Για μια αγορά- κινούμενη άμμο κάνουν λόγο οι βενζινοπώλες οι οποίοι τονίζουν ότι τα δεδομένα αλλάζουν κάθε μέρα και πως οι ίδιοι δεν μπορούν να κάνουν καμία απολύτως πρόβλεψη για το τι θα ακολουθήσει σε περαιτέρω αυξήσεις και πόσο γρήγορα θα έρθουν αυτές. Σημειώνεται ότι στις 2 Μαρτίου η τιμή του πετρελαίου εκτινάχθηκε από τα 98 στα 110 δολάρια το βαρέλι και έξι ημέρες αργότερα, η παραπάνω τιμή έφτασε χθες στο ιστορικό -139 δολάρια. Σημειώνεται ότι από την αρχή του 2022 η τιμή του πετρελαίου Μπρεντ έχει αυξηθεί κατά 70% περίπου, όπως και η τιμή του αμερικανικού πετρελαίου.
Το τοπίο έχει γίνει αβάσταχτο για τους καταναλωτές αφού οι τιμές σε ηλεκτρικό ρεύμα, βενζίνη, πετρέλαιο, αέριο αλλά και σε όλα σχεδόν τα βασικά είδη κατανάλωσης εκτοξεύονται σε νέα ύψη μετά το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία, αν και είχαν ήδη «ξεφύγει» από το περασμένο φθινόπωρο.
«Η μέση σημερινή τιμή της απλής βενζίνης είναι ήδη στα 2 ευρώ στην Αττική, η υψηλότερη είναι στα 2,20 και 1,95 η χαμηλότερη» μας λέει η Μαρία Ζάγκα, πρόεδρος βενζινοπωλών Αττικής και συνεχίζει: «Η δε ενισχυμένη βενζίνη είναι σε πολλά πρατήρια στα 2,20 ευρώ. Το πετρέλαιο κίνησης έχει και αυτό ξεφύγει, είναι τώρα στο 1,76. Αύριο δεν ξέρουμε πόσο θα είναι. Πηγαίνουμε μέρα την ημέρα βάση των τιμολογίων που βλέπουμε και εμείς. Κάθε μέρα που παραλαμβάνουμε οι τιμές είναι αυξημένες κατά πολλά λεπτά. Ο πόλεμος στην Ουκρανία κάνει αυτόματα τις τιμές να αυξάνονται δημιουργώντας έναν ενεργειακό πόλεμο στην Ευρώπη και φυσικά και στην Ελλάδα».
Η ανάλυση της τιμής της βενζίνης
Η κα Ζάγκα εξηγεί στο Newsbeast αυτό για το οποίο οι βενζινοπώλες και πρατηριούχοι φωνάζουν εδώ και καιρό- η τελική τιμή της βενζίνης είναι μια τιμή αβάσταχτα φορτωμένη με φόρους. «Έστω ότι κοστίζει 1,90 ευρώ. Το 1,30 ευρώ είναι ο ειδικός φόρος κατανάλωσης και το ΦΠΑ. Από τα υπόλοιπα 60 λεπτά που μένουν, τα 0,35 έως 0,40 ευρώ τα παίρνουν τα διυλιστήρια και το υπόλοιπο που μένει το μοιραζόμαστε τρεις φορείς- οι μεταφορείς, οι εταιρείες των πετρελαιοειδών και οι βενζινοπώλες. Θα το επαναλαμβάνουμε συνέχεια- είναι πολύ μικρό το ποσοστό κέρδους. Να προσθέσουμε εδώ ότι οι τράπεζες κρατούν και συγκεκριμένο ποσό από κάθε συναλλαγή με κάρτα όπως πια πληρώνει ο περισσότερος κόσμος.
Κοντολογίς, αν αγοράσεις Δευτέρα και μετά ξανά την Πέμπτη έχεις ένα επιβαρυμένο τιμολόγιο στο οποίο πρέπει να βάλεις τη διαφορά για να βγει το καινούργιο πακέτο. Κάθε φορά που αγοράζουμε βάζουμε περισσότερα χρήματα για να αγοράσουμε την ίδια ποσότητα. Μπαίνουμε και εμείς μέσα. Όπως ο καταναλωτής λέει πως με 20 ευρώ βάζει ότι έβαζε μέχρι πρότινος με 10 ευρώ ο ίδιος ακριβώς συσχετισμός ισχύει και για εμάς.
»Επίσης, δεν προλαβαίνουμε να στοκάρουμε σε χαμηλότερες τιμές όπως ίσως νομίζει ο κόσμος. Δεν υπάρχουν χρήματα για μεγάλες αγορές. Για να αγοράσουμε, προκαταβάλουμε την προηγούμενη το ποσό και πάρα πολλοί συνάδελφοι παίρνουμε και αυθημερόν. Αγοράζουμε ίσα-ίσα για να κινούνται τα μαγαζιά.
