Το Honda Civic γιορτάζει δύο επετείους φέτος: 50 χρόνια συνεχούς παραγωγής και 25 χρόνια παρουσίας για την υψηλών προδιαγραφών και με αγωνιστικά γονίδια έκδοση Type R, που ξαναέγραψε τους κανόνες για τον ορισμό ενός hot hatch. Πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που μπορεί να διαχειρίζεται άνετα καθημερινές μετακινήσεις τις εργάσιμες ημέρες, και τοΣαββατοκύριακο να μεταμορφώνεται σε αθλητή στην πίστα.
EK9 (1997-2000): ένα προσιτό, εφικτό Type R για όλους
Το όνομα Type R εμφανίστηκε για πρώτη φορά στο Honda NSX Type R του 1992, που ανέβασε τον πήχη των επιδόσεων και της δυναμικής ικανότητας, αλλά ήταν διαθέσιμο σε εξαιρετικά περιορισμένο αριθμό. Η εφαρμογή της φιλοσοφίας Type R στο Civic ακολούθησε παρόμοιο ‘κώδικα δεοντολογίας’ μετο Integra και το NSX για να προσφέρει μία συναρπαστική οδική συμπεριφορά που ανταμείβει τον οδηγό. Το EK9 κυκλοφόρησε μόνο στηνΙαπωνική αγορά και είχε κορυφαίες προδιαγραφές, μεταξύ των οποίων έναν κατασκευασμένο στο χέρι κινητήρα 1.6L DOHC VTEC που απέδιδε εντυπωσιακή ισχύ 116 ίππων ανά λίτρο, ένα ελαφρύ αμάξωμα με ραφές συγκόλλησης που μείωσαν το συνολικό βάρος σε μόλις1050 κιλά, σεσυνδυασμό με ένα ελικοειδές διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης (LSD), καιμοναδικά εξαρτήματα ανάρτησης που μεταμορφώνουν πλήρως την οδηγική εμπειρία. Το EK9 έδωσε το έναυσμα για την αναζήτηση του απόλυτου hatchback με κινητήρα μπροστά και κίνηση στους εμπρός τροχούς.
EP3 (2001 – 2005) Μία Ευρωπαϊκή εκδοχή του Type R
Ως αποτέλεσμα της μεγάλης επιτυχίας του πρώτου Civic Type R, η 2η γενιά διατέθηκε σε όλη την Ευρώπη, μεταξύ άλλων και λόγω της κατασκευής της στο Ηνωμένο Βασίλειο. Το νέο αυτοκίνητο εισήγαγε έναν ολοκαίνουργιο κινητήρα της σειράς DOHC i-VTEC ‘K’ με χωρητικότητα 2,0 λίτρων που επαναπροσδιόρισε τις ικανότητες των 2λιτρων κινητήρων με φυσική αναπνοή.Επίσης διέθετε αναβαθμισμένα φρένα, ένα ακριβές κιβώτιο έξι σχέσεων με πυκνή κλιμάκωση και ένα πλαίσιο που έκανε εκτεταμένη χρήση χάλυβα υψηλής αντοχής για αύξηση της στατικής στρεπτικής ακαμψίας κατά 80% σε σχέση με το EK9. Η ανάρτηση με γόνατα ελέγχου γωνίας κάμπερ μπροστά και διπλά ψαλίδια πίσω συνδυάστηκαν με νέο σύστημα διεύθυνσης με ηλεκτρική υποβοήθηση (EPS) και μεταβλητό λόγο υποπολλαπλασιασμού (VGR) για μία άκρως ανταποδοτική αίσθηση και πληροφόρηση από το τιμόνι.
FN2/ FD2 (2007-2011) Type R – δύο εκδοχές
Η 3η γενιά Civic Type R ήταν μοναδική υπό την έννοια ότι η Ευρωπαϊκή και η Ιαπωνική έκδοση διέφεραν σημαντικά. Στην Ευρώπη, διετέθη η hatchbackέκδοση που βασίστηκε στο FN2, το οποίο διατήρησε τον επιτυχημένο δίλιτρο κινητήρα, αλλά εισήγαγε ένα νέο πλαίσιο, που μετατόπισε το ρεζερβουάρ καυσίμου κάτω από τα εμπρός καθίσματα για βελτίωση των εσωτερικώνχώρων και της ευελιξίας. Οι Ιάπωνες, από την άλλη, είχαν στη διάθεσή τους το FD2 saloon, το οποίο προσέφερε μία ακόμα πιο εστιασμένη οδηγική εμπειρία χάρη σε πρόσθετα στοιχεία όπως ένας ισχυρότερος κινητήρας K20A,ένα ελικοειδές LSD και ισχυρά φρένα Brembo. Το αυξημένο βάρος του saloon αντισταθμίστηκε με την εκτεταμένη χρήση δομικών συγκολλητικών αντί συγκόλλησης και αλουμινίου τόσο στο πλαίσιο όσο και στα πάνελ.
