Tο δημοφιλέστατο Citroen C4 C-Cross, διαθέτει και ηλεκτρική έκδοση που συμπληρώνει αυτές με θερμικό κινητήρα και εμπλουτίζει την γκάμα ενός από τα πλέον πετυχημένα C-SUV της αγοράς.
Με το διακριτικό ë-C4 C-Cross, το Citroen της δοκιμής που παρουσιάζουμε σε αυτό εδώ το δημοσίευμα, είναι ένα αμιγώς ηλεκτρικό SUV, με ηλεκτροκινητήρα 136 ίππων που δίνει κίνηση στους εμπρός τροχούς μέσω αυτόματου κιβωτίου μονής σχέσης.

Εν συντομία

Το με σχεδίαση SUV/coupe ηλεκτρικό C4 C-Cross, εξωτερικά είναι πανομοιότυπο με αυτό (1.2 PureTech) που έχουμε παρουσιάσει από τις 14/6/21. Οι μόνες διαφορές εντοπίζονται στα διακριτικά «e» στις εμπρός και στην 5η πόρτες, στην κλειστή μάσκα εμπρός και στις κλειστές μπούκες των εξατμίσεων στον πίσω προφυλακτήρα.

Με μεγάλο μεταξόνιο (2.670 χλστ) και διαστάσεις 4.360 Χ 1.800 Χ 1.525 χλστ, είναι ιδιαίτερα ευρύχωρο και άνετο, ενώ το ύψος των 156 χλστ από το έδαφος, του επιτρέπει και τις βόλτες σε ήπιους χωματόδρομους.

Οι χώροι επαρκούν και για 5 ενήλικες, με τους πίσω να έχουν άπλα για τα γόνατα, αλλά και τα κεφάλια τους, ενώ η θέση του οδηγού θα βολέψει όλους τους σωματότυπους. Ένα θεματάκι υπάρχει με τους υπερυψωμένους μαρσπιέδες που θέλουν μια –τουλάχιστον- μέτρια φυσική κατάσταση για να μπει εύκολα στην καμπίνα το δεύτερο πόδι, ενώ η ορατότητα προς τα πίσω πάσχει τόσο από το ότι, η αεροτομή διχοτομεί το πίσω παρμπρίζ, όσο και γιατί αυτό δεν έχει καθαριστήρα.

Άξιο σημείωσης είναι το ότι, ο χώρος αποσκευών (380/1.250 λίτρα) δεν θίγεται από την μπαταρία, διαθέτει διπλό πάτο, αλλά δεν διαθέτει ρεζέρβα γεγονός που απαιτεί διπλή προσοχή ειδικά στις χωμάτινες διαδρομές. Ταυτόχρονα οι χώροι για μικροαντικείμενα (σύνολο 39 λίτρα) περισσεύουν και θα βολέψουν ιδιαίτερα τους χρήστες.

Κατά τα λοιπά, οι μεγάλες και ευανάγνωστες ψηφιακές οθόνες (καντράν & πολυμέσων), είναι εύχρηστες, δίνουν επαρκείς πληροφορίες στον οδηγό και ρυθμίζουν πολλά από τα περιφερειακά συστήματα του αυτοκινήτου. Στα θετικά σημειώνουμε ότι η οθόνη πολυμέσων λειτουργεί με αφή, αλλά και παραδοσιακούς διακόπτες. Επίσης, το head-up display που είχε το αυτοκίνητο της δοκιμής μας, εάν κάθεσαι χαμηλά, περισσότερο εμποδίζει παρά εξυπηρετεί.

Tο flat bottom πολυλειτουργικό τιμόνι είναι πολυρυθμιζόμενο και στη σωστή θέση, ενώ για το κιβώτιο φροντίζει ένας συρόμενος διακόπτης στην κεντρική κονσόλα σε συνδυασμό με μπουτόν από τα οποία ο οδηγός επιλέγει αν θέλει να πάει εμπρός (D), πίσω (R), να ακινητοποιήσει το όχημα (P), να κινηθεί με νεκρά (N), ή να λειτουργεί με την μέγιστη ανάκτηση ενέργειας (B), οδηγώντας δηλαδή στην ουσία με ένα πεντάλ, αυτό του γκαζιού, υποβοηθώντας έτσι σημαντικά και τα φρένα. Προσοχή εδώ, γιατί ο διακόπτης που επιλέγει «πρόσω» ή «ανάποδα» μερικές φορές δεν πιάνει με την πρώτη και καλό είναι ο οδηγός να επιβεβαιώνει την όποια επιλογή του βλέποντας το καντράν ή απευθείας τις λυχνίες δίπλα στο χειριστήριο.