Όσο για τα τιμολόγια είναι ανάλογα με το τι συμφωνία έχει κάνει ο καθένας για να μπορέσει να εξασφαλίσει το καύσιμο του. Κάθε μαγαζί έχει διαφορετική συναλλαγή, όχι μόνο μεταξύ διαφορετικών εταιρειών αλλά και μέσα στην ίδια εταιρεία. Σε άλλη τιμή αγοράζουν τα εταιρικά, σε άλλη ο ενοικιαστής, σε άλλη ο ιδιοκτήτης. Αυτή τη στιγμή πάντως, έτσι όπως έχει διαμορφωθεί η κατάσταση κανένας μας δεν είναι κερδισμένος-ούτε εμείς, ούτε το κράτος, ούτε φυσικά το κοινό.
Προσπαθούμε και εμείς να κρατήσουμε μια ισορροπία- έβαλε ένα πλαφόν ο Άδωνις Γεωργιάδης στο ποσοστό κέρδους, ό,τι κερδίζαμε δηλαδή τον Σεπτέμβριο να κερδίζουμε και τώρα. Εμείς έχουμε όμως κατέβει από αυτό το ποσοστό για να μπορούμε να πουλήσουμε. Η παγίδα βρίσκεται στα πολύ φθηνά μαγαζιά- αυτά πρέπει να ελεγχθούν γιατί υπάρχουν βενζινοπώλες που πωλούν κάτω από την τιμή διυλιστηρίου. Είναι παγίδα. Όταν είναι δύσκολα τα πράγματα πολλοί εκμεταλλεύονται την κατάσταση, τα πολύ φτηνά πρέπει να τα προσέχει ο καταναλωτής».
Σύμφωνα με την κα Ζάγκα πάντως, κανείς δεν γνωρίζει που μπορεί να φτάσει και πόσο γρήγορα η τιμή της βενζίνης. «Όσο συνεχίζεται ο πόλεμος, θα έχουμε αυτή την ένταση» μας λέει η ίδια και προσθέτει: «Στη δε περιφέρεια είναι ακόμα χειρότερα τα πράγματα, μιας και οι αυξήσεις τρέχουν ακόμα πιο γρήγορα λόγω των μεταφορικών εξόδων. Και είναι κρίμα, δεδομένου ότι υπάρχει ειδικό ταμείο που πληρώνουμε όλοι οι βενζινοπώλες και μπαίνουν χρήματα για τα μεταφορικά. Αντί αυτά τα χρήματα να τα παίρνουν οι πρατηριούχοι στα νησιά, η κυβέρνηση και όχι μόνο αυτή αλλά και η προηγούμενη, παίρνει αυτά τα χρήματα και τα βάζει στον προϋπολογισμό. Και κάπως έτσι επιβαρύνεται ακόμα περισσότερο η τιμή στην επαρχία».
Ρεαλιστικό σενάριο τις επόμενες ημέρες να πιάσει η απλή βενζίνη τα 2.30 ευρώ
Όσο για την Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) αυτή ζητάει ήδη από τον περασμένο Οκτώβριο από την κυβέρνηση να προχωρήσει άμεσα σε δραστική μείωση των φόρων στα καύσιμα.
Όπως μας λέει με τη σειρά του ο πρόεδρος της Ένωσης, Γιώργος Ασμάτογλου: «Δεν μπορούμε να προβλέψουμε τίποτα. Οι αυξήσεις είναι υπερβολικά μεγάλες. Μέσα σε ένα τριήμερο βλέπουμε μέχρι και 20 λεπτά του ευρώ αύξηση πάνω. Από αυτή την άποψη μπορεί να δούμε τις επόμενες ημέρες την απλή βενζίνη στα 2,30 ευρώ το λίτρο. Έχουμε ήδη πρατήρια στην Αττική που πωλούν την απλή 2,10 και σας πληροφορώ ότι αυτό είναι μέσα στα πλαίσια του λογικού με όσους πρατηριούχους αγοράσανε σήμερα καύσιμα.
Αύριο που από ο, τι ακούμε θα τσιμπήσει και ο κρύο, το κοινό θα αγοράζει το πετρέλαιο θέρμανσης στο 1.60 ευρώ/λίτρο. Να πως επίσης ότι οι πρατηριούχοι δεν έχουν δυνατότητα για μεγάλο δεξαμενισμό για να ‘παίζουμε’ και εμείς με χαμηλότερες, προηγούμενες τιμές. Αν πάμε στη λογική ότι θα πρέπει οι παλιές προμήθειες να πωλούνται και με την παλιά τιμή, τότε αυτό θα πρέπει να γίνει και στα διυλιστήρια και να συμβεί φυσικά και στις εταιρείες εμπορίας, αλλά δεν συμβαίνει. Τα βενζινάδικα είμαστε ο τελευταίος τροχός της αλυσίδας. Μαθαίνουμε ότι τώρα καταρτίζεται η υπουργική απόφαση που θα ρυθμίζει τον τρόπο ελέγχου της αγοράς- τιμές και ποιότητα. Αυτή τη στιγμή πάντως δεν υπάρχει προστατευτικό πλέγμα για αυτές τις ιλιγγιώδεις αυξήσεις ούτε για εμάς ούτε για τους πολίτες, αν και πρόκειται πια για ένα παγκόσμιο πρόβλημα αυτή τη στιγμή. Οι φόροι στην Ελλάδα βέβαια για αυτά τα προϊόντα είναι κάτι για τους οποίου φωνάζουμε χρόνια».