Έπειτα από ένα δίμηνο πτώσης, ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος στην Ελλάδα παρέμεινε στα επίπεδα του προηγούμενου μήνα και διαμορφώθηκε και πάλι στις 74 μονάδες, σύμφωνα με έρευνα οικονομικής συγκυρίας του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ).

Το κλίμα στους επιμέρους τομείς της οικονομίας είναι μικτό: Το μεγαλύτερο πλήγμα δέχεται το Λιανικό Εμπόριο, με αισθητή μείωση του
σχετικού δείκτη, ενώ στις Κατασκευές σημειώνεται μεν άνοδος, αλλά από
μια πολύ χαμηλή βάση. Στη Βιομηχανία ο δείκτης δεν μεταβάλλεται ενώ η υποχώρηση που καταγράφεται στις Υπηρεσίες είναι οριακή.

Από την πλευρά της ζήτησης σταθεροποιείται η καταναλωτική εμπιστοσύνη, πάντα όμως αντανακλώντας την έντονη απογοήτευση. Αν και ο δείκτης οικονομικού κλίματος κινείται πάνω από τα αντίστοιχα περσινά επίπεδα – όταν ο φόβος της χρεοκοπίας είχε αναδειχθεί εμφατικά και για πρώτη φορά στο δημόσιο διάλογο – έχει επιδεινωθεί σε σχέση με τους πρώτους μήνες του έτους, υποδηλώνοντας σταδιακή εξασθένηση των προσδοκιών.

Οι προσδοκίες επιχειρήσεων και καταναλωτών δεν μπορούν εύκολα να σταθεροποιηθούν σε ένα γενικότερο περιβάλλον αβεβαιότητας και γενικευμένης δυσαρέσκειας για την πορεία της οικονομίας, καθώς η δημοσιονομική προσαρμογή παρατείνεται και το μίγμα των επιβαλλόμενων μέτρων γίνεται πιο απαιτητικό. Αναλυτικότερα:

– στη Βιομηχανία, οι προβλέψεις της παραγωγής δεν μεταβάλλονται, ενώ οι αρνητικές εκτιμήσεις για το τρέχον επίπεδο της ζήτησης και των παραγγελιών αμβλύνονται, εξέλιξη η οποία αντισταθμίζεται από την αύξηση στις εκτιμήσεις για τα αποθέματα.

– στις Υπηρεσίες, μεγάλη πτώση καταγράφεται στις αρνητικές εκτιμήσεις για το τρέχον επίπεδο εργασιών, ενώ αντίθετα ήπια άνοδος σημειώνεται στις εκτιμήσεις για την τρέχουσα πορεία της ζήτησης και τις προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη εξέλιξή της.

– στο Λιανικό Εμπόριο, αισθητή πτώση καταγράφουν οι εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις και τις προβλέψεις για την εξέλιξη των πωλήσεων το επόμενο τρίμηνο, ενώ και οι εκτιμήσεις για τα αποθέματα υποδηλώνουν περαιτέρω διόγκωσή τους.

– στις Κατασκευές, μικρή εξασθένιση σημειώνουν οι έντονα αρνητικές εκτιμήσεις για το επίπεδο προγράμματος εργασιών των επιχειρήσεων, ενώ έντονη βελτίωση καταγράφουν τον Μάιο οι προβλέψεις για την απασχόληση του τομέα, μετά όμως από το ιστορικά χαμηλό ρεκόρ του Απριλίου.

– στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, ενισχύονται οι προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική τους κατάσταση και την οικονομική κατάσταση της χώρας, ενώ αποδυναμώνεται η πρόθεση για αποταμίευση στο επόμενο 12-μηνο. Τέλος, οι εξαιρετικά δυσμενείς προβλέψεις για την ανεργία στο προσεχές 12μηνο κινούνται για δεύτερο μήνα οριακώς ανοδικά.

Ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος παραμένει αμετάβλητος τον Μάιο στην Ευρωπαϊκή Ένωση και υποχωρεί ήπια για τρίτο μήνα στην Ευρωζώνη, κατά 0,6 μονάδες, φτάνοντας τις 105,4 και 105,5 μονάδες αντίστοιχα, παραμένοντας πάνω από το μακροχρόνιο μέσο όρο του και στις δύο ζώνες. Η επιδείνωση του κλίματος στην Ευρωζώνη οφείλεται στην εκ νέου μείωση των προσδοκιών σε όλους τους τομείς, με εξαίρεση την καταναλωτική εμπιστοσύνη η οποία κινείται ανοδικά. Από την άλλη πλευρά, στην ΕΕ η αρνητική εξέλιξη στις προσδοκίες της Βιομηχανίας, αντισταθμίζεται από τη συγκρατημένη άνοδο του κλίματος στους υπόλοιπους τομείς, αλλά και την αισθητή ανάκαμψη της καταναλωτικής εμπιστοσύνης.

Στη Βιομηχανία, παρόλο που ο σχετικός δείκτης παραμένει σημαντικά υψηλότερα του μακροχρόνιου μέσου όρου του, η πτώση του Μαΐου κατά 1,7 μονάδες και στις δύο ζώνες συμβάλλει καθοριστικά στην εξασθένηση του κλίματος. Ο δείκτης κλίματος στις Υπηρεσίες παραμένει σχεδόν αμετάβλητος στην ΕΕ (+0,3), αλλά μειώνεται κατά 1,2 μονάδες στην Ευρωζώνη. Στο Λιανικό Εμπόριο, ο σχετικός δείκτης επίσης αυξάνεται ήπια στην ΕΕ (+0,8) και υποχωρεί ελαφρά στην Ευρωζώνη (-0,7), ενώ στις Κατασκευές, σημειώνεται μικρή άνοδος και οριακή μείωση του κλίματος αντίστοιχα σε ΕΕ (+0,4) και Ευρωζώνη (-0,3). Τέλος, η Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, μετά από την επιδείνωση του Απριλίου, τον Μάιο ανακάμπτει και στις δύο ζώνες, κατά 3,2 στην ΕΕ και 1,8 μονάδες στην Ευρωζώνη, με τις προσδοκίες των καταναλωτών ως προς τη γενική οικονομική κατάσταση και την ανεργία να εμφανίζονται περισσότερο αισιόδοξες.