Ηλεκτροκινητήρας 136 ίππων, με μπαταρία 50 kW

Το ë-C4 C-Cross χρησιμοποιεί τον ηλεκτρικό κινητήρα του ομίλου Stellantis (ίδιο με αυτόν που γνωρίσατε όσοι διαβάσατε την δοκιμή του Peugeot e-208) που αποδίδει 136 ίππους και 260 Nm. Η ενέργεια παρέχεται από μπαταρία ιόντων λιθίου 50kW, για την οποία ο κατασκευαστής δίνει εγγύηση 8 ετών ή 160.000 χλμ (για το 70% της αρχικής μικτής χωρητικότητας της).

Το έργο του κινητήρα μεταφέρεται στους εμπρός τροχούς μέσω κιβωτίου μονής σχέσης, ενώ ο οδηγός έχει στη διάθεσή του τρία drive mode (Eco, Normal, Sport) που μεταβάλλουν την απόδοση και διαχειρίζονται τα αποθέματα ενέργειας στην μπαταρία. ενώ η ανάκτηση ενέργειας γίνεται κατά το φρενάρισμα ή το άφημα γκαζιού και ενισχύεται αν πατήσεις το μπουτόν B στο κιβώτιο.

Όμως, η θεωρητική αυτονομία των 350 χλμ μόνο με θαύμα μπορεί να επιτευχθεί, καθώς η μέση κατανάλωση ενέργειας στην διάρκεια της δοκιμής μας ήταν (σε μικτή διαδρομή και με κυρίως το eco σαν προφίλ & το Β στο κιβώτιο) στα 17,8 kWh/100 χλμ. Αν πάλι αφεθείς να οδηγήσεις χωρίς άγχος, με επιλογή normal και ταχύτητες έως 130 χλμ/ώρα τότε η μέση κατανάλωση ανεβαίνει πάνω από τις 20 kWh και η πραγματική αυτονομία αγγίζει τα 200 χλμ. Με λίγα λόγια, αν είσαι χαλαρός, αργός και χωρίς άγχος μπορεί και να φτάσεις τα 250-270 χλμ χωρίς φόρτιση. Αλλιώς, τα 200 και πολλά σου είναι.

Σημειώνουμε ότι στο προφίλ eco, η απόδοση του συστήματος κλιματισμού είναι έως ανύπαρκτη.

Στον τομέα των επιδόσεων, με τα 0-100 σε 9.7΄΄, σβέλτες ρεπρίζ και τελική ταχύτητα ηλεκτρονικά περιορισμένη στα 150 χλμ/ώρα, ο οδηγός ενός «εύσωμου» και ευρύχωρου SUV των 1600+ κιλών, δεν χρειάζεται κάτι περισσότερο, πόσο μάλλον που όταν πατάς πολύ γκάζι… σκοτώνεις την αυτονομία.

Όταν τώρα τελειώσει η ενέργεια της μπαταρίας, έρχονται τα δύσκολα της φόρτισης, που αν δεν έχεις wall box, στην οικιακή πρίζα χρειάζεσαι 24+ ώρες για πλήρη φόρτιση. Στον αντίποδα, σε ταχυφορτιστή 100kW (τιμή …χρυσού στους αυτοκινητόδρομους η kWh), η μπαταρία φορτίζει από 0-80% σε μόλις 30 λεπτά, αλλά κάθε ταχυφόρτιση είναι και μια σφαίρα στην καρδιά της. Τέλος, σε μονοφασικό ή τριφασικό Wallbox, με ισχύ 7,4 ή 11 kW η πλήρης φόρτιση διαρκεί 7,5 ή 5 ώρες αντίστοιχα. Πάντως το e C4 C-Cross είναι εξοπλισμένο με όλα τα καλώδια που μπορεί να χρειαστούν για wall box και για απλή οικιακή πρίζα.

Από την θέση του οδηγού

Η παραδοσιακή άνεση των Citroen, με την ηλεκτροκίνηση αγγίζει το απόλυτο. Ο «ήχος της σιωπής» του ηλεκτροκινητήρα (τεχνητός ήχος παράγεται στις χαμηλές ταχύτητες για να ειδοποιεί τους πεζούς), δένει αρμονικά με την ανάρτηση Progressive Hydraulic Cushions, μια γαλλική πατέντα που περιλαμβάνει δύο υδραυλικά στοπ στα αμορτισέρ για την συμπίεση αλλά και την εκτόνωση. Στο συνδυασμό προστίθενται και τα καθίσματα Advanced Comfort, με το αυξημένο σε πάχος αφρώδες υλικό που απορροφά ότι περισσεύει από τις αναρτήσεις και τα ελαστικά, πριν φτάσει στο σώμα των επιβατών.

Κάπως έτσι, η καμπίνα είναι υποδειγματικά άνετη και αθόρυβη σε κάθε τερέν, ενώ η ευκολία της οδήγησης κάνει την μετακίνηση με το e C4 C-Cross μια ξεκούραστη απόλαυση εντός και εκτός πόλης.

