Η ανάπτυξη εναλλακτικών τεχνολογιών κίνησης είναι κορυφαία προτεραιότητα για πολλούς κατασκευαστές, ανάμεσα στους οποίους και κορυφαίοι, όπως η Toyota και η BMW.
Μάλιστα ο Γερμανός κατασκευαστής δίνει μία πρώτη εικόνα από το σύστημα κίνησης του BMW i Hydrogen NEXT και επιβεβαιώνει την προσήλωσή του στις μετακινήσεις μηδενικών ρύπων, ενώ στέλεχος της Βαυαρικής φίρμας δηλώνει: «Είμαστε πεπεισμένοι ότι τα διάφορα εναλλακτικά συστήματα κίνησης θα συνυπάρχουν παράλληλα στο μέλλον, καθώς δεν υπάρχει μία λύση που να ικανοποιεί τις διαφορετικές απαιτήσεις μετακίνησης των πελατών σε όλο τον κόσμο.
Η τεχνολογία κυψελών καυσίμου υδρογόνου μπορεί να γίνει ουσιαστικά ο τέταρτος πυλώνας στη γκάμα κινητήριων συνόλων μας μακροπρόθεσμα. Τα προηγμένα μοντέλα της εξαιρετικά δημοφιλούς οικογένειας Χ πληρούν τις προϋποθέσεις για μία τέτοια εφαρμογή». Το BMW Group συνεργάζεται με την Toyota Motor Corporation πάνω στην τεχνολογία κυψελών καυσίμου από το 2013.
Βέβαια, θα περάσει κάποιο εύλογο διάστημα έως ότου οι εταιρείες να είναι σε θέση να προσφέρουν στους καταναλωτές ένα αυτοκίνητο παραγωγής με τεχνολογία κυψελών καυσίμου υδρογόνου.
Αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι δεν υπάρχει ακόμα το κατάλληλο πλαίσιο συνθηκών, καθώς το υδρογόνο ως φορέας ενέργειας πρέπει πρώτα να παράγεται σε επαρκείς ποσότητες σε ανταγωνιστική τιμή με χρήση πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας.
Στη συνέχεια, το υδρογόνο θα χρησιμοποιείται πρωτίστως σε εφαρμογές που δεν μπορούν να εξηλεκτριστούν άμεσα, όπως τα βαρέως τύπου μέσα μεταφοράς μεγάλων αποστάσεων. Επιπλέον, λείπει προς το παρόν και η απαιτούμενη υποδομή, όπως ένα εκτεταμένο, πανευρωπαϊκό δίκτυο σταθμών.
Τεχνικές λεπτομέρειες για το κίνησης i Hydrogen NEXT
Το σύστημα κυψελών καυσίμου για το σύστημα κίνησης του πρωτότυπου παράγει ηλεκτρική ενέργεια μέχρι 170 ίππων από την χημική αντίδραση μεταξύ υδρογόνου και οξυγόνου από τον ατμοσφαιρικό αέρα. Αυτό σημαίνει ότι το μόνο που εκπέμπει το αυτοκίνητο είναι υδρατμοί. Ο ηλεκτρικός μετατροπέας που βρίσκεται κάτω από την κυψέλη καυσίμου προσαρμόζει το επίπεδο τάσης στο αντίστοιχο του ηλεκτροκινητήρα και της μπαταρίας υψηλής ισχύος, που τροφοδοτείται από την ενέργεια της αναγεννητικής πέδησης και των κυψελών καυσίμου. Το όχημα περιλαμβάνει επίσης δύο ρεζερβουάρ 700 bar που μαζί χωράνε έξι κιλά υδρογόνου, ποσότητα που εγγυάται μεγάλη αυτονομία ανεξάρτητα από τις καιρικές συνθήκες, ενώ ο ανεφοδιασμός διαρκεί μόνο τρία έως τέσσερα λεπτά. Η πέμπτη γενιά της μονάδας eDrive που θα κάνει ντεμπούτο στο iX3 είναι επίσης πλήρως ενσωματωμένη στο i Hydrogen NEXT. Η μπαταρία υψηλής ισχύος που τοποθετείται πάνω από τον ηλεκτροκινητήρα παρέχει πρόσθετη ισχύ στις προσπεράσεις ή κατά την επιτάχυνση. Με συνολική ισχύ 374 ίππων , το σύστημα υποστηρίζει σπορ επιδόσεις. Αυτό το σύστημα ηλεκτροκίνησης με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου θα δοκιμαστεί σε περιορισμένη κλίμακα σε ένα project βασισμένο στην τρέχουσα BMW X 5 που προγραμματίζεται να παρουσιαστεί το 2022. Μία έκδοση παραγωγής με τεχνολογία κυψελών καυσίμου υδρογόνου θα κυκλοφορήσει στην αγορά από το Group το νωρίτερο το δεύτερο μισό της δεκαετίας που διανύουμε, ανάλογα με τις συνθήκες και τις απαιτήσεις της παγκόσμιας αγοράς.
