«Μπλόκο» στην επέκταση του χρόνου παραγραφής φορολογικών υποθέσεων από 5 σε 10 έτη βάζει το Συμβούλιο της Επικρατείας στην περίπτωση που η φορολογική διοίκηση ενώ έχει στη διάθεσή της νέα στοιχεία και πληροφορίες δεν τα αξιοποίησε κατά το έλεγχο των υποθέσεων εντός της πενταετίας.
Συγκεκριμένα το ΣτΕ ακύρωσε πράξη των φορολογικών αρχών να επεκτείνουν στα δέκα από πέντε έτη την παραγραφή υπόθεσης με ελεγχόμενη επιχείρηση λόγω παροχής νέων στοιχείων και πληροφοριών από αρχές του εξωτερικού με το σκεπτικό ότι δεν τηρήθηκαν τα χρονοδιαγράμματα και οι διαδικασίες που ορίζει ο νόμος.
Σύμφωνα με την απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου η φορολογική αρχή ενώ είχε ήδη πληροφορίες εντός του χρόνου της πενταετούς παραγραφής περί εικονικότητας των συναλλαγών της επιχείρησης που προσέφυγε από απαντήσεις αλλοδαπών αρχών σε προηγούμενα αιτήματα αμοιβαίας διοικητικής συνδρομής, υπέβαλε νέο αίτημα για αμοιβαία διοικητική συνδρομή σε χρόνο μετά την πάροδο της πενταετίας.
Το Δικαστήριο αποφάσισε ότι τα στοιχεία που περιήλθαν στη φορολογική αρχή σε απάντηση του νέου αιτήματος δεν μπορούσαν να δικαιολογήσουν την επιμήκυνση της παραγραφής από πενταετή σε δεκαετή.
Το ΣτΕ ξεκαθαρίζει ότι «σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση, και ανεξαρτήτως της δυσκολίας και της πολυπλοκότητας της υπόθεσης, των αντικειμενικών δυσκολιών που αντιμετωπίζει κατά τον κρίσιμο χρόνο η φορολογική αρχή και της έλλειψης συνεργασίας του φορολογούμενου, τα στοιχεία που περιέρχονται στη φορολογική αρχή στο πλαίσιο της αμοιβαίας διοικητικής συνδρομής δεν μπορούν να δικαιολογήσουν την παράταση της παραγραφής από πενταετή σε δεκαετή, διότι, άλλως, κατά παράβαση της αρχής της ασφάλειας δικαίου, η φορολογική αρχή θα μπορούσε να καθορίσει με τις ενέργειες και, ιδίως, τις παραλείψεις της τη διάρκεια της παραγραφής».
Τι ισχύει για την παραγραφή στη 10ετία
Με βάση τη φορολογική νομοθεσία ο χρόνος παραγραφής επιμηκύνεται από τα 5 στα 10 χρόνια στη περίπτωση που έρχονται σε γνώση του ελεγκτικού μηχανισμού πληροφορίες από το εξωτερικό για τις οποίες δεν μπορούσε να έχει πρόσβαση. Ωστόσο όλες οι διαδικασίες διοικητικής συνδρομής πρέπει να γίνουν πριν την παρέλευση της πενταετίας. Συγκεκριμένα για να επεκταθεί στη δεκαετία θα πρέπει η φορολογική αρχή να έχει, ήδη, υποβάλει το σχετικό αίτημα ή τα σχετικά αιτήματα αμοιβαίας διοικητικής συνδρομής προς την αρμόδια αλλοδαπή αρχή εντός του χρόνου κατά τον οποίο οφείλει να δράσει, ήτοι εντός της πενταετίας και τα στοιχεία να περιέλθουν μετά το πέρας της ως πενταετίας και μέχρι τη συμπλήρωση δεκαετίας.
Υπενθυμίζεται ότι το ισχύον νομοθετικό καθεστώς για το χρόνο παραγραφής προβλέπει τα εξής:
- Εφόσον από συμπληρωματικά στοιχεία που περιήλθαν εις γνώσιν των φορολογικών αρχών εξακριβώνεται ότι το εισόδημα του φορολογουμένου υπερβαίνει αυτό που είχε δηλωθεί, ισχύει 10ετής παραγραφή. Τα συμπληρωματικά στοιχεία μπορούν να προέρχονται, για παράδειγμα, από τράπεζες του εξωτερικού, στις οποίες η φορολογική διοίκηση δεν θα μπορούσε να έχει πρόσβαση. Η ολομέλεια του ΣΤΕ έχει κρίνει ότι τα στοιχεία για τα υπόλοιπα και τις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών στην ημεδαπή, ανεξαρτήτως αν αυτά στοιχειοθετούν την απόκτηση εισοδήματος, δεν αποτελούν «συμπληρωματικά στοιχεία», δηλαδή δεν μπορούν να δικαιολογήσουν την παράταση της πενταετούς παραγραφής σε δεκαετή. Και αυτό καθώς οι ελεγκτικές αρχές έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης στις κινήσεις των τραπεζικών λογαριασμών.
- Εφόσον η δήλωση φορολογίας εισοδήματος ή τα έντυπα και οι καταστάσεις που τη συνοδεύουν αποδεικνύονται ανακριβή, ισχύει 10ετής παραγραφή.
- Η διάρκεια παραγραφής αυξάνεται σε 15 έτη σε περίπτωση που δεν έχει υποβληθεί δήλωση φορολογίας εισοδήματος.