Το λανσάρισμα της νέας, σημαντικά ανανεωμένης οικογένειας Yaris αναμένεται να δώσει περαιτέρω ώθηση στο μικρό hatchback της Toyota, καθώς το δημοφιλές μοντέλο συνέχισε να αυξάνει το μερίδιό του στην κατηγορία B (supermini) στην αγορά της Δυτικής Ευρώπης από το 2011, ξεπερνώντας πέρσι το 6,5% και τις 208.000 μονάδες.
Σχεδίαση, ποιότητα, επιδόσεις και ασφάλεια είναι πρωταρχικά κριτήρια αγοράς και βρίσκονται στο επίκεντρο του προγράμματος βελτιώσεων Toyota.
Η υβριδική ισχύς παραμένει ένα δυνατό «χαρτί» πωλήσεων για το μοντέλο, αφού το σύστημα αυτή τη στιγμή συγκεντρώνει πάνω από το 40% όλων των Ευρωπαϊκών πωλήσεων Yaris.
Το Yaris κατασκευάζεται στην μονάδα της Toyota (Toyota Motor Manufacturing France) στην Valenciennes από το 2001. Η παραγωγή πέρασε τα τρία εκατομμύρια μονάδες το 2016, με τα αυτοκίνητα, εκτός της Ευρώπης, να εξάγονται και σε όλο τον κόσμο, όπως Αφρική, Β. Αμερική και στις αγορές Μ. Ανατολής στην Ασία.
Η Toyota ανέθεσε το σχεδιασμό του Yaris στο Ευρωπαϊκό στούντιο σχεδίασης και αξίζει να σημειωθεί ότι, είναι η πρώτη φορά που οι αλλαγές που αποφασίστηκαν για το Yaris στην Ευρώπη θα υιοθετηθούν στο αδερφικό μοντέλο Vitz που κατασκευάζεται στην Ιαπωνία.
Επιχειρώντας κάτι πολύ πιο ουσιαστικό από ένα απλό «facelift» στη μέση του κύκλου ζωής, το πρόγραμμα των 90 εκατομμυρίων ευρώ περιλαμβάνει την υιοθέτηση 900 και πλέον νέων εξαρτημάτων για τη βελτίωση της σχεδίασης, των επιδόσεων και της ασφάλειας του αυτοκινήτου. Η νέα εμφάνιση με σημαντικές στιλιστικές αλλαγές μπροστά και πίσω, είναι προϊόν του στούντιο σχεδίασης ED2 της Toyota στη Νότια Γαλλία.
Το νέο Yaris εκφράζει μία πιο έντονη στιλιστική άποψη, με νέα σχέδια εμπρός και πίσω που του χαρίζουν σχεδιαστική αρμονία και προβάλλουν μία πιο ζωηρή και δυναμική εμφάνιση. Η αισθητική ανανέωση επιτυγχάνεται με λεπτομέρειες στο αμάξωμα και την καμπίνα και νέες χρωματικές επιλογές που αναδεικνύουν τα ήδη υψηλά επίπεδα αντιληπτής ποιότητας του μοντέλου.
Αλλαγές στο εσωτερικό δημιουργούν ένα πιο σύγχρονο περιβάλλον, κυρίως με νέες αποχρώσεις, ταπετσαρίες και βελτιώσεις στα όργανα και τα χειριστήρια. Όλες οι εκδόσεις πλην της Entry έχουν έγχρωμη οθόνη πολλαπλών πληροφοριών TFT στον πίνακα οργάνων του οδηγού.
Ανάμεσα στις περισσότερες επιλογές είναι ένας νέος βενζινοκινητήρας 1.5-L, σχεδιασμένος να πληροί τα αυστηρότερα πρότυπα εκπομπών ρύπων Euro 6c και τις μελλοντικές απαιτήσεις έγκρισης τύπου που έχουν να κάνουν με την οικονομία καυσίμου σε «πραγματικές συνθήκες». Η νέα μονάδα αποδίδει 10% περισσότερη ισχύ και ροπή από τον προηγούμενο κινητήρα 1.33-L, με βελτιωμένη κατανάλωση έως 12%.