FK2 (2015-2017) Ο ερχομός του VTEC TurboA
Καθώς οι προσδοκίες της αγοράς και των ρυθμιστικών αρχών άλλαξαν, η μετάβαση στην περσυμπίεση ήταν αναπόφευκτη. Οι μηχανικοί της Honda εργάστηκαν σχολαστικά για την εξέλιξη του πετροφοδοτούμενου 2λιτρου κινητήρα K20C1 που προσέφερε απόδοση 310 ίππων. Για να ελέγξει
καλύτερα αυτή τη σημαντική αύξηση της ισχύος, η Honda παρουσίασε την ανάρτηση Dual Axis Strut Suspension σε συνδυασμό με ένα διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης για την αντιμετώπιση του φαινομένου torque- steering που συναντάται στα πολύ ισχυρά προσθιοκίνητα μοντέλα. Το Civic Type-R του 2015 είχε επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα σε μόλις 5,7 δευτερόλεπτα και ήταν εξοπλισμένο με εμπρός δίσκους μεγάλης διαμέτρου (351 χλστ) που αποτελούσαν μέρος του συστήματος πέδησης υψηλής απόδοσης της Brembo. Το FK2 αποδείχτηκε ιδανική βάση για αγωνιστικό αυτοκίνητο, καταφέρνοντας να κατακτήσει αρκετούς τίτλους TCR Touring Car σε όλο τον πλανήτη.
FK8 (2017-2022) Το απόλυτο Sports hatchback
Με την άφιξή του, το 2017, το FK8 ενσάρκωνε την απόλυτη εξέλιξη του Civic Type R. Σημαντικά βελτιωμένο σε σχέση με το FK2, το νέο μοντέλο απέκτησε μια σειρά από μηχανικά χαρακτηριστικά, όπως προσαρμοζόμενα αμορτισέρ και περαιτέρω αναβαθμίσεις στον κινητήρα K20C1 που αύξησαν την ισχύ στους 320 ίππους. Το μοντέλο εισήγαγε επίσης στην όλη εξίσωση τον παράγοντα της κάθετης δύναμης προάγοντας ακόμα περισσότερο την ένταση της οδήγησης: το εξωτερικό αεροδυναμικό πακέτο λειτουργεί σε συνεργασία με ένα προηγμένο, σχεδόν επίπεδο δάπεδο, που συμβάλλει ενεργά στην αρνητική άντωση. Το FK8 έκανε επίσης το ντεμπούτο του στις ΗΠΑ, μία περιοχή που ήρθε πρώτη στις παγκόσμιες πωλήσεις του μοντέλου.
FL5 (2022-) Το Απόλυτο Sports 2.0
Η νέα γενιά του αυτοκινήτου που αναμένεται να κυκλοφορήσει αργότερα μέσα στη χρονιά, εξελίσσεται, ωριμάζει και βελτιώνει τις τεχνολογίες που έχουν αναπτυχθεί στο πέρασμα αρκετών γενιών. Και ενώ οι νέες τεχνολογίες και η βελτιωμένη αεροδυναμική βοήθησαν να ανέβει ο πήχης ψηλότερα για μία φορά ακόμα, η σχέση του με τη γενιά FD2 είναι εύκολα διακριτή με τις σταδιακές βελτιώσεις να έχουν δημιουργήσει το ταχύτερο, πιο ανταποδοτικό και εθιστικό Civic Type R που έχει κατασκευαστεί ποτέ. Το 2022 Civic Type R,έχοντας ήδη σπάσει το ρεκόρ στην πίστα της Suzuka, τιμά με τον καλύτερο τρόπο την επέτειο του ονόματος Type R.