Renegade: Όνομα θρύλος για την ελληνική αυτοκίνηση της δεκαετίας του ’70. Ένα ακριβό, αμερικάνικο τζιπ, με 4λιτρο, βενζινοβόρο κινητήρα, που συντρόφεψε των ανήσυχων οδηγών της εποχής, ενώ διέπρεψε στα in στέκια της παραλίας, του Κολωνακίου και των Βορείων Προαστίων. Τα χρόνια πέρασαν, οι προτεραιότητες άλλαξαν, το σύνδρομο του γιωταχί αυτοκινήτου σχεδόν ξεπεράστηκε και το Renegade χάθηκε από τις εκθέσεις, από τους δρόμους, αλλά και από τα όνειρα.

Όμως, λίγα χρόνια πριν, χάρη στην ενσωμάτωση της Chrysler στη Fiat το θρυλικό μοντέλο επανήλθε στην παραγωγή και η απόκτησή του έγινε δυνατή σε λογική τιμή, ενώ το κόστος μετακίνησης του μειώθηκε δραστικά, τόσο με τους κινητήρες βενζίνης, όσο και με τους εξελιγμένους ντιζελοκινητήρες. Το κόστος αυτό συμπιέστηκε πρόσφατα ακόμα περισσότερο, χάρη στην plug-in υβριδική τεχνολογία που παρουσιάσαμε από αυτήν εδώ την ενότητα στις 11/12/20.

Έτσι, το μοντέλο που οδηγήσαμε πριν λίγες ημέρες είναι το Renegade, με τον χαρακτηριστικό κωδικό «4xe», στην έκδοση Trailhawk, με δύο ηλεκτροκινητήρες και μία συστοιχία συσσωρευτών χωρητικότητας 11,4 kWh, που συνδυάζονται με τον τούρμπο βενζινοκινητήρα 1.3 MultiAir3 και αυτόματο κιβώτιο των 6 σχέσεων. Η πλούσια έκδοση Trailhawk είναι η πλέον… SUV από τις άλλες, καθώς απέχει από το έδαφος 210 χλστ. και φορά M+S ελαστικά σε 17άρες ζάντες αλουμινίου.

Το εσωτερικό παραμένει λιτό και απέριττο, με ευχάριστους χρωματικούς συνδυασμούς, άνετους χώρους για τέσσερις επιβάτες και χώρο αποσκευών των 330 λίτρων (αντί 351 της μη υβριδικής έκδοσης) που μπορεί να φτάσει έως τα 1.277 λίτρα με την αναδίπλωση των πίσω καθισμάτων. Επειδή μάλιστα η λιτότητα θέλει… καλοπέραση, το υβριδικό Renegade διαθέτει το σύστημα infotainment Uconnect, με οθόνη αφής 8,4 ιντσών που είναι συμβατή με Apple CarPlay, Android Auto και Phone Mirroring, ενώ στον πίνακα οργάνων υπάρχει έγχρωμη οθόνη TFT 7 ιντσών.

Plug-in hybrid

Η κινητήρια μονάδα του Renegade της δοκιμής μας έχει σαν βάση τον υπερτροφοδοτούμενο βενζινοκινητήρα 1.3 απόδοσης 180 ίππων με 270 Nm ροπής. Επιπλέον υπάρχουν δύο ηλεκτροκινητήρες (ένας στον εμπρός άξονα συνδεδεμένος με το βενζινοκινητήρα που λειτουργεί και σαν γεννήτρια, και ένα στον πίσω άξονα με ενσωματωμένο διαφορικό e-axle), που αποδίδει 60 ίππους και 250 Nm ροπής, ενώ ανακτά ενέργεια κατά την επιβράδυνση. Το σύστημα υποστηρίζεται και από μία μπαταρία ιόντων λιθίου 400 Volt, χωρητικότητας 11,4 kWh, τοποθετημένη κάτω από το πίσω κάθισμα.

Η συνδυαστική απόδοση φθάνει τους 240 ίππους και ο οδηγός έχει στην διάθεσή του επιλογή τρία προγράμματα λειτουργίας (Hybrid, Electric και E-Save) μέσω μπουτόν που βρίσκονται στην βάση της κεντρικής κονσόλας. Το πρόγραμμα εκκίνησης είναι το Hybrid, σχεδιασμένο για την καλύτερη απόδοση και οικονομία. Ο θερμικός και ο ηλεκτροκινητήρας λειτουργούν παράλληλα, με το σύστημα να δίνει προτεραιότητα στην ηλεκτροκίνηση, ενώ όταν πέσει η φόρτιση της μπαταρίας μειωθεί, τότε μπαίνει στο παιχνίδι ο θερμικός κινητήρας, μέσω ενός ειδικού αλγόριθμου (Hybrid Control Processor – HCP), προκειμένου να εκμεταλλευτεί στο έπακρο την αποδοτικότητα του συστήματος.

