Υπάρχουν καλλιτέχνες που κάνουν να φαίνεται εντελώς θαρραλέο το να ακολουθήσουν τον δικό τους δρόμο. Για τον Νιλ Γιανγκ, αυτή δεν ήταν καν επιλογή, ήταν μονόδρομος! Κι αυτό γιατί εδώ και 45 ολόκληρα χρόνια ο σπουδαίος τραγουδοποιός και ερμηνευτής δεν κοντοστάθηκε ποτέ ξεψαχνίζοντας τους δρόμους που μπορούσε να πάρει, καθώς ακολουθούσε πάντα την καρδιά του. Είναι από το είδος των μουσικών που αφήνουν πάντα τους οπαδούς τους να αναρωτιούνται για τις επόμενες κινήσεις τους, καθώς έχει διατρέξει με χάρη ζηλευτή πάμπολλα είδη μουσικής, μπολιάζοντάς τα φυσικά με το ιδιαίτερο και αναγνωρίσιμο στιλ του. Συναισθηματικός, λυρικός αλλά και σκοτεινός ταυτοχρόνως, ο μεγάλος ροκάς συνύφανε τη μουσική του πορεία με την ίδια την εξέλιξη του αμερικανικού ροκ από τη δεκαετία του ’60 ως και τις μέρες μας. Δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι είναι ένας σωστός ογκόλιθος της μουσικής, με τις συνεχείς ωθήσεις που δίνει στη μουσική παράδοση της Αμερικής σπέρνοντας φολκ σπόρους στη ροκ διαδρομή του. Και βέβαια παραμένει ένας από τους ελάχιστους μουσικούς του παρελθόντος που γίνεται αποδεκτός από τη νέα γενιά. Τρανό παράδειγμα εδώ είναι το γκραντζ, που όταν ξεκινούσε από το Σιάτλ στις αρχές της δεκαετίας του ’90 για να κατακτήσει τον κόσμο και να επαναφέρει το ροκ στη θέση που του αξίζει, ο Νιλ Γιανγκ βρήκε μια νέα αγκαλιά στους νεότερους συναδέλφους του, ως «νονός του γκραντζ» πλέον και συνεργαζόμενος ακόμα και με τους Pearl Jam! Ο μόνιμος «ερευνητής» της μουσικής βιομηχανίας με τα 45 χρόνια συνεπούς μουσικής διαδρομής και δημιουργικής ανησυχίας στις πλάτες του, κάτι που τον έκανε να δοκιμάσει μουσικά είδη έξω από τους βασικούς του στόχους, είναι για τους φίλους του μια χρυσή καρδιά γεμάτη μουσική! Σήμερα, με το πρόσωπό του γεμάτο χρόνια, συνεχίζει να μας μαγεύει όσο κι αν μοιάζει με παλιό τροβαδούρο της Άγριας Δύσης ή με τον τρελαμένο θείο μας, αν ο θείος μαςήταν βέβαια μουσική διάνοια! Μιλάμε για τον τύπο που μας χάρισε τα αλησμόνητα και κλασικά πια «Old Man», «Harvest Moon», «Hey Hey, My My», «The Needle and the Damage Done», «Rockin’ in the Free World» και «Heart of Gold», για τον τρελό Καναδό που έχει ήδη περιληφθεί δύο φορές στο Rock and Roll Hall of Fame, για τον καλλιτέχνη που ο μελωδικός ήχος της κιθάρας του και η ακατέργαστη χροιά της φωνής του έχουν ήδη γίνει σήματα-κατατεθέν και κυρίως για τον άνθρωπο που δεν φαίνεται να έχει διάθεση να σταματήσει ποτέ να δημιουργεί… Πρώτα χρόνια
Μια δραστική κίνηση που φαίνεται ωστόσο να δικαιώνει από την πρώτη στιγμή τον πιτσιρικά, καθώς το πενταμελές συγκρότημα εξασφαλίζει εμφανίσεις στα πέρατα του Καναδά και αρχίζει να ηχογραφεί δοκιμαστικά. Αυτή την πρώιμη εποχή, ο Γιανγκ θα γνωρίσει τον Stephen Stills, ο οποίος περιόδευε επίσης με τη δική του μπάντα, τους Τhe Company, σε μια ευτυχή συγκυρία της μοίρας… Μουσική καριέρα
Παρά το γεγονός ότι τα μέλη της μπάντας αποξενώθηκαν έπειτα από μόλις δυο χρόνια, πρόλαβαν να κυκλοφορήσουν άλλα δύο άλμπουμ («Buffalo Springfield Again» το 1967 και «Last Time Around» το 1968), τα οποία ήταν αρκετά για να κάνουν τη βραχύβια μπάντα να περιληφθεί στο Rock and Roll Hall of Fame το 1997! Ο μοναδικός Γιανγκ περιλήφθηκε στο ίδιο Hall of Fame ξανά το 1995, αυτή τη φορά ως σόλο καλλιτέχνης.