Όσον αφορά τα συστήματα ασφάλειας, όλες τις εκδόσεις εφοδιάζονται στάνταρ με τα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας Toyota Safety Sense, όπως Σύστημα Προ-Σύγκρουσης (Pre-Collision System) με Αυτόνομο Φρενάρισμα Έκτακτης Ανάγκης (Autonomous Emergency Braking), Αυτόματη Μεγάλη Σκάλα Φώτων (Automatic High Beam), Ειδοποίηση Παρέκκλισης από τη Λωρίδα Κυκλοφορίας (Lane Departure Alert) και Σύστημα Αναγνώρισης Σημάτων (Road Sign Assist*).
Σε ό,τι αφορά το υβριδικό μοντέλο, οι μηχανικοί επεδίωξαν να πετύχουν ακόμα πιο αθόρυβη λειτουργία, κυρίως κατά την επιτάχυνση, λανσάροντας μία σειρά μέτρων, όπως νέες βάσεις κινητήρα, μεγαλύτερος αποσβεστήρας περιστροφής κινητήρα, νέα εμπρός ημιαξόνια και υποπλαίσιο. Η σχεδίαση των νέων βάσεων του κινητήρα και οι ρυθμίσεις στα αμορτισέρ και το σύστημα διεύθυνσης με ηλεκτρική υποβοήθηση έχουν βελτιώσει την οδηγική άνεση του υβριδικού μοντέλου και την ακρίβεια διεύθυνσης.
Το νέο Yaris υιοθετεί νέα στρατηγική εκδόσεων η οποία εστιάζει σε συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, από την σωστή σχέση κόστους/απόδοσης (value for money) μέχρι σύγχρονο στυλ και φινέτσα. Νέες εκδόσεις Mid και Mid+ βρίσκονται στην καρδιά της γκάμας, ενώ τα νέα δίχρωμα μοντέλα (Bi-tone) προσφέρουν περισσότερες επιλογές χρωματικών αντιθέσεων που λανσαρίστηκαν στη γκάμα το 2016. Επίσης περιλαμβάνεται η έκδοση Chic, που προσθέτει μία νότα φινέτσας στο στυλ και τις λεπτομέρειες του αυτοκινήτου.
*Road Sign Assist δεν διατίθεται με την έκδοση Entry
Σχεδίαση
Οι αλλαγές του εσωτερικού θέλουν να διατηρήσουν την μοντέρνα εμφάνιση της καμπίνας, με νέες ταπετσαρίες και διάκοσμο, αναβαθμισμένα όργανα και χειριστήρια με στόχο τη βέλτιστη εργονομία και απόδοση HMI (human-machine interface).
Ο πίνακας οργάνων του οδηγού έχει νέα διάταξη δύο αναλογικών οργάνων που πλαισιώνουν μία νέα έγχρωμη οθόνη TFT πολλαπλών πληροφοριών 4,2 ιντσών – στάνταρ από την έκδοση Mid. Διαφορετικές πληροφορίες και δεδομένα οχήματος μπορούν να επιλέγονται και να ρυθμίζονται μέσω των διακοπτών ελέγχου στο τριάκτινο τιμόνι, το οποίο φέρει νέα διακοσμητικά σε piano black (από τη Mid και πάνω). Ένα νέο χρωμιωμένο διακοσμητικό πλαισιώνει τα όργανα, προσδίδοντας μία πρόσθετη νότα ποιότητας.
Άλλες αλλαγές αφορούν τους νέους αεραγωγούς τύπου φτερωτής, τον μπλε φωτισμό οργάνων και μία πιο σύγχρονη εκδοχή της οθόνης πολυμέσων και των χειριστηρίων στην κεντρική κονσόλα, μαζί με δύο νέους διακόπτες που είναι πιο απέριττοι σε εμφάνιση και πιο εύχρηστοι σε λειτουργία.
Το νέο Yaris προσφέρει στους πελάτες περισσότερες επιλογές σε επίπεδο φινιρίσματος, με νέες ταπετσαρίες και ασορτί διάκοσμο και χρώματα που εναρμονίζονται με το εσωτερικό της καμπίνας.
