Η παρουσίαση του Compass το 2017 σηματοδότησε την επιστροφή της Jeep στην κατηγορία των C-SUV με ένα μοντέλο σχεδιασμένο για την παγκόσμια αγορά. Στις αρχές του 2021 παρουσιάστηκε (από την Stellantis πλέον) το ανανεωμένο μοντέλο με μεγάλη γκάμα κινητήρων ανάμεσα τους οποίους η έκδοση Compass e-Hybrid, που είναι το θέμα που θα αναλύσουμε στη συνέχεια. Πρόκειται για ένα «έξυπνο» υβριδικό σύστημα που δίνει διέξοδο σε όσους …απεχθάνονται πρίζες και καλώδια.
H υβριδική έκδοση του Compass δεν έχει διαφοροποιήσεις σε σχέση με τα υπόλοιπα μοντέλα της σειράς, εκτός από το λογότυπο στο πίσω μέρος. Στην περίπτωση του αυτοκινήτου της δοκιμής μας (έκδοση «Upland») το σαλόνι διαθέτει σε αρκετά σημεία ανακυκλωμένα υλικά άψογης ποιότητας, όπως η επένδυση καθισμάτων Seaqual που αποτελείται από ανακυκλωμένα πλαστικά που έχουν βρεθεί στην θάλασσα. Επίσης, πλαστικά τμήματα του ταμπλό είναι κατασκευασμένα από ανακυκλωμένα φωτιστικά σώματα αυτοκινήτων.
Βελτιωμένες είναι και οι ψηφιακές υπηρεσίες του νέου Compass, με το νέο σύστημα πολυμέσων Uconnect (οθόνη αφής 10,1 ιντσών), που διαθέτει πληθώρα πληροφοριών και δυνατοτήτων ελέγχου των συστημάτων του αυτοκινήτου. Σημαντικό είναι το γεγονός της διατήρησης των φυσικών διακοπτών για τον έλεγχο συνήθων λειτουργιών, ενώ ιδιαίτερα χρηστικός και εντυπωσιακός είναι ο ψηφιακός πίνακας οργάνων 12,5 ιντσών.
Κινητήρας – Μετάδοση
Το Compass e-Hybrid διαθέτει ένα τυπικό αυτοφορτιζόμενο υβριδικό σύστημα (48V), που δίνει τη δυνατότητα και για αμιγώς ηλεκτρική κίνηση υπό συνθήκες, περιορίζοντας την κατανάλωση και τις εκπομπές ρύπων (περίπου κατά 15%). Καρδιά του e-Hybrid είναι ο νέος 4κύλινδρος βενζινοκινητήρας turbo των 1,5 λίτρων (λειτουργεί στον κύκλο Miller) με απόδοση 130 ίππους και 240 Νm ροπής. Ο κινητήρας αυτός διαθέτει σύστημα μεταβλητού χρονισμού βαλβίδων και ψεκασμό υψηλής πίεσης (350 bar).
Διαθέτει επίσης και ένα δυναμό/γεννήτρια BSG για υποβοήθηση στην λειτουργία του συστήματος του start/stop. Το σύστημα συμπληρώνεται από έναν μικρό ηλεκτροκινητήρα με απόδοση 20 ίππους και 55 Nm ροπής (ανάλογα με την κατάσταση της μπαταρίας και τις συνθήκες κίνησης) που βρίσκεται στην έξοδο του αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων.
O ηλεκτροκινητήρας τροφοδοτείται από μία μικρή (11λτ), ελαφριά (13,5 κιλά) μπαταρία 0,8 kWh που είναι τοποθετημένη στο κέντρο του αυτοκινήτου ανάμεσα από τα εμπρός καθίσματα και δεν επηρεάζει τον χώρο αποσκευών ο οποίος παραμένει αμετάβλητος στα 424 λίτρα, ούτε το κέντρο βάρους του οχήματος.
