Η παγκόσμια ανάπτυξη και κυρίως το ύψος στο οποίο θα διαμορφωθεί η ζήτηση, ιδίως από την Κίνα, θα είναι τα στοιχεία εκείνα που θα καθορίσουν τη διαμόρφωση της τιμής του πετρελαίου στις διεθνείς αγορές. Η σημασία που έχει η Κίνα ως μια χώρα εκ των μεγαλύτερων καταναλωτών πετρελαίου στον κόσμο είναι τεράστια, καθώς οι αποφάσεις της σχετικά με την οικονομική πολιτική και την ενεργειακή κατανάλωση επηρεάζουν άμεσα τις διεθνείς τιμές.
Η ζήτηση από την Κίνα μπορεί να κυμαίνεται ανάλογα με τους ρυθμούς της οικονομικής της ανάπτυξης, τις ενεργειακές της ανάγκες και τις στρατηγικές αποθεματοποίησης.
Ο ΟΠΕΚ+ πρόσφατα ανακοίνωσε την παράταση των περικοπών στην προσφορά, σε μια προσπάθεια να σταθεροποιήσει τις τιμές του πετρελαίου. Ωστόσο, αυτή η κίνηση ήταν σε μεγάλο βαθμό αναμενόμενη από τους αναλυτές της αγοράς. Παρά την ανακοίνωση, η τήρηση αυτών των περικοπών δεν είναι πάντα δεδομένη. Η ιστορία έχει δείξει ότι οι συμφωνίες και οι υποχρεώσεις των μελών του καρτέλ μπορούν να αντιμετωπίζονται με ελαστικότητα, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει την αποτελεσματικότητα των μέτρων αυτών. Τα μέλη του ΟΠΕΚ+ έχουν διαφορετικά συμφέροντα και προτεραιότητες, γεγονός που οδηγεί συχνά σε αποκλίσεις από τις συμφωνημένες ποσοστώσεις παραγωγής.
Πτώση των τιμών κατά 8 έως 10 λεπτά σε ένα μήνα
Στην εγχώρια αγορά καυσίμων παρατηρείται ότι έχει ολοκληρωθεί ο κύκλος πτώσης των τιμών, που ξεκίνησε λίγο μετά το Πάσχα. Η πτώση αυτή κυμάνθηκε στα επίπεδα των 8 με 10 λεπτών το λίτρο, ανάλογα με την περιοχή. Αυτή η μείωση οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, όπως η μείωση της ζήτησης λόγω της εποχικής μείωσης των μετακινήσεων και οι μεταβολές στις διεθνείς τιμές του πετρελαίου. Σε μέσο επίπεδο στην Επικράτεια, η πτώση είναι της τάξεως των 8 λεπτών το λίτρο, γεγονός που προσφέρει κάποια ανακούφιση στους καταναλωτές.
Συγκεκριμένα, με βάση τα στοιχεία από το Παρατηρητήριο Τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης, η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης των 95 οκτανίων κυμαίνεται στα 1,906 ευρώ το λίτρο, ενώ λίγο πριν την Ανάσταση ήταν στα 1,986 ευρώ το λίτρο. Αυτή η πτώση των τιμών έχει θετική επίδραση στην τσέπη των καταναλωτών, ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου που η κατανάλωση καυσίμων αυξάνεται λόγω των μετακινήσεων για διακοπές.
Ανάλογη είναι και η πτώση για το diesel κίνησης, με τη μέση τιμή να διαμορφώνεται στα 1,630 ευρώ το λίτρο. Η μείωση αυτή είναι σημαντική για τους επαγγελματίες οδηγούς και τις επιχειρήσεις που βασίζονται στην οδική μεταφορά για τη λειτουργία τους.
Επίσης, ένα ακόμη χαρακτηριστικό στοιχείο είναι το γεγονός ότι μόνο σε τρεις περιοχές της χώρας η μέση τιμή της βενζίνης είναι πάνω από τα 2 ευρώ το λίτρο.
Δεν αναμένεται να αυξηθούν σημαντικά οι τιμές μακροπρόθεσμα
Παρά την άδεια που δόθηκε στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα να μειώσουν τις περικοπές τους κατά 300.000 βαρέλια ημερησίως, οι συνολικές περικοπές θα παραμείνουν στα 3,66 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως μέχρι το τέλος του επόμενου έτους. Επιπλέον, οκτώ κορυφαίοι παραγωγοί συμφώνησαν να συνεχίσουν τις εθελοντικές περικοπές 2,2 εκατομμυρίων βαρελιών ημερησίως.
Οι περιορισμοί αυτοί αποσκοπούν στην ενίσχυση των τιμών και στην αποφυγή ενός παγκόσμιου πλεονάσματος προσφοράς, σε μια περίοδο που τα υψηλά επιτόκια και η ενεργειακή μετάβαση δημιουργούν ανησυχίες για τη ζήτηση.
Η τιμή του πετρελαίου Brent, το διεθνές σημείο αναφοράς, κυμαίνεται γύρω στα 83 δολάρια το βαρέλι, κάτω από το φετινό υψηλό των 91,17 δολαρίων. Το αμερικανικό ελαφρύ αργό (WTI) διαπραγματεύεται κοντά στα 79 δολάρια το βαρέλι.
Οι διεθνείς τιμές του πετρελαίου ανέκαμψαν ελαφρώς την περασμένη εβδομάδα, λόγω των προσδοκιών για περικοπές από τον ΟΠΕΚ+ και των αυξημένων εντάσεων στη Μέση Ανατολή, χωρίς όμως να σημειωθεί σημαντική άνοδος.
Οι αναλυτές εκτιμούν ότι ακόμη και μετά τη νέα συμφωνία, οι τιμές δεν θα αυξηθούν σημαντικά μεσοπρόθεσμα, ενώ προβλέπουν πτώση των τιμών σε βάθος 12 μηνών. Οι θέσεις μελλοντικής εκπλήρωσης δείχνουν ότι το WTI (West Texas Intermediate) θα διαπραγματεύεται στα 73 δολάρια το βαρέλι σε ένα χρόνο, μειωμένο κατά πάνω από 5% από τα τρέχοντα επίπεδα.
Τον Απρίλιο, οι διαχειριστές κεφαλαίων στη Νέα Υόρκη μείωσαν τις καθαρές τους θέσεις long στο WTI κατά 20,6% και αύξησαν τις θέσεις short κατά 97,5%, σύμφωνα με την Επιτροπή Εμπορικών Συμβάσεων Εμπορευμάτων των ΗΠΑ.
Οι προβλέψεις για πτώση των τιμών σχετίζονται με τη μη τήρηση των συμφωνηθέντων περικοπών από αρκετά μέλη. Η μη συμμόρφωση αποτέλεσε σημείο διαμάχης μεταξύ της Σαουδικής Αραβίας και άλλων παραγωγών, όπως η Ρωσία, το Ιράκ και το Καζακστάν, που υπερέβησαν τους συμφωνηθέντες όγκους παραγωγής κατά 200.000, 240.000 και 72.000 βαρέλια ημερησίως αντίστοιχα, σύμφωνα με την S&P Global Platts.
Παρ’ όλα αυτά, η ζήτηση για αργό του ΟΠΕΚ+ αναμένεται να αυξηθεί κατά 800.000 βαρέλια ημερησίως το επόμενο έτος, κάτι που μπορεί να δώσει μια συγκρατημένη ώθηση στις τιμές.