Η Tesla ανακοίνωσε τα οικονομικά της αποτελέσματα για το πρώτο τρίμηνο του έτους, προσφέροντας μία ακόμα εικόνα της κρίσης που πλήττει την εταιρεία του Έλον Μασκ.
Η Tesla δήλωσε καθαρά κέρδη 409 εκατομμυρίων δολαρίων με έσοδα 19,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Το ποσό αυτό είναι χαμηλότερο από τις προσδοκίες της Wall Street, που ανέρχονταν σε 21,1 δισεκατομμύρια δολάρια, και αντιπροσωπεύει μείωση 9,4% σε ετήσια βάση, σε σύγκριση με τα 21,3 δισεκατομμύρια δολάρια που είχε καταγράψει η εταιρεία στο πρώτο τρίμηνο του 2024. Τα κέρδη της μειώθηκαν δραματικά, παρουσιάζοντας πτώση 71% στο καθαρό εισόδημα για το πρώτο τρίμηνο. Τα έσοδα από τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, δηλαδή από τις πωλήσεις οχημάτων, μειώθηκαν κατά 20% σε ετήσια βάση, από 17,4 δισ. δολάρια στο πρώτο τρίμηνο του 2024 σε 13,9 δισ. δολάρια το τρέχον τρίμηνο. Η πώληση 595 εκατομμυρίων δολαρίων σε ρυθμιστικές πιστώσεις βοήθησε για άλλη μια φορά τα οικονομικά της Tesla, χωρίς τις οποίες η εταιρεία θα έπρεπε να ανακοινώσει ζημία σε ετήσια βάση.
Σύμφωνα με το theverge, σε επιστολή προς τους μετόχους, η Tesla αναγνώρισε ότι οι δασμοί, όπως και η «μεταβαλλόμενη πολιτική διάθεση», θα συνεχίσουν να δυσχεραίνουν τις προσπάθειες εξόδου από την τρέχουσα κρίση.
«Η αβεβαιότητα στις αγορές αυτοκινήτου και ενέργειας συνεχίζει να αυξάνεται, καθώς η ταχέως εξελισσόμενη εμπορική πολιτική επηρεάζει αρνητικά την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα και τη δομή κόστους της Tesla και των ανταγωνιστών μας», ανέφερε η εταιρεία. «Αυτή η δυναμική, μαζί με τη μεταβαλλόμενη πολιτική διάθεση, θα μπορούσε να έχει ουσιαστικό αντίκτυπο στη ζήτηση των προϊόντων μας βραχυπρόθεσμα».

Αν και αναμενόταν πως η Tesla θα ήταν σε μεγάλο βαθμό προστατευμένη από τους δασμούς χάρη στην εγχώρια εφοδιαστική της αλυσίδα, η εταιρεία δηλώνει πως ο τομέας της ενέργειας, που περιλαμβάνει ηλιακούς συλλέκτες και μπαταρίες για οικιακή χρήση, θα επηρεαστεί από τον εμπορικό πόλεμο της κυβέρνησης Τραμπ. «Αν και το τρέχον τοπίο των δασμών θα έχει συγκριτικά μεγαλύτερο αντίκτυπο στην ενεργειακή μας δραστηριότητα σε σχέση με τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, προχωρούμε σε ενέργειες για τη σταθεροποίηση της δραστηριότητας μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, εστιάζοντας στη διατήρηση της υγείας της», σημείωσε η εταιρεία.
Τον Ιανουάριο, η Tesla είχε προβλέψει αύξηση των πωλήσεων για το 2025, χωρίς όμως να προσδιορίσει το ποσοστό. Πλέον, η εταιρεία επανεξετάζει αυτή την εκτίμηση και θα την επικαιροποιήσει μετά το επόμενο τρίμηνο:
«Είναι δύσκολο να μετρηθούν οι επιπτώσεις της μεταβαλλόμενης παγκόσμιας εμπορικής πολιτικής στις εφοδιαστικές αλυσίδες αυτοκινήτων και ενέργειας, στη δομή κόστους μας και στη ζήτηση για διαρκή αγαθά και σχετικές υπηρεσίες. Ενώ πραγματοποιούμε συνετές επενδύσεις που θα υποστηρίξουν την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων μας τόσο στα οχήματα όσο και στην ενέργεια, ο ρυθμός ανάπτυξης για το τρέχον έτος θα εξαρτηθεί από ποικίλους παράγοντες, όπως ο ρυθμός επιτάχυνσης των προσπαθειών αυτονομίας μας, η αύξηση της παραγωγής στα εργοστάσιά μας και το ευρύτερο μακροοικονομικό περιβάλλον. Θα επανεξετάσουμε τις προβλέψεις για το 2025 στην ενημέρωση του δεύτερου τριμήνου».

