Από χρηστικό κόμπακτ έγινε δυναμικό, premium μικρομεσαίο, φανερώνοντας τη σαφή διάθεση της Mercedes για αλλαγή. Η νέα A-Class βαδίζει σε διαφορετικούς από το παρελθόν της -πιο σίγουρους- δρόμους.
Ήταν το 1997, που τα εξώφυλλα των περιοδικών αυτοκινήτου ανά τον κόσμο μονοπωλούσε ένα αυτοκίνητο. Επρόκειτο για το πιο μικρό μοντέλο, του πιο premium κατασκευαστή αυτοκινήτων του κόσμου, που μέχρι τότε συνήθιζε με το αστέρι του να κοσμεί μόνο το μπροστινό καπό από επιβλητικές λιμουζίνες.
Τότε, την εποχή της αφθονίας (ακόμα) που το μέταλλο ήταν πολύ και οι κινητήρες «νοιάζονταν» περισσότερο για την απόδοση και όχι την οικονομία, η Mercedes είδε μπροστά παρουσιάζοντας την A-Class.
Ένα κόμπακτ αυτοκίνητο με την ευελιξία που χρειάζεται ένα αστικό μέσο μεταφοράς, την τεχνολογία να προσφέρει μεγάλους χώρους (βλ. πάτωμα τύπου sandwich) και το πρεστίζ να κουβαλάει το αστέρι υπερήφανα στη γρίλια της μάσκας του. Οχτώ χρόνια μετά, το πόνημα επαναλήφθηκε πιο ραφιναρισμένο, αλλά βασισμένο στην ίδια λογική, για να πουλήσει περισσότερα από 1 εκ. αντίτυπα.
Εν τω μεταξύ, η πορεία της A-Class ενέπνευσε και άλλα αντισυμβατικά projects, όπως τη B-Class, ενώ το Smart ήταν και αυτό ένα «παραπαίδι» της όλης εναλλακτικής προσέγγισης. Σήμερα, 15 χρόνια μετά, η Mercedes γυρίζει οριστικά σελίδα.
Η εμφάνιση, πριν από 1 χρόνο, της πιο συμβατικής νέας B-Class, αλλά και η παρουσίαση της νέα A-Class αποτελούν τις πιο τρανές αποδείξεις για αυτό.
Οι εικόνες μιλούν από μόνες τους για την αλλαγή κατεύθυνσης του μοντέλου, από μίνι MPV σε mainstream μικρομεσαίο που «κοιτάζει» κατάματα το δυναμικό και premium ανταγωνισμό της κατηγορίας.
Αλλαγή αίσθησης
Η προηγούμενη A-Class είχε μία χαρακτηριστική σιλουέτα, κοντή και ψηλή, για να εξυπηρετεί συγκεκριμένους σκοπούς χρηστικότητας που δεν ήταν και καθολικά αποδεκτή, παρά την καλή εμπορική πορεία του μοντέλου.
Με αυτό τον τρόπο, η Mercedes δεν είχε άμεσο ανταγωνιστή να παρατάξει απέναντι στα μεταγενέστερα, αλλά πολύ επιτυχημένα, Audi A3 και BMW Σειρά 1. Ίσως και να μην την ένοιαζε τότε.
Ωστόσο, τώρα που τα μοντέλα αυτά έχουν ήδη μπει στην 3η και 2η γενιά τους αντίστοιχα, κρατώντας την ίδια λογική σχεδιασμού, ήταν, μάλλον, πολύ δύσκολο για τη Mercedes να συνεχίσει με το χρηστικό αμάξωμα ενός όγκου.
Έτσι, πλέον, η προσέγγιση είναι δύο όγκων σε «κανονικές» διαστάσεις μικρομεσαίου. Φυσικά, αυτό σήμανε και τη διαφοροποίηση των διαστάσεων σε σχέση με πριν, με το μήκος να είναι πάνω από 40 εκατοστά μεγαλύτερο και το ύψος να έχει περιοριστεί κατά 16 εκατοστά. Και μαζί με αυτό περιορίστηκαν και το κέντρο βάρους του οχήματος και η θέση οδήγησης και, φυσικά, ο αεροδυναμικός συντελεστής, που έχει «πέσει» στο κορυφαίο (για την κατηγορία) Cd: 0,27.
Από εκεί και πέρα, εδώ έχουμε να κάνουμε με ένα εξαιρετικά δυναμικό και συμπαγές δημιούργημα που ασπάζεται τη νέα σχεδιαστική «γλώσσα» της Mercedes. Το πιο χαρακτηριστικό κομμάτι είναι το μπροστινό, με τα έντονα φωτιστικά που πλαισιώνονται από το «φρύδι» με LED ημέρας.
Ακόμα πιο εντυπωσιακή είναι η μεγάλη μάσκα που φιλοξενεί το αστέρι πάνω από τον εντυπωσιακό προφυλακτήρα με τις μεγάλες εισαγωγές αέρα. Από το πλάι ξεχωρίζουν τα «νεύρα» που διατρέχουν τους ώμους του αμαξώματος, αλλά και μία γωνιώδης εσοχή που κατεβάζει, οπτικά, το κέντρο βάρους.
