Αν πριν από λίγα χρόνια μας έλεγε κάποιος: «ελάτε να οδηγήσετε ένα Hyundai, που το φυσικό του περιβάλλον είναι και η πίστα», ο πλέον ευγενής και διπλωμάτης από εμάς (τους ανθρώπους του ειδικού τύπου), θα ανθυπομειδιούσε στρίβοντας το πρόσωπό του για να μην τον πάρει γραμμή ο προσκαλών.
Κάτι ανάλογο συνέβη όταν πριν λίγες ημέρες βρεθήκαμε προσκεκλημένοι της ελληνικής αντιπροσωπείας, στην πίστα των Μεγάρων, για να οδηγήσουμε το πρώτο μοντέλο υψηλών επιδόσεων της Hyundai, το i30 N που σηματοδοτεί το λανσάρισμα των σπορ εκδόσεων (σειράς Ν) της κορεάτικης εταιρείας.
Φθάνοντας εκεί, μας υποδέχθηκαν δυο i30 N, χρώματος …αντιτορπιλικού, με αμάξωμα χάτσμπακ, 5θυρα και 5θέσια (με κάποιες παραχωρήσεις του 5ου επιβάτη).
Βλέποντάς τα, ακόμα και ο πλέον αισιόδοξος, υπέθεσε ότι η πίστα ήταν μια κατάσταση ανάγκης λόγω των λίγων διαθέσιμων αυτοκινήτων και όχι γιατί αποτελούσε περιβάλλον που ταιριάζει στο συγκεκριμένο μοντέλο. Βέβαια, παρατηρώντας τις μεγάλες ζάντες, τα χαμηλοπρόφιλα λάστιχα, τα τεράστια φρένα και τα διακοσμητικά σιρίτια (μαζί με το τεράστιο Ν στις πόρτες), όλο και κάπου πήγαινε το μυαλό, αλλά σε συνδυασμό με την σχεδόν «συμβατική» εμφάνιση και την μόλις 51χρονη ιστορία της κορεάτικής φίρμας, δύσκολα μπορούσες να προβλέψεις την άκρως ενδιαφέρουσα συνέχεια στο πεδίο της… τιμής, την μήκους 2.050 μέτρων, κλειστή πίστα των Μεγάρων.
Η ιστορία
Ας πάρουμε όμως τα γεγονότα με την σειρά, προκειμένου να γνωρίσουμε μέσα από λίγες γραμμές, ένα κορεάτικο προϊόν, που με ελάχιστο κόστος, μπορεί να σταθεί στα ίσια (ή σχεδόν), ανάμεσα στα σαλόνια της κατηγορίας των σπορ μοντέλων.
Το 2012 δημιουργήθηκε η Hyundai Motorsport GmbH στη Γερμανία, για την οργάνωση των αγωνιστικών δραστηριοτήτων της μάρκας και κυρίως για την δημιουργία μιας σοβαρής, πρωταθληματικού επιπέδου συμμετοχής στο παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλι. Αποτέλεσμα, οι τρεις επίσημες συμμετοχές της αγωνιστικής ομάδας Hyundai, τα τελευταία χρόνια, στο WRC, που φέτος διεκδικεί τουλάχιστον το πρωτάθλημα κατασκευαστών.
Όλη αυτή η προσπάθεια και ο πακτωλός χρημάτων που απαιτεί, σε καμιά περίπτωση δεν θα έμενε μόνο στα ράλι. Αντίθετα οι εμπειρίες και η προστιθέμενη τεχνογνωσία, έπρεπε να περάσει σε ξεχωριστά μοντέλα που θα ικανοποιούσαν απαιτητικούς πελάτες, ανεβάζοντας ακόμα περισσότερο την αξία της μάρκας στα premium σαλόνια της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Κάπως έτσι λοιπόν προέκυψε η σειρά Ν, που αφορά τις εκδόσεις υψηλών επιδόσεων των μοντέλων της εταιρείας, πρώτο δείγμα των οποίων είναι το αυτοκίνητο που συναντήσαμε στα Μέγαρα. Και επειδή η ανακάλυψη του τροχού τον 21ο αιώνα δεν είναι δείγμα σοφίας, προσελήφθησαν (υπεύθυνοι του όλου εγχειρήματος) τρία από τα κορυφαία στελέχη του τμήματος M της BMW.
Και εγένετο i30 N
Σαν αποτέλεσμα όλων αυτών, έχουμε πλέον το πρώτο Ν αυτοκίνητο της Hyundai που άρχισε να διατίθεται και στην δική μας στην αγορά, το i30 N.
Πρόκειται για μια έκδοση του i30, που βασίζεται μεν στο ίδιο αμάξωμα (ακαμψία +25%, με ενισχύσεις στο τούνελ και με μπάρα θόλων πίσω), αλλά με εντελώς διαφορετικά μηχανικά και ηλεκτρονικά μέρη.
