Στη σωστή κατεύθυνση κινείται ο Ενιαίος Φόρος Ακινήτων, υποστηρίζουν οι αναλυτές της Alpha Bank, στην καθιερωμένη εβδομαδιαία ανάλυσή τους, ενώ υποστηρίζουν ότι η εκτέλεση του προϋπολογισμού 2013 είναι καλύτερη των εκτιμήσεων.
Όπως σημειώνει η Alpha Bank, στον τομέα των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, η ανακοίνωση του τελικού σχεδίου νόμου για το νέο Ενιαίο Φόρο Ακινήτων (ΕΝΦΑ), αναμένεται να εξομαλύνει ουσιαστικά τη λειτουργία της αγοράς ακινήτων από το 2014.
Αυτό θα συμβεί με μεγαλύτερη βεβαιότητα εάν η θεσμοθέτηση του ΕΝΦΑ συνδυαστεί με την απολύτως αναγκαία δραστική μείωση, ή κατάργηση, του φόρου επί των συναλλαγών και με την επίσης απολύτως αναγκαία εκλογίκευση των αντικειμενικών αξιών των ακινήτων που αποτελούν κριτήριο για την επιβολή και του ΕΝΦΑ.
Σύμφωνα με τους αναλυτές της Alpha Bank, ο ΕΝΦΑ θα επιβάλλεται, όπως είναι λογικό, στο κάθε ακίνητο χωριστά και όχι στο σύνολο της ακίνητης περιουσίας του κάθε φορολογουμένου, όπως συνέβαινε με τους ΦΑΠ. Η επιβολή του δικαιολογείται από το γεγονός ότι η αξία του ακινήτου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις υποδομές και τις υπηρεσίες που προσφέρονται από το κράτος σε κάθε περιοχή.
Επιπλέον, υποστηρίζει η Alpha Bank, ο νέος φόρος επιβάλλεται σε μια σημαντικά διευρυμένη φορολογική βάση (και στα εντός σχεδίου οικόπεδα και στα εκτός σχεδίου γήπεδα και αγροτεμάχια) και, επομένως, συνεπάγεται εκλογικευμένη και διαφανή επιβάρυνση για κάθε ακίνητο. Με αυτά τα δεδομένα, οι φορολογικοί συντελεστές πρέπει να είναι χαμηλοί. Είναι γεγονός, όμως, ότι για κάποιες συγκεκριμένες κατηγορίες ακινήτων (ιδιαίτερα όσον αφορά τα εντός σχεδίου πόλεως οικόπεδα), η φορολογική επιβάρυνση είναι υπέρμετρα υψηλή και μάλλον θα υπάρξουν αλλαγές κατά την διαβούλευση. Ωστόσο, στα κτήρια, η επιβάρυνση που προκύπτει επί της (ισχύουσας) αντικειμενικής αξίας των ακινήτων είναι σχετικά χαμηλή και αναμένεται να συμβάλλει στην ομαλή λειτουργία της αγοράς ακινήτων, όπως προαναφέρθηκε. Τέλος, χαμηλή κρίνεται η επιβάρυνση από την επιβολή του ΕΝΦΑ στα εκτός σχεδίου πόλεως γήπεδα και αγροτεμάχια.
Συνολικά, επισημαίνει η Alpha Bank, η θέσπιση του ΕΝΦΑ (στο βαθμό που θα γίνει δυνατή κάτω από τον κατακλυσμό αρνητικών κρίσεων που φαίνεται να έχει προκαλέσει από σημαντικές ομάδες πίεσης στην ελληνική κοινωνία) μπορεί να αποτελέσει μια από τις σπουδαιότερες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που θα υλοποιηθούν στην Ελλάδα και μάλιστα με μεγάλη καθυστέρηση.
Όπως εκτιμά, το ελάχιστο ποσό που θα πρέπει να αναμένεται από τον φόρο ακινήτων στην Ελλάδα είναι έσοδα ύψους 3,5 δισ. ευρώ. Αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες αποτυχίες της οικονομικής πολιτικής στα προηγούμενα χρόνια το γεγονός ότι τα έσοδα από τους φόρους επί των ακινήτων στη 10ετία του 2000 είχαν καταποντιστεί σε επίπεδα κάτω των 0,4 δισ. ευρώ.
Καλύτερη των εκτιμήσεων η εκτέλεση του προϋπολογισμού 2013
Ο Προϋπολογισμός του 2013 (Π2013) συνεχίζει να εκτελείται πολύ καλύτερα από ότι είχε προγραμματιστεί, τονίζει η Alpha Bank στην εβδομαδιαία ανάλυσή της, αναφερόμενη στο πρωτογενές ισοζύγιο της Κεντρικής Κυβέρνησης (ΚΚ) που εξακολουθεί να είναι πλεονασματικό στα 1,132 δισ. ευρώ στο 9μηνο 2013, έναντι ελλείμματος 2,069 δισ. ευρώ στο αντίστοιχο 9μηνο του 2012 και στόχου για έλλειμμα 2,87 δισ. ευρώ στο 9μηνο 2013.
Το αποτέλεσμα αυτό προκύπτει παρά το ότι έχουν ήδη αφαιρεθεί τα έκτακτα έσοδα ύψους 1,5 δισ. ευρώ που είχε η Ελλάδα από την επιστροφή των κερδών των εθνικών κεντρικών τραπεζών του Ευρωσυστήματος από την διακράτηση ελληνικών κρατικών ομολόγων που είχαν αγοραστεί από την ΕΚΤ στα πλαίσια του προγράμματος SMP, σημειώνει χαρακτηριστικά.
Όπως μάλιστα σημειώνει, με την εκτίμηση ότι τα καθαρά έσοδα του Τακτικού Προϋπολογισμού (Τ.Π.) δεν θα μειωθούν πέραν του -3,3% και με τις πρωτογενείς δαπάνες του Τ.Π. να μειώνονται κατά περίπου -6,8% και τον Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) να εκτελείται όπως έχει προγραμματιστεί, εκτιμάται τώρα ότι το πρωτογενές ισοζύγιο της κεντρικής κυβέρνησης (χωρίς να λαμβάνονται υπόψη τα 1,5 δισ. ευρώ του προγράμματος SMP) μπορεί να διαμορφωθεί σε μικρό έλλειμμα της τάξης των 0,7 δισ. ευρώ, από έλλειμμα 2,04 δισ. ευρώ που προέβλεπε το Μεσοπρόθεσμο Σχέδιο 2013-2016.
Αυτή η εξέλιξη, σε συνδυασμό με τις εκτιμήσεις για την υλοποίηση των προϋπολογισμών των άλλων φορέων της γενικής κυβέρνησης, όπως προβλέπεται και στο Προσχέδιο του προϋπολογισμού 2014 (Π2014), οδηγούν στην εκτίμηση ότι ο Π2013 μπορεί να εκτελεστεί τελικά με πρωτογενές πλεόνασμα στη Γενική Κυβέρνηση σημαντικά μεγαλύτερο από αυτό που προβλέπει το Προσχέδιο του Π2014 (0,34 δισ. ευρώ).