Την ώρα που πολλές χώρες της νοτιοανατολικής Ασίας στέλνουν το μήνυμα ότι δεν είναι διατεθειμένες να γίνουν οι χωματερές του δυτικού κόσμου, οι Φιλιππίνες έκαναν ένα βήμα μπροστά, καθώς έστειλαν στον Καναδά τόνους απορριμμάτων που είχαν δεχθεί πριν από πολλά χρόνια και τα οποία ήταν στο επίκεντρο σφοδρής διμερούς αντιπαράθεσης.
Έπειτα από μια μακρά εκστρατεία που είχε στόχο να πείσει τον Καναδά να πάρει πίσω τα απορρίμματα αυτά, που βρίσκονται σε διαδικασία αποσύνθεσης, ο Φιλιππινέζος πρόεδρος, Ροντρίγο Ντουτέρτε, ζήτησε την προηγούμενη εβδομάδα την άμεση αναχώρηση του φορτηγού πλοίου στο οποίο βρίσκονται.
Σήμερα, το ιδιωτικό πλοίο που ναύλωσε η κυβέρνηση των Φιλιππίνων, το MV Bavaria με σημαία Λιβερίας, αναχώρησε από λιμάνι Σούμπικ Μπέι για το Βανκούβερ με 69 εμπορευματοκιβώτια χωρητικότητας 20 τόνων. Το πλοίο θα χρειαστεί περισσότερες από 20 ημέρες για να φτάσει στον Καναδά.
Από το 2013 ως το 2014 περισσότερα από 100 εμπορευματοκιβώτια από τον Καναδά γεμάτα απορρίμματα (οικιακά σκουπίδια, πλαστικά μπουκάλια και σακούλες, εφημερίδες και χρησιμοποιημένες πάνες ενηλίκων) μεταφέρθηκαν στις Φιλιππίνες αφού χαρακτηρίστηκαν ψευδώς πλαστικά απορρίμματα.
Σύμφωνα με το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, ο Καναδάς επέμεινε ότι η μεταφορά των απορριμμάτων στις Φιλιππίνες δεν ήταν απόφαση της κυβέρνησης, αλλά μια ιδιωτική συναλλαγή.
Η Μανίλα έχει ζητήσει επανειλημμένα από την Οτάβα να δεχθεί πίσω τα απορρίμματα, με την βορειοαμερικανική χώρα να δεσμεύεται μεν να τα πάρει, χωρίς όμως να τηρεί τη διορία που τέθηκε από την άλλη πλευρά, έως τις 15 Μαΐου.
Σε απάντηση οι Φιλιππίνες ανακάλεσαν τον πρεσβευτή τους στην Οτάβα και τους γενικούς τους πρόξενους. Η ένταση οξύνθηκε περαιτέρω όταν ο εκπρόσωπος του Ντουτέρτε, Σαλβαδόρ Πανέλο, απείλησε ότι η χώρα θα στείλει αμέσως πίσω το φορτίο με τα απορρίμματα και θα το πετάξει στα καναδικά χωρικά ύδατα.
Ωστόσο, σήμερα, ο Φιλιππινέζος υπουργός Εξωτερικών, Τεοντόρο Λόκσιν Τζούνιορ, τόνισε ότι η επιστροφή των απορριμμάτων «είναι το τέλος του ζητήματος». «Προς τους απεσταλμένους που έχουν ανακληθεί: ανεβείτε στο αεροπλάνο», πρόσθεσε.
Από την πλευρά τους, ακτιβιστές υπέρ του περιβάλλοντος χαιρέτισαν την κίνηση της Μανίλας ως «ένα ισχυρό μήνυμα» στη διεθνή κοινότητα ότι οι Φιλιππίνες δεν είναι «ο παγκόσμιος κάδος απορριμμάτων».
Η Greenpeace επισήμανε ότι η υπόθεση αυτή έφερε στο προσκήνιο τον τρόπο με τον οποίο ανεπτυγμένες χώρες εκμεταλλεύονται χαλαρές εθνικές νομοθεσίες και παραθυράκια του διεθνούς δικαίου για να στέλνουν τα απορρίμματά τους σε φτωχές χώρες. «Πρέπει επίσης να κλείσουμε τα παραθυράκια», τόνισε η Λία Γκερέρο εκπρόσωπος της Greenpeace.
Πριν μερικές ημέρες η Μαλαισία ανακοίνωσε ότι θα επιστρέψει 450 τόνους πλαστικών απορριμμάτων σε πολλές χώρες, ανάμεσά τους η Αυστραλία, το Μπανγκλαντές, ο Καναδάς, η Κίνα, η Ιαπωνία, η Σαουδική Αραβία και οι ΗΠΑ. «Η χώρα δεν θα γίνει η χωματερή του κόσμου», είχε τονίσει ο Μαλαίσιος υπουργός Ενέργειας και Περιβάλλοντος. «Δεν θα αφήσουμε να μας τρομοκρατήσουν οι ανεπτυγμένες χώρες», είχε προσθέσει χαρακτηριστικά.
Η Κίνα δεχόταν επί πολλά χρόνια πλαστικά απορρίμματα από όλο τον κόσμο, προτού σταματήσει ξαφνικά πέρυσι επικαλούμενη περιβαλλοντικές ανησυχίες. Πολλές χώρες της νοτιοανατολικής Ασίας που θα έπαιρναν τη θέση του Πεκίνου, σιγά-σιγά αρχίζουν να υπαναχωρούν. Παρόλα αυτά, μεγάλες ποσότητες απορριμμάτων έχουν σταλεί στη Μαλαισία, την Ινδονησία και σε μικρότερο βαθμό τις Φιλιππίνες.
«Έχουμε δει παρθένα χωριά να μετατρέπονται σε χωματερές εξαιτίας του τσουνάμι φορτίων με απορρίμματα από τις ΗΠΑ, τη Βρετανία και την Αυστραλία μετά την κινέζικη απαγόρευση», δήλωσε ο Φον Ερνάντες συντονιστής της MKO Break Free From Plastic.