Η κατάργηση του Toyota Aygo από την αγορά της Ευρώπης στενοχώρησε πολλούς, που μόλις πρόσφατα αποζημιώνονται πλήρως με την άφιξη του Aygo X. Πρόκειται για ένα city-crossover με την σφραγίδα της Toyota, μεγάλους τροχούς, μικρούς πρόβολους, ψηλή θέση οδήγησης, εξαιρετική ευελιξία, άφθονους χώρους αποσκευών και μικροαντικειμένων, αλλά και εντυπωσιακή οικονομία καυσίμου.
Το νέο μοντέλο αναμένεται να κάνει «δύσκολη τη ζωή» στον ανταγωνισμό που κυρίως είναι τα Hyundai i10, Fiat 500 και Suzuki Ignis.
Εμφάνιση – Χώροι
Σχεδιαστικά το νέο μικρό της Toyota μοιάζει κάτι μεταξύ Yaris και Yaris Cross (με τα οποία μοιράζεται την πλατφόρμα GA-B της αρχιτεκτονικής Toyota Global New Architecture – TNGA). Με σφηνοειδή οροφή, τροχούς και τα εμπρός φώτα (Full Led) να αγκαλιάζουν το πάνω τμήμα του καπό δημιουργώντας ένα σήμα φτερού.
Σε όλα αυτά έρχεται να προστεθεί η διχρωμία του Aygo X, που, σε συνδυασμό με μία νέα χρωματική φιλοσοφία, προσδίδουν νέα διάσταση στον χαρακτήρα του μοντέλου. Αυτή η χρωματική φιλοσοφία είναι εμπνευσμένη από μπαχαρικά, αποτυπώνοντας την αύρα και τις διαφορετικές προσωπικότητες του αυτοκινήτου. Cardamom (Κάρδαμο), Chilli (Τσίλι), Ginger (Τζίντζερ), Juniper (Άρκευθος): το καθένα από αυτά τα δυναμικά χρώματα μπαχαρικών δημιουργεί αντίθεση με τη δίχρωμη μαύρη οροφή και το πίσω τμήμα που καθιστά το Aygo X ξεχωριστό και άμεσα αναγνωρίσιμο. Το θέμα των μπαχαρικών, όμως, δε μένει απλώς στην επιφάνεια, καθώς ξεχωριστά στοιχεία του εσωτερικού συνδυάζονται με τα εξωτερικά χρώματα προσδίδοντας μία μοναδική προσωπικότητα.
Με μήκος 3.700χλστ, το Aygo X είναι 235χλστ μακρύτερο από τον προκάτοχό του, με το μεταξόνιο να έχει αυξηθεί κατά 90χλστ. Ο εμπρός πρόβολος είναι 72χλστ μικρότερος από του Yaris, ενώ η μέγιστη διάσταση των τροχών έχει αυξηθεί στις 18”. Το συνολικό πλάτος του αμαξώματος έχει αυξηθεί κατά 125χλστ, φτάνοντας τώρα στα 1.740χλστ (μόλις 5χλστ μικρότερο του Yaris). Αποτέλεσμα, τα εμπρός καθίσματα απέχουν κατά +20χλστ, αυξάνοντας τον χώρο για τους ώμους κατά 45χλστ. Ο χώρος αποσκευών είναι επίσης από τους κορυφαίους στην κατηγορία, διαθέτοντας 125χλστ μεγαλύτερο μήκος και έξυπνη σχεδίαση, με αποτέλεσμα την αύξηση της χωρητικότητάς του πάνω από 60 λίτρα συγκριτικά με τον προκάτοχό του (σύνολο 231 λίτρα, που φθάνουν τα 829 με αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων).Παράλληλα, το ύψος του οχήματος έχει αυξηθεί κατά 65χλστ (σύνολο 1.525χλστ).
