Πριν 21 χρόνια, είδαμε για πρώτη φορά το Yaris της Toyota, ένα σχεδιαστικό δημιούργημα του Έλληνα Σωτήρη Κωβού, που έκανε μεγάλη εντύπωση ξεφεύγοντας από τα συντηρητικά σχεδιαστικά δεδομένα της μεγαλύτερης Ιαπωνικής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Προσωπικά, γνώρισα το μικρό μοντέλο, στην υπέροχη ορεινή Ναυπακτία, όπου οι «4 Τροχοί» με την «Toyota Ελλάς», διοργάνωναν το «Γίνε Πρωταθλητής», ένα μοναδικό (και ανεπανάληπτο μέχρι σήμερα) διαγωνισμό για νέους που ήθελαν να ασχοληθούν με τους αγώνες αυτοκινήτου.

Το Yaris τότε, ανάμεσα σε μια αρμάδα από Starlet και Corolla, έμοιαζε με …εξωγήινο όχημα πόλης και όταν κάποια στιγμή του φορέσαμε τέσσερα αγωνιστικά (για χώμα) ζαντολάστιχα, παραλίγο να αυτοχειριαστεί όλη η τότε ηγεσία της εταιρίας, μαζί με μερικούς συντηρητικούς από τους παρευρισκόμενους.

Η συνέχεια είναι γνωστή. Το δημιούργημα του Κωβού, γράφει ακόμα και σήμερα ιστορία στους Ελληνικούς αγώνες, ενώ η εμπορική του επιτυχία δεν έχει ανάλογες επιδόσεις σε όλο τον κόσμο, καθώς είναι το best seller της κατηγορίας του στην Ελληνική αγορά, ανεξαρτήτως γενιάς.

Στα χρόνια που μεσολάβησαν, ακολούθησαν ακόμα δυο γενιές Yaris, που εξακολούθησαν να πηγαίνουν «τρένο» εμπορικά, αλλά έπαψαν να ενθουσιάζουν τους λάτρεις της αυτοκίνησης, ακόμα και στην εξελιγμένη υβριδική έκδοση της 3ης γενιάς. Το Yaris έγινε «συμβατικό» και έπαψε να είναι είδηση, ενώ την ίδια στιγμή ο ανταγωνισμός κάλπαζε, κυρίως σχεδιαστικά, αν και έχανε εμπορικά εντός των τειχών της χώρας μας.

Κάπως έτσι είχαν τα πράγματα, όταν κληθήκαμε να οδηγήσουμε την 4η γενιά του μικρού Toyota, στα τέλη Σεπτεμβρίου και είναι αλήθεια ότι, δεν είχαμε ιδιαίτερη αγωνία για την νέα έκδοση ενός μοντέλου που ήταν στην σκέψη μας καθιερωμένο –στην καλύτερη- σαν ένα από όλα τα άλλα, με ουσιαστικό προσόν την φήμη της μάρκας που το κατασκευάζει. Η συνέχεια, στις επόμενες γραμμές.

Ολική επαναφορά

Η 4η γενιά του Yaris δεν είναι μια βελτιωμένη εκδοχή της 3ης, αλλά ένα εντελώς νέο όχημα, βασισμένο στην νέα αρθρωτή πλατφόρμα GA-B της Toyota, που προσφέρει χαμηλότερο κέντρο βάρους και βελτιωμένη στρεπτική ακαμψία. Ταυτόχρονα, η σχεδίαση εντυπωσιάζει και πάλι (παρά το ότι, σε γενικές γραμμές έχει στοιχεία από Corolla & από CH-R), με το φαρδύ αμάξωμα και τους τονισμένους θόλους, ενώ ξαφνιάζει το ότι, παρά την μέχρι σήμερα τακτική της «διόγκωσης» του αμαξώματος από γενιά σε γενιά, αυτό το Yaris είναι κοντύτερο κατά 5 χλστ, χαμηλότερο κατά 40 χλστ, αλλά φαρδύτερο κατά 50 χλστ, με μακρύτερο μεταξόνιο κατά 50 χλστ και μεγαλύτερα μετατρόχια κατά 57 χλστ. Με λίγα λόγια, χωρίς να φαίνεται (καθώς το μήκος ουσιαστικά επηρεάζει την εικόνα), αυτό το Yaris, πατάει καλύτερα στον δρόμο και παράλληλα δίνει μεγαλύτερους χώρους σε επιβάτες – αποσκευές.