Το σύστημα συμπληρώνει ένα άκρως αποτελεσματικό σύστημα ανάκτησης ενέργειας, που προσφέρει ανάκτηση ενέργειας κατά την επιβράδυνση (με ή χωρίς τη χρήση φρένου) και φορτίζει συνεχώς την μπαταρία κρατώντας την πάντα σε επίπεδο φόρτισης ώστε να ανταποκρίνεται στο ρόλο της ανάλογα με τις συνθήκες της οδήγησης.
Τα βασικά «σενάρια» λειτουργίας του συστήματος, όπου το Compass e-Hybrid κινείται αποκλειστικά ηλεκτρικά, είναι τα εξής:
Αθόρυβη εκκίνηση («e-Launch»), κίνηση σε μποτιλιάρισμα («e-Queueing»), κίνηση με χαμηλές ταχύτητες αφήνοντας το φρένο («e-Creeping») και κίνηση στους ελιγμούς κατά το παρκάρισμα («e-Parking»).
Επιπλέον, το υβριδικό σύστημα εκκινεί το όχημα πάντα με τον ηλεκτρικό κινητήρα, ο οποίος (όταν ο οδηγός χρειαστεί) προσθέτει ροπή στον θερμικό κινητήρα βελτιώνοντας τις από στάση επιταχύνσεις και τις ρεπρίζ.
Η κίνηση μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς και οι επιδόσεις του βάρους 1.500 κιλών SUV δεν θα δυσαρεστήσουν τον τυπικό χρήστη της κατηγορίας, με 9.9΄΄ για τα 0-100 και 193 χλμ/ώρα τελική ταχύτητα. Η αποτελεσματικότητα του υβριδικού συστήματος αποτυπώνεται και στη μέση κατανάλωση που στην περίπτωσή μας (πάντα προσεκτικά και χωρίς ακρότητες) ήταν 7 λίτρα για κάθε 100 χιλιόμετρα, επίδοση που ανεβάζει την αυτονομία πάνω από τα 700 χιλιόμετρα.
Από τη θέση του οδηγού
Με ή χωρίς υβριδικό σύστημα το Compass δίνει αίσθηση γεροδεμένης κατασκευής και οδηγική αίσθηση «φορτηγού» που κυρίως οφείλεται στο σχετικά ασαφές και αργό τιμόνι. Ταυτόχρονα έχει ευχάριστο διάκοσμο στο εσωτερικό, ποιότητα κατασκευής που παραπέμπει σε ακριβότερες κατασκευές και πλήρη εξοπλισμό, ενώ παίρνει άριστα στην περιμετρική ορατότητα.
Όσον αφορά τη λειτουργία του υβριδικού συστήματος, οφείλουμε να ομολογήσουμε πως μας μπέρδεψε, καθώς αντί να βοηθά τις επιταχύνσεις αποδεικνύεται καλύτερο στην διατήρηση της ταχύτητας στο ταξίδι. Σε αυτό ίσως ευθύνεται και η αργή μετάβαση από την ηλεκτροκίνηση στον θερμικό κινητήρα, αλλά και στην απόκριση του κιβωτίου που είναι ιδιαίτερα ράθυμη, αναγκάζοντας πολλές φορές τον οδηγό να επέμβει με χειροκίνητες αλλαγές από τον κεντρικό μοχλό καθώς δεν υπάρχουν paddles. Κάπως έτσι στην πόλη τα χειροπιαστά οφέλη του συστήματος είναι η ποιότητα κύλισης και η μειωμένη κατανάλωση.
Στον αυτοκινητόδρομο, ο ήσυχος κινητήρας (ακούγεται μόνο στις ψηλές στροφές), η καλή ηχομόνωση και η άνετη ανάρτηση σε συνδυασμό με την εύκολη διατήρηση της κεκτημένης ταχύτητας, κάνουν το ταξίδι μια πολύ ευχάριστη και ξεκούραστη διαδικασία που συναντάς σε ακριβότερα οχήματα και όχι SUV. Το γεροδεμένο αμάξωμα και τα μηχανικά μέρη δεν παράγουν ενοχλητικούς θορύβους ακόμα και στις έντονες καταπονήσεις, ενώ η υποβοήθηση του υβριδικού συστήματος στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις διευκολύνει τα προσπεράσματα.
