Μέτρα ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους που θα μπορούσαν να περιορίσουν την καθαρή αξία του κατά 52,5%, περιλαμβάνονται σε έγγραφο του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ), στο οποίο αναφέρεται δημοσίευμα της εφημερίδας The Wall Street Journal.
Σύμφωνα με το έγγραφο, μέρος της ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους μπορεί να χορηγηθεί αμέσως και μέρος της να συνδεθεί με τον μακροπρόθεσμο έλεγχο για την τήρηση από την Ελλάδα των δημοσιονομικών κανόνων και την εφαρμογή των δημοσιονομικών μεταρρυθμίσεων.
Στο έγγραφο – το οποίο συντάχθηκε τον Αύγουστο και δόθηκε στους θεσμούς σε επίπεδο εργασίας, σύμφωνα με εκπρόσωπο του ESM, χωρίς να συζητηθεί σε επίπεδο Eurogroup ή EuroWorking Group -, αναφέρεται ότι «η ισχυρή και διαρκής επιβολή όρων πολιτικής που θα συνδέονται με μέτρα ελάφρυνσης του χρέους, θα μπορούσε να υπονομεύσει την αξιοπιστία και την αποτελεσματικότητά τους».
«Η αποτελεσματικότητα κάθε μέτρων ανασχεδιασμού του χρέους (debt reprofiling) θα εξαρτηθεί σε καθοριστικό βαθμό από την ικανότητα και τη βούληση των ελληνικών Αρχών να επιδιώξουν μία συνετή διαδρομή δημοσιονομικής πολιτικής και να εφαρμόσουν τις αναγκαίες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις για μία βιώσιμη ανάπτυξη», σημειώνουν τα στελέχη του ESM.
Το έγγραφο επικεντρώνεται σε τρία μέτρα ελάφρυνσης του χρέους: Την επιμήκυνση της λήξης ορισμένων δανείων της Ελλάδας· τη σύνδεση των καθορισμένων αποπληρωμών χρέους με το ΑΕΠ της χώρας· και την επιβολή πλαφόν ή τη χρονική μετάθεση της καταβολής τόκων. Οι πιο προβληματικές δεκαετίες για την Ελλάδα, σύμφωνα με τον ESM, αφορούν την περίοδο 2023-2043, όταν οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες της χώρας μπορεί να υπερβούν το 15% του ΑΕΠ. Σύμφωνα με τις προτάσεις που γίνονται στο έγγραφο, κατά τη διάρκεια της περιόδου αυτής οι πληρωμές χρέους μπορεί να καθορισθούν ως ποσοστό επί του ΑΕΠ, ώστε η χώρα να αποπληρώνει περισσότερο χρέος, εάν η οικονομία της πηγαίνει καλύτερα και λιγότερο στην αντίθετη περίπτωση.
Πιο συγκεκριμένα, το έγγραφο εξετάζει τον καθορισμό των χρεολυσίων στο 1% του ΑΕΠ για την περίοδο 2023-2033 και στο 1,5% του ΑΕΠ για την περίοδο 2034-2044. Το όποιο υπόλοιπο χρέος, με βάση την πρόταση, θα μπορούσε να κατανεμηθεί σε ισόποσες δόσεις και να αποπληρωθεί μετά το 2044.
Προτείνεται, επίσης, η παράταση για άλλα δέκα χρόνια της ισχύουσας έως το 2022 αναβολής πληρωμής τόκων, που πρέπει να καταβάλλει η Ελλάδα για ορισμένα δάνεια της, καθώς και ο καθορισμός των πληρωμών τόκων στο 2% για τη δεκαετία 2023-2033. Οι τυχόν επιπλέον τόκοι θα μπορούσαν να καταβάλλονται μετά το 2044 σε ίσες δόσεις.
Καθώς έχουν περάσει τέσσερις μήνες από τον χρόνο που διανεμήθηκε το έγγραφο, ορισμένες από τις υποθέσεις του για την ελληνική οικονομία και το ύψος του νέου προγράμματος χρηματοδότησης πρέπει να επικαιροποιηθούν πριν αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις για το χρέος, είπαν στην Τζέρναλ αξιωματούχοι της Ευρωζώνης. Η ύφεση της χώρας αναμένεται να είναι πιο ρηχή φέτος από ότι αναμενόταν τον Αύγουστο, ενώ η ανακεφαλαιοποίηση των ελληνικών τραπεζών απαίτησε πολύ λιγότερα χρήματα από τα 25 δισεκ. ευρώ που είχαν διατεθεί αρχικά για τον σκοπό αυτό. Παρά ταύτα, αξιωματούχοι πρόσθεσαν ότι οι επιλογές που περιγράφονται στο έγγραφο αποτελούν μία πιθανή βάση για τις συζητήσεις, σημειώνεται στο δημοσίευμα.