Για την κίνηση του αυτοκινήτου χρησιμοποιείται ένας 2λιτρος βενζινοκινητήρας με τούρμπο, που αποδίδει 250 ίππους στη βασική (πιο φθηνή) έκδοση και 275 στην ενισχυμένη έκδοση, Performance Package, που συναντήσαμε προ ημερών.
Ας μιλήσουμε λοιπόν μόνο για αυτήν, αφού (κατά πάσα βεβαιότητα) όποιος αποφασίσει να δώσει 26.990 ευρώ για την «απλή» έκδοση, σχεδόν σίγουρα θα προτιμήσει τα 28.750 της Performance Package. Μιας έκδοσης που προσφέρει ακόμα και την δυνατότητα ρύθμισης του ήχου του κινητήρα.
Το κιβώτιο είναι χειροκίνητο 6 ταχυτήτων, οι αναρτήσεις (Μακφέρσον εμπρός, σύστημα πολλαπλών συνδέσμων πίσω) είναι ηλεκτρονικά ελεγχόμενες και η μετάδοση της κίνησης γίνεται στους εμπρός τροχούς, με την βοήθεια ενός ηλεκτρονικού μπλοκέ διαφορικού. Για τις γρήγορες εκκινήσεις διατίθεται σύστημα «launch control», ενώ για την καλύτερη διαχείριση της ισχύος του κινητήρα, υπάρχει σύστημα προσαρμογής των στροφών κατά το κατέβασμα ταχυτήτων, ώστε αυτές να γίνονται πιο ομαλά.
Οι τροχοί είναι διαμέτρου 19” προκειμένου να φορέσουν τα ειδικά λάστιχα που επιλέχθηκαν σε συνεργασία με την Pirelli, αλλά και να χωρέσουν τα μεγαλύτερα φρένα.
Το όλο «πακέτο» βάρους από 1400 έως 1500 κιλών (ανάλογα τον εξοπλισμό και την έκδοση), επιταχύνει από στάση σε 6.1” (6,4” η βασική έκδοση) και φθάνει στην τελική των 250 χιλιομέτρων.
Για να γίνουν όλα τα παραπάνω εφικτά, εύχρηστα και ανθεκτικά, ο συμπλέκτης έχει διπλή επίστρωση υλικού τριβής, έχει μικρότερη διαδρομή κατά 20 χλστ και απαιτεί μικρότερη δύναμη κατά 10%. Την ίδια στιγμή, ο μοχλός αλλαγής ταχυτήτων έχει μικρές διαδρομές και αποδεικνύεται εξαιρετικά ακριβής.
Μιλώντας ηλεκτρονικά
Κατά τα λοιπά και σε ό,τι αφορά τα ηλεκτρονικά συστήματα του αυτοκινήτου, υπάρχει κατ’ αρχάς ένα σύστημα επιλογής τρόπου οδήγησης με πέντε διαφορετικά προγράμματα (Eco, Normal, Sport, N και N με προσαρμοσμένες ρυθμίσεις) τα οποία μπορούν να ενεργοποιηθούν χρησιμοποιώντας δύο μπουτόν πάνω στο τιμόνι.
Το κάθε ένα από αυτά τα προγράμματα έχει διαφορετικές ρυθμίσεις για τις παραμέτρους του κινητήρα, την απόσβεση της ανάρτησης, τον ηλεκτρονικό έλεγχο ευστάθειας (ESC), το ηλεκτρονικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης, τον ήχο του κινητήρα, το σύστημα διεύθυνσης και τη λειτουργία προσαρμογής στροφών στις αλλαγές ταχυτήτων (Rev). Με όλες αυτές τις παραλλαγές στο πρόγραμμα «Ν προσαρμοσμένο» μπορούν να προκύψουν 1944 διαφορετικοί συνδυασμοί, ανάλογα με τα γούστα του οδηγού.
Εκτός όμως αυτών, υπάρχουν επίσης μια σειρά από συστήματα ασφαλείας και οδηγικά βοηθήματα, όπως σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος, σύστημα προειδοποίησης απόσπασης προσοχής οδηγού, σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας, σύστημα πληροφόρησης ορίων ταχύτητας, αυτόματοι προβολείς και φυσικά τα σύγχρονα συστήματα συνδεσιμότητας, πληροφόρησης και ψυχαγωγίας.
Επί τον τύπο των ήλων
Στο πλαίσιο της επίσημης παρουσίασης, είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε για πολλούς γύρους το i30 N Performance Package, διαπιστώνοντας ότι, αυτό που πριν λίγες ημέρες θα μας έκανε να χαμογελάσουμε (η πίστα φυσικό περιβάλλον του μοντέλου), είναι απολύτως αληθινό.