Η βασική έκδοση συνδυάζει ένα γκρι ένθετο στο ταμπλό με νέα, μαύρη υφασμάτινη ταπετσαρία με χαρακτηριστικό πτι καρό σχέδιο για την πλάτη και τα μαξιλάρια των καθισμάτων. Στη νέα έκδοση Mid το ύφασμα έχει ένα κομψό μαύρο/γκρι γεωμετρικό μοτίβο και το ένθετο στο ταμπλό και τις πάνω επενδύσεις των θυρών έχουν μία σκούρα γκι απόχρωση με soft φινίρισμα μοτίβο animal print. Στις εκδόσεις Mid+ χρησιμοποιείται η ίδια ταπετσαρία, με μαύρο ταμπλό και επένδυση θυρών.
Στις Δίχρωμες εκδόσεις (Bi-tone) του νέου Yaris, υπάρχει ειδικός εσωτερικός διάκοσμος για κάθε επιλογή εξωτερικής απόχρωσης: μπλε με blue/black, μπορντό με red/black, γκρι με bronze/black και μαύρο με white/black. Χρωματικές πινελιές υπάρχουν στο ένθετο του ταμπλό και τις επενδύσεις θυρών καθώς και στα ένθετα των πλατών των καθισμάτων και τη μπορντούρα των πλατών των καθισμάτων και των μαξιλαριών.
Υβριδικό
Το Yaris παραμένει μοναδικό στην κατηγορία B που διατίθεται με υβριδικό σύστημα κίνησης. Η φιλική προς το χρήστη τεχνολογία προσφέρει μικρή κατανάλωση και τις χαμηλότερες εκπομπές ρύπων στην κατηγορία (από 75 g/km CO2). Κατά την εξέλιξη του νέου Yaris, οι μηχανικοί έλαβαν υπόψη την άποψη των πελατών για να κατανοήσουν πού έπρεπε να γίνουν βελτιώσεις που θα διασφάλιζαν μία ακόμα πιο αθόρυβη και άνετη εμπειρία με καλύτερη οδική συμπεριφορά και ακρίβεια διεύθυνσης.
Οι μηχανικοί του Yaris έκαναν βελτιώσεις στα επίπεδα θορύβων και κραδασμών για μείωση των θορύβων από το χώρο του κινητήρα κατά την επιτάχυνση.
Αποτέλεσμα, μία ολοκληρωμένη σειρά μέτρων, όπως: ανασχεδιασμένες βάσεις κινητήρα, μεγαλύτερος αποσβεστήρας περιστροφής κινητήρα, νέα εμπρός ημιαξόνια, εμπρός υποπλαίσιο, αλλά και τροποποιημένο σύστημα εισαγωγής στο φιλτροκούτι. Επιπλέον, το σύστημα εξαγωγής έχει προσαρμοστεί με ένα νέο μεσαίο σιλανσιέ.
Οι ανασχεδιασμένες βάσεις του κινητήρα αυξάνουν την οδηγική άνεση, περιορίζοντας τους κραδασμούς κατά την οδήγηση σε ανώμαλα οδοστρώματα. Αλλαγές έχουν γίνει και στις δυνάμεις απόσβεσης των αμορτισέρ και το σχέδιο των βαλβίδων με σκοπό τη βελτίωση της άνεσης και τη διατήρηση της αξιόπιστης συμπεριφοράς.
Το σύστημα διεύθυνσης με ηλεκτρική υποβοήθηση έχει χαρτογραφηθεί εκ νέου για λιγότερη αίσθηση ‘τριβής’ και πιο ομαλή απόκριση στις εντολές του οδηγού. Η κατευθυντικότητα στις στροφές έχει βελτιωθεί με καλύτερη απόκριση του οχήματος στις εντολές του οδηγού.