Αντίστοιχη είναι η εικόνα της συνολικής αλλαγής στο εσωτερικό, όπου η 4η γενιά δείχνει μοντέρνα, αποδεικνύεται πρακτική, αλλά σε διαθέσιμους χώρους είναι οριακά στον μέσο όρο της κατηγορίας. Η αύξηση του μεταξονίου «δαπανήθηκε» κυρίως στους εμπρός επιβάτες (προς όφελος και χαρά του οδηγού), καθώς τα πιο χαμηλά τοποθετημένα καθίσματα έχουν μετακινηθεί προς τα πίσω, ενώ οι πίσω επιβάτες έχουν περισσότερο χώρο για τους αγκώνες. Σε κάθε περίπτωση, εμπρός και πίσω επιβάτες απολαμβάνουν περισσότερο ύψος. Επίσης, ο χώρος αποσκευών (χωρίς ρεζέρβα) μπορεί να δεχτεί έως 286 λίτρα, με το άνοιγμα της 5ης πόρτας μάλλον στενό, ενώ όταν διπλώνουν τα πίσω καθίσματα δημιουργείται «σκαλοπάτι» στον ενιαίο χώρο φόρτωσης.

Σε επίπεδο εκσυγχρονισμού με τα δεδομένα της εποχής, το πολυλειτουργικό (μικρότερο σε διάμετρο) τιμόνι, μαζί με τα δυο στρογγυλά ψηφιακά όργανα και την ευρισκόμενη ανάμεσά τους ευανάγνωστη οθόνη και σε συνδυασμό με την οθόνη (αφής) πολυμέσων, που δεσπόζει στο κέντρο του ταμπλώ, δίνουν στο Yaris 4ης γενιάς, τα όσα χρειάζεται για να σταθεί στα ψηφιακά σαλόνια.

Ο εξοπλισμός του νέου μοντέλου έχει στην στάνταρ και προαιρετική λίστα τα περισσότερα και πιο σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα ασφαλείας και υποστήριξης οδηγού, καθώς και τις τελευταίας έκδοσης δυνατότητες συνδεσιμότητας και συστημάτων πληροφόρησης και ψυχαγωγίας.

Συνολικά, με ατού την ποιότητα, το εσωτερικό προσαρμόζεται (χωρίς ακρότητες) στην ψηφιακή εποχή, ενώ η υφή και η συναρμογή των υλικών (από τα πλαστικά του ταμπλώ, έως τις επενδύσεις σε πόρτες και καθίσματα) υπόσχονται το από γένεσης μότο της Toyota: δεν σπάει, δεν χαλάει.

Υβριδικό, αλλά όχι βαρετό

Όποιος έχει πάρει γεύση από το υβριδικό Yaris της προηγούμενης γενιάς, πρέπει απαραιτήτως να οδηγήσει, το νέο υβριδικό σύστημα (4ης γενιάς) της Toyota, μιας εταιρίας που προηγείται στην υβριδική τεχνολογία και ασχολείται ελάχιστα με την …μόδα της εποχής, δηλαδή τα αμιγώς ηλεκτρικά κινητήρια συστήματα.

Βάση του υβριδικού συστήματος ο 3κύλινδρος θερμικός κινητήρας βενζίνης 1.500 κ.εκ., που ανήκει στην οικογένεια TNGA και λειτουργεί στον κύκλο Atkinson. Η συνδυασμένη ισχύς του υβριδικού συνόλου αγγίζει τους 116 ίππους , η ροπή φθάνει τα 207 Nm και το έργο μεταφέρεται στους εμπρός τροχούς από αυτόματο κιβώτιο τεχνολογίας e-CVT, με συνεχώς μεταβαλλόμενη μετάδοση.

Το υβριδικό σύστημα διαθέτει δύο ηλεκτροκινητήρες – γεννήτριες, τις MG1 και MG2, εκ των οποίων η δεύτερη συνδέεται με τους εμπρός τροχούς και χρησιμοποιείται ως πηγή ενέργειας για την κίνηση του αυτοκινήτου, ενώ η πρώτη λειτουργεί για την εκκίνηση και την παραγωγή ενέργειας για την φόρτιση της μπαταρίας. Η τελευταία είναι ιόντων λιθίου με 48 (αντί για 120) στοιχεία, υψηλότερη τάση (177,6 V), βελτιωμένη ροή ρεύματος (100% εντός της μπαταρίας και 50% εκτός) και μεγαλύτερη ενεργειακή πυκνότητα, που συνεπάγεται μεγαλύτερη χωρητικότητα, μικρότερες διαστάσεις και μικρότερο κατά 12 κιλά βάρος.

Επιπλέον, ο οδηγός έχει στην διάθεσή του τρεις ρυθμίσεις στην λειτουργία του υβριδικού συνόλου (PWR, Normal & Eco), με την PWR να δίνει εντυπωσιακή ζωντάνια, ειδικά για όσους θυμούνται το απελπιστικά ράθυμο προηγούμενο υβριδικό σύστημα.

Όλα τα παραπάνω, δίνουν στο βάρους 1.140 κιλών αμάξωμα, σημαντικά βελτιωμένες επιδόσεις από την προηγούμενη γενιά, με 9.7΄΄ για τα 0-100 και 175 χλμ/ώρα τελική ταχύτητα.

Οι επιδόσεις συνοδεύονται από χαμηλή μέση κατανάλωση, με την μέση τιμή της δοκιμής μας να βρίσκεται στα 4,8 λίτρα, ενώ μέσα στην πόλη με Eco επιλογή και «σεβασμό» στο γκάζι, ο αριθμός αυτός αγγίζει και τα 4,0 λίτρα. Εξίσου σημαντικό είναι το ότι, όταν η μπαταρία έχει αποθέματα ρεύματος το Yaris μπορεί να κινείται μόνο με ρεύμα έως την ταχύτητα των 130 χλμ/ώρα, με ότι θετικό συνεπάγεται στην άνεση και την ποιότητα κύλισης, ενώ στην οικονομοτεχνική μελέτη της επιλογής του, συμπεριλαμβάνεται και η απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας.

Από την θέση του οδηγού

Την πρώτη στιγμή που θα καθίσεις στην εκπληκτικά αναβαθμισμένη θέση του οδηγού στο νέο Yaris, καταλαβαίνεις ότι, οι τεχνικοί της Toyota, αποφάσισαν να ξεφύγουν από την μετριότητα. Η συνέχεια είναι ακόμα καλύτερη, καθώς για πρώτη φορά διαπιστώσαμε οδηγοκεντρική «διάθεση» του μοντέλου, ενώ η αίσθηση του τιμονιού συγκρίνεται εύκολα με γαλλικά ή ιταλικά αντίστοιχα μοντέλα.

Το γεροδεμένο πλαίσιο σε συνδυασμό με την ρύθμιση της ανάρτησης, δημιουργούν μια ευχάριστη, ασφαλή και σαφή οδική συμπεριφορά, στοιχεία που ποτέ δεν συνυπήρχαν στο μοντέλο. Σε αυτό βέβαια συμβάλλουν το μεγαλύτερο μεταξόνιο, τα φαρδύτερα μετατρόχια και το πιο χαμηλό (12 χλστ) κέντρο βάρους, αλλά και ο ενισχυμένος κατά 80% (ως προς την στρέψη) ημιάκαμπτος πίσω άξονας (ενοχλεί μόνο σε διαδοχικές εγκάρσιες ανωμαλίες των δρόμων), που συνδυάζεται αρμονικά με τα εμπρός γόνατα Μακ Φέρσον, με αποτέλεσμα το πίσω μέρος να συμπεριφέρεται προβλέψιμα και προοδευτικά. Το αποτέλεσμα δίνει σχεδόν πάντα ουδέτερη οδική συμπεριφορά, μεγαλύτερη αίσθηση ασφάλειας και –πράγμα απρόσμενο για το μοντέλο- οδηγική ευχαρίστηση. Σε αυτό συντελεί ουσιαστικά και το ιδιαίτερα βελτιωμένο σύστημα διεύθυνσης, ενώ τα φρένα (όταν συνηθίσεις την συμπεριφορά λόγω της συμμετοχής τους στην ανάκτηση ενέργειας) είναι μια ακόμα πηγή ασφάλειας κατά την οδήγηση.

Η μεγάλη όμως έκπληξη έρχεται από την συμπεριφορά του υβριδικού συνόλου, που δεν έχει καμιά σχέση με αυτό της προηγούμενης γενιάς, που οδηγώντας το ήθελες να συνεχίσεις την διαδρομή σου με …ταξί.

Αυτή την φορά η δύναμη είναι αισθητή ακόμα και στην ρύθμιση eco, ενώ με την επιλογή pwr αισθάνεσαι πως έχεις στα χέρια σου ένα σπορ όχημα. Ακόμα και αυτό το συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης κιβώτιο δεν μας ενόχλησε ούτε στον αυτοκινητόδρομο, όντας ιδανικό στην πόλη και ελαφρώς θορυβώδες την ώρα της πλήρους επιτάχυνσης. Αυτό επίσης που σημειώνουμε για πρώτη φορά σε Yaris, είναι η συμπεριφορά του στον ανοιχτό δρόμο, που κινείται ευθύβολα, με υψηλή κεκτημένη ταχύτητα και καλύπτει τις αποστάσεις χωρίς να κουράζει.

