Η ιδέα γεννήθηκε πριν από περισσότερα από 80 χρόνια και οι σχεδιαστές του στάθηκαν μπροστά στο λευκό χαρτί με τρεις προδιαγραφές: χώρος για τέσσερις, ανώτερη ταχύτητα 100 χιλιόμετρα την ώρα και μάξιμουμ κόστος 1.000 γερμανικά μάρκα (reichsmark, το νόμισμα που χρησιμοποιείτο στη Γερμανία από το 1924 έως τις 20 Ιουνίου του 1948, οπότε και στη Δυτική Γερμανία αντικαταστάθηκε από το deutsche mark).
Κάπως έτσι ξεκίνησε η ιστορία του αυτοκινήτου – θρύλου, του διάσημου «Σκαραβαίου» της Volkswagen, που έγινε μπεστ σέλερ αυτοκίνητο με πωλήσεις εκατομμυρίων, cult αντικείμενο και έμβλημα του ντιζάιν.
Σηματοδοτώντας τη διακοπή της παραγωγής του- και το τέλος εποχής που αυτή αποτελεί- το «Σκαθάρι» αποχαιρετά τους δρόμους με μια τελευταία εκδοχή: ένα κουπέ και ένα κόνβερτιμπλ για την αμερικανική αγορά.
Σήμερα, θεωρείται σύμβολο του γερμανικού οικονομικού θαύματος και της αναγέννησης της κινητικότητας, της δυνατότητας μετακίνησης από έναν τόπο σε έναν άλλον, τα μεταπολεμικά χρόνια. Με πάνω από 21 εκατομμύρια πωλήσεις, το «Σκαθάρι» είναι το παγκόσμιο μπεστ σέλερ στην αγορά αυτοκινήτου.
Εξαγωγές έφεραν το «Σκαθάρι» στις ΗΠΑ, τη δεκαετία του 1950. Σύντομα, έγινε σύμβολο ποιότητας εκεί. Και εκεί εόρτασε τη ρετρό «μετενσάρκωσή» του, το 1998: το «Νέο Σκαθάρι (New Beattle)», με σχεδιαστικές αναφορές στο αρχικό, όπως υπενθυμίζει το ΑΜΠΕ.
«Είναι αδύνατο να φανταστεί κανείς το πού θα ήταν η Volkswagen χωρίς τον “Σκαραβαίο”» υπογράμμισε ο πρόεδρος της Volkswagen of America, Scott Keogh. «Από τις πρώτες εισαγωγές το 1949 μέχρι το σημερινό ντιζάιν με ρετρό έμπνευση, έχει αναδείξει την ικανότητα της εταιρείας μας να ταιριάζει αταίριαστα πράγματα στην αυτοκινητοβιομηχανία. Αν και έχει έρθει η ώρα του αποχαιρετισμού, ο ρόλος που έπαιξε στην εξέλιξη της εταιρείας μας θα είναι για πάντα πολύτιμος» πρόσθεσε.
Το 2019 είναι η χρονιά στην οποία η Volkswagen σταματά την παραγωγή του «Σκαθαριού». Την Τετάρτη βγήκε το τελευταίο από τις εργοστασιακές μονάδες στην Πουέμπλα του Μεξικού.