Ανοιχτό φαίνεται να αφήνει η Κομισιόν το ενδεχόμενο χαλάρωσης του συμφώνου σταθερότητας στην περίπτωση της Ελλάδας λόγω της έκτακτης αντιμετώπισης του προσφυγικού ζητήματος, όπως προκύπτει από την απάντηση της σε ερώτηση του αντιπροέδρου του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και ευρωβουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρη Παπαδημούλη.

Συγκεκριμένα, ο αρμόδιος επίτροπος Πιέρ Μοσκοβισί, σημειώνει πως σύμφωνα με το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης επιτρέπεται η προσαρμογή «για ένα δεδομένο έτος, των αυξημένων δαπανών που συνδέονται με ασυνήθη γεγονότα εκτός του ελέγχου της κυβέρνησης, υπό την προϋπόθεση ότι πληρούνται ορισμένες προϋποθέσεις».

Η Κομισιόν επίσης δείχνει διατεθειμένη «να εξετάσει τη χρήση αυτών των διατάξεων σε σχέση με τις δημοσιονομικές επιπτώσεις της έκτακτης εισροής των προσφύγων», ενώ «θα παρακολουθεί επισταμένως την κατάσταση με βάση τα διαπιστούμενα δεδομένα που παρέχονται από τις αρμόδιες αρχές των οικείων κρατών μελών ώστε να καθορίσει ενδεχόμενα επιλέξιμα ποσά».

Παρά ταύτα, αυτά τα δεδομένα θα χρησιμοποιούνται κατά τη διαδικασία της αξιολόγησης και άρα όποιες αποκλίσεις διαπιστώνονται, θα εφαρμόζονται κατά χώρα, με γνώμονα την ίση μεταχείριση όλων των κρατών μελών.

Ο ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, με αφορμή σχετικές δηλώσεις του επιτρόπου Μοσκοβισί, είχε καταθέσει ερώτηση προς την Κομισιόν αναφορικά με το ενδεχόμενο χαλάρωσης του συμφώνου σταθερότητας, λόγω των δημοσιονομικών πιέσεων που ασκούνται σε κράτη όπως η Ελλάδα, από την διαχείριση της προσφυγικής κρίσης.

Ο κ. Παπαδημούλης, επικαλούμενος το άρθρο 2 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1467/1997 και το άρθρο 126 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ουσιαστικά ζητάει μεταξύ άλλων από την Κομισιόν να μάθει αν είναι θετική «απέναντι στο ενδεχόμενο χαλάρωσης της ρήτρας δημοσιονομικού ελλείμματος του συμφώνου σταθερότητας, και, εάν ναι, σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι διαβουλεύσεις».

Ακολουθούν η πλήρης ερώτηση και απάντηση:

Προς την Επιτροπή

Θέμα: Χαλάρωση συμφώνου σταθερότητας λόγω προσφυγικής κρίσης

Σε συνέντευξή του ο επίτροπος Μοσκοβισί δήλωσε ότι η Επιτροπή εξετάζει το ενδεχόμενο χαλάρωσης του συμφώνου σταθερότητας λόγω των δημοσιονομικών πιέσεων που ασκούνται σε ορισμένα κράτη μέλη από τη διαχείριση της προσφυγικής κρίσης.

Με δεδομένο το άρθρο 2 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1467/1997 και το άρθρο 126 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου θεωρείται αποδεκτή η «έκτακτη και προσωρινή» υπέρβαση του δημοσιονομικού ελλείμματος κράτους μέλους που οφείλεται «σε ασυνήθεις περιστάσεις που εκφεύγουν του ελέγχου του συγκεκριμένου κράτους μέλους και έχουν σημαντική επίπτωση στη δημοσιονομική δημοσιονομική κατάσταση», ερωτάται η Επιτροπή:

– Είναι θετική η στάση της Επιτροπής απέναντι στο ενδεχόμενο χαλάρωσης της ρήτρας δημοσιονομικού ελλείμματος του συμφώνου σταθερότητας, και, εάν ναι, σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι διαβουλεύσεις;

– Ποια είναι τα διαδικαστικά στάδια που πρέπει να ακολουθηθούν, δεδομένου ότι ο κανονισμός (ΕΚ) αριθ. 1467/1997, ήδη προβλέπει χαλάρωση της ρήτρας ελλείμματος σε έκτακτες περιστάσεις;

Απάντηση του κ. Moscovici εξ ονόματος της Επιτροπής

(18.3.2016)

Το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης (ΣΣΑ) επιτρέπει την προσαρμογή, για ένα δεδομένο έτος, των αυξημένων δαπανών που συνδέονται με ασυνήθη γεγονότα εκτός του ελέγχου της κυβέρνησης, στο πλαίσιο τόσο του προληπτικού όσο και του διορθωτικού σκέλους του Συμφώνου, υπό την προϋπόθεση ότι πληρούνται ορισμένες προϋποθέσεις. Η Επιτροπή (όπως αναφέρεται στην ανακοίνωσή της για τα σχέδια δημοσιονομικών προγραμμάτων του 2016 των κρατών μελών της ζώνης του ευρώ[1]) είναι διατεθειμένη να εξετάσει τη χρήση αυτών των διατάξεων σε σχέση με τις δημοσιονομικές επιπτώσεις της έκτακτης εισροής των προσφύγων. Θα παρακολουθεί επισταμένως την κατάσταση με βάση τα διαπιστούμενα δεδομένα που παρέχονται από τις αρμόδιες αρχές των οικείων κρατών μελών ώστε να καθορίσει ενδεχόμενα επιλέξιμα ποσά. Οι πληροφορίες αυτές θα χρησιμοποιούνται κατά την (εκ των υστέρων) αξιολόγηση τυχόν προσωρινών αποκλίσεων από τις απαιτήσεις του ΣΣΑ για το 2015 και το 2016. Αυτό σημαίνει ότι οι αποκλίσεις που προκύπτουν αποκλειστικά και άμεσα από τις καθαρές πρόσθετες δαπάνες λόγω της προσφυγικής κρίσης δεν θα οδηγούν σε επίσπευση των επόμενων σταδίων της διαδικασίας. Η προσέγγιση αυτή θα εφαρμόζεται κατά περίπτωση, εξασφαλίζοντας παράλληλα συνεκτική και ίση μεταχείριση όλων των κρατών μελών της Ε.Ε.