Η Citroën Xantia που φέτος γιορτάζει την 30η επέτειό της, γίνεται και επίσημα ιστορικό μοντέλο, καθώς αποκαλύφθηκε στο κοινό τον Μάρτιο του 1993 στην Έκθεση Αυτοκινήτου της Γενεύης.
Κατασκευασμένο σε 1.326.259 μονάδες από το 1993 έως το 2010, κυρίως στο εργοστάσιο της Rennes la Janais, η Xantia έχει ένα από τα πιο διάσημα μοντέλα της Citroën.
Σχεδιαστικά ολοκληρώθηκε από τον Daniel Abramson στο κέντρο σχεδιασμού της μάρκας, με βάση τη δημιουργία που πρότεινε ο Ιταλικός Οίκος Bertone, για να διαδεχθεί το δημοφιλές μοντέλο BX της δεκαετίας του ‘80. Δυναμικό, με ρευστή γραμμή και στιβαρό, αυτό το σεντάν διατηρούσε κάποιες γραμμές της ναυαρχίδας XM και επέβαλλε μια νέα σιλουέτα στη γκάμα της Citroën. Χάρη και στο μοναδικό του στυλ, αλλά και στην τεχνολογία που εισήγαγε στην κατηγορία της, η Xantia ψηφίστηκεως το καλύτερο αυτοκίνητο της χρονιάς το 1993, τη χρονιά της κυκλοφορίας της.
Κατά τη διάρκεια των εννέα ετών της παραγωγής, η Xantia εξελίχθηκε σε πολλά σημεία. Αρχικά, ήταν διαθέσιμη σε δύο εκδόσεις εξοπλισμού (SX και VSX), με τρεις διαφορετικούς κινητήρες. Οι κορυφαίες εκδόσεις ήταν εξοπλισμένες με το υδροπνευματικό σύστημα “Hydractive II”, το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο σύστημα ανάρτησης, το οποίο επέτρεπε τον περιορισμό των κλίσεων στις στροφές και τη βελτίωση της ακρίβειας του τιμονιού, χωρίς να γίνονται παραχωρήσεις σε επίπεδο άνεσης. Το 1994,
Κυκλοφόρησε η έκδοση Activa η οποία ενσωμάτωσε στο σύστημα Hydractive II, δύο κυλίνδρους που εμπόδιζαν τις κλίσεις να ξεπεράσουν τη… μισή μοίρα (0,5°), αυξάνοντας τον αριθμό των σφαιρών της ανάρτησης σε 10 συνολικά. Με αυτή την ανάρτηση, η Xantia μπορούσε να στρίψει χωρίς καθόλου κλίσεις. Η τεχνολογία αυτή, οδήγησε και στην ανάπτυξη ειδικής σειράς ελαστικών από την Michelin.
Το 1995, παρουσιάστηκε η Xantia Break στην αγορά. Το 1997, η Xantia ανανεώθηκε, ενώ η τελευταία αναβάθμιση του μοντέλου ήρθε το 1998, όταν η Xantia εγκαινίασε σε επίπεδο Ομίλου PSA τον ολοκαίνουργιο diesel κινητήρα 2.0 HDi, υψηλής πίεσης με κοινή γραμμή τροφοδοσίας – τεχνολογίες αιχμής για την εποχή.
Hydractive II: Η απόλυτη άνεση
Από πλευράς τεχνολογίας, κομβική ήταν η άφιξη του συστήματος Hydractive II, μιας τεχνολογίας που συνδύαζε τη δύναμη του υδραυλικού κυκλώματος και την ταχύτητα των ηλεκτρονικών. Η συμβατική υδροπνευματική ανάρτηση ήταν εξοπλισμένη με μια πρόσθετη σφαίρα ανά άξονα, η οποία μπορούσε να ενεργοποιηθεί μέσω ηλεκτρομαγνητικών βαλβίδων στο κανονικό κύκλωμα, έχοντας μια σφαίρα ανά κύλινδρο ανάρτησης. Αυτό επέτρεπε τον καθορισμό δύο καταστάσεων ευελιξίας και απόσβεσης της ανάρτησης: μια άνετη και μια σπορ. Οι αισθητήρες επέτρεπαν στην κεντρική μονάδα ελέγχου να επιλέξει ανάμεσα στις δύο λειτουργίες ανάλογα με τον τρόπο οδήγησης. Και στις δύο περιπτώσεις, αυτή η τεχνολογία πρόσφερε σε οδηγούς και επιβάτες να ταξιδεύουν με μεγάλη άνεση, αλλά κυρίως με περισσότερη γαλήνη.
Έμπνευση για διαφημιστές
Η Xantia είχε καινοτομίες και ιδιαίτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά, επομένως ήταν ιδανικό μοντέλο για κάποιες από τις χαρακτηριστικές διαφημίσεις της Citroën. Μπορεί κανείς να αναφερθεί στη διάσημη διαφήμιση του 1995 με τον απόλυτο star του στίβου εκείνης της εποχής, Carl Lewis, στην οποία αναγκάζεται να γίνει μοναχός λόγω στοιχήματος. Το 1998, ακολούθησε μια ακόμα ιδιαίτερη διαφήμιση, με την… πυραμίδα από κινούμενες Xantia να κάνουν ελιγμό και να μην κουνιέται τίποτα, σε αντίθεση με μια αντίστοιχη ανταγωνιστικού μοντέλου, αποδεικνύοντας έτσι τον εξαιρετικό χειρισμό της τελευταίας γενιάς του μοντέλου.