπαϊκά πρότυπα στην Ελλάδα. Ο προσομοιωτής ελικοπτέρου, κατασκευάστηκε στην εταιρεία από το έμπειρο προσωπικό της και μετά από εκτεταμένους ελέγχους πιστοποιήθηκε σύμφωνα με τα πρότυπα EASA.
Με τον εν λόγω προσομοιωτή μπορείς να «πετάς» στο έδαφος και να γράφεις ώρες πτήσης σαν να είσαι στον αέρα. Αντίστοιχο simulator διαθέτει και για αεροπλάνα.
Τα αεροσκάφη που θα βρείτε στη βάση της είναι σύγχρονα με glass cockpit, δηλαδή συστήματα μικρογραφίας ενός airbuss. Επιπλέον στις εγκαταστάσεις της υπάρχει το δικό της επισκευαστικό κέντρο για τη συντήρηση των αεροσκαφών.
Η εταιρεία λειτουργεί βάση των απαιτήσεων του διεθνούς προτύπου ISO 9001, οι έλεγχοι είναι εξαντλητικοί και επαναλαμβανόμενοι διασφαλίζοντας τις πιστοποιήσεις ασφάλειας, ενώ τεράστια είναι και η επένδυση σε ανθρώπινο δυναμικό.
Όλοι οι παραπάνω λόγοι, της υψηλής εξειδίκευσης, των ειδικών πτυχίων, εξουσιοδοτήσεων, αδειών και του μόνιμα ελεγχόμενου περιβάλλοντος συνθέτουν τη μοναδικότητα της Superior Air.
Από τη γέννηση στην πρωτοπορία
«Ήμουν εκπαιδευτής σε μαχητικά αεροπλάνα και στη σχολή ικάρων υπεύθυνος εκπαίδευσης. Όταν αποστρατεύτηκα είδα πως στο χώρο υπάρχει ένα κενό. Η ζήτηση για εκπαίδευση πιλότων στην πολιτική αεροπορία αυξανόταν και οι σχολές θα μπορούσαν να ήταν περισσότερες (σ.σ. τότε υπήρχε μόνο της Ολυμπιακής). Είχε προηγηθεί η δημιουργία μιας σχολής στο στρατιωτικό αεροδρόμιο του Τατοΐου, όπου εκπαιδεύαμε ανθρώπους για ερασιτεχνικό πτυχίο αεροπλάνων και η δημιουργία της πρώτης σχολής ελικοπτέρων. Δεν υπήρχε τίποτα εκείνη την περίοδο. Μιλάμε για το 1990», διηγείται στο Newsbeast ο κ. Ηλίας Σοφιανός για τη γέννηση της ιδέας του και συνεχίζει:
«Η σχολή ελικοπτέρων ήταν πρωτοποριακή γιατί δεν μπορούσες πουθενά αλλού να πάρεις ερασιτεχνικό πτυχίο. Επίσης, διαπίστωσα πως η ζήτηση συνεχιζόταν και στο επόμενο στάδιο. Δηλαδή ο ερασιτέχνης ήθελε να γίνει επαγγελματίας. Η μοναδική επαγγελματική σχολή που υπήρχε τότε ήταν της Ολυμπιακής. Κατάλαβα λοιπόν τις ανάγκες της αγοράς και δημιούργησα αυτή την εταιρεία».
Η Superior Air, μαζί με την εκπαίδευση πιλότων αεροπλάνων και ελικοπτέρων, καινοτόμησε και σε μια σειρά υπηρεσιών, όπως οι αερομεταφορές και η συντήρηση. «Δεν μείναμε μόνο στο κομμάτι της εκπαίδευσης. Αναπτύξαμε το συνεργείο για τη συντήρηση των αεροπλάνων και εν συνεχεία είδαμε πως υπήρχε μια ζήτηση για “αεροταξί” σε νησιά, δηλαδή μεταφορές στα ελληνικά νησιά VIP προσώπων και ανθρώπων που έχουν την οικονομική δυνατότητα. Επίσης δραστηριοποιηθήκαμε και στη μεταφορά εξωτερικών φορτίων. Έχουμε ελικόπτερο κατάλληλο για να σηκώσει αντικείμενα μεγάλου βάρους και να μεταφέρει φορτία σε βουνά ή να σηκώσει ένα αυτοκίνητο που έπεσε στο γκρεμό. Μόνο δύο – τρία άτομα μπορούν να αναλάβουν μια τέτοια επιχείρηση στην Ελλάδα».