Δεν ήταν όμως όλα αρνητικά: το περιθώριο μεικτού κέρδους της Tesla για το πρώτο τρίμηνο ανήλθε στο 16,3%, ξεπερνώντας τις εκτιμήσεις των αναλυτών που ήταν στο 15,82%, σύμφωνα με υπολογισμούς του LSEG που επικαλείται το Reuters.
Τα αποτελέσματα δημοσιεύονται λίγο μετά τη χειρότερη αναφορά τριμηνιαίων πωλήσεων της Tesla τα τελευταία τρία χρόνια. Η εταιρεία ανακοίνωσε συνολικές παραδόσεις 336.681 οχημάτων, μια μείωση 12,9% σε σύγκριση με το πρώτο τρίμηνο του 2024.
Μετά από χρόνια εκθετικής ανάπτυξης, η ξαφνική ανατροπή στην πορεία της Tesla έχει προκαλέσει σύγχυση σε επενδυτές και υποστηρικτές. Η Tesla αποτελεί πλέον ένα αποθαρρυντικό παράδειγμα του τι συμβαίνει όταν μια εταιρεία μένει στο «αυτόματο πιλότο», ενώ ο υψηλού προφίλ διευθύνων σύμβουλος της αποσπάται από αμφιλεγόμενα παράπλευρα πρότζεκτ.
Τα τρέχοντα προβλήματα της Tesla αποδίδονται στη συμμετοχή του Μασκ στο Τμήμα Αποτελεσματικότητας της Κυβέρνησης (DOGE), μια αμφισβητούμενη προσπάθεια εξάλειψης της «σπατάλης και της απάτης» στην κυβέρνηση, η οποία φαίνεται να στοχεύει κυρίως στην κατάργηση ανθρωπιστικών προγραμμάτων, την ακύρωση κρίσιμων επιστημονικών ερευνών και τον εκφοβισμό ομοσπονδιακών υπαλλήλων. Ο Μασκ έχει επίσης ενισχύσει ρατσιστικές και αντισημιτικές θεωρίες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, έχει επιτεθεί σε τρανς άτομα (συμπεριλαμβανομένης της κόρης του), και έκανε φασιστικό χαιρετισμό κατά την ορκωμοσία του Τραμπ. Οι μετοχές της Tesla έχουν υποχωρήσει πάνω από 37% από τις αρχές του έτους, καθώς οι επενδυτές τον εκλιπαρούν να αφήσει στην άκρη τις πολιτικές του δραστηριότητες και να επικεντρωθεί στην κύρια εταιρεία του.
Παράλληλα, οι κινήσεις του Μασκ έχουν οδηγήσει στη δημιουργία ενός πανεθνικού κινήματος διαμαρτυρίας με την ονομασία Tesla Takedown, το οποίο στοχεύει στο μποϊκοτάζ της εταιρείας και στην πτώση της τιμής της μετοχής. Το κίνημα φαίνεται να πείθει πολλούς προοδευτικούς κατόχους Tesla να πουλήσουν τα οχήματά τους, παρά τις μεγάλες μειώσεις στις τιμές μεταπώλησης.

Επιπλέον, έχουν σημειωθεί ανεξάρτητα περιστατικά βίαιων επιθέσεων σε καταστήματα και οχήματα της Tesla παγκοσμίως, συμπεριλαμβανομένων περιπτώσεων εμπρησμού και βανδαλισμών. Ο πρόεδρος, Ντόναλντ Τραμπ, έχει δηλώσει ότι οι ύποπτοι που θα συλλαμβάνονται να προκαλούν φθορές σε οχήματα Tesla θα κατηγορούνται για «εγχώρια τρομοκρατία».
Ο Μασκ βασίζει τις ελπίδες του στην τεχνητή νοημοσύνη, τη ρομποτική και τα αυτόνομα οχήματα, υποστηρίζοντας ότι θα οδηγήσουν την Tesla σε νέα οικονομικά ύψη. Ισχυρίζεται ότι η εταιρεία θα ξεκινήσει πιλοτικά πρόγραμμα «μη εποπτευόμενων» ρομποταξί στο Όστιν του Τέξας, τον Ιούνιο. Ωστόσο, οι προηγούμενες υποσχέσεις του για την αυτόνομη οδήγηση δεν έχουν υλοποιηθεί, ενώ οι ειδικοί αμφισβητούν την προσέγγιση της Tesla στην τεχνολογία αυτή, επισημαίνοντας δεκάδες θανατηφόρα ατυχήματα που σχετίζονται με τα ημι-αυτόνομα χαρακτηριστικά της εταιρείας.
Ωστόσο, η παλινωδία γύρω από την προσπάθεια ανάπτυξης ενός φθηνότερου ηλεκτρικού οχήματος είναι ίσως η πιο χαρακτηριστική ένδειξη της κατάστασης. Εδώ και χρόνια, ο Μασκ υπόσχεται ένα προσιτό ηλεκτρικό αυτοκίνητο, πιθανώς με τιμή 25.000 δολαρίων, με στόχο να διευρύνει την απήχηση των ηλεκτρικών οχημάτων. Αντίθετα, η εταιρεία επένδυσε πολύτιμους πόρους στο αμφιλεγόμενο και μη δημοφιλές Cybertruck. Πρόσφατες αναφορές υποδηλώνουν πως οι προσπάθειες της Tesla να δημιουργήσει ένα πιο οικονομικό Model Y, το πιο δημοφιλές μοντέλο της, έχουν καθυστερήσει σημαντικά.
Η εταιρεία επανέλαβε τα σχέδιά της για νέα, οικονομικά μοντέλα στο πρώτο μισό του 2025, σημειώνοντας στην επιστολή προς τους μετόχους ότι η αλλαγή στη γραμμή παραγωγής του ανανεωμένου Model Y περιλάμβανε και προετοιμασία για νέα οχήματα αργότερα μέσα στο έτος. «Λαμβάνοντας υπόψη την οικονομική αβεβαιότητα λόγω των μεταβολών στην εμπορική πολιτική, οι πιο οικονομικές επιλογές είναι πιο κρίσιμες από ποτέ», αναφέρει χαρακτηριστικά.