Η θέση οδήγησης είναι ψηλότερη κατά 55χλστ, με συνολικά αυξημένη απόσταση του οχήματος από το έδαφος κατά 11χλστ, διασφαλίζοντας καλύτερη οπτική επαφή με τους άλλους χρήστες των δρόμων, κυρίως δικυκλιστές και πεζούς. Επιπλέον, η γωνία της κολόνας A έχει αυξηθεί κατά 10% στις 24º για καλύτερη ορατότητα.
Σχεδιασμένο για τους στενούς δρόμους της πόλης, το Aygo X έχει ιδιαίτερα μικρό κύκλο στροφής με ακτίνα μόλις 4,7μ. Παράλληλα, το σύστημα διεύθυνσης έχει ρυθμιστεί για οδήγηση σε αστικά κέντρα και προάστια, ενώ το νέο κιβώτιο S-CVT προσφέρει γραμμικότητα στις αλλαγές ταχυτήτων, διατηρώντας ταυτόχρονα ιδανική ισορροπία ανάμεσα στην απόδοση και την κατανάλωση καυσίμου.
Εσωτερικό
Το μοντέρνο εσωτερικό κυριαρχείται από την οθόνη πολυμέσων και το πλαίσιο περί αυτήν. Τα καθίσματα οδηγού και συνοδηγού είναι ανατομικά και υπερυψωμένα, ενώ η εργονομία αποδεικνύεται καλή, ενώ η ορατότητα πάσχει στο πίσω μέρος εξ αιτίας του μεγάλου φάρδους των πίσω «υποστηλωμάτων» της οροφής.
Την ίδια στιγμή το μικρό ιαπωνικό crossover ενσωματώνει τις τελευταίες τεχνολογικές εξελίξεις καθώς είναι εξοπλισμένο με υπερσύγχρονα, σημαντικά νέα χαρακτηριστικά και συστήματα που προσφέρουν την ολοκληρωμένη γκάμα συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας Toyota Safety Sense και Advanced Driver Assistance, στην πιο εξελιγμένη γενιά Τ-Mate, ως στάνταρ εξοπλισμό σε όλες τις εκδόσεις.
Ταυτόχρονα, οι επιβάτες θα μπορούν να μένουν συνδεδεμένοι με το Aygo X μέσω του Toyota Smart Connect και του MyT smartphone app. Το Smart Connect επικεντρώνεται σε χαρακτηριστικά όπως η υψηλής ανάλυσης οθόνη αφής 9”, η ασύρματη φόρτιση και η ασύρματη συνδεσιμότητα smartphone μέσω Android Auto και Apple CarPlay. Με την εφαρμογή MyT, οι πελάτες μπορούν να παρακολουθούν διάφορα στατιστικά στοιχεία του οχήματος όπως ανάλυση οδήγησης, στάθμη καυσίμου, προειδοποιήσεις και vehicle tracker. Το τελευταίο σύστημα πολυμέσων της Toyota προσφέρει επίσης πλοήγηση βασισμένη σε cloud για πληροφορίες διαδρομής σε πραγματικό χρόνο μέσω των διαρκώς συνδεδεμένων υπηρεσιών στις υψηλότερες εκδόσεις. Νέες υπηρεσίες θα λανσαριστούν μελλοντικά μέσω over-the-air (ΟΤΑ) ενημερώσεων, ώστε το νέο λογισμικό και οι συνδεδεμένες υπηρεσίες να εγκαθίστανται αυτόματα στο σύστημα.
Επίσης, το ηχοσύστημα της JBL αποτελείται από τέσσερα ηχεία σε συνδυασμό με έναν ενισχυτή 300W και ένα μεγάλο subwoofer 200χλστ που βρίσκεται στο χώρο αποσκευών για να προσφέρει ισχυρό μπάσο ήχο, δυναμική απόκριση των ηχείων και ένα καθαρό και διευρυμένο sound stage.