Πιλότος σε 15 μήνες
Ένας σπουδαστής μπορεί να ολοκληρώσει την εκπαίδευσή του και να λάβει πτυχίο πιλότου μέσα σε 15 μήνες. Ακολουθώντας το πρόγραμμα σπουδών, ένα συνδυασμό θεωρητικών μαθημάτων, ενδοσχολικών εξετάσεων και πτητικού προγράμματος, ο εκπαιδευόμενος αποκτάει το απαραίτητο επίπεδο γνώσεων Εν συνεχεία «πετάει» στην πολιτική αεροπορία για το πτυχίο στο θεωρητικό κομμάτι και καλείται εξεταστής για την απονομή του πτυχίου για πτήση.
Δεν πρόκειται για ένα απλό «χαρτί», αλλά για ένα πτυχίο που μπορεί να ανοίξει τις πόρτες στις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες. Μόνο με αυτό μπορείς να προσληφθείς με υψηλές αποδοχές που αγγίζουν σε πρώτο στάδιο και τις 2.500 ευρώ το μήνα. Δεν είναι τυχαίο που η Superior Air επιλέγεται και από πολλούς ξένους σπουδαστές. Εξάλλου έχει ένα ακόμη πλεονέκτημα: Βρίσκεται στην Ελλάδα.
«Εδώ οι τιμές είναι συγκριτικά καλύτερες και κυρίως ο καιρός είναι καλός. Εδώ πετάμε 350 ημέρες το χρόνο. Είναι σπάνιο φαινόμενο να μην πετάξουμε λόγω καιρού, ενώ σε άλλες χώρες είναι συνήθεια. Αυτό, ευνοεί την επιλογή ενός πιλότου για την εκπαίδευσή του εδώ αφού συνδυάζει σύγχρονα αεροπλάνα, καλό καιρό, έμπειρους εκπαιδευτές και λογικό κόστος. Ενδεικτικά ένα πτυχίο που στην Ελλάδα βγαίνει σε 15 μήνες, στην Αγγλία ενδεχομένως να χρειαστούν 3,5 χρόνια, λόγω καιρού. Αυτό σημαίνει μείωση χρόνου και κόστους».
Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για να μπορέσεις να πετάξεις;
Η Superior Air έχει και μια ακόμα ιδιαιτερότητα, που την καθιστά πολύ ελκυστική για τους υποψήφιους, όπως σημειώνει ο κ. Σοφιανός. «Πέρα από τα καλά αεροπλάνα και τους καλούς και αξιόπιστους εκπαιδευτές, υπάρχει και επιλογή μαθητών. Είναι σημαντικό να έχεις το θάρρος να πεις σε έναν μαθητή που έρχεται να σε πληρώσει ότι “ξέρεις κάτι, δεν κάνεις για αυτή τη δουλειά, πρέπει να ασχοληθείς με κάτι άλλο”. Όχι να τον βοηθήσουμε να τελειώσει επειδή τον βλέπουμε ως ένα εισόδημα για την εταιρεία. Μπορεί να έχεις χρήματα, εάν όμως δεν πληροίς τις προϋποθέσεις δεν θα τελειώσεις. Δεν θα πάρεις πτυχίο από εδώ», τονίζει.
