Μπορεί να έλαβε τη θετική ψήφο της Βουλής στο σχέδιο νόμου για τη μεταβίβαση των ναυπηγείων Σκαραμαγκά από τη γερμανική ThyssenKrupp στην Abu Dhabi Mar από το Αμπού Ντάμπι, όμως φαίνεται ότι για τον κ. Ευάγγελο Βενιζέλο το θέμα των ναυπηγείων και των γερμανικών υποβρυχίων δεν έχει κλείσει.
Και επειδή η συζήτηση για την τελική κύρωση της συμφωνίας θα συνεχιστεί στη Βουλή την ερχόμενη Δευτέρα, ο υπουργός Εθνικής Αμυνας ακύρωσε την προγραμματισμένη μετάβασή του στη Ρωσία. Βλέπετε ο κ. Βενιζέλος είχε προσκληθεί ως ομιλητής σε συνέδριο της οργανωτικής επιτροπής των Χειμερινών Ολυμπιακών Αγώνων που θα γίνουν στο Σότσι της Μαύρης Θάλασσας τον Φεβρουάριο του 2014. Η εκδήλωση στη ρωσική πόλη προγραμματίζεται για τις 4 και 5 Οκτωβρίου και ο κ. Βενιζέλος είχε κληθεί να αναπτύξει τη στρατηγική για την ασφαλή διεξαγωγή των Αγώνων, με βάση το παράδειγμα των Ολυμπιακών του 2004.
Επειδή όμως η μετάβασή του στο Σότσι συνέπεσε με τη συνέχιση της κοινοβουλευτικής συζήτησης για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά και τα γερμανικά υποβρύχια, ο υπουργός αποφάσισε ότι δεν θα μπορούσε να λείπει από την Ελλάδα και ακύρωσε το ταξίδι του στη ρωσική πόλη.
Κατά τη μαραθώνια συζήτηση στη Βουλή -η οποία διήρκεσε μέχρι τη 1 τα ξημερώματα της Τετάρτης- ο κ. Βενιζέλος επιχειρηματολόγησε ότι υπό τις συνθήκες που είχαν διαμορφωθεί οι συμβάσεις είναι «επωφελείς» για το Δημόσιο και υπεραμύνθηκε της απόφασης του ΠΑΣΟΚ να λάβει η συμφωνία ισχύ νόμου υποστηρίζοντας ότι: «θέλουμε να σπάσουμε και ένα νοσηρό κλίμα στον δημόσιο βίο, γι’ αυτό ακολουθήσαμε αυτή τη διαδικασία και αποζητούμε τη συναίνεση η οποία θα μας επιτρέψει να βγάλουμε το κεφάλι μας μέσα από έναν βούρκο τον οποίο εν πολλοίς εμείς οι ίδιοι ως πολιτικό σύστημα και ως κοινωνία έχουμε διαμορφώσει».
Παρά τις συνεχείς εκκλήσεις του κ. Βενιζέλου για συναίνεση και διακομματική στήριξη της συμφωνίας, τα κόμματα της αντιπολίτευσης εκώφευσαν, με την εξαίρεση του Λαϊκού Ορθόδοξου Συναγερμού, οι βουλευτές του οποίου υπερψήφισαν το σχέδιο νόμου.
Ο πρόεδρος του ΛΑΟΣ κ. Γιώργος Καρατζαφέρης εξήγησε ότι λέει ένα «ξεκάθαρο “ναι” στην άμυνα της πατρίδας», υποστηρίζοντας ότι η περίπτωση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και των γερμανικών υποβρυχίων «είναι ιδιάζουσα και εξαιρετικής σημασίας» και δεν πρέπει να την υποτιμήσουμε ούτε επιχειρησιακά ούτε και κοινωνικά.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν οι παρεμβάσεις των βουλευτών της Ν.Δ.
Για βεβαρημένη σύμβαση έκανε λόγο ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της Ν.Δ. κ. Μανώλης Κεφαλογιάννης, ο οποίος είπε ότι η αρχική συμφωνία του 2000 για τη ναυπήγηση τεσσάρων υποβρυχίων αποτελούσε προικοδότηση στους Γερμανούς για να αγοράσουν τον Σκαραμαγκά και συμπλήρωσε ότι με τη σημερινή σύμβαση δίνεται πανωπροίκι (σ.σ.: επικρίνοντας την πρόσθετη παραγγελία χτισίματος ακόμη δύο υποβρυχίων τύπου 214) στους Αραβες για να αποκτήσουν τα ναυπηγεία.
Περισσότερο ισορροπημένος και με ψήγματα αυτοκριτικής, ο γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Ν.Δ. κ. Κώστας Τασούλας σχολίασε ότι θα ήταν προτιμότερο το πρόβλημα να είχε λυθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση της Ν.Δ., ενώ δεν παρέλειψε να κατηγορήσει τον κ. Βενιζέλο ότι με την παραγγελία δύο νέων υποβρυχίων μετακυλίει ένα τεράστιο δημοσιονομικό φορτίο στο μέλλον.
Από το ΚΚΕ, η βουλευτής κυρία Διαμάντω Μανωλάκου υποστήριξε ότι η σύμβαση είναι επιζήμια και ότι ολοκληρώνεται η διάλυση του Σκαραμαγκά.
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ κ. Παναγιώτης Λαφαζάνης επέμεινε ότι δεν υπάρχουν εγγυήσεις για διατήρηση των 1.300 θέσεων εργασίας. Αξιοποίησε μάλιστα αναφορά του διευθύνοντος συμβούλου της Abu Dhabi Mar κ. Ισκαντάρ Σαφά ότι με τη συμφωνία χτισίματος δύο νέων υποβρυχίων μπορεί να εγγυηθεί μόνο το 35% των σημερινών θέσεων εργασίας.
Με τη συμφωνία που παρουσίασε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, η Abu Dhabi Mar γίνεται ο βασικός μέτοχος των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά με ποσοστό 75%, ενώ η γερμανική ThyssenKrupp θα διατηρήσει το υπόλοιπο 25%.
Η Thyssen αποσύρει την καταγγελία της σύμβασης και παραιτείται του αιτήματος να αποζημιωθεί από το Ελληνικό Δημόσιο. Ο κ. Βενιζέλος ανακοίνωσε ότι στις 15 Οκτωβρίου θα υψωθεί η ελληνική σημαία στον «Παπανικολή», δηλαδή στο πρωτότυπο υποβρύχιο που είχε εμφανίσει προβλήματα ευστάθειας και άλλες αποκλίσεις από τις αρχικώς συμφωνηθείσες τεχνικές προδιαγραφές. Τα υπόλοιπα τρία υποβρύχια θα παραδοθούν σταδιακά στο Πολεμικό Ναυτικό όταν ολοκληρωθούν οι εργασίες και οι δοκιμές αποδοχής.
Παραλλήλως, αντί του εκσυγχρονισμού τριών παλαιών υποβρυχίων τύπου 209, στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά θα ναυπηγηθούν δύο νέα υποβρύχια τύπου 214 με πρόσθετο κόστος 500 εκατ. ευρώ.
Πηγή:protothema.gr