Ο Hans Zimmer είναι ένας διεθνούς φήμης συνθέτης κινηματογραφικής μουσικής. Έχει επενδύσει μουσικά αμέτρητες Χολιγουντιανές ταινίες και έχει αποσπάσει πολυάριθμες διακρίσεις. Τώρα, ο Hans Zimmer, μαζί με τον Renzo Vitale, μηχανικό ακουστικής και σχεδιαστή ήχου του BMW Group, δημιουργούν τον ήχο για το Vision M NEXT, που γιορτάζει την παγκόσμια πρεμιέρα του στις 25 Ιουνίου 2019.
Ο Hans Zimmer και ο Renzo Vitale συνέθεσαν τους ήχους του συστήματος κίνησης και των προειδοποιητικών σημάτων του BMW Vision M NEXT στα στούντιο του Zimmer στο Λονδίνο και το Los Angeles. Ο Vitale δήλωσε για αυτή την συνεργασία: «Οραματιζόμαστε ήχους που αναδεικνύουν τη γοητεία και τον προηγμένο χαρακτήρα των οχημάτων μας και που μπορούν να διεγείρουν το συναίσθημα. Θεωρώ ότι το να σχεδιάζεις ένα ακουστικό περιβάλλον για τον άνθρωπο του μέλλοντος είναι προνόμιο και ευθύνη ταυτόχρονα. Η συνεργασία μου με τον Hans Zimmer για ένα τέτοιο εγχείρημα αποτελεί τιμή για μένα – τόσο ως μηχανικό ακουστικής όσο και ως μουσικό».
BMW IconicSounds Electric
Η αθόρυβη λειτουργία των ηλεκτρικών οχημάτων συχνά θεωρείται μείζων πλεονέκτημα της ηλεκτροκίνησης. Ωστόσο, καθώς η γκάμα των ηλεκτροκίνητων μοντέλων αυξάνεται, προκύπτει ένα συναισθηματικό κενό στην εμπειρία του οδηγού. Το «IconicSounds Electric» είναι μία πρόταση οραματικού ήχου για τα ηλεκτροκίνητα μοντέλα BMW. «Θέλουμε να προσφέρουμε το IconicSounds Electric σε πελάτες που εκτιμούν το συναισθηματικό ήχο. Με αυτό θα μπορούν να απολαύσουν τη χαρά της οδήγησης με όλες τις αισθήσεις τους», δήλωσε ο Jens Thiemer, στέλεχος της γερμανικής μάρκας.
Ήχος εμπνευσμένος από την τέχνη
Το Vision M NEXT αποτελεί «statement» για τον οδηγό, όπως και ο ήχος του. Στο τιμόνι ενός ηλεκτρικού οχήματος, ο οδηγός ο οποίος είναι εξοικειωμένος με τον ήχο ενός κινητήρα καύσης, βιώνει την επαναστατική αλλαγή του συστήματος κίνησης. Κάποιοι θεωρούν ότι αυτό, ίσως οδηγήσει σε μία αποξένωση μεταξύ οδηγού και οχήματος. Ο ήχος του Vision M NEXT στοχεύει στην επίτευξη αρμονίας μεταξύ οδηγού και ηλεκτρικού οχήματος, με τη συνδρομή της τέχνης.
Ο Vitale λεει σχετικά: «Η σχεδίαση ήχου του Vision M NEXT είναι εμπνευσμένη κυρίως από τις εγκαταστάσεις φωτισμού των James Turrell και Ólafur Elíasson. Ειδικότερα, ο Turrell έχει δημιουργήσει έργα που γεννούν την ψευδαίσθηση του απείρου, ενός αχανούς χώρου όπου η εμπειρία που βιώνει ο θεατής αγγίζει τα όρια του ονειρικού. Η ιδέα για το Vision M NEXT είναι να αναπαραχθεί η ίδια μαγική αίσθηση, αυτή τη φορά μέσω του ήχου».
Από την πλευρά του, ο Hans Zimmer δηλώνει: «Ας πάρουμε, για παράδειγμα, την αλληλεπίδραση του οδηγού με το πεντάλ του γκαζιού, όπου η μηχανική πίεση του πεντάλ δίνει το έναυσμα για μία συναισθηματική διέγερση. Η επιτάχυνση γίνεται μία εμπειρία αισθήσεων, καθώς ο οδηγός περνά από σταδιακά μεταβαλλόμενες ηχητικές υφές».
10 χρόνια εξέλιξης του ήχου της ηλεκτροκίνησης
Το 2009 που λανσαρίστηκε ο στόλος δοκιμών του Mini E, μηχανικοί ακουστικής του Group εργάζονταν ήδη πάνω στο λεγόμενο τεχνητό ήχο, ο οποίος θα βοηθούσε να γίνονται ευκολότερα αντιληπτά τα οχήματα με σχεδόν αθόρυβα συστήματα κίνησης. Όταν κυκλοφόρησε το i3, οι πελάτες μπορούσαν να επιλέξουν προαιρετικά ένα σύστημα ηχητικής προειδοποίησης πεζών.
Από τότε, η ηχητική προειδοποίηση πεζών έχει εξελιχθεί σύμφωνα με τις νέες νομοθετικές απαιτήσεις και έχει αρχίσει να περιλαμβάνεται στον στάνταρ εξοπλισμό όλων των plug-in υβριδικών και πλήρως ηλεκτρικών μοντέλων BMW (οι απαιτήσεις για ηχητική προειδοποίηση πεζών καθώς και τις ώρες λειτουργίας διαφέρουν από χώρα σε χώρα). Στόχος εξέλιξης ήταν να επιτελείται η σημαντική λειτουργία προειδοποίησης, χωρίς να ενοχλούνται οι πεζοί. Ταυτόχρονα, οι επιβάτες θα συνεχίσουν να απολαμβάνουν ένα υψηλό επίπεδο ακουστικής άνεσης μέσα στο όχημα.
Νίκος Τσάδαρης