«Αυτές είναι οι αρχές που κληρονόμησα από την Σχολή Ικάρων και με έκαναν περισσότερο Αεροπόρο και λιγότερο επιχειρηματία». Στη συνέχεια ο κ. Σοφιανός σημειώνει: «Ο ρόλος μας εδώ δεν είναι μόνο να μάθουμε κάποιον να πετάει. Ο ρόλος μας είναι να φτιάξουμε χαρακτήρες ικανούς να πετάξουν. Να εξηγήσουμε τι πρέπει και τι δεν πρέπει να κάνεις. Στο ρόλο μας είναι η επίβλεψη, η παρακολούθηση και η διαμόρφωση του χαρακτήρα, γιατί το ατύχημα δεν γίνεται συνήθως λόγω χειριστικής ικανότητας του πιλότου, αλλά κυρίως λόγω λανθασμένου τρόπου σκέψης».
Πόσο επικίνδυνο είναι στην πραγματικότητα;
«Αν κάποιος δει τα στοιχεία θα επιβεβαιώσει – αυτό που λέμε χαριτολογώντας – πως το πιο επικίνδυνο κομμάτι της πτήσης είναι η μετακίνηση με το αυτοκίνητο από και προς το αεροδρόμιο. Στο αυτοκίνητο είσαι εκτεθειμένος και στις επιλογές των άλλων, ενώ στο αεροπλάνο έχεις να κάνεις με τον ίδιο σου τον εαυτό. Οι έλεγχοι είναι τέτοιοι που διασφαλίζουν πως το αεροπλάνο πτητικά είναι τέλειο. Δεν υπάρχει κανείς κίνδυνος όταν όλα γίνονται “by the book”. Αυτό που συμβαίνει είναι μια λάθος απόφαση που θα πάρει κάποιος και αυτή ενδεχομένως να καταλήξει σε ατύχημα», τονίζει ο κ. Σοφιανός και προσθέτει: «Εδώ, αξιολογούμε Κρίση και Αντίληψη για να την εξελίξουμε σε Σωστή Λήψη Αποφάσεων, πέραν των χειρισμών της Αεροσκάφους.
«Το εκπαιδευτικό αεροσκάφος είναι πάντοτε αξιόπλοο γιατί οι έλεγχοι που γίνονται είναι συνεχείς και οι επιθεωρήσεις εκτεταμένες. Οι μαθητές είναι υπό συνεχή επίβλεψη. Αυτοί επιβλέπονται από εκπαιδευτές, οι εκπαιδευτές από τον head of training και αυτός από εμένα». Επίβλεψη μια πολύ σημαντική λέξη στην Αεροπορία. «Οι προσλήψεις στην εταιρεία όταν αφορά χειριστή ή μηχανικό γίνονται προσωπικά από εμένα διότι κατέχω όλα τα απαραίτητα πτυχία και γνώσεις για να αξιολογήσω εάν πληρούνται τα προσόντα που έχω θεσπίσει στην εταιρεία».
Και συνεχίζει: «Στο θέμα της εκπαίδευσης, το μότο που έχουμε είναι πως δεν υπάρχει κακός μαθητής, υπάρχει μόνο κακός εκπαιδευτής. O εκπαιδευτής πρέπει να επιμείνει να σε πιέσει και να κοπιάσεις για να μάθεις. Αλλιώς θα γίνεις ένας μέτριος και αυτό θα το βρεις μπροστά σου μετά από μερικά χρόνια. Για αυτό επιμένω στην επιλογή των εκπαιδευτών. Οι εκπαιδευτές είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι. Είναι πολύ σημαντικό ποιος σε έμαθε και πώς. Γι’ αυτό συνεργάζομαι αποκλειστικά με υψηλά αμειβόμενους εκπαιδευτές, που προσωπικά αξιολογώ και επιλέγω».
Και μια συμβουλή…
Ως προς τους ενδιαφερόμενους υποψήφιους πιλότους, η συμβουλή που δίνει ο κ. Σοφιανός είναι πως «θα πρέπει να έχεις αποφασίσει ότι αυτό είναι κάτι που σου αρέσει, που θέλει κόπο και υπομονή, όμως ανταμείβεσαι για αυτή τη συμπυκνωμένη απαίτηση να ανταποκριθείς στην εκπαίδευση». «Τελειώνεις σε 15 ή 18 μήνες και μπορείς να βρεις άμεσα δουλειά με 2.500 ευρώ το μήνα αρχικό μισθό».