«Πίστη, αγάπη, ελπίδα», έλεγε ο γερμανόφωνος Αυστρο-ούγγρος συγγραφέας Έντεν φον Χόρβατ, «θα μπορούσαν να τιτλοφορούνται όλα μου τα θεατρικά έργα, καθώς διαδραματίζονται σε καιρούς κατά τους οποίους το να πιστεύει, να αγαπάει και να ελπίζει κανείς είναι μια αναγκαία ουτοπία».
Το συγκλονιστικά καίριο έργο του Χόρβατ, «Πίστη, Αγάπη, Ελπίδα» καταφτάνει στη Μικρή Σκηνή της Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών από σήμερα έως τις 3 Ιανουαρίου, με οδηγό τον Ακύλλα Καραζήση. Θέμα του οι περιπέτειες απλών, καθημερινών ανθρώπων σε έναν κόσμο παραδομένο στη βαρβαρότητα, όπου κυριαρχούν η αναλγησία, ο μικροαστικός κανιβαλισμός και η γλωσσική ανοησία.
Στην πρώτη του σκηνοθεσία στη Στέγη, ο Ακύλλας Καραζήσης, καταπιάνεται με ένα έργο που θέτει το επείγον ζήτημα της διατήρησης του ανθρωπισμού σε καιρούς θηριώδεις. Συνοδοιπόροι του στον ανησυχητικά σύγχρονο κόσμο του Χόρβατ είναι οι Γιώργος Γλάστρας, Ευαγγελία Καρακατσάνη, Σοφία Κόκκαλη, Άρης Μπαλής, Μαρία Σκουλά, Γιάννης Τσεμπερλίδης, Ρεβέκκα Τσιλιγκαρίδου και ο Κορνήλιος Σελαμσής στη μουσική σύνθεση και τη ζωντανή ερμηνεία στη σκηνή.
Γραμμένο το 1932, το έργο του Χόρβατ, περιγράφει με ανατριχιαστική ακρίβεια έναν κόσμο αποξένωσης σε μια προ-φασιστική κοινωνία άγριου καπιταλισμού, όπου κυριαρχούν ο κυνισμός και το ατομικό οικονομικό συμφέρον. ‘Ανθρωποι που διαμαρτύρονται πνιχτά, φιγούρες μιας ευνουχισμένης επανάστασης, αλλά και άγγελοι της καταστροφής που περιπλανούνται με το δρεπάνι τους και ένα πλήθος εξαθλιωμένων μικροαστών, όλοι τους προσομοιώσεις ξεπεσμένων σαιξπηρικών ηρώων, μιλούν μια γλώσσα ξύλινη, μια γλώσσα που καταλήγει σε αδιέξοδο.
Η υπόθεση μας μεταφέρει στο μεσοπόλεμο. Μια άνεργη γυναίκα, η Ελισάβετ, βάζει ενέχυρο το σώμα της στο Κρατικό Ανατομείο, προκειμένου να εξασφαλίσει μια άδεια πλασιέ για να δουλέψει. Στη συνέχεια, θα κατηγορηθεί για απάτη, θα συγχρωτιστεί με ένα αμάλγαμα ανθρώπων και θα ζήσει μια σύντομη ερωτική ιστορία. Πώς θα αντιδράσει όταν κάθε χαραμάδα φωτός σβήσει θεαματικά;
Όλη η δραματουργία του κεντροευρωπαίου και κοσμοπολίτη Έντεν φον Χόρβατ, που ανήκει στους κορυφαίους δραματουργούς του γερμανόφωνου θεάτρου, έβαλε στο μικροσκόπιό της τον αδίστακτο μικροαστό και τον μεγαλομανή ηττημένο, τη βλακεία και την έπαρσή του. «Σε όλα τα έργα μου προσπαθώ να στηλιτεύσω όσο το δυνατόν πιο σκληρά τη βλακεία και το ψέμα, διότι αυτή η αναλγησία οφείλει να αποτελεί την ευγενέστερη αποστολή ενός πνευματώδους συγγραφέα, που καμιά φορά φαντάζεται ότι γράφει μόνο για να αποκτήσει ο κόσμος αυτογνωσία» έλεγε ο ίδιος ο συγγραφέας.
Ο Χόρβατ άσκησε δριμεία κριτική στους υπερασπιστές του εθνικοσοσιαλισμού στη Γερμανία. Γι’ αυτό και σταδιακά -από το 1933 μέχρι το 1936- το ναζιστικό καθεστώς επιχείρησε να εξαφανίσει τη φωνή που εξέθετε τις τερατώδεις πρακτικές του. Η πρεμιέρα του έργου «Πίστη, αγάπη, ελπίδα» στο Deutches Theater του Βερολίνου το 1933 απαγορεύτηκε. Το έργο πρωτοπαίχτηκε το 1936 στη Βιέννη. Στη συνέχεια ακολούθησε μια αξιοσημείωτη διεθνή πορεία. Πρόσφατα, το 2012, ο περίφημος Ελβετός δημιουργός Christoph Marthaler το ανέβασε ως μαύρη κωμωδία σε μια εκδοχή που παρουσιάστηκε στο Παρίσι, στο Βερολίνο και σε σημαντικά διεθνή φεστιβάλ.
Το συγκεκριμένο έργο του Χόρβατ έχει ανέβει ελάχιστες φορές στην Ελλάδα. Μια από τις πιο αξιόλογες παραστάσεις του ήταν αυτή του θεατρικού οργανισμού «Εποχή», σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου, που παρουσιάστηκε στο Θέατρο Πορεία το 1989. Η μετάφραση που χρησιμοποιήθηκε ήταν του Γιώργου Ζησίδη (ψευδώνυμο του Βασίλη Παπαβασιλείου), μετάφραση που θα χρησιμοποιηθεί και για την παράσταση του Ακύλλα Καραζήση στη Στέγη.
Τα σκηνικά επιμελείται η Μαρία Πανουργιά, τα κοστούμια η Ιωάννα Τσάμη και τους φωτισμούς ο Γιάννης Δρακουλαράκος. Η παράσταση θα παρουσιαστεί με αγγλικούς υπέρτιτλους το Σάββατο 26 και την Κυριακή 27 Δεκεμβρίου.
Τιμές εισιτηρίων: Κανονικό: 18 ευρώ, Μειωμένο ή Μικρή Παρέα (5-9 άτομα): 10 ευρώ , Μεγάλη Παρέα (10+ άτομα): 9 ευρώ, ΑΜΕΑ & ‘Ανεργοι: 5 ευρώ, Συνοδός ΑΜΕΑ: 10 ευρώ.
Τη Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου μετά την παράσταση θα γίνει συζήτηση του κοινού με τους συντελεστές. Συντονισμός: Γρηγόρης Ιωαννίδης, κριτικός θεάτρου και επίκουρος καθηγητής του τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών