Η Suzuki, είναι μια από τις εταιρίες που έχει μεγάλη παράδοση στην κατασκευή «φονέων γιγάντων», ή με άλλα λόγια, στην παραγωγή μικρών σε όγκο και κυβισμό κινητήρα μοντέλων (του εξής ενός), ικανών να τα βγάλουν πέρα με μεγαλύτερους και σημαντικά πιο ακριβούς αντιπάλους.
Ήταν το 1986 όταν απέναντι στα κυβικά και τα τούρμπο άλλων κατασκευαστών, η Suzuki «πόνταρε» στις ψηλές στροφές παρουσιάζοντας την έκδοση GTi της πρώτης γενιάς του Swift. Ένα τετράγωνο μικρό αμάξωμα, με τον κινητήρα G13B (ατμοσφαιρικός, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, 1.296 κ.εκ., με δυο εκκεντροφόρους επικεφαλής και συμπίεση 10,0:1), που απέδιδε 97 ίππους στις 6.450 σ.α.λ. και 113 Nm ροπής στις 4.950 σ.α.λ. Με 5άρι κιβώτιο και λιγότερα από 800 κιλά βάρους, το πρώτο Swift GTi, έγινε best seller της εποχής, όντας γρήγορο, εύχρηστο, με άψογη οδική συμπεριφορά και παροιμιώδη αντοχή, στοιχεία που το έκαναν ιδανικό για «ένα σε δυο», καθώς μπορούσες να το έχεις για καθημερινό όχημα, που τα Σαββατοκύριακα μπορούσες να οδηγήσεις με αξιώσεις σε μια πίστα ή σε ένα αγώνα.
Τα χρόνια πέρασαν, το Swift εκσυγχρονίστηκε, αλλά το σπορ DNA δεν έλειψε ποτέ στην φιλοσοφία κατασκευής του και έτσι σήμερα έχουμε την ευχαρίστηση να σας γράφουμε για ένα σύγχρονο, «καθαρό» και οικονομικό στην κατανάλωση όχημα, με οδηγική αίσθηση και οδική συμπεριφορά βγαλμένη από τα παλιά καλά χρόνια της χωρίς περιορισμούς αυτοκίνησης.
Ο λόγος λοιπόν, για την σπορ έκδοση του Suzuki Swift των ημερών μας, που αντί για το χαρακτηριστικό GTi, έχει σαν διακριτικό γνώρισμα την λέξη Sport, στην συνέχεια της οποίας έχει προστεθεί και το Hybrid, σηματοδοτώντας την επιλογή της εταιρίας ως προς την σύγχρονη τεχνολογία «καθαρών» οχημάτων.
Τούρμπο και ήπιο υβριδικό σύστημα
Το Swift Sport Hybrid 48V, διατηρεί πολλά στοιχεία από το παρελθόν, όπως η γεροδεμένη, μικρή σε μέγεθος και βάρος κατασκευή, με άψογη εργονομία, άπλετη ορατότητα και άριστη οδική συμπεριφορά, που σε κάνει να μην θέλεις να τελειώσει η όποια διαδρομή.
Όμως οι απαιτήσεις, οι περιορισμοί, αλλά και οι τάσεις της εποχής, ανάγκασαν την μικρή ιαπωνική εταιρία, να ενδώσει τελικά στο turbo, αλλά και στον εξηλεκτρισμό, προκειμένου να δίνει τις απαιτούμενες επιδόσεις από μικρό σε κυβισμό κινητήρα και να περνά τα αυστηρά όρια ρύπων της εποχής.
Ψυχή λοιπόν του Swift GTi που οδηγήσαμε, ο κινητήρας βενζίνης 1.4 BoosterJet με τούρμπο που συνεργάζεται όμως με ένα ήπιο υβριδικό (mild hybrid) σύστημα 48V μίζας – γεννήτριας με μπαταρία Lithium-Ion. Ο συνδυασμός έχασε (σε σχέση με το απλό Swift Sport) 11 ίππους, έχοντας πλέον μέγιστη ιπποδύναμη 129 ίππων στις 5.500 στροφές, αλλά κέρδισε 5 Nm ροπής, έχοντας συνολικά 235 Nm, από τις μόλις 2.000 στροφές.
Ο θερμικός κινητήρας με τον άμεσο ψεκασμό και το τούρμπο, έχει εκσυγχρονιστεί με νέα μπεκ, νέο σύστημα χρονισμού, νέα αντλία καυσίμου (μεγαλύτερης πίεσης), νέο σύστημα εξαγωγής και μεγαλύτερο ψυγείο για καλύτερη ψύξη.