Η ψηλή θέση οδήγησης, τα αποτελεσματικά αλλά με περίεργη αίσθηση φρένα (που σπάνια χρειάζονται όταν οδηγείς με το κιβώτιο στη θέση Β) και τα δυνατά φώτα, συμπληρώνουν τα θετικά στοιχεία για τον οδηγό, που το μόνο που θα ήθελε είναι μεγαλύτερη αυτονομία για να απολαμβάνει ένα «πασπαρτού» όχημα. Η αίσθηση ασφάλειας είναι δεδομένη σε κάθε στιγμή και η οδική συμπεριφορά γενικά ουδέτερη, ενώ η πιο σφιχτή (σε σχέση με τις συμβατικές εκδόσεις) ανάρτηση δεν κουράζει και κρατά το βαρύ όχημα πάντα στην τροχιά που θέλει ο οδηγός, παρά και τον ημιάκαμπτο πίσω άξονα.

Μόνο στην πίεση εμφανίζεται ελαφρά υποστροφή, η οποία όμως δεν προβληματίζει καθώς επεμβαίνει έγκαιρα το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου πρόσφυσης που όμως δεν κόβει τον ρυθμό, αλλά προειδοποιεί και ελέγχει. Τέλος, οι κλίσεις του αμαξώματος υφίστανται ανάλογα με τις στροφές και την πίεση που ασκεί ο οδηγός, αλλά σε καμιά περίπτωση δεν τρομάζουν.

Δια ταύτα

Ένα Citroen με ηλεκτρικό κινητήρα, είναι συνταγή που γίνεται σημείο αναφοράς για την άνετη μετακίνηση. Πόσο μάλλον όταν αυτό συνοδεύεται από ένα όμορφο κουπέ, αλλά συγχρόνως ευρύχωρο και γεροδεμένο αμάξωμα όπως αυτό του ηλεκτρικού C4 C-Cross που οδηγήσαμε. Πρόκειται για ένα όχημα ικανότατο εντός και εκτός πόλης, με δυνατότητα να καλύψει τις ανάγκες μιας οικογένειας αλλά και ανθρώπων που αναζητούν την άνεση και ησυχία σε συνδυασμό με την αγάπη για το περιβάλλον και την περιπέτεια. Ο περιορισμός σε όλα αυτά έχει να κάνει με την μέτρια αυτονομία, αλλά και με την τιμή που –τουλάχιστον- μέχρι να επανεκκινήσει το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» είναι από 34.650 ευρώ. Από εκεί και πέρα το θέμα επιλογής του είναι υποκειμένικό.

Υπέρ

  • Σχεδίαση
  • Μοντέρνο εσωτερικό
  • Ανέσεις χώρων-ανάρτησης
  • Συμπεριφορά
  • Ποιότητα κύλισης
  • Απόδοση
  • Εξοπλισμός
  • Μηδενικά Τ.Κ.
  • Τιμή

Κατά

  • Ορατότητα προς τα πίσω
  • Περιορισμένη αυτονομία
  • Έλλειψη ρεζέρβας
  • Ψηλό κατώφλι πατώματος

Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, SUV/Crossover
  • Διαστάσεις: 4.360 Χ 1.800 Χ 1.525 χλστ
  • Μεταξόνιο: 2.670 χλστ
  • Ύψος από το έδαφος: 156 χλστ
  • Χώρος αποσκευών: 380 / 1.250 λτ (+ 39 λτ για μικροαντικείμενα)
  • Βάρος: 1636 κιλά
  • Κινητήρας: Ηλεκτροκινητήρας με ρότορα
  • Ισχύς: 136 ίπποι /3.700-10.000 σαλ
  • Ροπή (Nm): 260 /300-3.700 σαλ
  • Μπαταρία: Ιόντων λιθίου 50 KWh
  • Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
  • Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο μιας σχέσης
  • Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Τριγωνικά ψαλίδια
  • Τροχοί: 195/60/18
  • Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
  • Σύστημα διεύθυνσης: ηλεκτρική υποβοήθηση με κύκλο στροφής: 10,9 μ.
  • Επιτάχυνση 0-100 (χλμ/ώρα): 9.7΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 150 χλμ/ώρα
  • Ηλεκτρική αυτονομία (δοκιμής): 270 χλμ
  • Κατανάλωση ενέργειας (δοκιμής): 17,8 kWh/100 χλμ
  • Διάρκεια φόρτισης μπαταρίας: 0-100% (σε παροχή 7.4 kW) 7,5 ώρες,
  • 0 – 100% (παροχή 11 kW στον στάνταρ εξοπλισμό) 5 ώρες, 0 – 80% (ταχυφορτιστή 100 kW) 30 λεπτά.
  • 0-100 (οικιακή πρίζα 2,4 KW) 24 ώρες
  • Εγγύηση μπαταρίας: 8ετής ή 160.000 χλμ (για το 70% της ικανότητας της)
  • Τιμή: από 34.650 ευρώ