Μια παράσταση βασισμένη στο θεατρικό μυθιστόρημα του Μιχαήλ Μπουλγκάκωφ.
Γράφει η Χαρά Κιούση
Επί εποχής Στάλιν, ένας συγγραφέας με φρέσκιες νέες ιδέες εμπλέκεται στον λειτουργικό μηχανισμό του Θεάτρου Τέχνης της Μόσχας. Οι εσωτερικές διαμάχες των γηραιότερων ηθοποιών και σκηνοθετών -εδώ υπαινίσσεται την αντιμαχία των Στανισλάβσκι και Νεμίροβιτς – Ντατσένκο και τα γρανάζια της απολυταρχικής γραφειοκρατίας που επικρατούσε στο θέατρο- φέρνουν τον νεαρό δημιουργό σε δυσχερέστατη θέση.
Ρόλοι που έπρεπε να ερμηνευτούν από νέους ηθοποιούς και σκηνές που προοριζόταν να εξελιχθούν όπως έκρινε ο συγγραφέας, ματαιώνονται από τη ματαιοδοξία των αρτηριοσκληρωτικών που διευθύνουν. Ο απελπισμένος συγγραφέας, που καταφεύγει στη συγγραφή για λόγους βιοποριστικούς, εμπλέκεται σ’ ένα αδιέξοδο δούναι και λαβείν.
Ηθοποιοί, σκηνοθέτες κι ένα επιτελείο εμπλεκομένων κρατικών υπαλλήλων και ανθρώπων του πνεύματος, «γραμματείς και Φαρισαίοι« κάνουν τα πάντα ώστε το έργο να μην ανέβει ποτέ.
Ο δύστυχος συγγραφέας που κοντεύει να παραφρονήσει από τις παρεμβάσεις, τις αλλαγές, τις τροποποιήσεις πάνω στο κείμενο, εξαντλείται διαπιστώνοντας ότι έχει χαθεί η κύρια σκηνή της δραματουργίας. Νιώθει να έχει χάσει μέσα από τα χέρια του όλο το έργο, όλο το συναίσθημα στο οποίο είχε επενδύσει και αναρωτιέται τι σχέση έχουν όλα εκείνα που παίζονται στη πρόβα, με το δικό του πόνημα.
Αναρωτιέται ποιος ο λόγος να γράφεις και τα έργα σου να μην παίζονται, γιατί να τους αλλάζουν οι σκηνοθέτες τα φώτα τους, γιατί να στα αρπάζουν μέσα από τα χέρια σου και να τα σαμποτάρουν στη συνέχεια. Ο δημιουργός δεν έχει κανένα δικαίωμα πάρα μόνο υποχρεώσεις;
Ο άνθρωπος φοβάται πως θα κάνει καμία τρέλα γιατί το έργο του πια, κατά πως του τα λένε, δεν του ανήκει. Δεν έχει δικαίωμα να φέρνει αντιρρήσεις και οι ίδιοι οι ιδρυτές του περιβόητου Ανεξάρτητου θεάτρου της Μόσχας αισθάνονται θιγμένοι. Τότε ο απεγνωσμένος συγγραφέας θα αποφασίσει να παίξει ο ίδιος την κύρια σκηνή ψηλά πάνω στη γέφυρα με φόντο μια σιωπηλή χιονοθύελλα. Είναι τότε η στιγμή που το χιόνι γίνεται μαύρο.
Η διασκευή του έργου από την Δήμητρα Κονδυλάκη και τον Κώστα Φιλίππογλου, που κάνει και τη σκηνοθεσία, παρά τη μεγάλη της διάρκεια είναι ευχάριστη. Η σκηνοθεσία αναδεικνύει «με διαβρωτικό σαρκασμό και χιούμορ» την περιθωριοποίηση, που νιώθει ο προοδευτικός δημιουργός από το παρασκηνιακό κατεστημένο.
Παγωμένα στιγμιότυπα, κινηματογραφικές εναλλαγές εικόνων (σοφιστικέ γάτα, χασμουρητά, γραφομηχανές, πορτραίτα, ανάγνωση), εκφράσεις και πόζες αυταρέσκειας, ευγενικά χαμόγελα, γκριμάτσες, βλέμματα απελπισίας και σκηνές φοξ – τροτ βοήθησαν στην πρόβα του «τραβηχτικού» πρωτοποριακού αυτού έργου. Τρεις παράλληλοι μεταλλικοί σωλήνες τοποθετημένοι ψηλά απ’ όπου κρέμονται σκουρόχρωμα αντρικά σακάκια εν είδη αυλαίας, αποτελούν το πρωτότυπο σκηνικό της Όλγας Μπρούμα.
Η όμορφη μουσική των Lost Bodies και ο ατμοσφαιρικός φωτισμός του Σάκη Μπιρμπίλη δίνουν στα πλάνα«εξπρεσιονιστική απόσταση». Οι εκφραστικότατες ερμηνείες των ηθοποιών με σώμα, φωνή και μάτια ανασταίνουν επί σκηνής το «ημερολόγιο του μακαρίτη». Το αυτοβιογραφικό θεατρικό μυθιστόρημα του Μιχαήλ Μπουλγκάκωφ, όπου ο ίδιος παραμένει πιστός στο συγγραφικό του όραμα και ειλικρινής απέναντι στον εαυτό του.
Η παράσταση θα σας ψυχαγωγήσει με την πινακοθήκη των χαρακτήρων, που αγγίζουν με το βλέμμα τους συχνά και την τραγωδία του σύγχρονου δημιουργού, στην προσπάθειά του να συνδιαλλαγεί με το σύστημα.
Πληροφορίες παράστασης
Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Κώστας Φιλίππογλου
Διασκευή: Δήμητρα Κονδυλάκη, Κώστας Φιλίππογλου
Σκηνικά: Όλγα Μπρούμα
Κοστούμια: Μαργαρίτα Δοσούλα
Συνεργάτης σκηνογράφος: Μιχαήλα Πλιαπλιά
Σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης
Μουσική: Lost Bodies
Βοηθός σκηνοθέτη: Γιώτα Σερεμέτη
Β’ Βοηθός σκηνοθέτη: Σίλια Κόη
Φωτογραφίες-Promo video: Όλγα Μπρούμα (art direction) – Βαγγέλης Πουλής (κάμερα)
Κατασκευή σκηνικού: Παναγιώτης Μπλάνας
Παραγωγή: GoodHeart Productions
Με τους: Εύα Αγγελοπούλου, Γιάννη Γιαννούλη, Τάσο Δημητρόπουλο, Δημήτρη Δρόσο, Εύα Οικονόμου Βαμβακά, Γιάννη Στεφόπουλο και Κώστα Φιλίππογλου
Ημέρες και ώρες παραστάσεων
Δευτέρα και Τρίτη: 21:15
Τετάρτη (λαϊκή απογευματινή): 20:00
Κυριακή: 18:30
Τιμές εισιτηρίων
Κανονικό εισιτήριο: 15 ευρώ
Φοιτητικό, ΑΜΕΑ, άνω των 65, ομαδικό (άνω των 10 ατόμων): 10 ευρώ
Λαϊκή απογευματινή: 10 ευρώ
Ανέργων 8 ευρώ