Νέος βενζινοκινητήρας 1.5 λίτρων
Ο νέος κινητήρας 1,5λτ συνδυάζει τεχνολογίες αιχμής προσανατολισμένες στη μείωση της κατανάλωσης σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης, στη συμμόρφωση με τις μελλοντικές προδιαγραφές εκπομπών καυσαερίων, χωρίς όμως να γίνονται συμβιβασμοί στην οδηγική απόλαυση που προσφέρει. Ο κινητήρας αντικαθιστά το μηχανικό σύνολο των 1,33λτ και ανήκει στην «οικογένεια» κινητήρων ESTEC (Economy with Superior Thermal Efficiency) η οποία στοχεύει στη μεγιστοποίηση του θερμικού βαθμού απόδοσης, κάτι που είναι και το κλειδί για το συνδυασμό υψηλής απόδοσης και εξαιρετικής οικονομίας. Αυτό γίνεται δυνατό χάρις στις παρακάτω τεχνολογίες:
- Σύστημα μεταβλητού χρονισμού VVT-iE για εναλλαγή κύκλου λειτουργίας.
- Αυξημένη σχέση συμπίεσης και βελτιωμένη ανάμιξη του μίγματος στο θάλαμο καύσης.
- Υδρόψυκτη πολλαπλή εξαγωγής και EGR.
- Όπως και όλοι οι κινητήρες της «οικογένειας» ESTEC, έτσι και στο νέο σύνολο των 1,5λτ έχει γίνει εκτεταμένη χρήση τεχνολογιών μείωσης τριβών στα κινούμενα μέρη του.
Χάρις στις τεχνολογίες που ενσωματώνει, ο νέος κινητήρας επιτυγχάνει κορυφαίο θερμικό βαθμό απόδοσης 38,5% και αποδίδει 111ίππων με ροπή 14 χγρμ/4400σαλ. Η απόδοση αυτή του επιτρέπει να βελτιώνει το χρόνο που απαιτείται για το 0-100χλμ/ώρα κατά 0,8sec σε σχέση με το προηγούμενο μοτέρ, πετυχαίνοντας ταυτόχρονα μείωση της κατανάλωσης που φτάνει και το 12%. Επιπλέον, ο κινητήρας πληροί ήδη τις μελλοντικές προδιαγραφές εκπομπών καυσαερίων Euro6c.
Πετρελαιοκινητήρας 1.4D-4D
Ο κινητήρας 1.4 diesel ωφελείται από δευτερεύουσες μετατροπές οι οποίες στοχεύουν στη μείωση θορύβων και κραδασμών, προσφέροντας καλύτερη μόνωση για το σύστημα εξαγωγής και χρησιμοποιώντας μία ανασχεδιασμένη βάσης κινητήρα τύπου ράβδου στρέψης για την έκδοση diesel.
Με το 6τάχυτο μηχανικό κιβώτιο, πετυχαίνει βέλτιστο συνδυασμό μεταξύ επιδόσεων και κατανάλωσης. Το Yaris φτάνει στην τελική ταχύτητα των 175 χλμ/ώρα με κατανάλωση μικτού κύκλου 3.5 λτ/100χλμ.
Οι τιμές του νέου Yaris ξεκινούν από τα 12.000 ευρώ και καταλήγουν στην οροφή των 21.000 ευρώ.
Νεο Yaris GRMN
Το νέο Yaris GRMN είναι κάτι περισσότερο από ένα απλό hot hatch, είναι ένα καθαρόαιμο μοντέλο υψηλών επιδόσεων που ωφελείται από την τεχνογνωσία της φίρμας στο πρόγραμμα του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Με την ισχύ ενός νέου υπερτροφοδοτούμενου κινητήρα 1.8λτ που αποδίδει πάνω από 210 ίππους, υπόσχεται ταχύτητα, αξιοπιστία και οδηγική απόλαυση.
Το Yaris GRMN είναι ένα καθαρόαιμο και βελτιωμένο hot hatch, εμπνευσμένο και επηρεασμένο από την επιστροφή της Toyota στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι της FIA (WRC) το 2017 με την TOYOTA GAZOO Racing και το Yaris WRC, μετά από διάλειμμα 17 ετών.
Η επιρροή από το μηχανοκίνητο αθλητισμό είναι εμφανής όχι μόνο στις επιδόσεις αλλά και το εξωτερικό στυλ και το οδηγοκεντρικό εσωτερικό του. Η αποκλειστική σπορ βαφή του (λευκή με κόκκινες και μαύρες λεπτομέρειες στο καπό και τα μαρσπιέ) παραπέμπει στα χρώματα του καθαρόαιμου αυτοκινήτου ράλι.