Στην επιλογή Electric, το όχημα κινείται αμιγώς ηλεκτρικά με -θεωρητική- μέση αυτονομία 50 χιλιομέτρων, που στην πράξη δεν ξεπερνά τα 35 χιλιόμετρα, ενώ η τελική ταχύτητα φθάνει έως τα 130 χλμ/ώρα. Στο πρόγραμμα αυτό μέσω διαφορετικής ρύθμισης της ηλεκτρονικής μονάδας, το όχημα κινείται αμιγώς ηλεκτρικά έως ότου πέσει η φόρτιση της μπαταρίας και στη συνέχεια περνά αυτόματα σε hybrid λειτουργία.

Τέλος, το E-Save διατηρεί το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας και υποστηρίζει δύο δευτερεύουσες λειτουργίες («Passive E-Save» που διατηρεί το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας και «Active E-Save» που φορτίζει την μπαταρία έως το 80% μέσω του θερμικού κινητήρα και του εμπρός τοποθετημένου ηλεκτροκινητήρα).

Την μετάδοση του έργου στους τροχούς έχει αναλάβει αυτόματο κιβώτιο 6 σχέσεων, αντί του 9τάχυτου της «απλής» έκδοσης, αλλά η μεγάλη ιπποδύναμη και η αμεσότητα απόδοσης των ηλεκτροκινητήρων, δίνει «φτερά» στους τροχούς του 1.770 κιλών βάρους αμαξώματος. Έτσι το 0-100 είναι εφικτό σε 7.1΄΄ και η τελική ταχύτητα αγγίζει τα 200 χλμ/ώρα. Επίσης, οι ενδιάμεσες επιταχύνσεις είναι εντυπωσιακές και τα προσπεράσματα γίνονται πανεύκολα ειδικά όταν η μπαταρία έχει ρεύμα.


Βέβαια, το σημαντικό όφελος του υβριδικού μοντέλου είναι ότι, αφενός στις μικρές διαδρομές (είπαμε έως περίπου 35 χλμ) το κόστος μετακίνησης σχεδόν μηδενίζεται, ενώ το μοντέλο δεν πληρώνει τέλη κυκλοφορίας και γλυτώνει τον φόρο εταιρικής χρήσης. Ενδεικτικά αναφέρουμε πως στην διάρκεια της δοκιμής μας, διανύσαμε 642 χιλιόμετρα μικτής διαδρομής από τα οποία (βάση των ενδείξεων της TFT οθόνης) τα 273 καλύφθηκαν μόνο με ηλεκτρική ενέργεια και τα 370 με βενζίνη και μέση κατανάλωση 5,4 λίτρα/100 χλμ. Το αποτέλεσμα αυτό, σε συνδυασμό με τα 36,5 λίτρα χωρητικότητας του ρεζερβουάρ δίνει περισσότερα από 600 χιλιόμετρα αυτονομίας που μπορούν να αυξηθούν κάπως αν ο οδηγός εξαντλήσει τις δυνατότητες ανάκτησης ενέργειας που είναι δυνατή σε δύο επίπεδα.

Καλύτερα από Willys

Με δεδομένη την καλή οδική συμπεριφορά (τηρουμένων βέβαια των αναλογιών καθώς το ύψος από το έδαφος είναι μεγάλο), το ερώτημα που τίθεται στην δοκιμή του 4Xe είναι οι εκτός δρόμου δυνατότητες.

Η αλήθεια είναι ότι είχαμε αμφιβολίες, ειδικά στην περίπτωση που η μπαταρία θα μείνει από ρεύμα. Η ανησυχία μας αυτή ξεπεράστηκε όταν διαπιστώσαμε ότι ακόμα και με άδεια μπαταρία, ο εμπρός ηλεκτροκινητήρας-γεννήτρια τροφοδοτεί με ρεύμα τον πίσω κινητήρα και αυτός με την σειρά του παρέχει την απαραίτητη τετρακίνηση που δίνει εξαιρετικές δυνατότητες εκτός δρόμου στο όχημα.

Το γνωστό από τις «απλές» εκδόσεις σύστημα Active Drive Low συνδυάζεται με το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης Selec-Terrain (περιλαμβάνει και Hill Descent Control) με 5 διαθέσιμες επιλογές οδήγησης (Auto, Sport, Snow, Sand, Mud & Rock). Η λειτουργία Auto είναι ιδανική για κίνηση στην άσφαλτο και εύκολες εκτός δρόμου διαδρομές, ενώ η Sport δίνει την καλύτερη δυνατή απόδοση, επηρεάζοντας εκτός από τους κινητήρες, το σύστημα διεύθυνσης και το κιβώτιο ταχυτήτων. Στις λειτουργίες Snow και Sand/Mud το βαρύ όχημα προσαρμόζεται για επιφάνειες χαμηλής πρόσφυσης και τέλος, η Rock (μόνο για την έκδοση Trailhawk), συνδυάζεται μόνο με την επιλογή 4WD Low και δίνει καλύτερη πρόσφυση σε δύσκολες εκτός δρόμου διαδρομές που εμπεριέχουν και υπέρβαση εμποδίων.



