Με την απειλή ότι θα κοπεί η κρατική χρηματοδότηση, αν δεν ετοιμαστούν προγράμματα αναδιάρθρωσης, ετοιμάζεται να «επιτεθεί» η κυβέρνηση στις προβληματικές ΔΕΚΟ, δηλαδή σε όλες σχεδόν τις ΔΕΚΟ πλην λαμπρών εξαιρέσεων.

Αρμόδια στελέχη εκτιμούν ότι δεν υπάρχει το παραμικρό χρονικό περιθώριο, αφού πλέον γίνεται φανερό ότι τα ελλείμματα, που συνεχίζουν να διογκώνονται, ειδικά στις μεταφορές, αναστρέφουν την προσπάθεια εξορθολογισμού των δημοσίων οικονομικών.

Το μεγάλο πρόβλημα είναι ότι μέχρι το τέλος του 2010 θεωρείται τεχνικά αδύνατο ακόμη και το να καταγραφεί ο αριθμός των εργαζομένων στις ΔΕΚΟ πόσο μάλλον να γίνει οποιαδήποτε προσπάθεια εξυγίανσης των προβληματικών οργανισμών.

Ωστόσο, όπως επισημαίνουν αρμόδια στελέχη, κάθε ημέρα που περνά δημιουργούνται νέα ελλείμματα. Στο επίκεντρο βρίσκονται ο ΟΣΕ και οι αστικές συγκοινωνίες, αφού πρόκειται για τις ΔΕΚΟ που αποτελούν (μαζί με τις δαπάνες προς νοσοκομεία και ταμεία) τις μεγαλύτερες «ανοικτές πληγές» του προϋπολογισμού.

Το σχέδιο για την αναδιάρθρωση του ΟΣΕ, που κάθε χρόνο δημιουργεί έλλειμμα 1 δισ. ευρώ, δηλαδή όσων χρημάτων εξοικονομεί φέτος η κυβέρνηση από την περικοπή των δώρων και των επιδομάτων στο δημόσιο (1,1 δισ. ευρώ) έχει ήδη σταλεί προς «έγκριση» στους επιτηρητές της οικονομίας και θα ανακοινωθεί τις επόμενες ημέρες. Προβλέπει μεγάλες μειώσεις προσωπικού, κόστους μισθοδοσίας (που διογκώνεται από ανεξέλεγκτες υπερωρίες), ακύρωση δρομολογίων και αυξήσεις σε εισιτήρια.

Το δεύτερο μέτωπο βρίσκεται στις αστικές συγκοινωνίες με ελλείμματα που ξεπερνούν τα 500 εκατ. ευρώ τον χρόνο. Ήδη έχει προαναγγελθεί η σύνταξη σχεδίου εξυγίανσης, προκαλώντας την έντονη αντίδραση των συνδικαλιστών.

Δεν αποκλείεται η αναπροσαρμογή στις τιμές των εισιτηρίων από τον επόμενα χρόνο με αφορμή την αύξηση ΦΠΑ και ειδικών φόρων στα καύσιμα. Το κράτος θα συνεχίσει να επιδοτεί το εισιτήριο (όπως συμβαίνει και σε πολλά άλλα κράτη ανά την Ε.Ε.), αλλά πληροφορίες αναφέρουν ότι στόχος είναι η επιδότηση να περιοριστεί σημαντικά στο 50% του πραγματικού κόστους του εισιτηρίου.

Στόχος είναι τα σχέδια αναδιάρθρωσης να γίνουν «μικρά μνημόνια». Δηλαδή, θα επιτηρούνται σε υπουργικό επίπεδο ανά τακτά χρονικά διαστήματα (πιθανώς ανά 15ήμερο), και σε περίπτωση που υπάρχουν χρονικές ή οικονομικές αποκλίσεις, δεν θα δίδεται η κρατική χρηματοδότηση με την οποία τόσα χρόνια διατηρούνται εν ζωή οι μεταφορικές ΔΕΚΟ.