Τα μεγάλα οδικά έργα που ολοκληρώθηκαν ή υλοποιούνται στην ελληνική επικράτεια αλλάζουν το τοπίο, βελτιώνοντας τόσο την καθημερινότητα των πολιτών όσο και την ποιότητα των υπηρεσιών. Μετά την παράδοση του Ε65 και της επικείμενης ολοκλήρωσης του οδικού άξονα «Πάτρα-Πύργος» το 2025, ακολουθούν τα δύο τμήματα του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), το οδικό τμήμα Μπράλος-Άμφισσα αλλά και το flyover στην Περιφερειακή Θεσσαλονίκης.
Ειδικά στη Βόρεια Ελλάδα, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, περιέγραψε αναλυτικά την πρόοδο που συντελείται σε μια σειρά έργων, τα οποία ολοκληρώνονται ή βρίσκονται σε τροχιά υλοποίησης. Πρόκειται για τα:
- Μετρό Θεσσαλονίκης
- Flyover
- Σιδηροδρομικά έργα
- Οδικά έργα
- Αστικές συγκοινωνίες
- Αντιπλημμυρικά έργα
Η δέσμη παρεμβάσεων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών φέρνει μια σειρά μεγάλων άλλα και μικρότερεων έργων σε όλη την Ελλάδα, ενώ ταυτόχρονα προωθείται ο σχεδιασμός νέων «πράσινων» έργων, καθώς και η ενίσχυση αλλά και συντήρηση υφιστάμενων υποδομών. Στον πυρήνα της στρατηγικής στόχευσης του υπουργείου βρίσκονται: η αποτελεσματική προώθηση των εν εξελίξει έργων, ο ρεαλιστικός σχεδιασμός νέας δέσμης έργων, η ενίσχυση της ασφάλειας των «πράσινων» υποδομών και των μεταφορών, η βελτίωση της ποιότητας των έργων και των υπηρεσιών, η ορθολογική αξιοποίηση των υδάτινων πόρων και εντέλει, η βελτίωση της καθημερινότητας του πολίτη.
Ο χάρτης των μεγάλων έργων
Στο 56% το βόρειο τμήμα του Ε65
Τον Μάιο του 2024, παραδόθηκε στην κυκλοφορία, ενιαία, από τη Λαμία μέχρι την Καλαμπάκα, αυτοκινητόδρομος συνολικού μήκους 135 χλμ. Το υπόλοιπο τμήμα του αυτοκινητόδρομου, από την Καλαμπάκα μέχρι την Εγνατία Οδό, μήκους 46 χλμ., θα παραδοθεί περίπου με την ολοκλήρωση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, από όπου και χρηματοδοτείται, ενώ έχει ήδη εκτελεστεί το 56% του βόρειου τμήματος του συνολικού έργου.
Επίσης, προβλέπεται η υλοποίηση έργων αντιπλημμυρικής θωράκισης των περιοχών του αυτοκινητόδρομου Ε65 στα τμήματα Λαμία – Ξυνιάδα, Ξυνιάδα – Ανάβρα και Ανάβρα – Τρίκαλα. Αυτά θα μελετηθούν αδαπάνως για το Δημόσιο και θα κατασκευαστούν από τον Παραχωρησιούχο, ενώ η συνολική δαπάνη ανέρχεται στα 70 εκατ. ευρώ.
Mε τον νέο αυτοκινητόδρομο Ε65 το ταξίδι από τη Λαμία έως και την Εγνατία Οδό διαρκεί μόλις 1 ώρα και 45 λεπτά, η απόσταση Αθήνα – Γρεβενά και Αθήνα – Μέτσοβο θα μειωθεί σε μόλις 4 ώρες και η μετάβαση στην Καστοριά και στην Κοζάνη θα είναι υπόθεση 4,5 ωρών.
Παραδόθηκε η Οδική Σύνδεση Άκτιο – Αμβρακία
Τον Ιανουάριο του 2024, παραδόθηκε στην κυκλοφορία, ενιαία, ο αυτοκινητόδρομος, συνολικού μήκους 49 χλμ., ενώ ολοκληρώνεται, μέσα στο 2024, και ο οδικός άξονας Άκτιο – Λευκάδα.
Στο 52% ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος
Το ποσοστό υλοποίησης του έργου ξεπερνά σήμερα το 52%, όταν τον Ιούλιο του 2023 η πρόοδος κατασκευής υπολειπόταν του 20%. Εκτιμάται ότι, μέχρι τέλος του έτους, το ποσοστό ολοκλήρωσης θα υπερβεί το 75% και το πολύπαθο έργο, όπως προβλέπει και η σύμβαση, θα ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2025.
Το Μετρό Θεσσαλονίκης
Η βασική γραμμή θα παραδοθεί και θα λειτουργήσει τον Νοέμβριο του 2024, όπως ανακοίνωσε και ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης. Συγχρόνως, ολοκληρώνεται το έργο της επέκτασης προς την Καλαμαριά, το οποίο προβλέπεται να παραδοθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2025, ενώ έχει ήδη υπογραφεί η σύμβαση για τη λειτουργία και τη συντήρηση του έργου και απελευθερώθηκαν δρόμοι που παρέμειναν κλειστοί για πολλά έτη. Παράλληλα, υπεγράφη συμπληρωματική σύμβαση για την υλοποίηση έργων προσβασιμότητας / μετεπιβίβασης στον σταθμό «Νέα Ελβετία», ολοκληρώθηκε η Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης, η οποία αποτελεί τη Γενική Συγκοινωνιακή Μελέτη του πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης.
Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης – Νέος Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου
Τα τμήματα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος και Χερσόνησος – Νεάπολη έχουν συμβασιοποιηθεί. Έχουν ήδη εγκατασταθεί τα πρώτα εργοτάξια στο τμήμα από τη Χερσόνησο Ηρακλείου έως τον Άγιο Νικόλαο. Ταυτόχρονα, προχωρά η συμβασιοποίηση της παραχώρησης για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο.
Επιπλέον, η πρόοδος υλοποίησης στον Νέο Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης, στο Καστέλι έχει ξεπεράσει το 35%.
Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας
Ο μετροπόντικας «Αθηνά» ξεκίνησε από την Κατεχάκη προς τον Ευαγγελισμό, και αναμένεται να ολοκληρώσει τα περίπου 5 χλμ. μέχρι το τέλος του 2025.
Ο μετροπόντικας «Νίκη» κάνει τη διάνοιξη 7,1 χλμ. από τη Βεΐκου επίσης προς τον Ευαγγελισμό, και προβλέπεται να έχει υλοποιήσει τις εργασίες μέχρι το τέλος του 1ου εξαμήνου του 2026.
Τον Μάιο του 2027 ο Περιφερειακός Οδικός Άξονας Θεσσαλονίκης (Flyover)
Οι εργασίες για το εμβληματικό έργο της Θεσσαλονίκης προχωρούν, με βάση τα χρονοδιαγράμματα. Η παράδοση του έργου τοποθετείται για τον Μάιο του 2027. Μάλιστα, σε συνάντηση που έγινε πρόσφατα στη Θεσσαλονίκη, υπό την ηγεσία του Υπουργείου, επιβεβαιώθηκε η επιτάχυνση υλοποίησης του έργου.
Στο 90% οι μελέτες για τον Οδικό άξονα Μπράλος – Άμφισσα
Η κατασκευή του έργου, μήκους 24 χλμ., συνεχίζεται, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα. Το έργο βρίσκεται στο στάδιο ολοκλήρωσης της εκπόνησης των μελετών, με έτοιμο το 90% από το πρόγραμμα γεωτεχνικών εργασιών. Σχετικά με τις απαλλοτριώσεις στις 9 Απριλίου 2024, έχει εκδοθεί η σχετική Δικαστική Απόφαση και η αντίστοιχη αναγνώριση δαπάνης, και αναμένεται η υπογραφή των αποφάσεων δέσμευσης ποσού. Η έναρξη εργασιών έγινε στις 23 Νοεμβρίου 2023. Έχουν ολοκληρωθεί, σε ποσοστό 90% οι εργοταξιακές εγκαταστάσεις. Η ημερομηνία περαίωσης του έργου είναι η 15η Αυγούστου 2027.
Η σύμβαση για τον Οδικό Άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά
Το έργο, μήκους 69,5 χλμ., επαναδημοπρατήθηκε. Έχει εκδοθεί η απόφαση έγκρισης των δικαιολογητικών του προσωρινού αναδόχου, έχει προχωρήσει η απόφαση κατακύρωσης και ανάθεσης της υπόψη σύμβασης, έχει ολοκληρωθεί ο προ-συμβατικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, έχει ενημερωθεί –πρόσφατα– η Βουλή των Ελλήνων. Ο χρόνος ολοκλήρωσης και παράδοσης του έργου είναι 54 μήνες από την υπογραφή της Σύμβασης, η οποία εκτιμάται ότι θα πραγματοποιηθεί τον Σεπτέμβριο.
Ξεκίνησε ο Οδικός Άξονας ΝΔ Πελοποννήσου / Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη
Προχωρά η εκπόνηση μελετών, σύμφωνα με τη σύμβαση ΣΔΙΤ. Έχει γίνει η εγκατάσταση δύο εργοταξίων και υλοποιούνται πρόδρομες εργασίες.
Αναβάθμιση Προαστιακού Σιδηροδρόμου Δυτικής Αττικής / Άνω Λιόσια – Μέγαρα
Η υλοποίηση του έργου γίνεται με βάση τα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί και από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, αφού η χρηματοδότησή του είναι αποκλειστικά από αυτό. Σε ό,τι αφορά τις χρηματοδοτήσεις, ο εγκεκριμένος προϋπολογισμός του υπουργείου, για το εθνικό σκέλος του, ανέρχεται σε 334 εκατ. ευρώ για το 2024, σχεδόν ίσος με εκείνον του 2023. Θα υπάρξει, λόγω της καλής εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, αύξηση, με μόνιμο χαρακτήρα στα 550 εκατ. ευρώ το 2024 και πλέον τα επόμενα χρόνια.
Δύο νέα οδικά τμήματα στο έργο «Παράκαμψη Χαλκίδας και παράκαμψη Ψαχνών»
Πρόσφατα με δύο αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα, διευρύνεται το αντικείμενο του έργου «Παράκαμψη Χαλκίδας και παράκαμψη Ψαχνών», καθώς εγκρίνεται η άσκηση του δικαιώματος προαίρεσης του έργου και ενεργοποιείται επί της ουσίας η έναρξη της υλοποίησης δύο επιπλέον οδικών τμημάτων, τα οποία βελτιώνουν τις οδικές συνθήκες στην Π.Ε. Εύβοιας.