Πλέον αυτών το σύστημα τετρακίνησης έχει ακόμα δυο προγράμματα. Το 4WD Lock που δίνει μόνιμα τετρακίνηση (με ταχύτητα έως 15 χλμ./ώρα) με συνεχή παροχή ροπής και στους δύο άξονες. Εδώ το πλεονέκτημα του ηλεκτροκινητήρα είναι το ότι, παρέχει άμεσα ροπή στον πίσω άξονα ανεξάρτητα από το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας. Τέλος, το 4WD Low (το λεγόμενο και «κοντό» διαφορικό) αφορά ακραίες συνθήκες που είναι σπάνιο να βρεθούν οι επίδοξοι ιδιοκτήτες του υβριδικού Renegade.

Με όλα τα παραπάνω και το εξαιρετικά στιβαρό αμάξωμα, οι δυνατότητες εκτός δρόμου είναι τουλάχιστον ίδιες με την «κλασική» τετρακίνηση, χωρίς βέβαια να μπορέσουμε να διαπιστώσουμε την αντοχή στην χρήση, ενώ η σφιχτή ανάρτηση δεν επιτρέπει μεγάλες κλίσεις στο αμάξωμα παρά το μεγαλύτερο ύψος από το έδαφος. Επίσης, θόρυβοι και κραδασμοί απουσιάζουν ακόμα και σε κακοτράχαλες διαδρομές, ενώ η ύπαρξη ρεζέρβας δημιουργεί ένα επιπλέον δίχτυ ασφαλείας που δεν μπορούν να δώσουν τα αυτοκίνητα με κιτ επισκευής τροχού.

Δια ταύτα

Το Renegade 1.3T PHEV 4xe των 240 ίππων 4xe στην έκδοση Trailhawk, μας εντυπωσίασε κυρίως με τις δυνατότητες εκτός δρόμου και την οικονομία κατανάλωσης, ενώ δεν κρύβουμε πως οι εξωτερικές χρωματικές πινελιές σε συνδυασμό με το ανάλογου διάκοσμου ευρύχωρο εσωτερικό, ήταν από αυτά που λέμε πως «μας φτιάχνουν την ημέρα». Όσο για το αντίτιμο όλων αυτών, δεν θεωρούμε πως είναι και τόσο υψηλό, καθώς η τιμή ξεκινά από τα 40.400 ευρώ και στην έκδοση της δοκιμής μας φτάνει τα 43.100 (με προωθητικό πρόγραμμα) συν 4ετή εγγύηση έως 160.000 χιλιόμετρα.

Υπέρ

  • Κλασική Σχεδίαση
  • Ποιότητα κατασκευής – Διάκοσμος
  • Εξοπλισμός
  • Χώροι
  • Επιδόσεις
  • Εκτός δρόμου ικανότητες
  • Κατανάλωση

Κατά

  • Θόρυβος κινητήρα στις υψηλές στροφές
  • Ράθυμες αλλαγές ταχυτήτων

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, Β- SUV/Crossover
  • Διαστάσεις: 4.236 Χ 1.805 Χ 1.718 χλστ
  • Μεταξόνιο: 2.570 χλστ
  • Ύψος από το έδαφος: 210 χλστ
  • Γωνίες off road: 28ο Προσέγγισης – 28ο Διαφυγής – 18ο Ράμπας
  • Βάρος: 1.770 κιλά
  • Χώρος αποσκευών: 330 / 1277 λτ (-20 από το απλό)
  • Ρεζερβουάρ καυσίμων: 36,5 λτ (αντί 48)
  • Χωρητικότητα μπαταρίας: 11,4 kWh
  • Κινητήρας: βενζίνης, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, τούρμπο, 1.332 κ.εκ.
  • Ισχύς: 180 ίπποι/5.750 σαλ
  • Ηλεκτροκινητήρας: 60 ίππων, με ροπή 250 Nm
  • Συνδυαστική Ισχύς: 240 ίπποι
  • Συνδυαστική Ροπή (Nm @ σαλ): 270 /1.850
  • Μετάδοση: Υβριδικό σύστημα 4xe
  • Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο, 6 σχέσεων
  • Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Πολλαπλών Συνδέσμων
  • Τροχοί: 235/55/17
  • Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
  • Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση με κύκλο στροφής 11,1 μ.
  • Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 7,1΄΄
  • Τελική ταχύτητα (χλμ/ώρα): 199
  • Κατανάλωση (δοκιμής): 5,4 λτ/100 χλμ
  • Ηλεκτρική αυτονομία: Περίπου 35 χλμ.
  • Εκπομπές CO2: 46 γρ/χλμ
  • Τιμή: Από 40.400 ευρώ (δοκιμής 43.100)
  • Εγγύηση: 4 χρόνια έως 160.000 χλμ. + 4ετής Οδική Βοήθεια
  • Εγγύηση μπαταρίας: 8 χρόνια έως 160.000 χλμ.

Νίκος Τσάδαρης