Πρόκειται για ένα φιλόδοξο σχέδιο κολοσσιαίων διαστάσεων το οποίο μπλοκάρεται εδώ και 20 χρόνια εξαιτίας των βίαιων αντιδράσεων των κατοίκων της περιοχής.
Ο λόγος για τη σιδηροδρομική γραμμή ΤΑV μήκους 56 χιλιομέτρων -6 χιλιόμετρα μακρύτερο από το υποθαλάσσιο Τούνελ της Μάγχης- που θα περάσει κάτω από τους ορεινούς όγκους των Άλπεων για να συνδέσει το Τορίνο με τη Λυόν της Γαλλίας.
Οι αντιδράσεις των κατοίκων είναι οργισμένες: το προηγούμενο καλοκαίρι που έγινε η περίφραξη του εργοταξίου, 400 άνθρωποι τραυματίστηκαν ως αποτέλεσμα των συγκρούσεων με δυνάμεις της αστυνομίας, ενώ 26 φυλακίστηκαν για τη συμμετοχή τους στα επεισόδια.
Παρά το «μπλόκο» κατοίκων και περιβαλλοντικών οργανώσεων η ιταλική κυβέρνηση Μόντι εμφανίζεται αποφασισμένη να προχωρήσει αυτή τη φορά.
Γιατί όμως το σχέδιο αυτό προκαλεί την οργή των κατοίκων. Όπως αναφέρει σχετικό δημοσίευμα του Guardian η κοιλάδα Σούζα απ’ όπου θα περάσει ο σιδηρόδρομος φιλοξενεί μεν αρχαιότητες, αλλά δεν θεωρείται ιδιαιτέρου φυσικού κάλλους. Το τοπίο είναι βιομηχανικό και χαρακτηρίζεται από τερατώδεις κατασκευές όπως τα τσιμεντένια υποστηρίγματα του αυτοκινητόδρομου Α32.
Οι περιβαλλοντικές οργανώσεις που συντάσσονται με τον αγώνα των κατοίκων υποστηρίζουν πως ο ορεινός όγκος όπου θα σκαφτεί η σήραγγα περιέχει ουράνιο και αμίαντο.
Ο αντίλογος που έρχεται από το στόμα του Πυρηνικού Φυσικού Μάσιμο Τζουκέτι της Πολυτεχνικής Σχολής του Τορίνο λέει πως «ούτε το ουράνιο ούτε ο αμίαντος θέτουν σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία και το φυσικό περιβάλλον, καθώς θα χρησιμοποιηθούν ισχυρότατα συστήματα αναρρόφησης κατά την εξόρυξη» , ενώ τα φορτηγά μεταφοράς βράχων και μπαζών θα διέρχονται από τον αυτοκινητόδρομο χωρίς να διασχίζουν τα χωριά της περιοχής.
Οι υποστηρικτές του σχεδίου κάνουν λόγο για μια αρχετυπική αντιπαλότητα: «οι οραματιστές εναντίον των αντιδραστικών», οι οποίοι στις τάξεις τους συγκεντρώνουν από αναρχικούς έως ακτιβιστές για το περιβάλλον.
Η ιταλική κυβέρνηση εξέδωσε έκθεση στην οποία αναφέρεται πως η σήραγγα κάτω από τις Άλπεις θα μειώσει το χρόνο του ταξιδιού από το Παρίσι στο Μιλάνο σε τέσσερις ώρες από επτά σήμερα, θα ενισχύσει τον κλάδο των εμπορικών μεταφορών και θα περιορίσει τα μεταφορικά κόστη στο μισό. Θα συντελέσει επίσης σε «σημαντική μείωση της κίνησης φορτηγών στους δρόμους μέσα στο ευαίσθητο οικοσύστημα των Άλπεων».
Δεδομένου ότι τα έργα στη γαλλική πλευρά έχουν εν πολλοίς ολοκληρωθεί, αν η Ιταλία αποσυρθεί από το σχέδιο θα κληθεί να καταβάλλει ρήτρες που πλησιάζουν το 1 δισ. Ευρώ.
Πηγή: econews.gr