Το υβριδικό σύστημα διαθέτει ηλεκτροκινητήρα ISG – Integrated Starter Generator (για την υποβοήθηση του κινητήρα εσωτερικής καύσης και την διαδικασία εκκίνησης) απόδοσης 13,6 ίππων και ροπής 53 Nm, με μπαταρία Lithium-Ion (χωρητικότητας 8 Ah) 48V, που αποθηκεύει την ενέργεια στο φρενάρισμα και ένα μετατροπέα 48V-12V (DC/DC) που καλύπτει περιφερειακές ανάγκες, όπως φώτα, κλιματισμός, κ.ά.
Όλα τα παραπάνω, έδωσαν σημαντικά αποθέματα ροπής (πρακτικά από τις μόλις 1.000 στροφές), περιόρισαν τις εκπομπές CO2 στα 106 γρ/χλμ, και μείωσαν την κατανάλωση, που στην διάρκεια της δοκιμής μας (με διάθεση σπατάλης) κυμάνθηκε στα 6,1 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα, τιμή όχι πολύ μακριά από την ιδανική των 4,7 λίτρων που ανακοινώνει ο κατασκευαστής. Επιπλέον η τιμή αυτή σε συνδυασμό με το ρεζερβουάρ των 37 λίτρων, δίνει αυτονομία 600+ χιλιομέτρων στο μικρό ιαπωνικό σπορ σούπερ μίνι.
Αλλαγές έχουν γίνει επίσης και στο χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων των έξι σχέσεων, προκειμένου να είναι γίνονται ταχύτερα και με μεγαλύτερη σαφήνεια οι αλλαγές. Η προσπάθεια των μηχανικών πέτυχε όπως –εκ του αποτελέσματος- φαίνεται, καθώς το με σφιχτή κλιμάκωση 6άρι κιβώτιο ευχαριστεί τον οδηγό με την αίσθηση και τις μικρές διαδρομές του επιλογέα, κάνοντας διασκεδαστικό παιχνίδι την πλήρη εκμετάλλευση της απόδοσης του κινητήρα.
Όμως και επειδή τίποτα δεν γίνεται χωρίς κόστος, οι παραπάνω προσθήκες και αλλαγές, φόρτωσαν με +50 κιλά το βάρος του υβριδικού Swift Sport, περνώντας το πάνω από το ψυχολογικό φράγμα του ενός τόνου, που μέχρι τώρα είχαμε συνηθίσει το μοντέλο. Και επειδή το βάρος επηρεάζει τις επιδόσεις, η επιτάχυνση 0-100 ανέβηκε πλέον στα 9.1’’, αλλά η τελική ταχύτητα παρέμεινε στα 210 χλμ/ώρα.
Το πραγματικό όφελος του υβριδικού συστήματος όμως, αποδεικνύεται στην πράξη και δεν είναι μόνο οι χαμηλές εκπομπές ρύπων και η μικρότερη κατανάλωση, αλλά είναι η ροπή από χαμηλά, που βοηθά στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις, τόσο ώστε να κοιτάς το σε κόκκινο φόντο στροφόμετρο, προκειμένου να πιστέψεις από πόσο χαμηλά στροφάρει ο κινητήρας.
Ο τελευταίος αποδίδει άριστα στις χαμηλές και μέσες στροφές και φτάνει 9αν και δεν είναι ανάγκη) εύκολα στο κόκκινο (6.200 στροφές) του στροφομέτρου, χωρίς ενοχλητικό θόρυβο ή κραδασμούς.
Μπάκετ καθίσματα και σπορ «πινελιές»
Στο εσωτερικό, η πρώτη ματιά πέφτει στα σκληρά στην αίσθηση, μπάκετ καθίσματα με την στιβαρή κατασκευή και την καλή πλευρική στήριξη. Αυτά, σε συνδυασμό με το “flat bottom”, με μικρή διάμετρο τιμόνι που ρυθμίζεται μέσα – έξω και πάνω – κάτω, επιτρέπουν στον οδηγό να βρει την ιδανική θέση, έχοντας άπλετη ορατότητα τόσο περιφερειακά, όσο και στον πίνακα βασικών οργάνων. Η γενική εικόνα είναι ευχάριστη μεν (με κόκκινες & μαύρες σπορ «πινελιές» στο ταμπλό, στον πίνακα οργάνων, τις πόρτες και την κονσόλα, αλλά ελαφρώς …μπαγιάτικη, καθώς το ταμπλώ και η οθόνη πολυμέσων έχουν ηλικία σχεδόν 5 ετών.