Κινητήρας – Μετάδοση
Το Aygo X κινείται από τον δοκιμασμένο και αξιόπιστο 3κύλινδρο βενζινοκινητήρα 1KR-FE ενός λίτρου που υπόσχεται κατανάλωση καυσίμου μόλις 4,8λτ/100χλμ και εκπομπές CO2 109 γρ/χλμ.
Η κίνηση μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς μέσω χειροκίνητου κιβωτίου 5 σχέσεων ή του νέου S-CVT.
Ο συνδυασμός έχει να αντιμετωπίσει το από 940 έως 1.015 κιλά βάρους του αμαξώματος και τα καταφέρνει μέτρια στην επιτάχυνση (0-100 σε 14.9΄ ή 14.8 με το CVT) και αρκετά καλά στην τελική με 158 ή 151 χλμ/ώρα (για το CVT).
Σύντομη δοκιμή
Λίγες ημέρες μετά την διαδικτυακή παρουσίαση του αντικειμενικά όμορφου Aygo X, είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε για λίγα χιλιόμετρα (καμιά πεντακοσαριά…), την έκδοση με το χειροκίνητο 5άρι κιβώτιο.
Στο διάστημα αυτό κινηθήκαμε με άνεση μέσα στην πόλη (κυκλοφορεί καθημερινά με μόλις 109 γρ/χλμ εκπομπών CO2), αλλά και σε ένα μικρό ταξιδάκι όπου διαπιστώσαμε την άνεση του μικρού Toyota, ακόμα και στον αυτοκινητόδρομο όπου διατηρεί εύκολα την κεκτημένη ταχύτητα και μπορεί να ταξιδεύει ακόμα και με 140 χλμ/ώρα χωρίς πρόβλημα ευστάθειας.
Ο κινητήρας συνδυάζεται ικανοποιητικά με το 5άρι χειροκίνητο κιβώτιο (λειτουργεί άψογα τιμώντας την παράδοση της μάρκας), αλλά η μακριά σε κλιμάκωση 3η δεν ευνοεί τα εύκολα προσπεράσματα αφού πριν τις 3.500 στροφές ο κινητήρας αργεί να γεμίσει. Πάντως όταν το όχημα πιάσει ταχύτητα την διατηρεί εύκολα και χωρίς ιδιαίτερη κατανάλωση. Η τελευταία, παρά την βιασύνη μας στο ταξίδι, έδειξε μέση τιμή 5,3 λίτρα/100 χλμ, επίδοση που κατεβαίνει τουλάχιστον 0,5 λίτρα μέσα στην πόλη χωρίς φούρια.
Στην πόλη πάλι, όταν χρειαστείς να κάνεις οπισθογωνίες (απαγορεύονται από τον Κ.Ο.Κ., αλλά εξετάζονται στην διαδικασία λήψης διπλώματος…), οι τυφλές γωνίες δυσκολεύουν τον οδηγό, οπότε μια κάμερα οπισθοπορείας στο πακέτο εξοπλισμού επιβάλλεται.
Επίσης, επειδή τα πίσω τζάμια ανοίγουν ελάχιστα (σαν φινιστρίνια), οι όποιοι …τυχεροί καθίσουν πίσω δεν θα αισθανθούν στα καλύτερά τους.
Τέλος, τα φρένα (με ταμπούρα πίσω) ελέγχουν εύκολα το ελαφρύ όχημα, τα φώτα επαρκούν για τις επιδόσεις και η γεροδεμένη αίσθηση που δίνει σε όλες τις περιπτώσεις το Aygo X, είναι συμβατή με την παράδοση «δεν σπάει, δεν χαλάει» της μάρκας.
Περισσότερα στην δοκιμή διαρκείας μερικές εβδομάδες αργότερα, με δεδομένο ότι το Aygo X δεν είναι ένα Aygo συν, αλλά περισσότερο ένα Yaris μείον.
Το νέο μοντέλο, διατίθεται σε επτά εκδόσεις, με την τιμή να ξεκινά από τα 14.340 ευρώ.