Η νέα BMW M4 Competition Cabrio με M xDrive είναι η αποκλειστική πρόταση για τη νέα γενιά μοντέλων BMW M της πολυτελούς μεσαίας κατηγορίας. Ο εν σειρά 6κύλινδρος κινητήρας 510 ίππων και το σύστημα τετρακίνησης M xDrive υπόσχονται κορυφαίες επιδόσεις.

Παράλληλα, τα σχεδιαστικά στοιχεία M και ένα νέας τεχνολογίας soft top με τοξοειδή πάνελ συνθέτουν την εικόνα ενός διαφορετικού σπορ αυτοκινήτου υψηλών επιδόσεων, που γίνεται πιο ενδιαφέρον με την οροφή ανοιχτή. Η παραγωγή της νέας M4 Competition Cabrio με M xDrive θα ξεκινήσει τον Ιούλιο του 2021 στο εργοστάσιο του Dingolfing.

Εμφάνιση

Η νέα M4 Competition Cabrio με M xDrive φανερώνει άμεσα τις επιρροές της από το μηχανοκίνητο αθλητισμό. Το νέο soft top συνδυάζεται με τις τονισμένες φόρμες του αμαξώματος για τη δημιουργία μιας καθαρής αισθητικής, ενώ η οροφή συνδυάζει την πρακτικότητα μιας αναδιπλούμενης μεταλλικής οροφής (hard top) με τη διαχρονική κομψότητα μιας υφασμάτινης (soft top), όντας περίπου 40% ελαφρύτερη από το αναδιπλούμενο hardtop του προηγούμενου μοντέλου.

Ο ηλεκτρικός μηχανισμός του soft top επιτρέπει το άνοιγμα ή το κλείσιμο εν κινήσει με το πάτημα ενός μπουτόν, με διαδικασία που διαρκεί 18 δευτερόλεπτα. Σε open-top διάταξη, ο χώρος αποσκευών προσφέρει χωρητικότητα 300 λίτρων (αύξηση κατά 80 λίτρα), αλλά όταν η οροφή είναι κλειστή, ο μεταβλητός χώρος αποθήκευσης του soft top προσφέρει 385 λίτρα για τη μεταφορά αποσκευών.

Οι γραμμές του αμαξώματος συνθέτουν μία σπορ εικόνα ανεξάρτητα εάν η οροφή είναι ανοιχτή ή κλειστή. Σχεδιαστικά στοιχεία Μ χαρίζουν στο σπορ μοντέλο εικόνα ανάλογη των επιδόσεων. Όλες οι γραμμές του εμπρός τμήματος συγκλίνουν στη μεγάλη, κάθετη μάσκα, η οποία μαζί με τα μεγάλα ανοίγματα σε κάθε πλευρά διασφαλίζει συνεχή επάρκεια αέρα ψύξης προς τον κινητήρα και το σύστημα πέδησης σε όλες τις συνθήκες – ακόμα και στις περιπτώσεις που ο οδηγός πιέζει το αυτοκίνητο στα όριά του. Οι λεπτοί προβολείς χρησιμοποιούν μονάδες LED στάνταρ για τη δέσμη μεσαίας και μεγάλης σκάλας, ενώ προαιρετικά, διατίθενται Adaptive LED Headlights με Laserlight.

Άλλα σχεδιαστικά στοιχεία του μοντέλου είναι οι προτεταμένοι θόλοι των τροχών, τα «βράγχια» M Side Gills ενσωματωμένα στα εμπρός πλαϊνά πάνελ και τα εκτεταμένα πλαϊνά μαρσπιέ που συνδυάζονται με τα ένθετα στις εμπρός και πίσω ποδιές, δημιουργώντας ένα μαύρο περίγραμμα γύρω από το αυτοκίνητο. Επίσης, ο μαύρος πίσω διαχύτης πλαισιώνει τα δύο ζεύγη απολήξεων εξαγωγής και ένα πακέτο εξωτερικού M Carbon διατίθεται προαιρετικά.

Εξακύλινδρος, εν σειρά κινητήρας

Ο 3λιτρος 6κύλινδρος εν σειρά κινητήρας της M4 Competition Cabrio με M xDrive συνδυάζει τον υψηλόστροφο χαρακτήρα των συνόλων M GmbH με την τελευταία έκδοση της τεχνολογίας M TwinPower Turbo. Ο κινητήρας χαρακτηρίζεται από σταθερή γραμμική απόδοση ισχύος μέχρι την κόκκινη ζώνη του στροφόμετρου. Αποδίδει μέγιστη ροπή 650 Nm μεταξύ 2.750 και 5.500 σ.α.λ., ενώ η μέγιστη ισχύς των 510 ίππων επιτυγχάνεται στις 5.510 σ.α.λ. και διατηρείται μέχρι τις 7.200 σ.α.λ. (κόκκινη ζώνη).

Ο κινητήρας μεταφέρει την ισχύ του στον δρόμο μέσω ενός 8τάχυτου κιβωτίου M Steptronic με Drivelogic. Η υψηλή απόδοση του κινητήρα σε συνδυασμό με την αυξημένη πρόσφυση που προσφέρει το M xDrive, μεταφράζεται σε εντυπωσιακούς χρόνους επιτάχυνσης, αφού το μοντέλο χρειάζεται μόλις 3,7 δευτερόλεπτα για να επιταχύνει από 0 στις 100 χλμ. και 13,1 για να φτάσει στα 200 χλμ./ώρα από στάση. Η εν κινήσει επιτάχυνση από 80 στα 120 χλμ./ώρα ολοκληρώνεται σε 2,8 δευτ. (με 4η σχέση) ή 3,7 δευτ. (με 5η σχέση). Επίσης, το προαιρετικό M Driver’s Package αυξάνει την ηλεκτρονικά ελεγχόμενη τελική ταχύτητα (κόφτης) από τα 250 στα 280 χλμ./ώρα.

Όπως το σύστημα ψύξης έτσι και το σύστημα παροχής λαδιού έχει σχεδιαστεί για να διαχειρίζεται εξαιρετικά δυναμικές συνθήκες οδήγησης στην πίστα, ενώ το σύστημα εξαγωγής Μ με ηλεκτρονικά ελεγχόμενες πεταλούδες παράγει ένα ηχητικό κρεσέντο.

Ακριβής κατανομή ισχύος, απόλυτες επιδόσεις

Το σύστημα τετρακίνησης M xDrive της M4 Competition Cabrio με M xDrive χρησιμοποιεί έναν ηλεκτρονικά ελεγχόμενο πολύδισκο συμπλέκτη στο κιβώτιο τετρακίνησης για να διασφαλίζεται μία πλήρως μεταβλητή και εξαιρετικά ομαλή κατανομή ισχύος μεταξύ εμπρός και πίσω τροχών. Η μεταφορά περισσότερης ισχύος στους πίσω τροχούς επιτείνει τη χαρακτηριστική αίσθηση Μ, βελτιώνοντας παράλληλα την ελκτική πρόσφυση και την ευελιξία.

Η παροχή λαδιού του πολύδισκου συμπλέκτη έχει βελτιστοποιηθεί για σταθερή απόδοση της τετρακίνησης ακόμα και σε αγωνιστικές συνθήκες οδήγησης, ενώ το M xDrive συνεργάζεται με το Active M Differential στον πίσω άξονα.
Το Setup menu επιτρέπει στον οδηγό να αλλάζει την προεπιλεγμένη ρύθμιση 4WD σε 4WD Sport mode, που μεταφέρει ακόμα περισσότερη ισχύ στους πίσω τροχούς. Οι οδηγοί μπορούν επίσης να απενεργοποιήσουν τελείως το σύστημα DSC και να ενεργοποιήσουν το 2WD mode. Σε αυτή τη ρύθμιση, η κινητήρια ισχύς κατανέμεται αποκλειστικά στους πίσω τροχούς όπου δεν υπάρχει παρέμβαση από τα συστήματα ελέγχου πλαισίου για τη σταθεροποίηση του οχήματος.

Ενισχυμένο αμάξωμα

Η συμπεριφορά της M4 Competition Cabrio με M xDrive αναδεικνύεται και από την υψηλή ακρίβεια του συστήματος διεύθυνσης, το οποίο και παραμένει ουδέτερο ακόμα και στο όριο, αλλά και από τη γραμμική ανάπτυξη φορτίων σε όλο το εύρος της πλευρικής επιτάχυνσης. Η υψηλή στρεπτική ακαμψία της δομής του αμαξώματος και των βάσεων του πλαισίου δημιουργεί την σωστή βάση για ελεγχόμενη με ακρίβεια συμπεριφορά, ακόμα και σε πολύ γρήγορη οδήγηση. Βασικά στοιχεία εδώ είναι οι ενισχύσεις που υποστηρίζουν τη σπορ συμπεριφορά, το αλουμινένιο εμπρός υποπλαίσιο, ενισχύσεις στο πάτωμα και ένα υποπλαίσιο στον πίσω άξονα με στιβαρή έδραση στο αμάξωμα. Ένα ακόμα χαρακτηριστικό ειδικό για το Cabrio είναι το πακέτο ράβδων στρέψης στο πίσω τμήμα του αμαξώματος.

Μία ειδική έκδοση του εμπρός άξονα δύο συνδέσμων με γόνατα ελατηρίων ικανοποιεί και τις ανάγκες της τετρακίνησης, ενώ προσφέρει εξατομικευμένη γεωμετρία και κατευθυντικότητα. Επιπλέον, ο πίσω άξονας πέντε συνδέσμων προσαρμόστηκε σχολαστικά σε επίπεδο κινηματικής αλλά και ελαστοκινηματικής, ενώ στη λίστα στάνταρ εξοπλισμού περιλαμβάνονται σφυρήλατες ζάντες αλουμινίου Μ διαμέτρου 19 ιντσών για τον εμπρός άξονα και 20 ιντσών πίσω.

Το σύστημα διεύθυνσης M Servotronic προσφέρει αφενός ακρίβεια κατά τη δυναμική οδήγηση στις στροφές, αφετέρου ευκολία ελιγμών ακόμα και στο παρκάρισμα. Αυτό επιτυγχάνεται καθώς συνδυάζει τα πλεονεκτήματα της υποβοήθησης διεύθυνσης ανάλογα με την ταχύτητα, και ένα μεταβλητό λόγο υποπολλαπλασιασμού. Η M4 Competition Cabrio με M xDrive διατίθεται στάνταρ με προσαρμοζόμενη ανάρτηση M με ηλεκτρονικά ελεγχόμενους αποσβεστήρες.

Το ολοκληρωμένο σύστημα πέδησης του μοντέλου ενεργοποιεί την απαιτούμενη πίεση εξαιρετικά γρήγορα και με ακρίβεια χρησιμοποιώντας έναν ηλεκτρικό ενεργοποιητή. Τόσο τα στάνταρ συνθετικά φρένα M Compound όσο και τα προαιρετικά κεραμικά φρένα M Carbon συνεργάζονται με αυτό το σύστημα. Η ειδική Μ έκδοση αυτής της τεχνολογίας προσφέρει δύο ρυθμίσεις στην αίσθηση του πεντάλ.

Η γκάμα λειτουργιών του συστήματος ελέγχου ευστάθειας DSC περιλαμβάνει M Dynamic Mode, που επιτρέπει πρόσθετη ολίσθηση του τροχού μέσω μπουτόν για μία εξαιρετικά σπορ οδηγική εμπειρία. Με το προαιρετικό M Drive Professional οι οδηγοί επωφελούνται επίσης από τη νέα λειτουργία M Traction Control, που επιτρέπει στον οδηγό να επιλέγει το ποσοστό ολίσθησης των τροχών σε δέκα στάδια.