Οι χώροι (που ποτέ δεν ήταν ατού του Swift) δεν επηρεάστηκαν σε σχέση με το «απλό» μοντέλο, καθώς οι διαστάσεις παραμένουν ίδιες (3.890 χλστ μήκος και 2.450 χλστ μεταξόνιο). Οι επιβάτες εμπρός θα βολευτούν εύκολα, παρά την μπαταρία που βρίκεται κάτω από το ένα εμπρός κάθισμα, αλλά οι πίσω θα πρέπει να συμβιβαστούν και να μην απέχουν πάνω από τον μέσο όρο ύψους. Πάντως, υπάρχουν πολλές θέσεις για μικροαντικείμενα, ενώ ο Ο όγκος του χώρου αποσκευών φτάνει τα 265 λίτρα, ή 947 με τα πίσω καθίσματα αναδιπλωμένα. Το κακό εδώ είναι ότι δεν υπάρχει ρεζέρβα, γεγονός που δεν επωφελείται ο χρήστης, αφού στην θέση της είναι μια θήκη από φελιζόλ για το κιτ επισκευής ελαστικού (που σπάνια θα κάνει δουλειά στην Ελλάδα).
Το πλούσιο επίπεδο εξοπλισμού, δικαιολογεί εν μέρει και την τσουχτερή τιμή, περιλαμβάνοντας σχεδόν τα πάντα. Το ίδιο συμβαίνει και με τα συτσήματα ασφαλείας και υποστήριξης του οδηγού που –μεταξύ άλλων – περιλαμβάνουν: σύστημα διατήρησης λωρίδας, κάμερα οπισθοπορείας, cruise control, σύστημα αποφυγής σύγκρουσης, σύστημα αναγνώρισης σημάτων κυκλοφορίας και τυφλού σημείου στο πλάι, κ.ά. Τέλος, το σύστημα πολυμέσων διαθέτει σύστημα δορυφορικής πλοήγησης, ραδιόφωνο DAB, σύνδεση με smartphone, αλλά και Gμετρο, όργανο πίεσης τούρμπο, κ.ά.
Από την θέση του οδηγού
Είχαμε χρόνια να βρεθούμε σε τόσο ευχάριστη θέση οδήγησης και να μην θέλουμε να την εγκαταλείψουμε, ακόμα και όταν δεν είχαμε διαδρομή να κάνουμε.
Το Swift Sport Hybrid, παρά το ότι περιμέναμε να είναι πιο ράθυμο και με «φλατ» οδηγική αίσθηση, μας γύρισε πίσω πολλά χρόνια, όντας το ίδιο άμεσο, ευχάριστο και εντυπωσιακό οδηγικά με αυτό του 1986.
Τι κι αν δεν ανεβαίνει στο… θεό το στροφόμετρο; Τι κι αν οι ρύποι είναι μέσα στα αυστηρά όρια της ΕΕ; Τι κι αν η κατανάλωση κοντεύει στο επίπεδο… αναθυμιάσεων.
Το μικρό σπορ Suzuki είναι η ζωντανή απόδειξη του ότι, η σύγχρονη τεχνολογία και οι αυστηρές προδιαγραφές περιβαλλοντικής όχλησης, δεν καθιστούν τον οδηγό όργανο διεκπεραίωσης της μηχανής. Όταν οι μηχανικοί ξέρουν την δουλειά τους, μπορούν μέσα από τις σύγχρονες προδιαγραφές να κατασκευάζουν toys for boys (και όχι μόνο, αφού το Swift Sport είναι απαράμιλλα εύχρηστο).
Εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα καθαρά fun to drive όχημα, που ο οδηγός απολαμβάνει σε κάθε διαδρομή, είτε πηγαίνει αργά, είτε γρήγορα, είτε στο όριο. Το γεροδεμένο και άριστα ρυθμισμένο πλαίσιο, συνδυάζεται με τα αμορτισέρ – ελατήρια που του ταιριάζουν προκειμένου να υποστηρίξει τον ευχάριστο και σπορ χαρακτήρα του μοντέλου, παραβλέποντας –κάπως- την άνεση.