Το λιγότερο εντυπωσιακό κομμάτι του αυτοκινήτου είναι το πίσω μέρος, με τα στρογγυλευμένα φωτιστικά να δίνουν το στίγμα και, ανάλογα με την έκδοση, τον προφυλακτήρα να ενσωματώνει μία ή δύο απολήξεις της εξάτμισης, αλλά και το διαχύτη.
Αλλαγή εκ των έσω
Από μία τέτοια διαφορετική σχεδιαστική προσέγγιση, δεν θα μπορούσε να ξεφύγει το εσωτερικό, που, πλέον, έχει όλα τα χαρακτηριστικά ενός συμβατικού μικρομεσαίου μοντέλου. Η αισθητική είναι γνώριμη από τη B-Class, με κυρίαρχο στοιχείο τους 5 αεραγωγούς που θυμίζουν τουρμπίνες αεροπλάνου.
Όλα αποτελούν μία σμίκρυνση του μικρομεσαίου MPV, από την κεντρική κονσόλα, με τα χειριστήρια του κλιματισμού και του ηχοσυστήματος, μέχρι την οθόνη του συστήματος infotainment. Ο πίνακας οργάνων είναι εντυπωσιακός (ανάλογα με την έκδοση) και ευανάγνωστος, ενώ το τιμόνι μπορεί να φιλοξενήσει μέχρι και 11 λειτουργίες.
Από κει και πέρα, έχουν ενδιαφέρουν οι διάφοροι θεματικοί συνδυασμοί των υλικών, τα οποία στην ολότητά τους είναι στιλπνά, εξαιρετικής ποιότητας και κορυφαίας συναρμογής.
Και ενώ η στιβαρή κατασκευή είναι το ένα πράγμα που κινεί την προσοχή στο εσωτερικό, το άλλο είναι η θέση οδήγησης, όπως και η γενικότερη αίσθηση που είναι «πολεμική». Δηλαδή, χαμηλά τοποθετημένη, με σχετικά μικρές γυάλινες επιφάνειες περιφερειακά, που αποτυπώνουν ένα έντονο σπορτίφ προφίλ.
Παράλληλα, οι χώροι για μικροαντικείμενα είναι απλά επαρκείς, όπως, άλλωστε και οι χώροι για τους επιβάτες αλλά και εκείνοι για τις αποσκευές. Οι τελευταίοι σταματούν μεν στα 341 λίτρα, νούμερο ακριβώς στο μέσο όρο της κατηγορίας, εκτείνονται όμως με την ασύμμετρη αναδίπλωση της πλάτης του πίσω καθίσματος.
Αλλαγή στην απόδοση και την οικονομία
Η νέα κινητήρια γκάμα της A-Class είναι πλήρης και απόλυτα προσαρμοσμένη στις ανάγκες των καιρών. Τα σύνολα είναι, ως επί το πλείστον, μικρής χωρητικότητας, με καλή απόδοση και οικονομική κατανάλωση.
Όσον αφορά στη βασική έκδοση του μοντέλου, αυτή έρχεται με την μορφή της Α 180 CDI που, με βάση τον turbo diesel κινητήρα του 1,5 λίτρου, γίνεται η πρώτη Mercedes με εκπομπές ρύπων μόλις 98 γρ./χλμ.
Η βασική έκδοση του μοντέλου είναι κατά 22% πιο αποδοτική από την Α 160 CDI της προηγούμενης γενιάς. Αξίζει να σημειωθεί ότι, η επερχόμενη A 220 CDI θα είναι σύμφωνη με τις προδιαγραφές ρύπων EU6, που θα ισχύσουν από το 2015. Με 170 ίππους, 350 Nm ροπής και με 4,3 λτ./100 χλμ. μέσης κατανάλωσης, η 220 CDI είναι κατά 25% πιο αποδοτική και οικονομική από την προηγούμενη A 200 CDI.
Όσον αφορά στους βενζινοκινητήρες, που είναι όλοι turbo και άμεσου ψεκασμού, η A 200 των 156 ίππων είναι κατά 26% πιο οικονομική από την προκάτοχό της. Όλοι οι κινητήρες συνδυάζονται, είτε με 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο είτε με αυτόματο 7άρι κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, ενώ επωφελούνται του συστήματος Eco Start&Stop.
Αλλαγή πλεύσης
Με στόχο το δυναμισμό είναι δομημένη η αρχιτεκτονική της ανάρτησης της νέας A-Class. Μπροστά βρίσκουμε γόνατα ΜακΦέρσον και πίσω πολλαπλούς συνδέσμους, ενώ θυμίζουμε ότι πρόκειται για Mercedes με την κίνηση μπροστά.