Ένα αυτοκίνητο που αν δεν προσέξεις κάποια ευδιάκριτα μηχανικά μέρη και αγνοήσεις τα «φρου φρου» της εμφάνισης, φαίνεται απολύτως συμβατικό, γύριζε με αγωνιστικούς ρυθμούς την πίστα, χωρίς μάλιστα γύρο με τον γύρο να μειώνεται η απόδοσή του, -έστω- λόγω ζεστάματος ελαστικών, ανάρτησης και φρένων.
Ειδικά τα τελευταία (με ισχυρά υλικά τριβής και αεραγωγούς) δεν κουράστηκαν στο ελάχιστο, αλλά αντίθετα, γύρο με το γύρο και καθώς «πειραματιζόμασταν» φρενάροντας όλο και πιο αργά στην στροφή, ανέβαζαν την απόδοσή τους, μεταφέροντας απόλυτη σιγουριά στον οδηγό.
Στο ίδιο μήκος κύματος και οι αναρτήσεις, που όχι μόνο δεν κουράστηκαν (μέλωσαν, στην αγωνιστική αργκό) όσο περνούσαν οι γύροι, αλλά αντίθετα έσφιξαν, ενώ όταν αρχίσαμε να καβαλάμε στα κερμπ της πίστας, απορροφούσαν όλη την πίεση κάνοντάς σε να αμφιβάλλεις για το που πάτησες.
Την ίδια στιγμή το γρήγορο (-9% διαδρομή σε σχέση με το νορμάλ i30) με την ενισχυμένη (+26%) υποβοήθηση, έδινε πλήρη εικόνα του δρόμου και σαφήνεια εκατοστού για την θέση των κατευθυντήριων τροχών. Επιπλέον, το ηλεκτρονικό μπλοκέ λειτούργησε άψογα και άφηνε το εμπρός τμήμα να υποστρέψει ελαφρά, μόνο όταν ο οδηγός έστριβε απότομα και πολύ το τιμόνι, υποχρεώνοντας τις αναρτήσεις να «γονατίσουν».
Κάπου εκεί μας ενόχλησε και το ότι, ο άψογος και γρήγορος μοχλός αλλαγής ταχυτήτων, δεν κούμπωνε εύκολα στο κατέβασμα από 3η σε 2η, κάτι που όμως μπορεί να είναι αποτέλεσμα των… περιποιήσεων, που είχαν υποστεί τα δυο αυτοκίνητα την προηγούμενη ημέρα από συναδέλφους.
Κατά τα λοιπά, ο αγωνιστικός ήχος και ο αυτόματος συγχρονισμός των στροφών του κινητήρα την ώρα του κατεβάσματος ταχύτητας, λειτουργεί διεγερτικά, χωρίς βέβαια να επηρεάζει την συμπεριφορά ή τις επιδόσεις.
Αντίθετα, στη φιλοσοφία του γράφοντα, ταιριάζει περισσότερο το ότι, το i30 N με ένα διακριτικό χρωματικό συνδυασμό (διατίθεται σε 6 χρώματα), περνά απαρατήρητο και μπορεί ανά πάσα στιγμή να «πυροβολήσει»… ανυποψίαστους οδηγούς «επώνυμων» σπορ μοντέλων.
Επίσης, το πλέον θαυμαστό επίτευγμα των τεχνικών, είναι η ενδοτικότητα και το δισυπόστατο της ανάρτησης, που όντας μαλακή στην λειτουργία, τόσο ώστε να μην ενοχλούνται οι επιβάτες από το μόλις 35άρι προφίλ των ελαστικών, αποδεικνύεται τόσο αποτελεσματική και ακούραστη στην πίστα.
Αυτή ακριβώς η λειτουργία είναι που κάνει το i30 N σπάνιο ανάμεσα στον κόσμο των σπορ μοντέλων, καθώς ενώ μέσα σε πίστα είναι στο «φυσικό του χώρο», το ίδιο είναι και όταν επιλέξεις κάποιο άλλο εκτός από το πρόγραμμα Ν, προκειμένου να πας στη δουλειά σου, ή να κάνεις την βόλτα σου.
Αυτό είναι και το βασικό χαρακτηριστικό αυτού του πρώτου πραγματικά σπορ μοντέλου της Hyundai που οδηγήσαμε.
Με λίγα λόγια: «Πολλά σε ένα» πακέτο, σε τιμή εξωφρενικά χαμηλή (κλειδωμένη έως τις 31-12-2018), με 5 χρόνια εγγύηση και χωρίς όριο χιλιομέτρων. Απίστευτο; Όμως αληθινό.
Εμείς απλά πιστεύουμε πως, είναι ένα δείγμα τεχνολογίας και ισχύος από μια μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία που έχοντας πείσει την αγορά, επενδύει στην υστεροφημία της, προσφέροντας (προς το παρόν) κορυφαία προϊόντα σε απίστευτα χαμηλή τιμή. Με λίγα λόγια, αν «ψήνεστε» για σπορ μοντέλο και αντέχετε -φορολογικά- το 2λιτρο, απλά τρέξτε να προλάβετε.
Νίκος Τσάδαρης