Τα καλά νέα συνεχίζονται με το πόσο γρήγορα φορτίζει η μπαταρία, με αποτέλεσμα πολλές φορές το νέο Yaris να κινείται μόνο με ηλεκτρική ενέργεια, δίνοντας στον χρήστη την δυνατότητα να απολαμβάνει τα θετικά της στοιχεία (οικονομία, άνεση, ποιότητα κύλισης) χωρίς να έχει στον λαιμό του την θηλιά της περιορισμένης αυτονομίας. Εάν μάλιστα στην οθόνη πολυμέσων επιλέξεις τον πίνακα ροής της ενέργειας, η οδήγηση γίνεται ένα ευχάριστο και οικονομικό παιχνίδι, που σε κάνει να εκτιμάς πολύ περισσότερο τις σύγχρονες υβριδικές λύσεις, από την επίμονα διαφημισμένη αλλά με –προς το παρόν- άλυτα προβλήματα αυτονομίας, ηλεκτροκίνηση.

Δια ταύτα

Αυτό το Yaris είναι –επιτέλους- μια ολοκληρωμένη πρόταση, όντας βελτιωμένο σε όλους τους τομείς και δίκαια θα κρατήσει την πρώτη ή κάποια από τις θέσεις του βάθρου της κατηγορίας των supermini. Με έντονη προσωπικότητα, ποιότητα, πρακτικότητα, ευχάριστη – ασφαλή οδική συμπεριφορά και το καλύτερο υβριδικό σύνολο που έχουμε οδηγήσει στην κατηγορία, δεν θα πουλήσει μόνο και μόνο επειδή είναι Toyota, αλλά επειδή το αξίζει πραγματικά.

Όλα αυτά φυσικά αφορούν την υβριδική έκδοση, η τιμή της οποίας ξεκινά από τα 17.340 ευρώ και δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητη για ένα μικρό όχημα, όποιο κι αν είναι αυτό. Βέβαια, υπάρχει και η έκδοση με τον 1000άρι βενζινοκινητήρα των 72 ίππων με χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων και τιμή από 12.250, ενώ με τιμή από 15.550 μπορεί κάποιος να αγοράσει την έκδοση με τον 1.5 βενζινοκινητήρα, 121 ίππων και 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο. Όμως, κάτι μας …λέει ότι, ο όγκος των πωλήσεων θα αφορά την έκδοση που σας παρουσιάζουμε σε αυτό το άρθρο, η οποία από όσα διαπιστώσαμε αξίζει την προσοχή του αγοραστικού κοινού.

Υπέρ

  • Σχεδίαση
  • Ποιότητα κατασκευής
  • Υβριδικό σύστημα
  • Εξοπλισμός
  • Οδική συμπεριφορά
  • Κατανάλωση

Κατά

  • Έλλειψη ρεζέρβας
  • Τιμή

Τεχνικά χαρακτηριστικά

  • Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, Super Mini επιβατικό
  • Διαστάσεις: 3.940 Χ 1.745 Χ 1.500 χλστ
  • Μεταξόνιο:  2.560 χλστ
  • Βάρος: 1.140 κιλά
  • Ρεζερβουάρ καυσίμων:  42 λτ
  • Χώρος αποσκευών: 286 λτ
  • Κινητήρας: 3κύλινδρος, 12βάλβιδος,1.490 κ.εκ.
  • Ηλεκτροκινητήρας: Συγχρονισμένος κινητήρας μόνιμου μαγνήτη
  • Τύπος μπαταρίας: Ιόντων Λιθίου
  • Χωρητικότητα μπαταρίας: 36,00 kWh
  • Συνδυασμένη Ισχύς:  116 ίπποι
  • Στροφές ισχύος0
  • Ροπή (Nm): 207
  • Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
  • Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο CVT συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης
  • Ανάρτηση:  Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Ημιάκαμπτος Άξονας
  • Τροχοί: 195/55/16
  • Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
  • Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση με κύκλο στροφής 9,8 μ.
  • Επιτάχυνση: 0-100 χλμ/ώρα: 9,7΄΄
  • Τελική ταχύτητα: 175 χλμ/ώρα
  • Κατανάλωση (δοκιμής): 4,8 λτ/100 χλμ
  • Εκπομπές CO2: 68 γρ/χλμ

Νίκος Τσάδαρης