Χέρι χέρι με την Toyota
Η BMW ενώνει τις δυνάμεις της με την Toyota Motor Corporation συνεχίζοντας μία συνεργασία που χρονολογείται από το 2013. Οι δύο κατασκευαστές συνεργάζονται πάνω σε συστήματα κίνησης κυψελών καυσίμου και κλιμακούμενα αρθρωτά εξαρτήματα για οχήματα κυψελών καυσίμου υδρογόνου, στο πλαίσιο μιας συμφωνίας συνεργασίας στον τομέα της προϊοντικής εξέλιξης. Κυψέλες καυσίμου (προϊόν συνεργασίας των δυο εταιριών) θα χρησιμοποιηθούν στο i Hydrogen NEXT, μαζί με μία συστοιχία κυψελών καυσίμου. Εκτός από τη συνεργασία τους στην ανάπτυξη και εκβιομηχάνιση της τεχνολογίας κυψελών καυσίμου για τη μαζική παραγωγή, οι δύο εταιρείες είναι επίσης ιδρυτικά μέλη του Συμβουλίου Υδρογόνου (Hydrogen Council), στο οποίο έχουν προσχωρήσει πολλές ακόμα κορυφαίες εταιρείες στους τομείς ενέργειας, μεταφορών και της βιομηχανίας, αυξάνοντας τον αριθμό των μελών του σε πάνω από 80.
Τέλος, στο ερευνητικό project BRYSON (Γερμανικό ακρωνύμιο για ρεζερβουάρ αποθήκευσης υδρογόνου με περιορισμένες απαιτήσεις χώρου και βελτιστοποιημένη πρακτικότητα) η συνεργασία μεταξύ BMW AG, Πανεπιστημίου Εφαρμοσμένων Επιστημών του Μονάχου, Leichtbauzentrum Sachsen GmbH, Τεχνικού Πανεπιστημίου της Δρέσδης και WELA Handelsgesellschaft mbH, έχει στόχο την δημιουργία πρωτοποριακών ρεζερβουάρ αποθήκευσης υδρογόνου υψηλής πίεσης, που θα μπορούν να ενσωματώνονται εύκολα σε μελλοντικές παγκόσμιες αρχιτεκτονικές οχημάτων. Το project στοχεύει στην ανάπτυξη ρεζερβουάρ με επίπεδη σχεδίαση. Με προοπτική να «τρέξει» για μία περίοδο 3,5 ετών και χρηματοδότηση από το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Οικονομικών Υποθέσεων και Ενέργειας, το project θα βοηθήσει επίσης στη μείωση του κόστους παραγωγής ρεζερβουάρ υδρογόνου για οχήματα κυψελών καυσίμου, ώστε να μπορούν να ανταγωνίζονται αποτελεσματικά τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία.
Νίκος Τσάδαρης