Με το βλέμμα στραμμένο στα έτοιμα γεύματα ψυγείου βρίσκεται η εταιρεία Παλίρροια (Paliria) η οποία επιχειρεί να διευρύνει το εξαγωγικό της αποτύπωμα λίγο πριν σπάσει το… φράγμα των 100 εκατομμυρίων ευρώ. Σύμφωνα με τα όσα αναφέρθηκαν την Παρασκευή 1 Δεκεμβρίου από εκπροσώπους της Paliria σε δημοσιογράφους που επισκέφθηκαν το εργοστάσιο της στα Πολιτικά Ευβοίας, και είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά το πώς παρασκευάζονται τα διάσημα ντολμαδάκια της φίρμας, τα έτοιμα γεύματα ψυγείου προς το παρόν έχουν μερίδιο μόνο 5% επί των πωλήσεων της εταιρείας, αυτός ο αριθμός όμως αναμένεται να ανέβει κατά πολύ.
Αυτό, όπως τονίστηκε, οφείλεται στην νέα τάση που κυριαρχεί τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό κατά την οποία οι γρήγοροι και εντατικοί ρυθμοί ζωής έχουν στρέψει τους καταναλωτές στην αναζήτηση έτοιμων γευμάτων ψυγείου τα οποία όμως είναι ταυτοχρόνως υγιεινά και θυμίζουν το σπιτικά μαγειρεμένο φαγητό.
Χρονιά «ορόσημο» το 2023 για την Paliria
Λίγες μέρες πριν το 2023 κλείσει, οι εκπρόσωποι της Paliria που υποδέχθηκαν τους δημοσιογράφους αναφέρθηκαν στο έτος που φεύγει σημειώνοντας πως αυτό θα είναι μια χρονιά «ορόσημο» για την εταιρεία καθώς αναμένεται να εμφανίσει έσοδα της τάξεως των 100 εκατομμυρίων ευρώ.
Οι τρεις άξονες των επενδύσεων
Σε τρεις άξονες βασίζονται οι επενδύσεις της Παλίρροια στην παρούσα φάση. Η εταιρεία δραστηριοποιείται σε προϊόντα ξηρού φορτίου κονσέρβας (όπως τα ντολμαδάκια και οι γίγαντες), τα έτοιμα γεύματα και τα προϊόντα κατεψυγμένης ζύμης με τη δραστηριότητά της να εντοπίζεται σε περισσότερες από 50 χώρες του κόσμου.
Η εξαγορά της βιομηχανίας «Τσαμπάσης» στο Άργος
Ο τρίτος άξονας που αφορά τα προϊόντα κατεψυγμένης ζύμης είναι η πιο πρόσφατη «προσθήκη» της εταιρείας καθώς πριν λίγο καιρό η Paliria εξαγόρασε τη βιομηχανία κατεψυγμένων ζυμών «Τσαμπάσης» στο Άργος, στην οποία θέση με 36% έχουν ο Βασίλης και η Νέλλη Κάτσου, μέσω της VNK Capital.
Η εξαγορά της βιομηχανίας Τσαμπάσης έγινε με άμεσο στόχο να αναπτυχθούν τα προϊόντα της στο εξωτερικό. Πώς όμως κατέληξαν στην εξαγορά της συγκεκριμένης βιομηχανία; «Λόγω της ποιότητας των υλικών και των προϊόντων» ήταν η άμεση απάντηση των εκπροσώπων της Paliria.
Οι συνεργασίες με τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ
Η εταιρία Παλίρροια έχει αναπτύξει συνεργασίες με τις μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Μάλιστα μεγάλο κομμάτι του τζίρου της εταιρείας προέρχεται από προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που παρασκευάζει για λογαριασμό των σούπερ μάρκετ αυτών. Αξίζει να σημειωθεί πως το σύνολο των φασολιών γίγαντες που πωλούνται με ιδιωτική ετικέτα της Lidl στην Ευρώπη παράγονται από την Paliria. Συνεργασίες υπάρχουν επίσης με τα σούπερ μάρκετ Aldi, Metro, Walmart και πολλά άλλα.