Η πίεση όμως και οι προσωπικές φιλοδοξίες σύντομα έφεραν την έριδα και την αντιπαλότητα στο εσωτερικό της μπάντας, κι έτσι στις αρχές της δεκαετίας του 1970 ο Γιανγκ θα βρεθεί για άλλη μια φορά μόνος. Επέστρεψε έτσι στις σόλο εμφανίσεις και στη χαλαρή αγκαλιά της ορχήστρας Crazy Horse, κυκλοφορώντας αρκετούς δίσκους στα επόμενα 3 χρόνια, από τους οποίους ξεχωρίζει φυσικά ο διαχρονικός «Harvest» του 1972, ένα μουσικό ορόσημο στην εποχή του.
Επόμενος σταθμός το 1979, όταν ο Γιανγκ ηχογραφεί το άλμπουμ «Rust Never Sleeps», το οποίο περιέχει τον ροκ ύμνο «Hey Hey, My My (Into the Black)» και στέλνει τον δημιουργό του στην κορυφή της αμερικανικής μουσικής. Στην επόμενη δεκαετία, ο Γιανγκ πειραματίζεται αφειδώς με μια πληθώρα μουσικών ειδών και στιλ, από ηλεκτρονικά ηχοχρώματα μέχρι και κάουντρι μελωδίες, αν και σχεδόν κανένα δεν γνωρίζει μεγάλη επιτυχία…
Όχι ότι αυτό θα ήταν βέβαια το τέλος των επιτυχιών του! Το 1989 ο Γιανγκ ηχογραφεί τον δίσκο «Freedom», στον οποίο περιλαμβάνει (αν πρέπει να το πούμε) και το κομμάτι «Rockin’ in the Free World».
Η δεκαετία του 1990 θα έβρισκε τον Γιανγκ πλήρως απασχολημένο: περιόδευε με τους Sonic Youth και τους Pearl Jam, επανενώθηκε με τους Crazy Horse και ηχογράφησε το «Harvest Moon», το οποίο σηματοδότησε για τον ίδιο τη μεγάλη επιστροφή στις φολκ-ροκ ρίζες του.
Ο Γιανγκ, που πάντα προκαλεί μουσικά τον εαυτό του και ταυτοχρόνως προκαλεί συναισθηματικά το κοινό του, δεν έπαψε ποτέ να πειραματίζεται με τη μουσική, διατρέχοντας με άνεση στιλ και διαχωριστικές γραμμές που είναι για άλλους απαγορευτικές.
Όπως εξάλλου λέει και ο ίδιος για την εξέλιξή του ως μουσικού: «Όσο μεγαλώνω ηλικιακά, τόσο πιο μικρός γίνομαι. Βλέπω άλλα μέρη του κόσμου που δεν έβλεπα πριν. Άλλες οπτικές γωνίες. Βλέπω έξω από τον εαυτό μου όλο και πιο συχνά πια»… Δείτε όλα τα πρόσωπα που φιλοξενούνται στη στήλη «Πορτραίτα» του newsbeast.gr