Στα μειονεκτήματα σημειώνουμε την έλλειψη ρεζέρβας που δεν επιτρέπεται σε οχήματα σαν το Compass της δοκιμής μας που εύκολα μπορούν να κινηθούν σε χωμάτινες και κακοτράχαλες διαδρομές.
Τέλος, η θέση οδήγησης αγγίζει τα όρια του ιδανικού, τα φώτα κάνουν τη νύχτα, μέρα και τα φρένα ελέγχουν σε κάθε περίπτωση το βαρύ αμάξωμα αρκεί ο οδηγός να πιέσει με δύναμη και αποφασιστικότητα το αρμόδιο πεντάλ.
Δια ταύτα
Το υβριδικό Compass είναι μια ολοκληρωμένη λύση μετακίνησης τόσο για καθημερινή όσο -καλύτερα- για ταξίδια και περιπετειώδεις διαδρομές. Ιδιαίτερο σε εμφάνιση, γεροδεμένο, πλούσιο σε εξοπλισμό και με καλή ποιότητα κατασκευής, παρέχει άνεση και κύρος στον χρήστη του. Ταυτόχρονα χαμηλώνει το κόστος κίνησης, προσφέρει μεγάλη αυτονομία και δίνει αίσθηση ελευθερίας καθώς με ύψος από το έδαφος σχεδόν 20 εκατοστά μπορεί εύκολα να «δραπετεύσει» από τους ασφαλτόδρομους με κατεύθυνση τα βουνά ή τις παραλίες.
Όλα τα παραπάνω σε τιμή όχι ιδιαίτερα τσουχτερή (από 33.000 ευρώ) για την περίπτωση και σχετικά καλή εγγύηση (4 χρόνια ή 160.000 χλμ).
Υπέρ
- Ποιότητα κατασκευής
- Ποιότητα κύλισης
- Εξοπλισμός
- Θέση οδήγησης – Ορατότητα
- Σύγχρονη τεχνολογία
- Κατανάλωση
- Τιμή κτήσης
Κατά
- Ασαφές τιμόνι
- Ράθυμο κιβώτιο ταχυτήτων
- Έλλειψη ρεζέρβας
Τεχνικά χαρακτηριστικά
- Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, SUV/Crossover, επιβατικό
- Διαστάσεις: 4.404/1.874/1.629 χλστ
- Μεταξόνιο: 2.636 χλστ
- Απόσταση από το έδαφος: 198 χλστ
- Χώρος αποσκευών: 424 / 1270 λτ
- Ρεζερβουάρ καυσίμων: 55 λτ
- Βάρος: 1.500 κιλά
- Κινητήρας: βενζίνης 48V Hybrid, 4κύλινδρος, 16β, τούρμπο, 1.469 κ.εκ.
- Ισχύς: 130 ίπποι/5.500 σαλ
- Ροπή (Nm @ σαλ): 240/1.500 σαλ
- Ηλεκτροκινητήρας: 20 ίπποι (ροπή 135 Kgm στην είσοδο του κιβωτίου)
- Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
- Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, 7 σχέσεων
- Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson εμπρός/ πίσω
- Τροχοί: 235/45/19
- Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
- Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 11,1 μ.
- Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 9.9΄΄
- Τελική ταχύτητα: 193 χλμ/ώρα
- Κατανάλωση (δοκιμής): 7,0 λτ/100χλμ
- Μέσος όρος εκπομπών CO2 (WLTP): 132,0 γρ/χλμ
- Τιμή: από 33.000 (δοκιμής 36.200) ευρώ
- Εγγύηση: 4 χρόνια ή 160.000 χλμ + 4 χρόνια οδικής βοήθειας