Η Toyota κάλεσε τις Ευρωπαϊκές ομάδες της να σχεδιάσουν το Yaris και να εξελίξουν τον κινητήρα και το εσωτερικό του, ενώ την ευθύνη για τη δημιουργία του πλαισίου και του συστήματος πέδησης ανέλαβαν οι Ιάπωνες συνάδερφοί τους. Την παραγωγή θα αναλάβει το εργοστάσιο της Toyota Motor Manufacturing France στην Valenciennes.
Αν και επιτυχημένα μοντέλα υψηλών επιδόσεων GRMN έχουν προηγουμένως πουληθεί στην Ιαπωνία, το Yaris GRMN είναι το πρώτο που θα κυκλοφορήσει στην Ευρώπη και οι πωλήσεις του θα ξεκινήσουν από τις αρχές του 2018.
Το κορυφαίο Yaris είναι το μοναδικό hot hatch στην Ευρωπαϊκή αγορά που αντλεί ισχύ από υπερτροφοδοτούμενο κινητήρα. Η άμεσης απόκρισης μονάδα των 1.8λτ θα αποδίδει πάνω από 210 ίππους, μεταδίδοντας την κίνηση στους εμπρός τροχούς μέσω ενός 6τάχυτου μηχανικού κιβωτίου και προσφέροντας την καλύτερη επιτάχυνση 0 -100 χλμ στην κατηγορία και ρεπρίζ 80 – 120 χλμ με τέταρτη σχέση.
Για να μπορεί η μεγάλη ισχύς του κινητήρα να μεταφραστεί σε μια καλή οδηγική εμπειρία, το GRMN έχει στιβαρότερο πλαίσιο με πρόσθετες ενισχύσεις και μπάρα θόλων στην εμπρός ανάρτηση, που έχει ρυθμιστεί μέσω εκτενών δοκιμών στη πίστα Nordschleife του Nürburgring με σημαντική συμβολή από τις αγωνιστικές δραστηριότητες της Toyota GAZOO Racing και ενός διαφορικού περιορισμένης ολίσθησης Torsen για καλύτερη πρόσφυση και οδική συμπεριφορά. Έχοντας μικρότερα ελατήρια, το αυτοκίνητο πατά καλύτερα το δρόμο, ενώ συνδυάζονται με ειδικά αμορτισέρ, εξελιγμένα σε συνεργασία με τη Sachs και μία μεγαλύτερης διαμέτρου αντιστρεπτική δοκό.
Το όχημα εφοδιάζεται επίσης με φρένα πολύ υψηλών επιδόσεων, με μεγάλους αεριζόμενους δίσκους και εμπρός δαγκάνες τεσσάρων εμβόλων.
Το Yaris GRMN προσφέρεται αποκλειστικά σε 3θυρη έκδοση, εφοδιάζεται με πολυάκτινες ζάντες αλουμινίου BBS 17ιντσών και με ειδική μαύρη πίσω αεροτομή τύπου πτέρυγας, ενώ εντυπωσιάζουν τα αποκλειστικά σχέδια εμπρός / πίσω προφυλακτήρων, ο πίσω διαχύτης και η κεντρική απόληξη εξαγωγής.
Η καμπίνα διαθέτει ειδικά σχεδιασμένα εμπρός σπορ καθίσματα από την Toyota Boshoku, παρέχοντας άριστη πλευρική στήριξη.
Άλλα στοιχεία υψηλών επιδόσεων είναι ένα δερμάτινο τιμόνι μικρής διαμέτρου, ίδιο με του GT86, που ενσωματώνει μία ένδειξη στο κέντρο (ευθεία πορεία) για να βοηθά τον οδηγό με τον ακριβή προσδιορισμό της πορείας του. Υπάρχει επίσης ένα σετ αλουμινένιων σπορ πεντάλ και ανασχεδιασμένα όργανα που υποδηλώνουν το σπορ χαρακτήρα του αυτοκινήτου.
Νίκος Τσάδαρης