Ο δυναμισμός του συνόλου εξασφαλίζεται από το πολύ χαμηλότερο (σε σχέση με τον προκάτοχό της) κέντρο βάρους (24 χλστ.) και το χαμήλωμα της θέσης οδήγησης κατά 174 χλστ..
Παράλληλα, διάφορα εξαρτήματα της ανάρτησης είναι κατασκευασμένα από αλουμίνιο για τον περιορισμό της μη αναρτώμενης μάζας.
Όσον αφορά στα ηλεκτρονικά βοηθήματα που συνεισφέρουν στην εξισορρόπηση των δυνάμεων αποσταθεροποίησης μέσα στη στροφή, αναφοράς αξίζει το Extended Traction Control που υφίσταται ως λειτουργία του ESP και ρυθμίζει τη ροπή των τροχών στο εσωτερικό της στροφής.
Σε κάθε περίπτωση, στα πλαίσια του customization, η A-Class μπορεί να παραγγελθεί με τρία σεταρίσματα για την ανάρτηση (comfort, sport και AMG sport). Το πακέτο AMG έρχεται και με πλήρη οπτική εξάρτηση.
Στην πράξη η ανάρτηση καταφέρνει να προσφέρει αυτά που περιμένεις από το «αστέρι», με μία σπορ δόση που είναι πάντα καλοδεχούμενη και συνάδει με τις οπτικές εντυπώσεις. Η ποιότητα κύλισης είναι, παραδοσιακά, κορυφαία, ενώ μεγάλα είναι τα περιθώρια πρόσφυσης.
Οι κλίσεις και οι πλεύσεις δεν ενοχλούν ποτέ, ενώ τα φρένα είναι σίγουρα και αποτελεσματικά. Αναλόγως, το τιμόνι είναι αρκετά σφιχτό, με καλή πληροφόρηση, αν και δε φτάνει τη… βαυαρική ακρίβεια.
Η ασφάλεια παραμένει προτεραιότητα
Όπως κάθε Mercedes που σέβεται τον εαυτό της, έτσι και η A-Class προσφέρει υψηλά επίπεδα παθητικής και ενεργητικής ασφαλείας, καθώς εξοπλίζεται με πλήθος καινοτόμων συστημάτων.
Έτσι, για παράδειγμα, το Attention Assist, που φροντίζει να ενημερώσει τον οδηγό να σταματήσει εφόσον είναι κουρασμένος, είναι στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις.
Όπως μέρος του βασικού εξοπλισμού αποτελεί και το σύστημα Collision Prevention Assist που ενημερώνει τον οδηγό οπτικά και ηχητικά για τυχόν εμπόδια που δεν έχει εντοπίσει, προετοιμάζοντας το Brake Assist για αποτελεσματικότερο φρενάρισμα.
Ακόμα μία πρωτοπορία για την κατηγορία αποτελεί η χρήση του συστήματος Pre-Safe, το οποίο εγκαινιάστηκε στην S-Class το 2002.
Με βάση αυτό, εάν το αυτοκίνητο διαγνώσει επικείμενη σύγκρουση, προετοιμάζει μία σειρά παραμέτρων του οχήματος, από τη θέση των καθισμάτων, μέχρι το άνοιγμα της ηλιοροφής, για τη βέλτιστη ασφάλεια των επιβατών. Και όλα αυτά διατίθενται επιπρόσθετα των αερόσακων (μετωπικών, πλευρικών μπρος-πίσω και οροφής).
Διαθέσιμη από το Σεπτέμβριο από 23.182 ευρώ
Οι τιμές ξεκινούν από 23.182 ευρώ (με απόσυρση) και 23.900 ευρώ χωρίς απόσυρση για την A180 BlueEFFICIENCY, με τον κινητήρα 1,6 τούρμπο των 122 ίππων. Για την Α200 BlueEFFICIENCY με τον ίδιο κινητήρα, αλλά απόδοση 156 ίππων, οι τιμές είναι 26.152 ευρώ και 26.950 ευρώ με και χωρίς απόσυρση.
Η κορυφαία έκδοση βενζίνης Α250 BlueEFFICIENCY με 2λιτρο κινητήρα και αυτόματο κιβώτιο διαμορφώνεται στις 34.000 ευρώ, ενώ το όφελος από την απόσυρση είναι 1.481 ευρώ.
Οι πετρελαιοκίνητες εκδόσεις της A-Class διαμορφώνονται σε 26.500 ευρώ (25.714 ευρώ με απόσυρση) για την Α180 CDI BlueEFFICIENCY (109 hp) με κινητήρα 1,5 λτ., συνεχίζουν στα 29.300 ευρώ για την αυτόματη έκδοση Α180 CDI BlueEFFICIENCY με κινητήρα 1,8 λτ. κινητήρα (28.325 με απόσυρση) και φτάνουν στα 29.500 ευρώ για την Α200 CDI BlueEFFICIENCY με 1,8 λτ. κινητήρα και 136 ίππους (28.555 ευρώ με απόσυρση).
Πηγή: autotriti.gr