Επανεξέταση του συστήματος των πράσινων φόρων αλλά και νέες παρεμβάσεις από το 2025 δρομολογεί το οικονομικό επιτελείου με στόχο την ενίσχυση των δράσεων και των εσόδων που κατευθύνονται για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Στο πλαίσιο αυτό, μια νέα πράσινη φορολογική μεταρρύθμιση βρίσκεται στα σκαριά ενώ ήδη έχει πιάσει δουλειά ειδική επιτροπή η οποία έχει συσταθεί στο υπουργείο Οικονομικών για την ανάπτυξη νέων πολιτικών στο πλαίσιο των συζητήσεων που γίνονται σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Επιτροπής και των κατευθύνσεων που έχει δώσει η Κομισιόν με σχετική Οδηγία.
Η Ελλάδα έχει ενσωματώσει μέτρα για την πράσινη φορολογία, ωστόσο όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, απαιτείται νέα χαρτογράφηση με καινούργια μοντέλα και προηγμένους μεθόδους οικονομετρικής εκτίμησης που θα επιτρέψουν τον άμεσο προσδιορισμό από τον αντίκτυπο των μέτρων περιβαλλοντικής φορολογίας σε όλους τους τομείς που επηρεάζονται, δηλαδή την κοινωνία, την οικονομική δραστηριότητα και το περιβάλλον. Με λίγα λόγια απαιτείται προσδιορισμός και ανάπτυξη των πιο αποτελεσματικών/κατάλληλων μέτρων, για την επίτευξη του πρωταρχικού στόχου, δηλαδή την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου φορολογικού συστήματος, το οποίο θα αντιμετωπίζει εξίσου την προώθηση περιβαλλοντικών στόχων και την κοινωνικοοικονομική ευημερία.
Περιβαλλοντικά τέλη
Με βάση το ισχύον καθεστώς η λίστα με τους περιβαλλοντικούς φόρους και τέλη περιλαμβάνει:
1. Τέλος ανακύκλωσης για τα προϊόντα, η συσκευασία των οποίων περιέχει πολυβινυλοχλωρίδιο (PVC) ύψους 0,08 ευρώ προ ΦΠΑ ανά τεμάχιο προϊόντος.
2. Περιβαλλοντικό τέλος ύψους 0,07 ευρώ προ ΦΠΑ ανά τεμάχιο πλαστικής σακούλας μεταφοράς.
3. Εισφορά προστασίας του περιβάλλοντος για τα πλαστικά προϊόντα που διατίθενται ως συσκευασία των τροφίμων και των ποτών Η εισφορά ύψους 0,04 ευρώ προ ΦΠΑ ανά τεμάχιο.
4. Πράσινο τέλος ύψους 30 ευρώ ανά χιλιόλιτρο επί του πετρελαίου εσωτερικής καύσης («diesel»).
5. Έκτακτο περιβαλλοντικό τέλος στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα παλαιού τύπου με βάση την κατηγοριοποίηση των εκπομπών καυσαερίων.
6. Τέλος ταξινόμησης ανάλογα με την εκπεμπόμενη μάζα διοξειδίου του άνθρακα (CO2) και με τις προδιαγραφές του ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων (Euro) που πληρούν εκ κατασκευής τα αυτοκίνητα οχήματα με τελευταία ημερομηνία ταξινόμησης ως προς την πρώτη ταξινόμηση.
7. Κλίμακα τελών κυκλοφορίας για τα οχήματα που ταξινομήθηκαν από 01/11/2010 και κλίμακα υπολογισμού βάσει εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για τα οχήματα που ταξινομήθηκαν από 01/11/2010-31/12/2020 και τροποποίηση της για τα οχήματα που ταξινομούνται από 1/1/2021 και εφεξής.
8. Τέλος Ανθεκτικότητας ανά ημερήσια χρήση και ανά δωμάτιο ή διαμέρισμα
Οι εισπράξεις από πράσινους φόρους
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το 2022, τα συνολικά έσοδα από τους περιβαλλοντικούς φόρους ανήλθαν σε 11, 578 δισ. ευρώ, καταγράφοντας άλμα 50,3% σε σύγκριση με το 2021. Τα έσοδα από περιβαλλοντικούς φόρους αποτέλεσαν το 13,6% των συνολικών φόρων και κοινωνικών εισφορών της ελληνικής οικονομίας, με τις επιχειρήσεις να καταβάλλουν 8,077 δις. ευρώ ενώ τα νοικοκυριά και οι μη μόνιμοι κάτοικοι κατέβαλαν 3,5 δις. ευρώ τα οποία αντιστοιχούσαν στο 30,2% των συνολικών περιβαλλοντικών φόρων. Οι ενεργειακοί φόροι αποτέλεσαν την πλειονότητα των περιβαλλοντικών φόρων με μερίδιο 85,8% για το έτος 2022 και ανήλθαν σε 9,93 δις. ευρώ.