Καθίσματα bucket M Carbon

Το εσωτερικό της M4 Competition Cabrio με M xDrive συνδυάζει πολυτέλεια με αγωνιστική αίσθηση M. Το δερμάτινο τιμόνι M με χειριστήρια (paddles), επιλογέα ταχυτήτων M και κόκκινες πινελιές αυξάνουν την ένταση της οδηγικής εμπειρίας για τον οδηγό. Ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα και θερμαινόμενα καθίσματα Μ Sport και δερμάτινη επένδυση Extended Merino προσφέρονται στάνταρ, ενώ θερμαντήρες λαιμού και εξαερισμός καθισμάτων διατίθενται προαιρετικά. Στην λίστα προαιρετικού εξοπλισμού περιλαμβάνονται τα νέα, θερμαινόμενα καθίσματα bucket M Carbon, που συνδυάζουν αγωνιστική λειτουργικότητα με ελαφριά δομή, εξαιρετική άνεση για μεγάλες αποστάσεις, πολυτέλεια και υψηλή ποιότητα κατασκευής.

Στα ειδικά χειριστήρια Μ του cabrio μοντέλου περιλαμβάνεται το μπουτόν Setup στην κεντρική κονσόλα. Αυτό παρέχει άμεση πρόσβαση στις ρυθμίσεις κινητήρα, πλαισίου, συστήματος διεύθυνσης, συστήματος πέδησης και M xDrive. Δύο συνολικές ρυθμίσεις των συστημάτων του οχήματος μπορούν να αποθηκεύονται και να ενεργοποιούνται μέσω δύο μπουτόν Μ στο τιμόνι. Από την άλλη, η επιλογή M Drive Professional, έχει σχεδιαστεί για χρήση στην πίστα. Μαζί με το M Traction Control, περιλαμβάνει M Drift Analyser και M Laptimer, που καταγράφει ιδιαίτερα σπορ ελιγμούς οδήγησης. Το πάνελ ελέγχου στην κεντρική κονσόλα φιλοξενεί επίσης το μπουτόν M Mode (στάνταρ). Αυτό μπορεί να χρησιμοποιείται για να ρυθμίζει την απόκριση και τα χαρακτηριστικά των συστημάτων υποστήριξης οδηγού και τις ενδείξεις στον πίνακα οργάνων και στο Head-Up Display, ανάλογα με την περίσταση και σύμφωνα με την ταυτότητα Μ του αυτοκινήτου. Ο οδηγός μπορεί να επιλέξει από τις ρυθμίσεις Road και Sport, ενώ το Track mode προστίθεται στον εξοπλισμό σε συνδυασμό με το προαιρετικό M Drive Professional.

Προαιρετικά επίσης, διατίθεται και το M Race Track Package, που μειώνει το βάρος κατά περίπου 25 κιλά συγκριτικά με τα μοντέλα με στάνταρ εξοπλισμό. Αυτό το πακέτο περιλαμβάνει κεραμικά φρένα M Carbon, ελαφρύτερες ζάντες αλουμινίου M (διατίθενται προαιρετικά με ελαστικά semi-slick) και καθίσματα bucket M Carbon.
Ο στάνταρ εξοπλισμός που περιλαμβάνει αυτόματο έλεγχο κλιματισμού τριών ζωνών, φωτισμό LED με κρυφό, ατμοσφαιρικό φωτισμό και ένα hi-fi ηχοσύστημα, ενώ το Live Cockpit Professional με πλήρως ψηφιακές ενδείξεις, σύστημα πλοήγησης με ενημέρωση χαρτών BMW Maps βασισμένο σε cloud και το Intelligent Personal Assistant, προσφέρονται επίσης στάνταρ στη νέα BMW M4 Competition Cabrio με M xDrive.

Τέλος, η τεχνολογική πρόοδος που έχει επιτευχθεί συγκριτικά με το προηγούμενο μοντέλο, αντανακλάται και στην ευρεία διαθεσιμότητα συστημάτων υποστήριξης οδήγησης. Ανάμεσα στις σημαντικότερες νέες προσθήκες είναι τα συστήματα Steering και Lane Control Assistant με λειτουργία Active Navigation και Emergency Lane Assistant (αποτελούν τμήμα του προαιρετικού Driving Assistant Professional) και το Reversing Assistant (μία από τις προαιρετικές λειτουργίες του Parking Assistant).

Νίκος Τσάδαρης