Το ράλι της Τουρκίας, επανήλθε φέτος στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι (WRC), και έδωσε νέα τροπή στην υπόθεση των τίτλων Οδηγών & Κατασκευαστών, τρεις αγώνες πριν ολοκληρωθεί ο παγκόσμιος μαραθώνιος των ράλι.
Πιο αναλυτικά, ενώ στην εκκίνηση του αγώνα οι διεκδικητές του τίτλου των οδηγών ήταν δυο (Νεβίλ & Οζιέ), με την νίκη του Τάνακ (Toyota Yaris WRC), την εγκατάλειψη του Νεβίλ (Hyundai i20 WRC) και την μόλις 10η θέση του Οζιέ (Ford Fiesta WRC), οι μνηστήρες του τίτλου είναι πλέον τρεις, με τον Νεβίλ 1ο, τον Τάνακ στη 2η θέση με 13β. διαφορά και μόλις 3ο τον Οζιέ (10β. πίσω από τον Τάνακ), που βλέπει το όραμα του 6ου –στην σειρά- τίτλου, να απομακρύνεται.
Όλα αυτά έγιναν στον χωμάτινο, πολύ σκληρό αγώνα της γείτονος χώρας, που, ειδική με ειδική επεφύλασσε από μια οδυνηρή έκπληξη για τους πρωταγωνιστές. Έτσι, ενώ στα μισά της 2ης ημέρας ο αγώνας έμοιαζε σαν μονομαχία Νεβίλ-Οζιέ, όλα άλλαξαν όταν ο πρώτος εγκαταλείπει με σπασμένη ανάρτηση και ο δεύτερος βγαίνει από τον δρόμο (χωρίς δυνατότητα επαναφοράς) δυο ειδικές διαδρομές μετά.
Οι «ατυχίες» αυτές άνοιξαν τον δρόμο στον τρίτο του παιχνιδιού, που ακούει στο όνομα Ότι Τάνακ, είναι Εσθονός και αποδεικνύει με τις πρόσφατες επιδόσεις του ότι, αυτός είναι ο νούμερο 1 οδηγός της ομάδας Toyota.
Ο Τάνακ πέρασε επικεφαλής στην 11η από τις 17 σκληρές ειδικές του αγώνα και έμεινε εκεί μέχρι το τέλος, ενώ δεν παρασύρθηκε ούτε στην power stage (δίνει πρόσθετους βαθμούς) και έμεινε 3ος πίσω από τους Νεβίλ και Οζιέ που οδήγησαν «χωρίς αύριο».
Τον Τάνακ, ακολούθησε ο Λάντβαλα (Yaris WRC), δίνοντας στην ομάδα του Τόμι Μάκινεν πολλούς βαθμούς, που την έφεραν 1η στην βαθμολογία των κατασκευαστών με 284β., με 2η την Hyundai (279β.) και μόλις 3η την περσινή παγκόσμια πρωταθλήτρια M Sport-Ford (244β.).
Την εξάδα της κατάταξης συμπλήρωσαν οι:
Τιέμου Σάνινεν με Fiesta WRC που κινήθηκε σταθερά χωρίς εξάρσεις, Αντρέας Μίκελσεν με Hyundai i20 WRC, που πέρασε πολλές φορές από την πρώτη θέση αλλά δεν κατάφερε να σταθεροποιηθεί εκεί και ο οδηγός του αγώνα που ήταν ο Σουηδός Χένινγκ Σόλμπεργκ (αδελφός του Πέτερ), που –άτυπα- διέλυσε τον συναγωνισμό της κατηγορίας WRC2, τερματίζοντας με Skoda Fabia R5, σχεδόν 5 λεπτά εμπρός από τον τυπικό νικητή Γιαν Κοπέσκι με ίδιο αυτοκίνητο.
Όσον αφορά την τέταρτη ομάδα του θεσμού, αυτή της Citroen, η απογοήτευση «έπιασε κόκκινο», καθώς οι Όστμπεργκ και Μπριν (κέρδισε την 2η ειδική, αλλά λίγες ειδικές μετά, το C3 κάηκε ολοσχερώς) εγκατέλειψαν, ενώ ο Αλ Κασίμι από το Άμπου Ντάμπι (χορηγό κράτος των C3 WRC) τερμάτισε μόλις 15ος. Έτσι η πάλαι ποτέ κραταιά ομάδα του WRC, περιμένει το ράλι της Καταλονίας (όπου έχει προγραμματιστεί η τρίτη και τελευταία εμφάνιση του Λεμπ για φέτος), μήπως και «γελάσει το χείλι της».
Κατά τα λοιπά, ο αγώνας ήταν μια ακόμα ευκαιρία για την παγκόσμια διαφήμιση της Τουρκίας και οι οργανωτές τα έδωσαν όλα προκειμένου να σταθεροποιήσουν την θέση τους στο παγκόσμιο καλεντάρι των ράλι. Αποκορύφωμα, η παρουσία, ο ρόλος και ο λόγος του Προέδρου Ερντογάν στην απονομή των νικητών, παρέα με τον ισχυρό άνδρα της διεθνούς ομοσπονδίας (FIA) Ζαν Τοντ. Μάλιστα πριν ξεκινήσει η απονομή (που έκανε ο ίδιος ο Ερντογάν), ακούστηκε ο τούρκικος εθνικός ύμνος, κάτι που –από όσο θυμόμαστε- γίνεται για πρώτη φορά σε ανάλογη εκδήλωση.
Τέλος, στην Τουρκία συμμετείχε και ένα ελληνικό πλήρωμα, αυτό των Γιώργου Βασιλάκη – Σπύρο Κολτσίδα, με Ford Fiesta R5, οι οποίοι μετά από πολύ συντηρητικό ρυθμό και διάφορες ατυχίες, τερμάτισαν στην 28η θέση, ανάμεσα στους 31 τερματίσαντες.
Η αγωνιώδης συνέχεια στα βουνά της Ουαλίας με το ομώνυμο ράλι που θα διεξαχθεί από 4-10 Οκτωβρίου.
Νίκος Τσάδαρης