Έπειτα από ένα αναγκαστικό «διάλειμμα» δύο και πλέον μηνών εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού, η Βιέννη ανέκτησε από χθες την αίγλη της ως «Πρωτεύουσας της Μουσικής», με τη πραγματοποίηση των πρώτων συναυλιών, κάτω όμως από ειδικές συνθήκες, στους δύο μουσικούς θεσμούς της.
Πρόκειται αφενός για το Μέγαρο Φίλων της Μουσικής, που είχε δωρίσει, πριν από ακριβώς 150 χρόνια ο μεγάλος Έλληνας μαικήνας των Τεχνών Νικόλαος Δούμπας και από το οποίο κάθε πρώτη του νέου έτους η ίσως διασημότερη ορχήστρα στον κόσμο, η Φιλαρμονική της Βιέννης, «καλωσορίζει» την καινούρια χρονιά με εκατοντάδες εκατομμύρια τηλεθεατές στον κόσμο.
Αφετέρου το κοινό του, αλλά σε περιορισμένο αριθμό λόγω της ανάγκης των κανόνων υγιεινής, υποδέχεται επίσης από σήμερα με δύο παρουσιάσεις (στις 18.00 και στις 20.30) της συναυλίας για πιάνο του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, το ξακουστό Μέγαρο Συναυλιών.
Στα 107 χρόνια από την ίδρυση του, το Μέγαρο Συναυλιών έχει φιλοξενήσει εκατοντάδες διάσημους σολίστ και ορχήστρες από όλο τον κόσμο και όχι μόνον της κλασικής μουσικής, ανάμεσά τους, επανειλημμένα τον κορυφαίο Έλληνα μουσικοσυνθέτη Μίκη Θεοδωράκη.
Σίγουρα, το Μέγαρο Φίλων της Μουσικής αλλιώς φανταζόταν την φετινή 150η επέτειο του, όμως στο απρόβλεπτο τεράστιο «διάλειμμα» των δύο μηνών δίνεται σήμερα ένα τέλος, με τον γενικό διευθυντή του Τόμας Ανγκιάν να χαιρετίζει το γεγονός, αναφωνώντας «ξαναπαίζουμε και αυτό είναι πολύ ωραίο».
Μόνο μέσα στον Ιούνιο προβλέπονται 42 συναυλίες σε 22 ημέρες, προτού ο επί 32 ολόκληρα χρόνια επικεφαλής του θεσμού Τόμας Ανγκιάν «παραδώσει» στον διάδοχό του, τον Στέφαν Πάουλι, με την Φιλαρμονική της Βιέννης να είναι ο κεντρικός εκτελεστής του «μετά τον κορονοϊό» προγράμματος που ξεκινά από σήμερα.
Ποτέ στην ιστορία δεν υπήρξε περίοδος που η Φιλαρμονική της Βιέννης να μην έχει εμφανιστεί για τρεις μήνες, τονίζει ο διευθυντής της Ντάνιελ Φρόσαουερ, υπογραμμίζοντας τη σημασία της σημερινής ημέρας και αναφέροντας πως, στο πλαίσιο των υγειονομικών μέτρων, όλες οι συναυλίες θα εκτελούνται χωρίς διάλειμμα.
Επιπλέον, λόγω των ισχυόντων μέτρων, το κοινό περιορίζεται σε 100 άτομα, κάτι που ισχύει και για το Μέγαρο Συναυλιών, ενώ εισιτήρια διατίθενται σε μέλη των οικογενειών και υποστηρικτές που σχετίζονται με την ορχήστρα, και για το σκοπό αυτό η δημόσια Αυστριακή Ραδιοτηλεόραση (ORF) θα μεταδίδει ένα μέρος των συναυλιών τόσο στο ραδιόφωνο όσο και στην τηλεόραση, προκειμένου να επιτρέψει σε ένα ευρύτερο κοινό να τις παρακολουθήσει.
Ήδη προχθές η ξακουστή Κρατική Όπερα της Βιέννης, η οποία, όπως όλα τα θέατρα και οι χώροι Τέχνης και Πολιτισμού, είχε αναστείλει την λειτουργία της από τα μέσα Μαρτίου, ανακοίνωσε την επαναλειτουργία της από την ερχόμενη Δευτέρα.
Θα υπάρχει μόνον περιορισμένο κοινό 100 επισκεπτών στις περισσότερες από 1.700 θέσεις που διαθέτει, με το πρόγραμμα της για αρκετό καιρό να περιορίζεται σε συναυλίες και όχι σε κάποιες παραγωγές όπερας.
Η αυστριακή κυβέρνηση είχε ανακοινώσει στα μέσα Μαίου ένα σχέδιο σταδιακής επανεκκίνησης ήδη από την 29η Μαίου του πολιτιστικού τομέα στην Αυστρία, που προβλέπει την δυνατότητα πραγματοποίησης πολιτιστικών εκδηλώσεων με παρουσία κοινού, οι οποίες αρχικά απαγορεύονταν μέχρι το τέλος Ιουνίου.
Το σχέδιο προβλέπει πως αρχικά από τις 29 Μαίου είναι πλέον δυνατές οι εκδηλώσεις σε ανοικτούς ή κλειστούς χώρους με συμμετοχή έως 100 επισκεπτών. Από την 1η Ιουλίου η δυνατότητα συμμετοχής επεκτείνεται σε 250 επισκέπτες και την ίδια ημερομηνία πρόκειται να ανοίξουν οι κινηματογράφοι, ενώ για τα καθίσματα πρέπει να υπάρχει απόσταση τουλάχιστον ενός μέτρου από τον διπλανό.
«Κάθε εκδήλωση θα έχει ένα είδος εντεταλμένου για τον κορονοϊό» ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Υγείας Ρούντολφ Άνσομπερ, ανακοινώνοντας σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων πως «ένα πολύ μεγάλο βήμα» θα ακολουθήσει την 1η Αυγούστου, οπότε και θα επιτρέπονται εκδηλώσεις με έως και 500 επισκέπτες, ενώ, εφόσον υπάρχει ειδικό σχέδιο ασφάλειας θα είναι δυνατές εκδηλώσεις με έως και 1.000 επισκέπτες.