Ποιο είναι το μέλλον του ελληνικού τουρισμού; Ο ιδρυτής και CEO της Southrock, Γιάννης Δεληκανάκης, εξηγεί στο Newsbeast, από τους Δελφούς και το 10ο Οικονομικό Φόρουμ, γιατί η χωροταξία είναι το «Α και το Ω» για επενδύσεις υψηλής αξίας, πώς οι αρχιτέκτονες μπορούν να ανεβάσουν τον πήχη του τουρισμού – και γιατί οι branded κατοικίες είναι το «μυστικό» για κερδοφορία και ανάπτυξη με όφελος για όλους.

Όπως τόνισε, το πρώτο απαραίτητο βήμα είναι η ύπαρξη ενός ξεκάθαρου θεσμικού πλαισίου για το χωροταξικό. «Αυτό που προωθείται αυτή τη στιγμή από την κυβέρνηση είναι το Α και το Ω, ώστε να ξέρει πλέον ο καθένας πού και πώς μπορεί να επενδύσει», υπογράμμισε, σημειώνοντας ότι «η χωροταξία δεν είναι μόνο εργαλείο προστασίας περιβάλλοντος – είναι εργαλείο ανάπτυξης».

Το δεύτερο καθοριστικό στοιχείο, κατά τον ίδιο, είναι η αρχιτεκτονική, η οποία πρέπει να λειτουργεί ως μοχλός δημιουργίας αξίας στον τουρισμό. «Έχουμε πάρα πολλούς ταλαντούχους αρχιτέκτονες στην Ελλάδα και πρέπει να τους ενισχύσουμε προς αυτή την κατεύθυνση».

Ο τρίτος πυλώνας αφορά την προσέλκυση επενδυτών που είναι διατεθειμένοι να αναπτύξουν τουριστικά προϊόντα υψηλών προδιαγραφών. «Χρειάζονται σημαντικά κεφάλαια, αλλά τα οφέλη είναι πολλαπλά: για τον επενδυτή, για τον hotel operator, για την τοπική κοινωνία».

Ο κ. Δεληκανάκης ανέφερε ότι οι branded κατοικίες έχουν ιδιαίτερα πλεονεκτήματα: αποφέρουν έσοδα στον επενδυτή νωρίτερα, διευκολύνουν τον ξενοδόχο να τις εντάξει στο πλαίσιο του ξενοδοχείου, ενώ προσφέρουν στον ιδιοκτήτη ένα ακίνητο πλήρως διαχειριζόμενο, χωρίς την ανάγκη προσωπικής ενασχόλησης. Επιπλέον, κατά τη διάρκεια της χρήσης του μπορεί να προκύπτει και πρόσθετο εισόδημα.

«Τα οφέλη όμως είναι σημαντικά και για την τοπική κοινωνία, αφού οι επισκέπτες τέτοιων κατοικιών δαπανούν χρήματα στην περιοχή – για προμήθειες, για διασκέδαση».

Αναφέρθηκε επίσης σε παραδείγματα υλοποίησης τέτοιων μοντέλων, όπως στο Ελληνικό αλλά και σε νησιά της χώρας, ενώ υπενθύμισε ότι πολλά διεθνή brands (ανάμεσά τους και το Amanzoe) έχουν ήδη επενδύσει στην Ελλάδα με παρόμοια projects.

Τέλος, ερωτώμενος για την επίδραση της κλιματικής κρίσης στον τουρισμό, επεσήμανε πως ήδη επηρεάζει τον σχεδιασμό νέων έργων. «Πλέον δεν αρκούν τα τυπικά πράσινα χαρακτηριστικά και οι πιστοποιήσεις. Χρειαζόμαστε προβλέψεις για μονάδες αφαλάτωσης στα νησιά, ανακύκλωση απορριμμάτων, ηλεκτρικές μετακινήσεις – μηδενικούς ρύπους».

Όπως σημείωσε κλείνοντας, «η πολιτεία έχει τεράστια ευθύνη. Οι υποδομές πρέπει να βασίζονται στα πραγματικά δεδομένα και όχι στον αριθμό ψήφων των μονίμων κατοίκων».