Το ενδιαφέρον από ξένους επενδυτές
Συνεχές είναι το ενδιαφέρον των ξένων επενδυτών για την Παλίρροια όμως η συγκεκριμένη προοπτική δεν υπάρχει στο μυαλό των ανθρώπων της διοίκησης τουλάχιστον για τα επόμενα δύο με τρία χρόνια.
Τα εργοστάσια και η «ναυαρχίδα»
Η Παλίρροια διαθέτει (μέχρι στιγμής) επτά εργοστάσια σε ολόκληρο τον κόσμο, δύο στην Ελλάδα, δύο στη Βουλγαρία, δύο στην Κίνα και ένα στην Ιορδανία. Συνολικά απασχολεί περισσότερα από 1.600 άτομα. «Ναυαρχίδα» της εταιρείας Παλίρροια θεωρείται το εργοστάσιο το οποίο βρίσκεται στα Πολιτικά Ευβοίας και απασχολεί περίπου 200 άτομα. Οι εγκαταστάσεις εκεί έχουν επιφάνεια 10.500 τ.μ. και σε αυτές εκτός από το εργοστάσιο στεγάζονται τα κεντρικά γραφεία του ομίλου.
2.500 ντολμαδάκια ανά τυλίχτρια
Και μπορεί η τεχνολογική εξέλιξη να «τρέχει» με ιλιγγιώδεις ρυθμούς, και η Paliria να εντάσσει ρομποτικά συστήματα στις εγκαταστάσεις της, ωστόσο σε κάποιους τομείς επιμένει παραδοσιακά. Οι δημοσιογράφοι που βρέθηκαν στις εγκαταστάσεις είχαν την ευκαιρία να δουν από κοντά πώς συλλέγονται, πλένονται και ξεχωρίζονται τα αμπελόφυλλα για τα ντολμαδάκια της φίρμας αλλά και το πώς τυλίγονται.
Μάλιστα, είχαμε την ευκαιρία να τυλίξουμε και εμείς μαζί με τις επαγγελματίες ντολμαδάκια, και μπορούμε να πούμε πως κάθε άλλο παρά εύκολο είναι…
Οι περίπου 50 εργαζόμενες που τυλίγουν ντολμαδάκια, το πράττουν ακριβώς όπως γινόταν το 1957, όταν και ξεκίνησε την εταιρεία ο πατέρας του σημερινού προέδρου, Κώστα Σουλιώτη, στο χέρι.
Αν και μια αυτοματοποίηση της διαδικασίας ίσως να προσέφερε μεγαλύτερη παραγωγή, κάτι τέτοιο φαντάζει αδιανόητο για τη διοίκηση η οποία επιθυμεί να κρατήσει το παραδοσιακό στοιχείο στο προϊόν το οποίο αποτελεί σήμα – κατατεθέν της φίρμας.
Η κάθε τυλίχτρια τυλίγει καθημερινά κατά μέσο όρο 2.500 ντολμαδάκια ενώ συνολικά και στα επτά εργοστάσια που κατέχει η Paliria τυλίγονται περίπου 1,6 εκατομμύρια ντολμαδάκια τα οποία εν συνεχεία συσκευάζονται και περνούν από θερμική επεξεργασία ώστε να μηδενιστεί το μικροβιακό φορτίο των κονσερβών.
Πώς παίρνει ένα προϊόν το «πράσινο» φως για να βγει στην αγορά
Η λέξη -κλειδί για τον κ. Σουλιώτη είναι η λέξη «νόστιμο» και έχοντας ως οδηγό αυτό επιλέγει μαζί με τους συνεργάτες του τα προϊόντα τα οποία βγαίνουν στην αγορά. Πώς παίρνει όμως ένα προϊόν το «πράσινο» φως για να βγει στην αγορά και να βρει τη θέση του στα ράφια των καταστημάτων;
Κάθε νέο προϊόν δοκιμάζεται τόσο από τον κ. Σουλιώτη όσο και από τους συνεργάτες του (ανάμεσά τους και γνωστοί σεφ). Αν το προϊόν καταφέρει να συγκεντρώσει «θετικές ψήφους» σε ποσοστό άνω του 80% τότε προχωρά η διαδικασία για να βγει στην αγορά.