Το BMW Group προετοιμάζεται για τις απαιτήσεις της μελλοντικής μετακίνησης, όπως επιβεβαιώνει η παρουσία του πρωτοτύπου κυψελών καυσίμου BMW i Hydrogen NEXT στο φετινό Σαλόνι της Φρανκφούρτης. Το Group εκτιμά ότι, στο μέλλον θα συνυπάρχουν διάφοροι, εναλλακτικοί τύποι συστημάτων κίνησης, καθώς καμία μεμονωμένη λύση δεν μπορεί να καλύψει όλες τις ανάγκες των πελατών σε όλο τον κόσμο. Τα οχήματα υδρογόνου αντιπροσωπεύουν μία ενδιαφέρουσα εναλλακτική πρόταση δίπλα στα συστήματα ηλεκτροκίνησης με μπαταρία.
Το 2022, η BMW σχεδιάζει να παρουσιάσει την επόμενη γενιά ηλεκτροκίνησης με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου σε ένα όχημα μικρής παραγωγής, βασισμένο στη σημερινή X5. Το i Hydrogen NEXT δίνει μία πρώτη γεύση από τις δυνατότητες αυτού του αυτοκινήτου. Η διάθεση των οχημάτων κυψελών καυσίμου στους πελάτες θα ξεκινήσει το 2025 το νωρίτερο, αλλά ο χρόνος εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις απαιτήσεις της αγοράς και τις συνολικές συνθήκες.
Το i Hydrogen NEXT αποδεικνύει ότι, αυτή η τεχνολογία μπορεί να ενσωματωθεί αποτελεσματικά σε ένα δυναμικό όχημα όπως η X5. Ελαφρές σχεδιαστικές μετατροπές την ταυτοποιούν ως μοντέλο BMW i, το τμήμα της μάρκας που ασπάζεται την καινοτομία και λειτουργεί ως εκκολαπτήριο για όλες τις νέες τεχνολογίες στο Group.
Στο εμπρός τμήμα, όλες οι μετατροπές φαίνονται καθαρά στο χαρακτηριστικό σχέδιο σε i Blue του καπό. Το ίδιο εμφανίζεται σε τρισδιάστατη εκδοχή στους αεραγωγούς. Το σχήμα και το χρώμα του σχεδίου δημιουργούν μία δυναμική ροή στο εμπρός τμήμα και τα πλευρά του αμαξώματος σε Mineral White. Οι λεπτομέρειες των ζαντών αλουμινίου αποτελούν μία ακόμα επιβεβαίωση των «ηλεκτρικών» γονιδίων του μοντέλου.
Ο καινοτόμος χαρακτήρας του πρωτοτύπου δίνει το παρών και στο πίσω τμήμα χάρη στα στοιχεία του διαχύτη σε BMW i Blue, ενώ η απουσία των απολήξεων εξαγωγής επιβεβαιώνει και την απουσία των ρύπων.
Δυνατότητες και οφέλη
Τα ηλεκτρικά οχήματα κυψελών καυσίμου υδρογόνου (FCEVs) μπορούν να προσφέρουν απεριόριστες μετακινήσεις μηδενικών ρύπων με χαρακτηριστικά χρήσης παρόμοια με αυτά των συμβατικών αυτοκινήτων: χρόνους ανεφοδιασμού κάτω από τέσσερα λεπτά, μεγάλη αυτονομία, κανένα συμβιβασμό στην άνεση, καταλληλότητα για ρυμούλκηση και ελάχιστη εξάρτηση από τις κλιματικές συνθήκες, που σημαίνει ότι οι πελάτες απολαμβάνουν την ίδια μεγάλη λειτουργική αυτονομία, χειμώνα καλοκαίρι. Για να επιτευχθούν όλα τα παραπάνω, χρειάζεται η κατάλληλη υποδομή υδρογόνου. Στις περισσότερες χώρες, τέτοιες υποδομές ανεφοδιασμού βρίσκονται ακόμα σε αρχικό στάδιο εξέλιξης.
Συνεργασία με την Toyota
Το BMW Group έχει ήδη δείξει την καταλληλότητα της τεχνολογίας για καθημερινή χρήση. Το 2013, το Group και η Toyota Motor Corporation αποφάσισαν να συνεργαστούν για να εξελίξουν ένα σύστημα κίνησης με τεχνολογία κυψελών καυσίμου υδρογόνου. Από το καλοκαίρι του 2015, το τμήμα έρευνας του BMW Group δοκιμάζει ένα μικρό στόλο πρωτότυπων οχημάτων κυψελών καυσίμου υδρογόνου της Σειράς 5 GT που χρησιμοποιούν σύστημα κίνησης (προϊόν συνεξέλιξης) με μία συστοιχία κυψελών καυσίμου της Toyota.
Το 2016, οι δύο εταιρείες υπέγραψαν συμφωνία συνεργασίας στην εξέλιξη προϊόντων. Από τότε, συνεργάζονται πάνω σε μελλοντικές γενιές συστημάτων κίνησης κυψελών καυσίμου και σε επεκτάσιμα, αρθρωτά εξαρτήματα για οχήματα κυψελών καυσίμου υδρογόνου. Οι δύο εταίροι πιστεύουν πολύ στην τεχνολογία κυψελών καυσίμου και θα συνεχίσουν να συνεργάζονται για την περαιτέρω ανάπτυξή της, καθώς η υποδομή και η μαζική παραγωγή επεκτείνονται σε όλο τον κόσμο.
Τον Ιανουάριο του 2017, το BMW Group και η Toyota ένωσαν τις δυνάμεις τους με έντεκα κορυφαίες εταιρίες από το χώρο της ενέργειας, των μεταφορών και της βιομηχανίας γενικότερα για να λανσάρουν μία παγκόσμια πρωτοβουλία, γνωστή ως Hydrogen Council (Συμβούλιο Υδρογόνου). Στόχος είναι η δημιουργία ενός κοινού οράματος και η υλοποίηση μιας ενεργειακής επανάστασης με καύσιμο το υδρογόνο. Από τον Ιούνιο του 2019, το Hydrogen Council έχει αυξηθεί και απαρτίζεται από 60 εταιρίες μέλη.
Νίκος Τσάδαρης