Επιτέλους, λίγο πριν υποδεχθούμε τον καινούριο χρόνο, οι μετεωρολόγοι μας υπόσχονται χειμώνα και μάλιστα πολικό.

Σε περίπτωση που η πρόβλεψη βγει σωστή, τότε το έργο των οδηγών δυσκολεύει και καλό είναι να θυμηθούμε μερικές βασικές συμβουλές που μας δίνουν οι εκπαιδευτές του Κέντρου Ασφαλούς & Οικολογικής Οδήγησης “Driven”, προκειμένου να ξεπεράσουμε ανώδυνα τις –ενδεχομένως- δύσκολες συνθήκες που θα συναντήσουμε στους δρόμους.

Πιο αναλυτικά, τις προσεχείς ημέρες μπορεί να οδηγήσουμε σε δρόμους που είναι καλυμμένοι από χιόνι, πάγο, ή λάσπη, οπότε καλό είναι να γνωρίζουμε τα εξής:

Α. Το φρέσκο χιόνι, αλλά και η λάσπη που ενδεχομένως να συναντήσουμε σε χωματόδρομους, απαιτούν:

1. Απαλές κινήσεις, σταθερή ταχύτητα του οχήματος και ποτέ δισταγμό.

2. Διορθώσεις στο τιμόνι όπως στην περίπτωση υπερστροφής/υποστροφής είναι απαραίτητες χωρίς όμως υπερβολές.

3. Επιλογή από πριν της ενδεδειγμένης ταχύτητας στο κιβώτιο και διατήρησή της σε όλη τη φάση της «χιονοδρομίας» ή «λασποδρομίας».


(Σημ.: Σημεία του δρόμου που συγκρατούν νερό δεν είναι τόσο λασπώδη και είναι πιο σίγουρη η προσπέλαση μέσα από αυτά.)

4. Για μικρές αποστάσεις συνιστάται η χρησιμοποίηση αλυσίδων, που όμως φθείρουν τους τροχούς και τα μηχανικά μέρη του αυτοκινήτου.

5. Χωρίς αλυσίδες, επιβάλλεται απόλυτα ήρεμη οδήγηση, μέσα στα πατήματα των προηγούμενων αυτοκινήτων, αποφεύγοντας συγχρόνως τις άκρες του δρόμου, όπου δεν ξέρουμε το βάθος του χιονιού.

6. Η καλύτερη λύση στο χιόνι πάντως, είναι τα λάστιχα χιονιού, που όμως δεν μπορούμε να έχουμε στο αυτοκίνητό μας σε όλη τη διάρκεια του έτους, αφού καταστρέφονται από τις υψηλές θερμοκρασίες.

Β. Ακόμα δυσκολότερα είναι τα πράγματα στον Πάγο, όπου μόνο η χρήση αλυσίδων ή ελαστικών με καρφιά δίνει κάποια άνεση, ενώ πολύ καλά τα καταφέρνουν και εδώ τα χιονολάστιχα.

2. Για να κινηθούμε σε ένα παγωμένο ανηφορικό δρόμο, χρειάζεται η απόκτηση κάποιας φόρας, που αντισταθμίζει το σπινάρισμα των τροχών και μας επιτρέπει να περάσουμε έστω με μικρή ταχύτητα, το υψηλότερο σημείο.

3. Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται όταν κινούμαστε πάνω σε γέφυρες, εκεί όπου το οδόστρωμα παγώνει ευκολότερα καθώς κάτω από αυτό περνάει ψυχρός αέρας.

4. Σε κάθε περίπτωση τα λάστιχα να έχουν την πίεση που συνιστά ο κατασκευαστής, ενώ να έχουμε κατά νου ότι, όσο πιο στενό είναι το πέλμα του ελαστικού τόσο καλύτερες είναι οι επιδόσεις του πάνω σε νερό, χιόνι και πάγο.

Παρ’ όλα αυτά όμως συνιστούμε σε κάποιον που δεν έχει εμπειρίες από τέτοιες καταστάσεις να αποφεύγει την κίνηση στο δρόμο που είναι καλυμμένος με στρώμα πάγου. H σχεδόν μηδενική πρόσφυση μπορεί πάντα να οδηγήσει σε ατύχημα ακόμα και έμπειρους οδηγούς.

Τέλος, για την πολύωρη στάση του αυτοκινήτου μας, σε συνθήκες παγωνιάς, καλό θα είναι να μην δένουμε χειρόφρενο και να σηκώνουμε τους καθαριστήρες από τα παρμπρίζ.

Σε κάθε περίπτωση, πριν από οτιδήποτε άλλο είναι καθήκον μας να φοράμε εμείς και οι συνεπιβάτες μας τις ζώνες ασφαλείας.