Τα χαμηλού προφίλ 17άρια ελαστικά της Continental, έρχονται και δένουν ιδανικά με τα παραπάνω στοιχεία δίνοντας «απίστευτη» πρόσφυση στο μικρό όχημα, τόση που σχεδόν ποτέ δεν αντιληφθήκαμε να επεμβαίνουν τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου πρόσφυσης.
Το Swift Sport Hybrid είναι σαφές ότι, προτιμά τις κλειστές «στριφτερές» διαδρομές ανεξαρτήτως ποιότητας οδοστρώματος, αλλά ταυτόχρονα μαζεύει εύκολα χιλιόμετρα και προκαλεί τον οδηγό να το φτάσει στα όριά του. Ταυτόχρονα, αισθάνεται άνετα μέσα στην πόλη, καθώς το ελαφρύ (και ακριβές) τιμόνι εκμεταλλεύεται στο έπακρο την ευελιξία του αμαξώματος.
Όσο για την άνεση, σίγουρα δεν είναι ότι καλύτερο για κουρασμένα κορμιά, αλλά εμπρός στην τόση οδηγική ευχαρίστηση, χαλάλι. Πάντως οι αντιδράσεις του ημιάκαμπτου πίσω άξονα στα άσχημα τμήματα του δρόμου δεν είναι τόσο ενοχλητικές όσο θα περίμενε κάποιος με τόσο σφιχτή ανάρτηση, ενώ σε καμιά περίπτωση δεν παρατηρήσαμε απόκλιση από την τροχιά.
Τέλος, απολύτως συμβατά με τις σπορ διαθέσεις του μοντέλου αποδείχθηκαν τα φρένα και τα δυνατά φώτα.
Δια ταύτα
Το Swift Sport Hybrid είναι η απάντηση της Suzuki στον στοίχο «Θέλω να γυρίσω στα παλιά», με τους σύγχρονους κανόνες της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Προσφέρει άφθονες στιγμές οδηγικής ευχαρίστησης, χωρίς να ρυπαίνει πολύ ή να αδειάζει την τσέπη του χρήστη στην λειτουργία. Είναι μια από τις ελάχιστες (σε αυτή την τιμή) fun to drive προτάσεις της αυτοκίνησης και αφορά κυρίως αυτούς που θέλουν σε κάθε ευκαιρία να οδηγούν, όντας κυβερνήτες και όχι …μούτσοι της μηχανής.
Στην λογική αυτή, ίσως και να παραβλέψουν πολλοί το γεγονός της αλμυρής τιμής που είναι στα 21.130 € (+1500 από το απλό Swift Sport).
Υπέρ
- Ποιότητα κατασκευής
- Κινητήρας
- Ροπή από χαμηλά
- Fun to drive
- Οδική συμπεριφορά
- Φρένα
- Κατανάλωση
- Εξοπλισμός
Κατά
- Τιμή
- Μικρός χώρος αποσκευών
- «Παλιομοδίτικα» πλαστικά στο ταμπλό
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
- Κατηγορία: 4θυρο, 5θέσιο, επιβατικό, Super Mini
- Διαστάσεις: 3.890 Χ 1.735 Χ 1.495 χλστ
- Μεταξόνιο: 2.450 χλστ
- Ύψος από το έδαφος: 120 χλστ
- Βάρος: 1020 κιλά
- Ρεζερβουάρ καυσίμων: 37 λτ
- Χώρος αποσκευών: 265 / 947 λτ
- Κινητήρας: Βενζίνης, 4κύλινδρος, 16 βάλβιδος, με μπαταρία 48V, 1.373 κ.εκ.
- Ισχύς: 129 ίπποι / 5.500 σ.α.λ.
- Ροπή (Nm @ σαλ): 235 / 2.000
- Μετάδοση: Στους Εμπρός τροχούς
- Κιβώτιο ταχυτήτων: Χειροκίνητο 6 σχέσεων
- Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Ημιάκαμπτος Άξονας
- Τροχοί: 195/45/17
- Φρένα: Εμπρός αεριζόμενοι δίσκοι / Πίσω δίσκοι
- Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 10,2 μ.
- Επιτάχυνση 0-100: 9.1΄΄
- Τελική ταχύτητα: 210 χλμ/ώρα
- Κατανάλωση (δοκιμής): 6,1 /100 χλμ
- Εκπομπές CO2: 106 γρ/χλμ
Νίκος Τσάδαρης